AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Jeg liker å ha et veldig oppdelt budsjett, og egne kontoer for klær, bil, vedlikehold av hus, gaver osv. Men litt usikker på hvor mye jeg skal sette opp? Gjelder da en familie med to voksne og to barn, to biler og enebolig (går til enebolig nå, så derfor vi er litt usikre på sum til vedlikehold) Mitt foreløpige forslag, som jeg er litt usikker på: Kr. 1000,- pr mnd/Kr. 12.000,- pr år - Bil (To biler: vedlikehold, vindusviskere, to sett dekk hvert tredje år på hver bil, service, oljeskift osv) Kr. 2000,- pr mnd/Kr. 24.000,- pr år - Hus/bil reperasjoner (En slags bufferkonto som forhåpentligvis vil vokse, skal dekke feks. akutt rørleggerbehov, nytt tak, bilreperasjoner, osv) Kr. 1000,- pr mnd/Kr. 12.000,- pr år - Gavekonto (Har store familier: julegaver + ekstra til mat og kos i julen, bursdagsgaver, bryllup osv) Kr. 1000,- pr mnd/Kr. 12.000,- pr år - Kleskonto (Vår og høstinnkjøp av klær til ungene (ikke oss voksne), skiutstyr, sykkel osv) Har egen regningskonto for måndtlige regninger og huslån, og en regningskonto for regninger med færre terminer (feks. kommunale avgifter). Mat og drivstoff bruker vi kredittkort til hver måned, som betales ned i sin helhet hver måned. Har en bufferkonto til hvitevarer/ødelagt mobil o.l. på kr. 15.000,- Den fylles på igjen av lommepengene våre hvis vi bruker av den) Vi sparer i tillegg både felles og litt hver for oss. Hvordan synes dere oppdelingen her er? Og er dere relativt enige med summene for de seperate kontoene jeg tenker på? Anonymkode: 0956f...d81
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 Så dere sparer totalt 5000 hver måned på to inntekter? Anonymkode: 3358b...602 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #3 Skrevet 26. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så dere sparer totalt 5000 hver måned på to inntekter? Anonymkode: 3358b...602 Nei, dette er ikke sparing, dette er sesongutgifter Sparing kommer selvsagt utenom. Anonymkode: 0956f...d81
Gjest Solsmil Skrevet 26. juli 2018 #4 Skrevet 26. juli 2018 Tja, jeg synes kanskje det hørtes litt lite ut på noen av postene? Bil: 1000kr per måned, er det for begge bilene eller per bil? Jeg ser du har satt opp småting som blir inkludert i dette budsjettet, men hva med ting som årsavgift og forsikring, går det av et eget budsjett? Hus/bil reparasjoner: 2000kr i måneden. Dette synes jeg også hørtes litt lite ut. Er bilene gamle? Med to biler kan det fort gå litt i reprasjonskostnader. Det er vel ikke så ofte man trenger å bytte tak på huset heldigvis, men slike ting er gjerne svært kostbare. Dekker denne også andre «akutte» behov i huset som ny vaskemaskin hvis den skulle ryke, eller er det et eget budsjett for det? Gaver: her er det jo dere selv så setter standarden og vet hva som er greit og ikke. Jeg synes ikke 12 000 i året var mye med to barn som skal ha gaver til både jul og bursdag, + andre gaver til stor familie, men det er nok fult mulig å holde seg til det budsjettet:)
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er ikke sparing, dette er sesongutgifter Sparing kommer selvsagt utenom. Anonymkode: 0956f...d81 Hva bruker dere sparepengene ti da? Og hvor mye setter dere av der? Anonymkode: 3358b...602 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 3 timer siden, Solsmil skrev: Tja, jeg synes kanskje det hørtes litt lite ut på noen av postene? Bil: 1000kr per måned, er det for begge bilene eller per bil? Jeg ser du har satt opp småting som blir inkludert i dette budsjettet, men hva med ting som årsavgift og forsikring, går det av et eget budsjett? Hus/bil reparasjoner: 2000kr i måneden. Dette synes jeg også hørtes litt lite ut. Er bilene gamle? Med to biler kan det fort gå litt i reprasjonskostnader. Det er vel ikke så ofte man trenger å bytte tak på huset heldigvis, men slike ting er gjerne svært kostbare. Dekker denne også andre «akutte» behov i huset som ny vaskemaskin hvis den skulle ryke, eller er det et eget budsjett for det? Gaver: her er det jo dere selv så setter standarden og vet hva som er greit og ikke. Jeg synes ikke 12 000 i året var mye med to barn som skal ha gaver til både jul og bursdag, + andre gaver til stor familie, men det er nok fult mulig å holde seg til det budsjettet:) Bil er kun det som er listet opp, alt av forsikringer og vanlige driftsutgifter går av det vanlige forbruksbudsjettet og regningskonto. (naturlig siden forsikring og årsavgift er inkludert på regningen fra forsikringsselskapet som også dekker hus, personer, reiseforsikring ovs) Så bilkontoen skal kun dekke sånt som nye dekk, oljeskift en gang i året og service. Det gjelder to biler ja. Ja, den ene bilen er gammel. I snitt ligger vi på ca totalt 5000 i reperasjoner årlig per bil, men nå er den ene bilen så gammel at hvis det skjer store feil så vil vi heller selge/vrake. Er kanskje denne posten vi er mest usikre på, huset er godt vedlikehold av forrige eiere, men vi har ingen erfaring med hvor mye ekstra som kommer på en enebolig. Det er som jeg skrev en egen bufferkonto for ødelagte hvitevarer/mobiler etc, som fylles opp hvis det er brukt av den. Gavekontoen vet vi at vi ikke vil ha høyere, vi pleier ikke gi dyre gaver Budsjett til jul er på 6000, så vi har tatt i på den biten. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva bruker dere sparepengene ti da? Og hvor mye setter dere av der? Anonymkode: 3358b...602 Pensjonssparing/BSU, og spesifikk sparing, som feks.til oppussing av badet. Sparer vel rundt regnet 5000 i måneden. Vi sparer også ved å betale ekstra ned på boliglånet, ca 2000 i måneden. Anonymkode: 0956f...d81
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #7 Skrevet 27. juli 2018 Synes både budsjettet for bil og vedlikehold av hus høres optimistisk lite ut, men så er det jo stor forskjell på hus. Hvor gammelt er det, hvor handy er dere ift å gjøre ting selv etc. Anonymkode: ebb19...a30 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #8 Skrevet 27. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes både budsjettet for bil og vedlikehold av hus høres optimistisk lite ut, men så er det jo stor forskjell på hus. Hvor gammelt er det, hvor handy er dere ift å gjøre ting selv etc. Anonymkode: ebb19...a30 Huset er over 40 år gammelt. Men bad og kjøkken er bare 10 år gamle. Taket ble byttet i fjor. Elanlegg lagt helt nytt for fem år siden. Vi vet det vil komme nødvendige utskiftninger av vinduer etterhvert, og at rørene etterhvert bør oppgraderes, det er det eneste vi er sikre på. Tanken er å ta to-tre vinduer i året, dekket inn av feriepenger. Hvor mye ville du foreslått på vedlikehold? Anonymkode: 0956f...d81
Trikken Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 Skjønner ikke hvorfor dele det opp sånn, men om dere skal skifte 2-3 vinduer i året er det satt av lite. Vi setter inn 3000kr hver i buffer i måneden. Så har vi felles matkort å regningkonto. Ellers er alt skilt. Og kjøper vi ny sofa o.l spleiser vi.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 På 26.7.2018 den 10.49, AnonymBruker skrev: Jeg liker å ha et veldig oppdelt budsjett, og egne kontoer for klær, bil, vedlikehold av hus, gaver osv. Men litt usikker på hvor mye jeg skal sette opp? Gjelder da en familie med to voksne og to barn, to biler og enebolig (går til enebolig nå, så derfor vi er litt usikre på sum til vedlikehold) Mitt foreløpige forslag, som jeg er litt usikker på: Kr. 1000,- pr mnd/Kr. 12.000,- pr år - Bil (To biler: vedlikehold, vindusviskere, to sett dekk hvert tredje år på hver bil, service, oljeskift osv) Kr. 2000,- pr mnd/Kr. 24.000,- pr år - Hus/bil reperasjoner (En slags bufferkonto som forhåpentligvis vil vokse, skal dekke feks. akutt rørleggerbehov, nytt tak, bilreperasjoner, osv) Kr. 1000,- pr mnd/Kr. 12.000,- pr år - Gavekonto (Har store familier: julegaver + ekstra til mat og kos i julen, bursdagsgaver, bryllup osv) Kr. 1000,- pr mnd/Kr. 12.000,- pr år - Kleskonto (Vår og høstinnkjøp av klær til ungene (ikke oss voksne), skiutstyr, sykkel osv) Har egen regningskonto for måndtlige regninger og huslån, og en regningskonto for regninger med færre terminer (feks. kommunale avgifter). Mat og drivstoff bruker vi kredittkort til hver måned, som betales ned i sin helhet hver måned. Har en bufferkonto til hvitevarer/ødelagt mobil o.l. på kr. 15.000,- Den fylles på igjen av lommepengene våre hvis vi bruker av den) Vi sparer i tillegg både felles og litt hver for oss. Hvordan synes dere oppdelingen her er? Og er dere relativt enige med summene for de seperate kontoene jeg tenker på? Anonymkode: 0956f...d81 Skal du ha ett helt rigid budsjett for alle utgifter så må du gå 2 - 3 år bakover i tid og se på hva som gjennomsnittelig er brukt de siste årene. Så må du sammenligne med dagens og fremtidens forbruk og beregne årsforbruket og dele på 12 for å finne månedsforbruket. Vi har beregnet årsforbruket og delt på 12 og har da månedlig trekk på bilutgiftene. Mens forbruk hår av forbrukskontoene. Er der for knapt så bruker vi mer av sparekontoene. Der er som kjent ikke lommer i likskjortene og vi lever bare en gang. Å fylle opp sparekontoene har ingen hensikt. Anonymkode: 16a08...3cb
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #11 Skrevet 27. juli 2018 3 timer siden, Trikken skrev: Skjønner ikke hvorfor dele det opp sånn, men om dere skal skifte 2-3 vinduer i året er det satt av lite. Vi setter inn 3000kr hver i buffer i måneden. Så har vi felles matkort å regningkonto. Ellers er alt skilt. Og kjøper vi ny sofa o.l spleiser vi. Men hvor mye setter dere inn til forventede sesongutgifter på regningskontoen da? Eller bruker dere bufferkontoen til slikt? Hvis bilen trenger reperasjon, eller dere trenger en elektriker, hvordan dekkes dette? Hva med når ene bilen trenger nye sommerdekk, og den andre trenger nye vinterdekk samme år? Da er det jo 10.000 bare der. Tar dere slike ting fra bufferen? Vinduer skal som nevnt dekkes av feriepenger Ikke av det vi har satt av der. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du ha ett helt rigid budsjett for alle utgifter så må du gå 2 - 3 år bakover i tid og se på hva som gjennomsnittelig er brukt de siste årene. Så må du sammenligne med dagens og fremtidens forbruk og beregne årsforbruket og dele på 12 for å finne månedsforbruket. Vi har beregnet årsforbruket og delt på 12 og har da månedlig trekk på bilutgiftene. Mens forbruk hår av forbrukskontoene. Er der for knapt så bruker vi mer av sparekontoene. Der er som kjent ikke lommer i likskjortene og vi lever bare en gang. Å fylle opp sparekontoene har ingen hensikt. Anonymkode: 16a08...3cb Vi kan ikke gå tilbake i tid, da vi ikke har hatt enebolig før. Så vi vet ikke hva som blir naturlig å sette av. Økonomien har også bedret seg en del, så vi vil gjerne ha spesifikke kontoer slik at vi vet det er penger der til utgifter man vet kommer. Prøve å være fornuftige selv om vi har mer penger med andre ord, slik at ikke alt går bort i tull. Anonymkode: 0956f...d81
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #12 Skrevet 27. juli 2018 Har ikke hus så jeg vet lite om utgifter til hus. Men 12000,- på 2 biler høres lite ut Jeg har lønnskonto, regningskoto, buffer/sparing og feriekonto Anonymkode: e9175...dd1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #13 Skrevet 27. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke hus så jeg vet lite om utgifter til hus. Men 12000,- på 2 biler høres lite ut Jeg har lønnskonto, regningskoto, buffer/sparing og feriekonto Anonymkode: e9175...dd1 Jeg er litt usikker på om de som svarer her har fått med seg hva de 12.000 skal gå til? Dette er kun service, oljeskift og dekk. Ikke reperasjoner, ikke vedlikehold, ikke driftsutgifter. Så jeg mener tvert i mot at den egentlig er for høy. Man trenger ikke nye dekk mer enn hvert tredje år. Oljeskift koster fra 1000-1500 kr i året. Reperasjoner og vedlikehold skal gå av "vedlikeholdskontoen" for både hus og bil (samlet). Men den spørs det derimot om vi har satt for lavt pga huset, siden vi ikke er kjent med hvor mye som brukes på generelt vedlikehold på en enebolig Anonymkode: 0956f...d81
Atea Skrevet 27. juli 2018 #14 Skrevet 27. juli 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Huset er over 40 år gammelt. Men bad og kjøkken er bare 10 år gamle. Taket ble byttet i fjor. Elanlegg lagt helt nytt for fem år siden. Vi vet det vil komme nødvendige utskiftninger av vinduer etterhvert, og at rørene etterhvert bør oppgraderes, det er det eneste vi er sikre på. Tanken er å ta to-tre vinduer i året, dekket inn av feriepenger. Hvor mye ville du foreslått på vedlikehold? Anonymkode: 0956f...d81 Tror jeg ville hatt 2-300 tusen i bakhånd. Og helst tatt det raskere enn når det blir akutt. Men nå har jeg leilighet, og har pusset opp, bad og kjøkken og alt egentlig. Har hatt hus, da holdt ikke to hundre tusen så langt. Men siden dere har gjort mye, jeg vet ikke. Rør kan oppgraderes rimelig (husker ikke helt hvordan), men uten å bytte dem, bare pumpe inn en slags masse. Det som kostet mye var drenering og bytte av en vegg, utvendig maling, bytte av par vinduer. Hadde ikke klart å tenke tanken på alt ansvaret i dag, så jeg solgte hele huset.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #15 Skrevet 27. juli 2018 5 minutter siden, Atea skrev: Tror jeg ville hatt 2-300 tusen i bakhånd. Og helst tatt det raskere enn når det blir akutt. Men nå har jeg leilighet, og har pusset opp, bad og kjøkken og alt egentlig. Har hatt hus, da holdt ikke to hundre tusen så langt. Men siden dere har gjort mye, jeg vet ikke. Rør kan oppgraderes rimelig (husker ikke helt hvordan), men uten å bytte dem, bare pumpe inn en slags masse. Det som kostet mye var drenering og bytte av en vegg, utvendig maling, bytte av par vinduer. Hadde ikke klart å tenke tanken på alt ansvaret i dag, så jeg solgte hele huset. Takk for svar Det er fint å få en pekepinn på hvor stor buffer man bør ha tilgjengelig også. Vi har heldigvis muligheten til å spare opp i løpet av kort tid, og føles jo mye tryggere å vite at man har det man trenger. Rør som går ut av huset er oppgradert nettopp med den løsningen du nevner, det er noen rør innvendig som ikke er det, resten er nyere rør-i-rør. Og når du nevner drenering er det også viktig, det er nylig drenert på to av fire sider på huset, vi bør også sette av til de to siste om det trengs etterhvert. Anonymkode: 0956f...d81 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #16 Skrevet 27. juli 2018 Sparer 14000 i mnd, alt av behov tas fra det. Anonymkode: 47071...6bd
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #17 Skrevet 27. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sparer 14000 i mnd, alt av behov tas fra det. Anonymkode: 47071...6bd Takk for svar! Det er jo også en mulighet, ha en konto til slike ting. Bare redd man da "tror" man har mer tilgjengelig enn man egentlig har, fordi deler av pengene burde vært øremerket andre ting. Hvordan kom dere frem til summen på 14.000? Anonymkode: 0956f...d81
Atea Skrevet 27. juli 2018 #18 Skrevet 27. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Det er jo også en mulighet, ha en konto til slike ting. Bare redd man da "tror" man har mer tilgjengelig enn man egentlig har, fordi deler av pengene burde vært øremerket andre ting. Hvordan kom dere frem til summen på 14.000? Anonymkode: 0956f...d81 Det er jo en grei sum å spare. Og dere betaler jo ned lånet så dere kan få lån til å pusse opp hvis noe i huset svikte?. Banken har egentlig ikke ansvar for å gi dere lån, men jeg hadde en liten bank og de var greie. På en måte er det jo banken som eier huset når man har lån. Likevel er de ikke forpliktet til å gi lån, men jeg ville hørt med dem om det vil være en mulighet hvis dere trenger penger akutt til å rehabilitere.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #19 Skrevet 27. juli 2018 1 time siden, Atea skrev: Det er jo en grei sum å spare. Og dere betaler jo ned lånet så dere kan få lån til å pusse opp hvis noe i huset svikte?. Banken har egentlig ikke ansvar for å gi dere lån, men jeg hadde en liten bank og de var greie. På en måte er det jo banken som eier huset når man har lån. Likevel er de ikke forpliktet til å gi lån, men jeg ville hørt med dem om det vil være en mulighet hvis dere trenger penger akutt til å rehabilitere. Ja, vi har litt å gå på om det skulle bli nødvendig, men foretrekker å bruke oppsparte penger i stedet. Slik det er pdd er det ingenting som må gjøres akkurat nå, men vi vil gjerne tenke fremover så vi ikke havner i en situasjon der vi må lete etter penger, for å si det sånn. Anonymkode: 0956f...d81
Atea Skrevet 27. juli 2018 #20 Skrevet 27. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, vi har litt å gå på om det skulle bli nødvendig, men foretrekker å bruke oppsparte penger i stedet. Slik det er pdd er det ingenting som må gjøres akkurat nå, men vi vil gjerne tenke fremover så vi ikke havner i en situasjon der vi må lete etter penger, for å si det sånn. Anonymkode: 0956f...d81 Vet ikke noen om deres økonomi men jeg ville satt av penger til det nødvendige og ikke det mest estiske i begynnelsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå