Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette? De har uansett mulighet til å være hjemme med barna sine og får trygd. Eks vanlige lønnsmottagere må ta ubetalt for å være hjemme, og de som mottar sosialhjelp blir jo trukket fra sosialstønad når de mottar kontantstøtte. Andre som aap og dagpenger mottagere får vel heller ikke begge ytelser samtidig. Er dette ok? At de på en måte får dobbelt opp av penger.

Anonymkode: ee747...dbf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Greit at de som VELGER å ha barna hjemme fra barnehage skal få kontantstøtte? NEI! En ufør velger tross alt ikke å være hjemme pga sykdom. En frisk person derimot som velger å ha barna hjemme for å få betalt , det er ikke greit. 

Anonymkode: e5690...588

• Liker 11
Skrevet

Du får kontantstøtte dersom du ikke har barnet ditt i barnehage. 

Det spiller ingen rolle om du tar ulønnet permisjon eller jobber og får foreldrene dine til å passe barnet. 

Men du tenker kanskje på om det er ‘moralsk’ riktig? 

• Liker 2
Skrevet

Hvis de orker, så ja.

Hvis barnet ikke får plass i barnehage, eller de ønsker å ha barnet hjemme fra en tilknytningvennlig oppdragertenkning så synes jeg det er helt greit. De kan f.eks. kjøpe tjenester som gjør at de "orker" å ha barnet hjemme, som noen nevnte i en tråd her forleden eller de kan betale en dagmamma for der. Det er snakk om noen få måneder med ekstra utbetaling og hvis folk velger å spekulere i det så ķjør på.. 

Hvis de ikke skal få kan ikke de som er studenter få heller. 

• Liker 9
Gjest making.a.mess
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit at de som VELGER å ha barna hjemme fra barnehage skal få kontantstøtte? NEI! En ufør velger tross alt ikke å være hjemme pga sykdom. En frisk person derimot som velger å ha barna hjemme for å få betalt , det er ikke greit. 

Anonymkode: e5690...588

En frisk person velger å ha barnet hjemme for barnets skyld da, og ikke for den bittelille summen kontantstøtte er. Ikke alle syntes det er greit å sende 9mnd gamle babyer i bhg. Mange kan heller ikke VELGE å være hjemme med barnet og få kontantstøtte. Om du er vant med en lønn på 30000 mnd, så overlever du ikke på 3000, så man må sitte litt bra i det fra før. 

Jeg syntes INGEN barn burde være i bhg før 18 mnd alder, men de fleste FORELDRE klarer ikke være så lenge med barnet sitt om det så ligger tilrette for det. Det er egentlig veldig trist for menneskeheten, selv om  det er bra samfunnsøkonomisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Her var det flere som hadde lite kunnskap om kontantstøtte, så til opplysning er den i dag 7500 kr og man kan bare få det fra barnet 13-23 mnd gammelt. I realiteten blir den brukt for å få økonomien til familiene til å gå opp frem til barnehagestart i august fordi alle barn ikke blir født i juli/august og da må noen ta seg av barnet utover permisjonstiden.

Anonymkode: 0286f...896

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om dette? De har uansett mulighet til å være hjemme med barna sine og får trygd. Eks vanlige lønnsmottagere må ta ubetalt for å være hjemme, og de som mottar sosialhjelp blir jo trukket fra sosialstønad når de mottar kontantstøtte. Andre som aap og dagpenger mottagere får vel heller ikke begge ytelser samtidig. Er dette ok? At de på en måte får dobbelt opp av penger.

Sjalusi kjenner ingen grenser. Kvalmt!

Anonymkode: 9075b...679

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Addie skrev:

Du får kontantstøtte dersom du ikke har barnet ditt i barnehage. 

Det spiller ingen rolle om du tar ulønnet permisjon eller jobber og får foreldrene dine til å passe barnet. 

Men du tenker kanskje på om det er ‘moralsk’ riktig? 

Nei jeg tenkte ikke moral. Tenker mer om det er økonomisk urettferdig, at de kan få 7500kr mer i mnd i nesten et år, mens de med andre typer inntekter ikke får det. Det blir en fin sum penger iløpet av det året.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjalusi kjenner ingen grenser. Kvalmt!

Anonymkode: 9075b...679

Når alt tolkes som sjalusi🤦🏻‍♀️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ytelsen får man kun basert på ett kriterium: At barnet ikke bruker barnehageplass. Så ja, jeg synes det er greit at uføre får kontantstøtte. 

Anonymkode: eab28...885

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke greit at noen får kontantstøtte. Beløpet er så lavt at det er i realiteten bare en subsidiering av mennesker som har nok penger fra før og fremmer et system der kvinner er økonomisk tapere i samboerskap/ekteskap.

Anonymkode: 6831e...209

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uføreytelser blir vel likestilt med normal lønn siden det er slik da? 

Det er samme for meg hva folk bruker kontantstøtta til, men personlig synes jeg det er mer problematisk at folk bruker den til å betale au pairen enn at uføre får kontantstøtte uten trekk i uførelønna.

Anonymkode: 158a7...05d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er et legitimt spørsmål og diskusjon. 

Kontantstøtte 7,500 gis som nevnt når barnet er mellom 13-23mnd. Det man da må gjøre er å ha barnet ute av barnehage. Du kan jo jobbe selv, men får da utgift til dagmamma. Så enten må du være uten lønn eller ha en ekstrautgift. Uføre får trygden sin fra foreldrepermisjon er over. Dr får da «full lønn» uten ekstrautgift og med 7,500 kr netto mer inn i måneden. Dette som eneste gruppe. 

Anonymkode: 9d37f...c8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit at noen får kontantstøtte. Beløpet er så lavt at det er i realiteten bare en subsidiering av mennesker som har nok penger fra før og fremmer et system der kvinner er økonomisk tapere i samboerskap/ekteskap.

Anonymkode: 6831e...209

Dette er etter min mening feil. Kontantstøtte er lagd for de med lavinntekt skal stå utenfor arbeidslivet. Har du 18,000 utbetalt i måneden er jo jo mye mindre gap som skal dekkes enn om du får utbetalt 40,000. Og man har jo gjerne utgifter etter inntekt så det å gå så drastisk ned i lønn er ofte vanskeligere 

Anonymkode: 9d37f...c8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På vår aprilbaby, klarte vi å forlenge permisjon så mye med ferie og avspasering at vi fikk 4 måneder med full lønn og kontantstøtte. 

Burde ikke dette heller være mulig? 

Anonymkode: de655...7e6

Skrevet

Kontantstøtten er i seg selv noe stort tull - hvorfor iallverden skal man få BETALT for å ikke bruke en tjeneste som barnehage? Og hvorfor skal vi subsidiere folk (= kvinner) for å passe sine egne unger? Folk må gjerne være hjemme med sine søte små så lenge de vil for meg, men det får de stå økonomisk ansvarlige for sjøl - ikke forvente at andre skal ta den kostnaden.

Når det er sagt så er det vel ingen grunn til at uføre i mindre grad har "rett på" kontantstøtte enn andre. Kriteriet er jo kun at barnet ikke er i barnehage i en viss periode, så da må dette også gjelde den som har uføretrygd. Noe annet blir jo bare tullete, da kontantstøtten som nevnt kun handler om kompensasjon for å ikke bruke barnehage.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor betale folk for å være hjemme når de alt er hjemme?!

Anonymkode: 3f20c...832

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør , hvis jeg velger å være hjemme med barnet mitt er det for å knytte bånd og skape kontakt. Jeg har mye dårlige kvelder pga sykdom, og jeg vil ikke at barnet først skal være i barnehage hele dagen, og så må høre at mamma er syk på kvelden. Jeg har tilgang til verdens beste dagmamma som har ham sammen med andre barn 2-3 dager i uken alt etter som, slik at han får sosialisert seg med andre barn. Jeg og faren prøver å gjøre det beste ut dette og samtidig ha ham mye hjemme, de ekstra pengene vi får inn pga det spares og brukes til barnets liv.

Anonymkode: fa303...142

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor betale folk for å være hjemme når de alt er hjemme?!

Anonymkode: 3f20c...832

Man betaler ikke folk for å være hjemme, men staten gir de en kompensasjon for å ikke ha barnet i barnehage. De som har barnet i barnehage blir kraftig subsidiert de også, må ikke glemme det. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det flere som hadde lite kunnskap om kontantstøtte, så til opplysning er den i dag 7500 kr og man kan bare få det fra barnet 13-23 mnd gammelt. I realiteten blir den brukt for å få økonomien til familiene til å gå opp frem til barnehagestart i august fordi alle barn ikke blir født i juli/august og da må noen ta seg av barnet utover permisjonstiden.

Anonymkode: 0286f...896

Det vet en del av oss, problemet er at kontantstøtte er en av mange ordninger som stimulerer til inaktivitet og for innvandrere, lite integrering i samfunnet. Kontantstøtte kommer f. eks. i tillegg til engangsstønad og foreldrepenger, også ordninger som for mange familier oppfordrer til inaktivitet. Det hadde vært mye bedre å f. eks. å innrette stønader som f. eks. fradrag på skatten, lavere pris for barnehager eller lignende insentiver, slik at man samtidig ikke oppfordres til å bli hjemme ved å få penger i hendene. 

Anonymkode: ddf4b...0cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...