AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Jeg er ikke ute etter noen diagnose og poster dette derfor under kosthold. Jeg har i 3mnd nå hatt mageproblemer i form av diaré og oppblåst mage. Det virker nesten som om jeg reagerer på ALT for tiden. Jeg spiser sunt, mye fisk, salat og grønnsaker. Kjøtt spiser jeg lite av, og er laktoseintolerant. Spiser lite kjøtt siden jeg reagerer dårlig på det. Men nå syns jeg atjeg har gått ned mye (10kg)de siste månedene, selv om jeg spiser en del. Veier nå 65kg. Det er altfor lite. Legen har tatt blodprøver og fant ingenting unormalt, og skylder på psykisk. Jeg har ingen psykiske problemer og jeg har aldri følt meg så bra i livet som det har vært de siste årene. The «whole package» er på plass. På hver eneste måltid, tar det ikke lang tid før jeg må løpe på do. Ble mamma for 13mnd siden, men ammer fortsatt, men dette er redusert til 1gang per dag. Har noen opplevd noe lignende, men bedret seg etter kostholdsendring? Jeg spiste salat og drakk vann i tre dager og hadde ingen problemer de tre dagene. Det er ikke holdbart i lengden. Anonymkode: fd219...883
Gjest CamillaCollett Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 Er det noe som har skjedd de siste tre månedene? Det kan være så enkelt som at du reagerer på varme. Det kan også være at du stresser mer enn du tenker over. Jeg har selv erfaring med at mye fysisk kan være psykisk (f.eks stressrelatert), uten at man klarer å se det selv med en gang. Det kan også være at det blir verre av at du nå (naturlig nok) tenker mye på dette. Du har vært til legen, og han fant ingenting unormalt. Du spiser sunt, sier du. Da ville jeg faktisk forsøkt å tenke etter om du mer eller mindre bevisst stresser (ikke rart med et barn i den alderen) og/eller bekymrer deg og tatt tiden til hjelp. Mest sannsynlig vil det gå over.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #3 Skrevet 26. juli 2018 1 time siden, CamillaCollett skrev: Er det noe som har skjedd de siste tre månedene? Det kan være så enkelt som at du reagerer på varme. Det kan også være at du stresser mer enn du tenker over. Jeg har selv erfaring med at mye fysisk kan være psykisk (f.eks stressrelatert), uten at man klarer å se det selv med en gang. Det kan også være at det blir verre av at du nå (naturlig nok) tenker mye på dette. Du har vært til legen, og han fant ingenting unormalt. Du spiser sunt, sier du. Da ville jeg faktisk forsøkt å tenke etter om du mer eller mindre bevisst stresser (ikke rart med et barn i den alderen) og/eller bekymrer deg og tatt tiden til hjelp. Mest sannsynlig vil det gå over. Jeg blir nok stressa av dette, ja. Men utover det har det ikke skjedd noen store forandringer som kunne forårsake dette. Jeg er ikke typen som bekymrer meg eller uroer meg heller. Jeg mistet jobben på slutten av permisjonstiden, men fikk meg rask jobb etter det. Og jeg stortrives i den nye jobben. Så det er heller ikke det. Anonymkode: fd219...883
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2018 #4 Skrevet 27. juli 2018 Det kan være tilfeldig at magen din begynner "tulle" nå. Innenfor vitenskapen ser man mer og mer at dårlig mage gir stress, angst og depresjon- ikke motsatt. Så det at det er psykisk er ikke en selvfølge Det kan være et litt uheldig kosthold over lengre tid som har gjort at magen din krøller seg sammen. Har du gått på medisiner? At du følte deg bra de dagene du spiste salat og vann er et bra tegn! Det betyr at det er noe du reagerer dårlig på og at du kan bli bra om du fjerner det fra kostholdet, eller reduserer hvor mye du spiser av det. Hadde du fortsatt vært dårlig 3 dager etter å ikke spise hadde det vært tegn på langt alvorligere problemer Mange forsøker FODMAP dietten og føler bedring der. Det er gjerne det enkleste du kan gjøre da det er mange på den dietten og du kan finne lister over ja-mat og oppskrifter overalt. Så går du på den i 3-4 uker og ser hvordan det går. Om du føler deg bra kan du forsøke spise en ny matvare fra nei-listen og se om du tåler den. Stadig flere ser ut til å utvikle sensitivitet mot hvete og hveteprodukter. Det er det første jeg ville forsøkt kutte ut. Melkeprodukter etterpå. Hvorfor stadig flere reagerer på hvete tror jeg er ukjent, men det er ikke umulig at vi bearbeider kornet mindre (før i tiden lå det lengre i bløt for eks + vi bruker mer gjødsel) annerledes på en måte som gjør det mindre fordøyelig. Eller kanskje det er kosten vår generelt som gir dårlig tarmfunksjon der man utvikler en "svakere" mage som tåler mindre. Anonymkode: 60300...e3b
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #5 Skrevet 3. august 2018 Ut ifra hva du sier ville jeg oppsøkt en ny lege for en second opinion. Om du spiser normalt (sunt og riktig mengde), ikke beveger deg mer enn at inntaket dekker brukt energi, og ellers har det bra i hverdagen, ville jeg fått en ny vurdering av lege. Forskning viser at altfor mange tror de reagerer på mat som de tåler fint. Det blir bare stress å styre med mat før du har fått en sjekk på hva du evt ikke tåler. Men aller viktigst er det å sjekke "alt annet". Du skriver at du har fått barn. Kroppen endrer seg på flere måter etter fødsel. Har du snakket noe med helsesøster om dette? Anonymkode: 1e4b7...88e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2018 #6 Skrevet 3. august 2018 Hopp på salat dette din igjen, når magen er normal så prøver du ut en etter en ny matvare. Du kan reagere på fisk.. Anonymkode: a7ac5...130
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå