♥Missy♥ Skrevet 23. oktober 2018 #1721 Skrevet 23. oktober 2018 Kjipt at Andrea trodde Irene hadde sabotert med vilje, virket som det var ren uflaks at glasset knuste. Uskyldig til det motsatte er bevist er det noe som heter. Håper Nicolai får en kniv 😄 3
Djungelvrål Skrevet 23. oktober 2018 #1722 Skrevet 23. oktober 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faktisk var det på en måte litt bra at dette med Anneli skjedde, slik at det kunne vises på TV i et populært Tv-program. Jeg håper en del får opp øynene for hvor farlig det kan være å bare få i seg spor av gluten, for de som har cøliaki. Det er mange som ikke tar den sykdommen på alvor. Anonymkode: 1772d...972 De fortalte ikke grunnen på programmet. Kanskje det ikke hadde noe med gluten gjøre i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1723 Skrevet 23. oktober 2018 3 minutter siden, Peonjenta skrev: De fortalte ikke grunnen på programmet. Kanskje det ikke hadde noe med gluten gjøre i det hele tatt. Hun sa det jo selv, og det står også det i saken på TV2.no. Anonymkode: 1772d...972 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2018 #1724 Skrevet 23. oktober 2018 De i storbondehuset så i ikke hva som skjedde.. de fikk jo bare forklaring på hva som skjedde. Syns det ikke et veldig rart at de blir skeptiske Anonymkode: 20df0...8c3 2
nirvania Skrevet 23. oktober 2018 #1725 Skrevet 23. oktober 2018 Hun som fikk anfall hadde spist spekepølsen de hadde med seg. Selvom hun hadde blitt fortalt at den var helt glutenfri.. men det var den altså ikke. Sikkert litt dumt spørsmål, men hvordan skjer en slik reaksjon? Jeg så jo hva som skjedde med henne, men skulle gjerne likt å visst litt mer detaljert om hvordan det foreløper når man får i seg gluten når man ikke tåler det? 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1726 Skrevet 24. oktober 2018 1 time siden, nirvania skrev: Hun som fikk anfall hadde spist spekepølsen de hadde med seg. Selvom hun hadde blitt fortalt at den var helt glutenfri.. men det var den altså ikke. Sikkert litt dumt spørsmål, men hvordan skjer en slik reaksjon? Jeg så jo hva som skjedde med henne, men skulle gjerne likt å visst litt mer detaljert om hvordan det foreløper når man får i seg gluten når man ikke tåler det? Uten at jeg er lege eller noe sånt noe, så er jo cøliaki en autoimmun sykdom. Dvs at immunsystemet går til angrep på seg selv. Det oppfatter glutenet som en fiende, og begynner å angripe. Kan legge ved en link til NHI.no der du kan lese om anafylaktisk sjokk https://nhi.no/sykdommer/allergi/diverse/allergisk-sjokk-anafylaksi/ Anonymkode: e0717...55e 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1727 Skrevet 24. oktober 2018 Hun Anneli vurker jo meget spesiell... Psykolog på grunn av en reaksjon på hennes kroniske sykdom? Ikke er det å få i seg gluten én sjelden gang noe personer med cøliaki dør av heller... skjønner at det er ubehagelig å bli dårlig, men dersom alle med kroniske sykdommer skulle gått til psykolog hver gang de hadde et anfall ville det ikke vært ledige timer for dem som virkelig trenger det. Og jeg så ingen som kastet opp på TV i går, kun Anneli som hostet og spyttet i bøtta. Anonymkode: c4b6c...9a6 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1728 Skrevet 24. oktober 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun Anneli vurker jo meget spesiell... Psykolog på grunn av en reaksjon på hennes kroniske sykdom? Ikke er det å få i seg gluten én sjelden gang noe personer med cøliaki dør av heller... skjønner at det er ubehagelig å bli dårlig, men dersom alle med kroniske sykdommer skulle gått til psykolog hver gang de hadde et anfall ville det ikke vært ledige timer for dem som virkelig trenger det. Og jeg så ingen som kastet opp på TV i går, kun Anneli som hostet og spyttet i bøtta. Anonymkode: c4b6c...9a6 Hun spyttet og hostet rester av oppkast ja. Hun hadde spydd masse før det og det viser de så klart ikke på tv da, hvilket går helt fint for meg. Og vi vet veldig lite om Anneli og hva annet hun kanskje sliter med i tillegg, er sannsynligvis en grunn til at hun var hos psykolog. Det vet vi ingenting om. Anonymkode: 55139...e3a 5
Lita_go Skrevet 24. oktober 2018 #1729 Skrevet 24. oktober 2018 Hvor står det at Anneli måtte til psykolog? 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1730 Skrevet 24. oktober 2018 Håper Nikolai og Andrea ryker ut 🙄 Anonymkode: 53bdf...973 1
Mkigjen Skrevet 24. oktober 2018 #1731 Skrevet 24. oktober 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: https://nhi.no/sykdommer/allergi/diverse/allergisk-sjokk-anafylaksi/ Hvorfor skrive om noe du ikke kannoe om? de med cøliaki får ikke anafylaktisk sjokk. Typisk har de gått i mange år før de får diagnose og derav vært eksponert for gluten. Typiske tegn er magevondt, diare, forstoppelse. 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1732 Skrevet 24. oktober 2018 1 time siden, Mkigjen skrev: Hvorfor skrive om noe du ikke kannoe om? de med cøliaki får ikke anafylaktisk sjokk. Typisk har de gått i mange år før de får diagnose og derav vært eksponert for gluten. Typiske tegn er magevondt, diare, forstoppelse. Nå er det du som fremstår som en som prater om noe du ikke veit noe om. Cøliaki rammer mennesker på ulike måter. Noen tåler ikke gluten fra den dagen de er født. Andre har vage symptomer opp igjennom og noen får plutselige kraftige reaksjoner. http://www.allergifakta.no/glutenallergi-og-coliaki/ Hvis du leser her så finnes det en drøss med symptomer, og noen er temmelig alvorlige. Andre kan oppleves for dem det gjelder som kjempealvorlig selv om ikke liv og helse står i fare. Cøliaki er komplekst og vanskelig for den det gjelder. Jeg forstår ikke hvorfor en med så alvorlige virkninger av sykdommen melder seg på et program for farmen der hun selv ikke kan ha hunde prosent kontroll på hva hun får i seg. For mange med cøliaki er det nok at en kniv har vært i kontakt med gluten for så å ha vært i kontakt med noe vedkommende fører i seg. Da kan man bli skikkelig syk. Anonymkode: fd744...d44 6
Mkigjen Skrevet 24. oktober 2018 #1733 Skrevet 24. oktober 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er det du som fremstår som en som prater om noe du ikke veit noe om. Vet nokdet meste om Cøliaki fordi jeg har det selv....aldri vært i nærheten av å være så syk at jeg måtte bli hentet av ambulanse, ingen andre jeg kjenner heller. Typisk er magevondt om man får i seg gluten. Det er forskjellig reaksjon fra om man er allergisk mot bistikk, nøtter osv, siden reaksjonen skjer i tarmen og ikke luftveier Endret 24. oktober 2018 av Mkigjen feil 1
Gjest Winza Skrevet 24. oktober 2018 #1734 Skrevet 24. oktober 2018 Er utforderne immune den første uken?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1735 Skrevet 24. oktober 2018 10 minutter siden, Mkigjen skrev: Vet nokdet meste om Cøliaki fordi jeg har det selv....aldri vært i nærheten av å være så syk at jeg måtte bli hentet av ambulanse, ingen andre jeg kjenner heller. Typisk er magevondt om man får i seg gluten. Det er forskjellig reaksjon fra om man er allergisk mot bistikk, nøtter osv, siden reaksjonen skjer i tarmen og ikke luftveier Da får du vite enda mer idag, man kan nemlig få anafylaktisk sjokk som en reaksjon ved cøliaki og glutenallergi. Da trenger man øyeblikkelig hjelp. Anonymkode: fd744...d44 5
Mkigjen Skrevet 24. oktober 2018 #1736 Skrevet 24. oktober 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: man kan nemlig få anafylaktisk sjokk som en reaksjon ved cøliaki og glutenallergi Tull!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1737 Skrevet 24. oktober 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun spyttet og hostet rester av oppkast ja. Hun hadde spydd masse før det og det viser de så klart ikke på tv da, hvilket går helt fint for meg. Og vi vet veldig lite om Anneli og hva annet hun kanskje sliter med i tillegg, er sannsynligvis en grunn til at hun var hos psykolog. Det vet vi ingenting om. Anonymkode: 55139...e3a Om hun går til psykolog er det selvfølgelig helt greit uansett årsak. Jeg siktet til uttalelsen hennes i VG hvor hun sier hun har fått dårlig oppfølging av TV2 etter hendelsen blant annet pga. hun ikke har fått tilbud om samtale med psykololpsykolog. https://www.vg.no/rampelys/tv/i/1kJW0X/farmen-utfordrer-anneli-guttorm-rasende-paa-tv-2-jeg-fikk-ingen-oppfoelging Anonymkode: c4b6c...9a6
Mkigjen Skrevet 24. oktober 2018 #1738 Skrevet 24. oktober 2018 Her kan du se hva norsk cøliakiforening svarer om glutenintoleranse. Legg spesieltmerke til at de skriver at dette ikke er en allergi som i tradisjonell forstand som gir anafylaktisk sjokk. Håper du har lært noe mer om Cøliaki og reaksjoner enn det du kunne fra før, for det var skremmende lite! https://www.ncf.no/tips-rad/nettprat/arkiv/ronny_-04.oct-2016-22-29 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1739 Skrevet 24. oktober 2018 4 minutter siden, Mkigjen skrev: Tull! Veit du hva anafylaktisk sjokk er egentlig? Det er klart man kan få det dersom man er allergisk mot hvete. Alvorlig talt... Anonymkode: fd744...d44 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2018 #1740 Skrevet 24. oktober 2018 4 timer siden, Lita_go skrev: Hvor står det at Anneli måtte til psykolog? Hun sier til VG at hun burde fått tilbud om det etter hendelsen. https://www.vg.no/rampelys/tv/i/1kJW0X/farmen-utfordrer-anneli-guttorm-rasende-paa-tv-2-jeg-fikk-ingen-oppfoelging Anonymkode: c4b6c...9a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå