Gå til innhold

Gir du penger til innsamlingsaksjoner? Har du gitt til noen av disse som er på OBS-listen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Det ligger innenfor Innsamlingskontrollens formål å bevisstgjøre givere samt å advare mot mulige useriøse innsamlinger og organisasjoner. Vi har i tråd med dette valgt å etablere en OBS-liste over organisasjoner hvor det har fremkommet negative opplysninger av ulik grad. OBS-listen består i dag av 59 organisasjoner." Se listen her:http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/obs-liste/

"Siden flere har valgt å legge ned organisasjonen, er det i alt 41 organisasjoner på listen over organisasjoner folk advares mot å gi penger til. Daglig leder Børre Hagen sier det er forskjellige grunner til at de advarer mot veldedighetsorganisasjoner. – Noen er ikke villige til å gi opplysninger om virksomheten, enkelte har altfor høye innsamlingskostnader, og så er det noen som lyver om hvor pengene går. Enkelte av disse er kyniske og bruker organisasjonene som skalkeskjul for egen inntekt, sier han."https://www.dn.no/nyheter/2018/07/26/1115/Privatokonomi/innsamlingskontrollen-advarer-mot-flere-organisasjoner

Man må jammen følge med. Det er trist at disse useriøse ødelegger for andre. Har du gitt til noen som står på OBS-listen?

Anonymkode: 5077f...d92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forundrer meg ikke at Hjelp oss å hjelpe står på den listen.

Anonymkode: 98c48...ba0

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forundrer meg ikke at Hjelp oss å hjelpe står på den listen.

Jeg kjenner ikke til de, men "Innsamlingskontrollen vil bemerke at denne advarselen kun gjelder organisasjonens innsamling av penger. Minst en av undergruppene til Hjelp oss å hjelpe tar ikke imot penger. Således advares det ikke mot om å bidra til Hjelp oss å hjelpes andre former for innsamling - mat, klær, møbler og lignende"http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/obs/vis/65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke til de, men "Innsamlingskontrollen vil bemerke at denne advarselen kun gjelder organisasjonens innsamling av penger. Minst en av undergruppene til Hjelp oss å hjelpe tar ikke imot penger. Således advares det ikke mot om å bidra til Hjelp oss å hjelpes andre former for innsamling - mat, klær, møbler og lignende"http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/obs/vis/65

Det har jeg fått med meg, men min skepsis gjelder også dette.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det har jeg fått med meg, men min skepsis gjelder også dette.

Vil det si at det har forekommet at mat, klær og møbler som er gitt, ikke har blitt gitt videre til trengende?

• Liker 1
Skrevet

Jeg gir aldri penger til innsamlingsaksjoner, rett og slett forde jeg ikke ser hva pengen blir brukt til. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir til store organisasjoner om Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp, Redd Barna og Plan, og av norske kan jeg støtte Norske Redningshunder og det lokale skolekorpset. Gir aldri til små intiativ som lukter humbug på avstand, når folk tar 75% av inntektene i provisjon så sier det seg selv at det er best å styre unna.

Anonymkode: 09039...25e

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg gir aldri penger til innsamlingsaksjoner. Jeg donerer en viss sum i måneden til WWFog det er alt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir til store organisasjoner om Røde Kors, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp, Redd Barna og Plan, og av norske kan jeg støtte Norske Redningshunder og det lokale skolekorpset. Gir aldri til små intiativ som lukter humbug på avstand, når folk tar 75% av inntektene i provisjon så sier det seg selv at det er best å styre unna.

Flere av disse organisasjonene du nevner tar jo store summer som "lønn" eller "administrasjon" da...  

Anonymkode: dbad4...3e2

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere av disse organisasjonene du nevner tar jo store summer som "lønn" eller "administrasjon" da...  

Anonymkode: dbad4...3e2

Nei, nå må du sjekke infoen din bedre. Formålsprosenten (andel insamlede midler som går til formålet) til de ulike organisasjonene ; Røde Kors 90%, Norsk Folkehjelp 93,9, Kirkens Nødhjelp 88,6, Redd Barna 89,4 og Plan 84%. Til sammenligning så har det norske livredningsselskap som er på obs-listen formålsprisent på 25%. Og ting må faktisk administreres for at ting skal bli gjort for pengene som er samlet inn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gir bare til de ungdommene fra nabolaget som kommer på døra. ca 50 kr.

Endret av Wonders
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir sjelden til organisasjoner, men da er det til større og anerkjente organisasjoner, hvor jeg vet at pengene går til det gitte formålet. Å støtte det lokale korpset og ungdommer som skal på klassetur, har jeg heller ikke et stort problem med.

Anonymkode: a6953...587

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...