AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Hei, jeg har ei søster som er 13 år. Hun er søt og altfor snill jente, litt dum snill.. hun ble mobbet siden barnehage så hun sliter med veldig dårlig selvtillit. Samt at min foreldreskilsmisse har gått litt utover henne siden at mine foreldre ikke er noe særlig venner. Nå når hun er blitt litt eldre så skjønner hun litt mer og det påvirker henne at ingen tar henne seriøst , nesten alle mobber henne og driver å gjøre narr av henne og hun har nesten ingen venner at hvis noen er snill med henne så kan hun kalle de bestevennene hennes. Jeg prøver å ta det opp med henne, men hun har blitt flinkere til å skjule at hun ikke har det bra. Jeg var med på skoleavslutning og lagt merke til hvordan hun blir behandlet (ikke noe særlig bra. De fleste ignorerte henne eller var frekk mot henne). Hvordan kan jeg hjelpe henne uten å mase? Hvordan kan jeg hjelpe henne med å bygge god selvtillit (noe hun aldri hadde). Når hun var liten så hjalp det å få bekreftelse hjem fra, men nå virker det som at hun vil ha bekreftelse fra andre mennesker for å føle seg bra, noe hun ikke får i det hele tatt. Erfaring? Anonymkode: 0cfa9...48a 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 Så fin søster du er som bryr deg sånn. Veldig trist å høre om søsteren din som blir mobbet. Jeg ble selv mobbet som barn, og vet hvor tøft det er. Jeg ville snakket med foreldrene dine sånn at de kan ta det opp med skolen. Det du kan gjøre er å få foreldrene dine til å forstå hvor viktig dette er. Og så kan du jo snakke med søsteren din og forklare at dette går over. At det er veldig vondt nå, men at det vil bli mye bedre. At hun vil få venner og bli akseptert en dag. Og at du selvfølgelig synes hun er verdens fineste jente, og at det ikke handler om henne, men om mobberne som selv er usikre og vil ha noen å halle på/fryse ut slik at det ikke skjer de selv. Og så har hun jo en venn i deg, og det er gull verdt. Synes du høres ut som en fantastisk storesøster. Anonymkode: bcc0f...091 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 Fint svar over. Det er gull verdt å ha en som støtter og bryr seg når ingen andre gjør det. Alle som arbeider på skolen har plikt til å følge med og gripe inn. Skolene skal ha nulltoleranse mot mobbing, dette står i Opplæringsloven. Hvis elever sier fra om at de ikke har det bra, skal skolen alltid undersøke hva som har skjedd og hvor lenge det har pågått. Det som skjer utenfor skolen er også interessant å undersøke, fordi det påvirker elevens hverdag på skolen. Skolen har plikt til å sette inn tiltak, følge opp tiltakene og evaluere dem, og om nødvendig endre tiltak eller legge til ekstra tiltak. Når du (gjerne sammen med foreldrene dine/deres) forteller om mobbingen, skal altså skolen ta deg på alvor. De skal lage en skriftlig aktivitetsplan. Hvis skolen ikke overholder plikten sin, kan dere klage til Fylkesmannen. Altfor mange liv er blitt ødelagt fordi de som skulle hjelpe så en annen vei. Sånn skal det ikke være lenger. Anonymkode: 5641a...4d9
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 Mobbing kan gi store senskader og i verste fall selvmord. Du kan hjelpe ved å få foreldrene dine til å forstå at dersom ingenting bedrer seg øyeblikkelig må drastiske tiltak iverksettes. For eksempel at hun bytter skole, selv om det betyr at hun må kjøres mange mil hver dag. Om et barn blir voldtatt hver dag hadde ingen foreslått "vi ser det an, kanskje de slutter å voldta henne en dag". Foreldre, myndigheter, og skole hadde iverksatt drastiskte tiltak øyeblikkelig. Å bli mobbet er alvorlig, og må behandles som en alvorlig sak. Anonymkode: b8737...c8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå