AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Emaljeforstyrrelser på tenna? Min 7-åring har dette. Og det synes desverre veldig godt på noen tenner. Hun plages av det selv også, og får kommentarer på det. Hvordan ser deres barns tenner ut? Og hvilken oppfølging får dere? Anonymkode: 8bacf...e0f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 Vet ikke hva det heter det min har, men enkelte flekker er veldig vite, så resten ser veldig gult ut. Også elsker tennene seg litt på en måte, så små biter detter av. Var visst en eller annen tarmsykdom (eller noe. Husker ikke helt hva tannlegen så skal jeg være helt ærlig) Hun har heldigvis ikke begynt å plages med det enda (er 10), men det kommer nok snart.. Anonymkode: 3322a...9b8
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #3 Skrevet 27. juli 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hva det heter det min har, men enkelte flekker er veldig vite, så resten ser veldig gult ut. Også elsker tennene seg litt på en måte, så små biter detter av. Var visst en eller annen tarmsykdom (eller noe. Husker ikke helt hva tannlegen så skal jeg være helt ærlig) Hun har heldigvis ikke begynt å plages med det enda (er 10), men det kommer nok snart.. Anonymkode: 3322a...9b8 Er sikkert det samme. Har falt av små biter av 6-års jekslene her. Har hun noen ekstra oppfølging pga dette? TS Anonymkode: 8bacf...e0f
Fluttershy Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Er sikkert det samme. Har falt av små biter av 6-års jekslene her. Har hun noen ekstra oppfølging pga dette? TS Anonymkode: 8bacf...e0f Nei, ingen ekstra oppfølging til nå. Fikk bare beskjed om at det var ekstra viktig med fluor.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #5 Skrevet 27. juli 2018 Har ikke barn med det (eller, de er for små), men jeg har det selv. 3 av 4 seksårs-jeksler er rammet. Jeg har også noen flekker på fortennene nede (vet ikke om det er samme sykdommen). Fikk ingen spesiell oppfølging i oppveksten. Jekslene oppe var såpass hardt rammet at de på et eller annet tidspunkt hadde blitt trekt uansett. De smuldret sakte men sikkert opp. Reguleringstannlegen valgte derfor å trekke de to jekslene oppe da jeg fikk regulering. Har derfor kun én tann igjen med MIH. Den har mistet en liten bit, men det er per i dag ingen problemer med den. Har skjemtes litt for tennene med flekker, smiler liksom aldri bredt nok til at de vises. Har en slektning med slike flekker på fortennene oppe som fikk fikset på det slik at det ikke skulle synes, har dere forhørt dere om det? Anonymkode: c05ae...602
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #6 Skrevet 28. juli 2018 Hva står MIH for? Anonymkode: 2f39f...315
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #7 Skrevet 28. juli 2018 MIH står for molar-incisor-hypomineralisation, altså at jeksler-fortenner har tynnere emaljelag enn vanlig. Det gjør tennene svakere og mer utsatt for hull og skade. I tillegg utseendemessig endring. Et barn i familien har det, og går til tannlege to ganger i året. Det tas røntgen og dokumenteres hvilke permanente tenner har tilstanden, fordi da vil offentlig tannhelsetjeneste dekke behandling på de tennene også etter 18 år. Det kan bli snakk om kroner osv, dyr behandling. Hvis det estetiske er plagsomt kan det vurderes skallfasetter, men ikke før barnet nærmer seg voksen. Ekstra nøye med tannpuss, helst ikke drikke brus, begrense sukker, fluor, ikke bite på harde ting da biter av tann kan knekke av (kjærlighet på pinne for eksempel). Anonymkode: facb8...328
Joppeline Skrevet 28. juli 2018 #8 Skrevet 28. juli 2018 Jeg har det på 6-årsjekslene. Husker jeg gikk til tannpleier i hvert fall to ganger i året for å få fluorpensling på, ellers ingenting spesielt. Den ene tannen er kanskje litt misfarget nå, men har unngått hull så langt. Var alltid flink med tannpuss og fluortabletter/flourtyggis/fluorskylling, så kanskje det hjalp også.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #9 Skrevet 28. juli 2018 Er MIH det samme som Amelogenesis imperfecta? Anonymkode: 2f39f...315
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er MIH det samme som Amelogenesis imperfecta? Anonymkode: 2f39f...315 Nei. Amelogenesis imperfecta omfatter stort sett samtlige tenner. Anonymkode: a724e...c11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå