Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Er det noen som har erfaring med å reise til Mauritius mens man er gravid?

Vi har planlagt en lengre ferie til høsten, og jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid. Vi styrer derfor unna land med Zika og Malaria, og ser at Mauritius ikke har risiko for dette. Samtidig har jeg fra før de vaksiner jeg trenger. 

Er dette ok som gravid, eller tar vi likevel for stor risiko? 

Veldig glad for alle innspill!

Anonymkode: 34246...422

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er risiko for dette så er det jo bare å reise. Vær ekstra påpasselig med hva du spiser/hygiene, men ellers bare kos deg. 

Anonymkode: 26261...783

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke vaksiner mangler du da?

Anonymkode: 88c32...fbe

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er du på vei når dere skal dra og hvor godt tåler du å reise fra før?  :) Man må sikkert bytte fly noen ganger og tåle litt forsinkelser og "africa-time" så om man blir superstressa på flyplasser og dårlig på fly hadde jeg ikke planlagt det. Men er du godt reisevant og i god form, kjør på. Ville dog sjekket ut sykehus og hva som tilbys gjennom forsikring av medisinske tjenester i forveien, hvis det skjer noe på en øy såpass langt ute så er du kanskje fort stuck. Er du under 22 uker når du drar så er det jo eventuelt abort og mulig komplikasjoner der som kan være aktuelt sånn medisinsk - og er du over kan du ende opp med prematurt barn der nede. 

Jeg ville nok heller gått for enten et afrikansk land med god infrastruktur og uten malaria/zika på fastlandet, et asiatisk i-land eller Europa. 

Anonymkode: cbd5a...28a

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor langt er du på vei når dere skal dra og hvor godt tåler du å reise fra før?  :) Man må sikkert bytte fly noen ganger og tåle litt forsinkelser og "africa-time" så om man blir superstressa på flyplasser og dårlig på fly hadde jeg ikke planlagt det. Men er du godt reisevant og i god form, kjør på. Ville dog sjekket ut sykehus og hva som tilbys gjennom forsikring av medisinske tjenester i forveien, hvis det skjer noe på en øy såpass langt ute så er du kanskje fort stuck. Er du under 22 uker når du drar så er det jo eventuelt abort og mulig komplikasjoner der som kan være aktuelt sånn medisinsk - og er du over kan du ende opp med prematurt barn der nede. 

Jeg ville nok heller gått for enten et afrikansk land med god infrastruktur og uten malaria/zika på fastlandet, et asiatisk i-land eller Europa. 

Takk for nyttige svar! Jeg er rundt 13-14 uker på vei når vi reiser. Jeg er ganske reisevant og liker å ta fly, så det skal nok ikke bli et problem. God idé å sjekke ut sykehus og forsikring. ulempen med resten av Afrika og Asia er at det nesten ikke er land å finne uten Malaria eller Zika, så vi er litt stuck på reisemål. Evt Europa er jo da en løsning som du sier. :)

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilke vaksiner mangler du da?

Jeg mangler ingen vaksiner av de jeg trenger tror jeg. :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis det ikke er risiko for dette så er det jo bare å reise. Vær ekstra påpasselig med hva du spiser/hygiene, men ellers bare kos deg. 

Anonymkode: 26261...783

Takk, det frister å bare dra ja :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for nyttige svar! Jeg er rundt 13-14 uker på vei når vi reiser. Jeg er ganske reisevant og liker å ta fly, så det skal nok ikke bli et problem. God idé å sjekke ut sykehus og forsikring. ulempen med resten av Afrika og Asia er at det nesten ikke er land å finne uten Malaria eller Zika, så vi er litt stuck på reisemål. Evt Europa er jo da en løsning som du sier. :)

Herregud! Overhysteri! Det går bra å dra til mauritzius, så lenge helsedirektoratet ikke sier annet! Slapp av, så får du en bedre graviditet for både deg og barnet!!

Anonymkode: 732d5...910

Skrevet

Jeg vurderte en slik tur da jeg var gravid. Tenkte å dra rundt uke 20. Diskuterte det med min fastlege og hun synes det var uproblematisk, så lenge man var obs på god håndhygiene og kun spiste gjennomstekt kjøtt og fisk. Grunnen til at turen aldri ble noe av for min del var at jeg slet så mye med kvalme. Orket ikke tanken på en så lang reise til et så varmt sted da.

AnonymBruker
Skrevet

Har du vært gravid før? Hvis du blir veldig kvalm, så er det ikke så hyggelig å reise så langt. 

Jeg har vært veldig kvalm i begge svangerskap, og det siste jeg hadde orket hadde vært en slik tur. Det kan være at du slipper helt unna kvalmen, men jeg ville hatt det i bakhodet når du bestiller😊

Anonymkode: 829a3...56b

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg mangler ingen vaksiner av de jeg trenger tror jeg. :) 

Leste feil ser jeg :) Beklager drt

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er du på vei? Har Selv vært to uker utenlands nå i sommer og nygravid. Mitt største problem var kvalmen. Hjelper ikke at det var 35 grader heller. 

Dette er mitt tredje svangerskap så jeg vet at jeg aldri hadde klart en slik reise rundt 13/14 uker pga kvalme. 

Denne gangen fant jeg ut at jeg var gravid dagen før vi reiste så fikk ikke gjort noe med det. Ble heldigvis ikke kvalm før den siste uka vi var der. 

Jeg ville kanskje drøyet et par uker med å bestille for å se an formen. 

Anonymkode: d1c2a...c85

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Er det noen som har erfaring med å reise til Mauritius mens man er gravid?

Vi har planlagt en lengre ferie til høsten, og jeg har akkurat oppdaget at jeg er gravid. Vi styrer derfor unna land med Zika og Malaria, og ser at Mauritius ikke har risiko for dette. Samtidig har jeg fra før de vaksiner jeg trenger. 

Er dette ok som gravid, eller tar vi likevel for stor risiko? 

Veldig glad for alle innspill!

De er jo gravide og får barn på Mauritius og tross alt😅 men jeg ville snakket med fastlegen/jordmor og, kanskje du kan få med deg kvalmestillende i tilfelle du trenger feks? Kanskje også greit å sjekke hb osv så du vet du er i form til å dra. 

Hvis dette er første barnet håper jeg virkelig dere drar og får et minne for livet, siste kjærestetur før dere ble en familie på tre. Og tenk så gøy å fortelle om da baby var med til Afrika i magen😁

Anonymkode: cc116...328

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du er 13-14 uker er det jo først og fremst en viss risiko for en senabort, men du er jo forbi kneika der de fleste aborter skjer, så sånn sett er det et fint tidspunkt å reise på - etter den verste risikoen for at noe går galt er over, men før man begynner å bli stor. Du vil også ha vært på første svangerskapskontroll før du drar og kanskje bestilt deg tidlig ultralyd og sett at ting står bra til. Det eneste er dette med kvalme, den kan hos en del henge godt igjen. Sørg for å ha avbestillingsbeskyttelse,i tilfelle du må avbestille turen av helseårsaker. Men mest sannsynlig går reisa helt fint og Mauritius er jo sikkert nydelig! Kanskje ikke planlegg de villeste utfluktene? Jeg var i god form i uke 13-14, bortsett fra kvalme og trøtthet og hadde foretrukket en avslappende ferie! 

Ellers sant at det er fort lite alternativer, man må ihvertfall være forsiktig utenfor de store byene. Marokko, Egypt, Japan, Sri Lanka og Australia/New Zealand er vel ganske safe land mtp malaria og zika. Du vil kanskje helst til varme strøk, ellers er det jo kule og fine reisemål i feks Canada og Russland. 

Jeg har valgt ferie i Kroatia og Hellas nå som gravid, men var en del lenger på vei, så ville holde meg til Europa i tilfelle prematurfødsel :)

AnonymBruker
Skrevet

Like langt på vei som deg, og kom nettopp hjem fra Afrika :)

Sjekket om alt var ok før jeg dro, og dro til et land uten malaria. Holdt meg unna isbiter til å begynne med, men etter en uke tålte jeg alt og var ikke dårlig ett sekund. Var på safari og turer, og eneste jeg passet på var at alt kjøtt var gjennomstekt - og kjøpte heller ikke is/mat/drikke fra boder på gata.

Anbefaler støttestrømpebukse + gravidtights på fly da det jo er laaaaangt, ellers er det bare å kose seg :)

Anonymkode: 9a829...4ad

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket om alt var ok før jeg dro, og dro til et land uten malaria. Holdt meg unna isbiter til å begynne med, men etter en uke tålte jeg alt og var ikke dårlig ett sekund. Var på safari og turer, og eneste jeg passet på var at alt kjøtt var gjennomstekt - og kjøpte heller ikke is/mat/drikke fra boder på gata.

Anbefaler støttestrømpebukse + gravidtights på fly da det jo er laaaaangt, ellers er det bare å kose seg :)

Dette var litt sånn gammeldags tenkning. Alt gikk bra med meg så da går det sikkert bra med deg også. Ville ikke anbefalt noen og hvertfall ikke gravide å drikke springvann i Afrika. 

Skrevet (endret)

....

Endret av BareBra
delete
AnonymBruker
Skrevet
On 7/27/2018 at 4:48 PM, AnonymBruker said:

Takk for alle svar! Er nok ikke så hysterisk for å reise, men er min første graviditet, så greit å sjekke at jeg ikke har oversett noe jeg burde ha tenkt på. Veldig fint å få erfarne perspektiver herfra når jeg ikke ønsker å dele graviditeten med venner og familie helt ennå. :)

Når det gjelder deg som var i Afrika, takk for god input, kan jeg spørre hvilket land du var i når du kunne dra på safari der?

AnonymBruker
Skrevet
On 7/27/2018 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

Dette var litt sånn gammeldags tenkning. Alt gikk bra med meg så da går det sikkert bra med deg også. Ville ikke anbefalt noen og hvertfall ikke gravide å drikke springvann i Afrika. 

Afrika er stort da. Men enig med deg, hadde nok holdt meg unna springvann :)

AnonymBruker
Skrevet
På 27.7.2018 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Var i et land hvor springvannet er godkjent for drikking :) var uansett forsiktig i begynnelsen til jeg visste at jeg tålte isbiter. Drakk aldri fra springen ellers, kjøpte vann på flaske, men om jeg fikk servert isbiter så tenkte jeg ikke noe over det. Juicen på hotellet var vannet ut, og ganske sikker på at det ikke var flaskevann de brukte :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...