AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Hei alle sammen! Det siste året har jeg bare forandret meg totalt, kjenner meg selv omtrent ikke igjen. Har gått fra å være ei livlig jente som ofte snakker litt for mye til å gå rundt og ikke vite hva jeg skal si til folk lenger. Jeg har ligget inne i to dager nå uten å kle på meg eller noe, og føler jeg kunne ligget her inne ett halvt år til.. Selvtilliten og selvfølelsen er helt på bånn nå. Jeg skal starte i jobb snart og gruer meg såå, fordi jeg blir så sliten av alt.. Gruer meg ekstra mye fordi jeg har mye pasientkontakt og salg i jobben min. Jeg er for å være ærlig usikker på om jeg klarer det Akkurat nå frister det bare å starte i en jobb der jeg kan isolere meg helt uten å snakke med noen.. Jeg var med ei venninne igår og følte meg ikke som meg selv, men bare som en kjip person uten meninger spm jatta med.. Da jeg kom hjem var jeg så sliten at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Problemet mitt er jo det at jeg har tatt en bachelor, jeg har en startlønn på ca 430.000 kr... Noen som vet om en jobb der jeg ikke går så veldig mye ned i lønn? Og som krever en kort utdannele/helst ingen utdannelse. Jeg er bare så sliten og ønsker så lite som mulig kontakt med folk nå.... Anonymkode: 77435...8b3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 Ops, denne burde kanskje vært posta i en annen kategori ser jeg nå 😕 Anonymkode: 77435...8b3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #3 Skrevet 26. juli 2018 Ta deg en tur til legen. Anonymkode: 579d7...695 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #4 Skrevet 26. juli 2018 (Kledde på meg igår da jeg skulle møte venninna mi) Men sminker meg ikke lenger.. Går rundt med bustete hår og bare ser ut som en uteligger føler jeg, og jeg føler meg helt jævlig. Hva skjer med meg? Jeg vet jeg må skjerpe meg, men alt føles veldig tungt.. Har ligget inne hele sommeren uten å omtrent snakke med folk. TS Anonymkode: 77435...8b3
Lycka Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 Kjære deg, du trenger hjelp. Er ikke normalt å føle det sånn, og å være så sliten av å ikke gjøre noen ting. Sikker på at du ikke er inne i en depresjon? Synes det høres sånn ut. 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ta deg en tur til legen. Anonymkode: 579d7...695 Er så redd for å få høre at jeg bare er lat, at legen ikke skal ta det på alvor liksom.. Anonymkode: 77435...8b3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så redd for å få høre at jeg bare er lat, at legen ikke skal ta det på alvor liksom.. Anonymkode: 77435...8b3 Det skjer ikke. Når man er så slapp så er det noe som ligger bak, de fleste leger forstår faktisk det gå heller til legen nå fremfor å la det utvikle seg Anonymkode: d9dfc...c13 6
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 Ta en tur til legen og få sjekket ut stoffskifte/fysiske grunner for sikkerhets skyld. Men ofte er det slik at når man har ligget på latsiden en stund (trenger ikke engang være veldig lenge), så blir man lettere sliten når man først begynner med noe igjen, det være seg jobb, studier, hobbyer etc. Inaktivitet fordrer mer inaktivitet, og selv om man er hjemme og slapper av er det lurt å ta seg en gåtur/joggetur/tur på treningsstudio for å holde aktivitetsnivået oppe. Gitt at man ellers er frisk. Anonymkode: fca58...f25 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #9 Skrevet 26. juli 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ta en tur til legen og få sjekket ut stoffskifte/fysiske grunner for sikkerhets skyld. Men ofte er det slik at når man har ligget på latsiden en stund (trenger ikke engang være veldig lenge), så blir man lettere sliten når man først begynner med noe igjen, det være seg jobb, studier, hobbyer etc. Inaktivitet fordrer mer inaktivitet, og selv om man er hjemme og slapper av er det lurt å ta seg en gåtur/joggetur/tur på treningsstudio for å holde aktivitetsnivået oppe. Gitt at man ellers er frisk. Anonymkode: fca58...f25 Signerer denne! Kjenner på meg selv at jo mindre jeg gjør jo mindre får jeg lyst til å gjøre. Skjønner? Jo lenger jeg sover, jo mindre får jeg lyst til å stå opp osv... for meg hjelpe det å være aktiv hele veien, må på en måte holdes i gang.. jeg råder deg til å begynne å trene litt om du har mulighet til det? Det gir masse energi og du blir såpass høy på deg selv etterpå at selvtilliten får en boost. Du trenger ikke være sosial med de andre, men noen ganger hjelper det på å være i fellesskap med andre mennesker og jobbe mot samme mål. Om ikke annet får du ta deg en tur til legen, kanskje du mangler jern, b-vitaminer osv... Anonymkode: 77eb5...78d 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 På 26.7.2018 den 12.46, AnonymBruker skrev: (Kledde på meg igår da jeg skulle møte venninna mi) Men sminker meg ikke lenger.. Går rundt med bustete hår og bare ser ut som en uteligger føler jeg, og jeg føler meg helt jævlig. Hva skjer med meg? Jeg vet jeg må skjerpe meg, men alt føles veldig tungt.. Har ligget inne hele sommeren uten å omtrent snakke med folk. TS Anonymkode: 77435...8b3 Sikkert ikke noe bra å ha det slik, men du må vel bare holde ut i jobben til du evt finner deg en annen type jobb. Sykemelde seg fordi man føler seg sliten, er i alle fall ekstremt og burde være straffbart. Anonymkode: ac8c9...be9
smilo Skrevet 28. juli 2018 #11 Skrevet 28. juli 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykemelde seg fordi man føler seg sliten, er i alle fall ekstremt og burde være straffbart. Anonymkode: ac8c9...be9 Hva vet du om årsaken til at vedkommende er syk? Et besøk hos legen bør hun uansett ha mener jeg, så får det bli opp til legen hva som skjer etterpå. 8
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #12 Skrevet 28. juli 2018 Opplevde noe lignende for et par år siden. Det viste seg å være akutt jernmangel, og jeg måtte på sykehus for å få overføring. Etter et par dager følte jeg meg som et nytt menneske 😅 Gå til legen!! Anonymkode: 2f8fe...65f 2
isw Skrevet 28. juli 2018 #13 Skrevet 28. juli 2018 Test deg selv: http://depresjon.com/depresjon_test.html Denne skiller på hva som er slitenhet og hva som er depresjon. Er du over 15-20 poeng har du en behandlingskrevende depresjon.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #14 Skrevet 28. juli 2018 8 minutter siden, isw skrev: Test deg selv: http://depresjon.com/depresjon_test.html Denne skiller på hva som er slitenhet og hva som er depresjon. Er du over 15-20 poeng har du en behandlingskrevende depresjon. Jeg fikk 33.. Får skaffe meg fastlege i nærheten her! Men, skulle gjerne dratt dit før jeg starter i jobb;s.. Anonymkode: 77435...8b3
isw Skrevet 28. juli 2018 #15 Skrevet 28. juli 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk 33.. Får skaffe meg fastlege i nærheten her! Men, skulle gjerne dratt dit før jeg starter i jobb;s.. Anonymkode: 77435...8b3 Da er du alvorlig deprimert og trenger hjelp raskt. Hva fikk du på siste spørsmål? Endret 28. juli 2018 av isw
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 3 timer siden, isw skrev: Da er du alvorlig deprimert og trenger hjelp raskt. Hva fikk du på siste spørsmål? Takk for svar, må få time hos lege Skal prøve å trene imens og holde det i sjakk.. 2 poeng, jeg ønsker ikke å dø! Jeg ønsker bare å finne gleden i livet og finne tilbake til meg selv igjen, og at ikke hver dag skal føles ut som en kamp. Jeg var ei veldig livlig jente før selv da jeg bodde med min voldelige far, jeg var skikkelig kreativ og ble ganske godt likt av folk. Men, siden jeg flyttet hjemmefra for 5 år siden har jeg slitt veldig med meg selv. Takk for at du bryr deg Anonymkode: 77435...8b3
isw Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, må få time hos lege Skal prøve å trene imens og holde det i sjakk.. 2 poeng, jeg ønsker ikke å dø! Jeg ønsker bare å finne gleden i livet og finne tilbake til meg selv igjen, og at ikke hver dag skal føles ut som en kamp. Jeg var ei veldig livlig jente før selv da jeg bodde med min voldelige far, jeg var skikkelig kreativ og ble ganske godt likt av folk. Men, siden jeg flyttet hjemmefra for 5 år siden har jeg slitt veldig med meg selv. Takk for at du bryr deg Anonymkode: 77435...8b3 Dette er kanskje ulempen med å spørre her. Du får mange rare råd og beskjed om å ta deg sammen. Når du har sykdommen depresjon er det mot sin hensikt. Jeg synes du er veldig flink som holder motet så godt oppe. Det finnes god behandling og god hjelp, men dette er ikke din skyld og ikke noe tegn på svakhet. Hvis du vil ha mer hjelp kan du sende meg en melding og/eller skrive på søsterforumet til Kvinneguiden, Doktoronline. Der er det veldig mye kompetanse på psykiatri og depresjon. 4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #18 Skrevet 29. juli 2018 Jeg har vært alvorlig deprimert i mange mange år. Jeg var helt på bunn og hadde fullscore her. Jeg lå ei en seng i flere år, orket ingenting og hadde null livslyst. Nå fikk jeg 0-6 og det er helt utrolig ! føler en livsglede jeg ikke har følt på mange herrens år. Drømmesommeren er her, med godvær og jeg skal møte drømmemannen . (som jeg møtte på vernet bedrift , da jeg var psykisk syk .Han fikk meg på beina igjen ) samtidig vet jeg at sol kan føles pyton når man er deprimert, og man vil heller at det skal regne. fordi man er så mørk i hodet uansett . jeg måtte trekke for gardiner for å holde solen ute. depresjon er forferdelig. Få hjelp . Anonymkode: 89b57...daa
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2018 #19 Skrevet 29. juli 2018 Du har alt å vinne på at du er snill mot deg selv. Har du det ikke bra må du finne ut grunnen til at du har det sånn. Det må ikke være noe alvorlig eller noe du ikke kan fikse. Stort sett så kan legen finne ut hva det er, og hjelpe deg i riktig retning. Anonymkode: 4311e...68d
Scherbatsky Skrevet 29. juli 2018 #20 Skrevet 29. juli 2018 (endret) Off, høy gjenkjennelsesfaktor her. Kom deg til en lege, forklar hvordan du føler deg (og som min lege alltid sa: du skal IKKE være noe annet enn akkurat slik du føler deg - jeg brukte nemlig opp masse energi på å se "presentabel" ut på legebesøk uansett så jævlig jeg følte meg) og få tatt blodprøver etc. Dette er jo ikke normalt, du kjenner jo at dette ikke ER deg og da er det kjempefint at du klarer å se det. Bra jobba! Det er stor forskjell på det å ville dø og det å ikke ville leve, man kan ha depresjon uten selvmordstanker, og jeg vil ikke leke-diagnosere deg, men som du forteller det høres det ut som slik jeg følte meg hver gang. Du trenger tid og hjelp til å komme deg ut av dette, men du KOMMER deg ut av det. Jeg vet det kan høres vanskelig ut, men vær snill med deg selv nå. Det er personlig unntakstilstand, så vær tilgivende ovenfor hvordan du oppfører deg og hvem du er, man prøver bare å overleve. Endret 29. juli 2018 av Scherbatsky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå