Gå til innhold

er full SFO plass dyrere enn barnehagen???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 03c84...c94

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var det så vidt hos oss. Og mye dårligere. 

Anonymkode: 229b1...a39

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke omtrent samme pris, men uten søskenrabatt?

Skrevet

Kommunen kan sette pris på SFO selv, og prisene og tilbudet varierer voldsomt mellom kommunene. Barnehage har makspris i hele landet. Jeg har betalt mer for SFO enn barnehage selv om det bare er snakk om under halvparten av åpningstiden til barnehagen, og i tillegg er de langt færre voksne og generelt sett et mye dårligere tilbud enn barnehagen. 

Sånn er det.... 

• Liker 4
Skrevet

Søskenrabatt her, og de har kun ettermiddagsplass :) Betaler 3800 for begge og 600 i rabatt mener jeg :)

Skrevet

Ja, det er ofte det. I vår kommune koster fulltidsplass på SFO 3340 mot 2900 for full barnehageplass. Det er heller ikke søskenmoderasjon på SFO så å få tre tette barn betyr over 10 000 i måneden på SFO mens tre barn i barnehage samtidig koster 6400. På SFO må foreldre betale en større andel av kostnadene enn i barnehagen, som får mer subsidier. Det er synd at det er slik for SFO er en viktig sosial arena for barna. Nesten alle bruker SFO de første to årene i skolen og de få som ikke går der blir da litt utenfor. Det er kjipt å bli hentet av mamma og skulle dra hjem alene når alle vennene drar på SFO for å leke sammen. Det burde vært søskenmoderasjon for både SFO og barnehage slik at om man f.eks. har ett barn på SFO og ett i barnehage får man likevel moderasjon på lik linje med de som har to barn i barnehage. Vi er veldig fornøyd med vår SFO og barna våre trives veldig godt der, men ja, det er dyrt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I min kommune er full SFO plass kr 300,- rimeligere enn full bhg plass.....

Anonymkode: bf110...7fc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Ja, det er ofte det. I vår kommune koster fulltidsplass på SFO 3340 mot 2900 for full barnehageplass. Det er heller ikke søskenmoderasjon på SFO så å få tre tette barn betyr over 10 000 i måneden på SFO mens tre barn i barnehage samtidig koster 6400. På SFO må foreldre betale en større andel av kostnadene enn i barnehagen, som får mer subsidier. Det er synd at det er slik for SFO er en viktig sosial arena for barna. Nesten alle bruker SFO de første to årene i skolen og de få som ikke går der blir da litt utenfor. Det er kjipt å bli hentet av mamma og skulle dra hjem alene når alle vennene drar på SFO for å leke sammen. Det burde vært søskenmoderasjon for både SFO og barnehage slik at om man f.eks. har ett barn på SFO og ett i barnehage får man likevel moderasjon på lik linje med de som har to barn i barnehage. Vi er veldig fornøyd med vår SFO og barna våre trives veldig godt der, men ja, det er dyrt. 

Bare tull at de som ikke går på SFO blir utenfor. Begge mine fikk velge selv om de ville gå, og begge sluttet etter noen uker. De er faktisk en av de mest populære i sine klasser begge to, og har mange venner. Det som er positivt med å dra rett hjem etter skolen, er at man får en lang og god ettermiddag der de får slappet av før de starter med lekser. 

Anonymkode: 539f7...11e

• Liker 7
Skrevet

SFO fullfinansieres vel av foreldrebetalingen, og derfor er prisene som de er. Barnehager får jo statsstøtte. Her koster fullplass 2750 kr. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Litt OT, men hvordan er det når man har 50/50 og den ene har krav på redusert betaling for SFO plass grunnet liten inntektsevne, mens den andre har normal inntekt?

Anonymkode: d8152...96d

AnonymBruker
Skrevet

Sfo er kun oppbevaring. De er 1 voksen pr 15 barn. Så at de tar 3400 kr pr barn er vannvittig dyrt. Det er ikke kvalitet i noen sfo'er. Pga lav bemanning og små rom. Men foreldre er avhengig og det vet de.

Anonymkode: d24eb...ee0

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull at de som ikke går på SFO blir utenfor. Begge mine fikk velge selv om de ville gå, og begge sluttet etter noen uker. De er faktisk en av de mest populære i sine klasser begge to, og har mange venner. Det som er positivt med å dra rett hjem etter skolen, er at man får en lang og god ettermiddag der de får slappet av før de starter med lekser. 

Det er ikke tull. Det er sikkert ikke sånn alle steder, og det er bra, men på vår skole ser jeg et klart skille mellom de som går og de som ikke går på SFO. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte 3300 for full plass på SFO for noe når siden. De hadde da søskemoderasjon, tror det var 600 kr for nr 2. 

Helt elendig tilbud. Så fort vi fikk det til så gjorde vi plassen mindre og mindre. Sluttet i andre del av 3 klasse.

Anonymkode: ec121...770

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett dyrere ja. 

Anonymkode: 001e1...b4a

Skrevet
3 timer siden, Arkana skrev:

Det er ikke tull. Det er sikkert ikke sånn alle steder, og det er bra, men på vår skole ser jeg et klart skille mellom de som går og de som ikke går på SFO. 

Men er det sikkert at det er sfo eller ikke som er avgjørende der?

Jeg kan tenke meg mange grunner til å ikke velge sfo som også kan påvirke barnets sosiale posisjon,  som sosioøkonomiske forhold i familien, man vil kanskje la litt introverte barn få en rolig ettermiddag hjemme osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Litt OT, men hvordan er det når man har 50/50 og den ene har krav på redusert betaling for SFO plass grunnet liten inntektsevne, mens den andre har normal inntekt?

Anonymkode: d8152...96d

Jeg er ikke sikker, men jeg vil tippe at det baserer seg på hvem barnet er folkeregistrert hos/hvem SFO-regningen går til. 

Anonymkode: e76d7...145

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Betalte 2800,- for barnehageplass og 3300,- for SFO. Sinnsykt dyrt for 3-4 timer med barnepass. Tok barnet ut av SFO etter halve 1.klasse

Anonymkode: 71ceb...dc4

Skrevet
6 minutter siden, Biloba skrev:

Men er det sikkert at det er sfo eller ikke som er avgjørende der?

Jeg kan tenke meg mange grunner til å ikke velge sfo som også kan påvirke barnets sosiale posisjon,  som sosioøkonomiske forhold i familien, man vil kanskje la litt introverte barn få en rolig ettermiddag hjemme osv.

De som er på SFO har betydelig mer tid sammen med medelevene sine. Det er ikke spesielt merkelig å anta at man da får et sterkere bånd til dem enn til de elevene man bare ser i skoletiden. Men faktorene du nevner har helt sikkert også betydning og det vil sannsynligvis også være ulikt fra skole til skole. 

• Liker 4
Skrevet

I min kommune koster fulltid SFO rett under 2000. Da er det ca. 3,5 timer før/etter skoletid fire dager i uken, og 7.30-16.30 en dag i uken.

Barnehage koster litt over 3000 for hel plass.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Hvordan vet du det om jeg tør spørre? Er du der når de elevene som ikke har SFO går hjem? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...