AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #1 Skrevet 26. juli 2018 Hei, Jeg har ei venninne på Sørlandet som sliter veldig. Hun er diagnosert med ME men ikke ivaretatt av helsesystemet hun er i. Fastlegen har «gitt opp», hvis man kan si det sånn (han har motforestillinger mot ME generelt sett). Hun ble diagnosert på ME-klinikken i Kr.sand, men bor selv i en en av de andre byene i nærheten. Har hørt at Balderklinikken i Oslo er gode på dette. Men hun klarer ikke turen bort dit nå. Hun blir bare dårligere. Stoffskiftet er Ok og heg har foreslått at hun ber om å få B12-sprøyter (siden det ikke er farlig å få for mye av og det kan støtte formen helnes å ligge høyere i verdi på dette). Er det noen som kan anbefale lege? Eller annen helsepersonell som kan hjelpe? Hun har det tøft nå, det rører på å være så dårlig så lenge som hun har vært (2 år). Alle innspill mottaes med stor takk - heg vil så gjerne hjelpe henne ❤️ Anonymkode: 15860...67f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #2 Skrevet 26. juli 2018 (Beklager skrivefeil, skriver fra mobil med knust skjerm🙈😊) Anonymkode: 15860...67f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #3 Skrevet 26. juli 2018 jeg vet ikke ang b12; men skal følge denne tråden siden jeg selv har me og trenger tips. fastlegen vil bare gi meg ad-medisiner🙁 har litt erfaring med balderklinikken; jeg var der for noen år siden pga mage og leddsmerter. fikk kostholdsplan jeg måtte følge, og ble mye bedre. de fant ut at det var en del matvarer jeg ikke tålte. så jeg er positiv til klinikken. viktig å porsjonere kreftene har jeg funnet ut. men vanskelig i forhold til omverden, når man har en usynlig sykdom. din veninne er heldig som har deg som venn💕 Anonymkode: 49b00...dde
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #4 Skrevet 26. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg vet ikke ang b12; men skal følge denne tråden siden jeg selv har me og trenger tips. fastlegen vil bare gi meg ad-medisiner🙁 har litt erfaring med balderklinikken; jeg var der for noen år siden pga mage og leddsmerter. fikk kostholdsplan jeg måtte følge, og ble mye bedre. de fant ut at det var en del matvarer jeg ikke tålte. så jeg er positiv til klinikken. viktig å porsjonere kreftene har jeg funnet ut. men vanskelig i forhold til omverden, når man har en usynlig sykdom. din veninne er heldig som har deg som venn💕 Anonymkode: 49b00...dde Tusen takk🌸 Det er vondt å ikke kunne fikse ting for de man er glad i.. Så å gjøre litt research kan jeg ihvertfall bidra med. Masse god bedring til deg😊 TS Anonymkode: 15860...67f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 Be henne om å bytte fastlege! Det er det første steget hun må ta! Anonymkode: a6511...311 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be henne om å bytte fastlege! Det er det første steget hun må ta! Anonymkode: a6511...311 Hun har gjort det. Byttet til en som er kjent for å være god. Men legen skal hospitere på sykehuset i et år og har en vikar som er på samme linje som den opprinnelige fastlegen. Det er en liten by med begrensede valg. Derfor lurer jeg på om det finnes leger på Sørlandet som er kjent for å være gode. Eller private klinikker. Det blir for langt å dra til Oslo nå, så ser etter muligheter litt nærmere. Eller, generelt i Sør-Norge siden dette begynner å bli prekært. Så får vi bare få henne avgårde hvor enn det er så lenge det er verdt det.. Anonymkode: 15860...67f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg har ei venninne på Sørlandet som sliter veldig. Hun er diagnosert med ME men ikke ivaretatt av helsesystemet hun er i. Fastlegen har «gitt opp», hvis man kan si det sånn (han har motforestillinger mot ME generelt sett). Hun ble diagnosert på ME-klinikken i Kr.sand, men bor selv i en en av de andre byene i nærheten. Har hørt at Balderklinikken i Oslo er gode på dette. Men hun klarer ikke turen bort dit nå. Hun blir bare dårligere. Stoffskiftet er Ok og heg har foreslått at hun ber om å få B12-sprøyter (siden det ikke er farlig å få for mye av og det kan støtte formen helnes å ligge høyere i verdi på dette). Er det noen som kan anbefale lege? Eller annen helsepersonell som kan hjelpe? Hun har det tøft nå, det rører på å være så dårlig så lenge som hun har vært (2 år). Alle innspill mottaes med stor takk - heg vil så gjerne hjelpe henne ❤️ Anonymkode: 15860...67f Hvorfor foreslår du dette? Det er nemlig helt feil at for mye b12 ikke er farlig. Som alle andre vitaminer/mineraler kan kroppen få for mye, som igjen kan gi symptomer og ubehag f.eks høyt blodtrykk, hudkløe og utslett, kvalme, diare, svimmelhet, hodepine, nummenhet, og i verste fall hypokalemi. Du er vel en av de som tenker at det ikke kan bli for mye siden det er vannløselig, og det stemmer hvis det kommer gjennom mat der kroppen selv regulerer hva den trenger å ta opp. Du anbefaler derimot venninnen din å få sprøyter, som gjør denne reguleringen vanskelig. Hvis hun har b12 mangel kan dette sjekkes enkelt med en blodprøve, og da er det opp til legen hennes å vurdere om verdien er så lav at hun trenger sprøyter, eller om hun bør endre kostholdet for å få inn mer b12. Anonymkode: b7679...547 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor foreslår du dette? Det er nemlig helt feil at for mye b12 ikke er farlig. Som alle andre vitaminer/mineraler kan kroppen få for mye, som igjen kan gi symptomer og ubehag f.eks høyt blodtrykk, hudkløe og utslett, kvalme, diare, svimmelhet, hodepine, nummenhet, og i verste fall hypokalemi. Du er vel en av de som tenker at det ikke kan bli for mye siden det er vannløselig, og det stemmer hvis det kommer gjennom mat der kroppen selv regulerer hva den trenger å ta opp. Du anbefaler derimot venninnen din å få sprøyter, som gjør denne reguleringen vanskelig. Hvis hun har b12 mangel kan dette sjekkes enkelt med en blodprøve, og da er det opp til legen hennes å vurdere om verdien er så lav at hun trenger sprøyter, eller om hun bør endre kostholdet for å få inn mer b12. Anonymkode: b7679...547 Hei, Jeg ser jeg var uklar i formuleringen min. Hun ligger helt i nedre sjikte av referanseområdet. Så anbefalte henne å be om å få økt det (det har ikke økt etter et år på tabletter) for å få det opp i øvre sjikte. Siden det, etter hennes referanse nå, ikke er farlig å få mye mer enn hva kosttilskuddet gir slik at hun kommer opp. Og dermed støtter kanskje formen hennes litt? Det er jo uansett legens vurdering. Jeg foreslo bare å forhøre seg om det. Anonymkode: 15860...67f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #9 Skrevet 26. juli 2018 Må bare advare om at man faktisk kan være allergisk mot b12. Jeg gikk rett i allergisjokk når jeg fikk b12-sprøyte og var sengeliggende i to uker etterpå. Sprøyten ble altfor kraftig kost for min svake ME-syke kropp. Anonymkode: 142d9...b27
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #10 Skrevet 26. juli 2018 Refleksolog Ronny Eilertsen i Larvik. Kan love deg at han om hjelpe Anonymkode: 9001a...cf8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #11 Skrevet 26. juli 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må bare advare om at man faktisk kan være allergisk mot b12. Jeg gikk rett i allergisjokk når jeg fikk b12-sprøyte og var sengeliggende i to uker etterpå. Sprøyten ble altfor kraftig kost for min svake ME-syke kropp. Anonymkode: 142d9...b27 Leit å høre. Håper du føler deg bedre. Ikke minst mht ME! 💕 Heldigvis er det legen hennes som skal avgjøre dette med B12, ikke meg. Anonymkode: 15860...67f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #12 Skrevet 26. juli 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Refleksolog Ronny Eilertsen i Larvik. Kan love deg at han om hjelpe Anonymkode: 9001a...cf8 Tusen takk for tips! Kan du utdype? Anonymkode: 15860...67f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #13 Skrevet 26. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Leit å høre. Håper du føler deg bedre. Ikke minst mht ME! 💕 Heldigvis er det legen hennes som skal avgjøre dette med B12, ikke meg. Anonymkode: 15860...67f Tusen takk Jeg fikk b12-sprøytene på sykehuset og legen visste ikke at det gik an å få en sånn reaksjon av dem. Så tenkte bare jeg ville nevne det, siden de færreste leger vet mye om ME og hvordan en kropp med ME reagerer. Anonymkode: 142d9...b27
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #14 Skrevet 26. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Refleksolog Ronny Eilertsen i Larvik. Kan love deg at han om hjelpe Anonymkode: 9001a...cf8 jeg har me, og lurer på hvordan en refleksolog kan hjelpe? går til fysio,akupunktur og osteopat i dag for å få hjelp ang fysiske smerter. men er vel mest interessert i å få litt mer energi nå🙃 Anonymkode: 49b00...dde
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #15 Skrevet 28. juli 2018 Er det ingen som har hørt om en god lege på Sørlandet? En engasjert og empatisk lege som er faglig sterk? Anonymkode: 15860...67f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #16 Skrevet 28. juli 2018 Det er ingen lege som er god på ME, man vet for lite om sykdommen. Men empatiske og faglig sterke leger vil du kunne oppdrive. Har du lest omtaler på legelisten? Anonymkode: 3822f...c57
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #17 Skrevet 28. juli 2018 jeg er ikke ts, men hvis noen har anbefaling på god lege i bergen, blir jeg takknemlig☺️ me og stoffskifte som hovedproblem Anonymkode: 49b00...dde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå