Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en dame på 25 år, uten utdanning, med en 100% fast stilling, barn, mann og hus! Mitt dilemma er at jobben jeg har kommer snart til veis ende, da det kommer nedkjæringer jeg vil bli dratt med i. 

Jeg ønsker meg et yrke, ikke «bare» en jobb! Men hvordan i alle dager kan man få til det når man eier hus og har barn??? Jeg har verken tid eller råd til mer utdanning! Har fullført vgs yrkesfag, men ikke i et yrke jeg kan jobbe i pga. Helse. Og har fått jobbtilbud som ringevikar i barnehage(tidligere arb.giver), noe jeg er veldig interessert i men da går jeg betraktelig ned i lønn i tillegg til usikkerheten! Vil gjerne jobbe innen barn/ungdom, trening/helse/kosthold. Men hvordan løser man det økonomisk? 

Å nei, vi har overhodet ingen mulighet til å leve på mannen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta et samlingsbasert- eller deltidsstudium? da kan du jobbe mye mer ved siden av enn ved fulltidsstudium. Evt nettstudium, da kan du studere når det passer deg!

Anonymkode: 8ab3b...a6c

Skrevet (endret)

Du sier jo at du ikke har tid eller råd til mer utdanning, men utdanning må jo til hvis du skal få et yrke.

Mange studier er deltid eller samlingsbasert som gjør at du kan jobbe ved siden av. 

Jeg har mann, barn, hus og gjeld og kan heller ikke leve på mannens lønn. Jeg starter deltidsstudier nå og satser på å klare å jobbe inn en akseptabel inntekt ved siden av. Lånekassen med stipend og evt lån er også en mulighet.  Jeg tror man klarer det man vil, og den som intet våger intet vinner!😉 I verste fall må jeg avbryte studiene, men da har jeg iallefall prøvd!

Endret av Tui
Skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kunne du tenke deg å jobbe som lærer da? Du kan ta 1 år med PPU og undervise i det som er ditt tidligere yrke. Så kan du bygge på med fag å undervise i etter hvert. Det er 1 år med hard jobbing, men de fleste klarer kanskje å legge seg opp slik at man har dekket utgiftene for 1 år. Ellers er PPU deltid over 2 år også en mulighet. 

Anonymkode: 77247...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten kan man jo også ta barnehagelærer på deltid/samlingsbasert om du har lyst til å jobbe med mindre barn. Veldig mange tar utdanning kombiner med jobb, hus, mann og barn :) Det går! 

Anonymkode: 77247...f40

Gjest studentmammaen
Skrevet
På 26.7.2018 den 11.00, Hairdo skrev:

Hei! Jeg er en dame på 25 år, uten utdanning, med en 100% fast stilling, barn, mann og hus! Mitt dilemma er at jobben jeg har kommer snart til veis ende, da det kommer nedkjæringer jeg vil bli dratt med i. 

Jeg ønsker meg et yrke, ikke «bare» en jobb! Men hvordan i alle dager kan man få til det når man eier hus og har barn??? Jeg har verken tid eller råd til mer utdanning! Har fullført vgs yrkesfag, men ikke i et yrke jeg kan jobbe i pga. Helse. Og har fått jobbtilbud som ringevikar i barnehage(tidligere arb.giver), noe jeg er veldig interessert i men da går jeg betraktelig ned i lønn i tillegg til usikkerheten! Vil gjerne jobbe innen barn/ungdom, trening/helse/kosthold. Men hvordan løser man det økonomisk? 

Å nei, vi har overhodet ingen mulighet til å leve på mannen.

Om du velger utdanning, må du på en måte vite du kan klare det økonomisk.. Eller dere da, som familie. Som student med f eks to barn får du i mnd. 10500 om mannen tjener under 400 000. Om mannen tjener mer så får du vel rundt 7500 i mnd. I august og januar får du ca. 28000 ,og disse kan jo brukes etter bøker til å spe på.. Med en liten helgejobb eller en kjempejobb med f eks en vakt i uka får du jo ett par tusen ekstra. Man må tenke ting er for en periode! Og om du ikke klarer det økonomisk,men virkelig vil så må man jo se på utgiftene. Kan man leve med en bil en periode ? Evt. en billigere bil? Dere får og billigere bhg. Om dere tjener under grensen på 390000, din inntekt i lån og stipend regnes ikke som inntekt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...