AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Hva skjer da? Regner med at foreldre er med mye av første dagen. Så kommer dag 2,og da skal vel alt være normalt? Har ei veldig reservert og forsiktig jente. Hun har brukt flere år i bhg på å takle at vi går ved levering. Hatt det supert i bhg,men opplevde avskskjeder vansklig. Tenker at dag 2 blir den tøffeste da hun er alene. Er det forventet at en liten 5.5åring(født sent på året), skal finne klasserommet,henge av seg tøy,gå inn på plassen sin og henge fra seg sekken helt uten hjelp på dag 2? Hva gjør læreren om noen barn begynner å gråte i klasserommet? Anonymkode: a98ae...8a7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Neida, det forventer dem overhode ikke! Det er ofte noen barn som er mer reserverte, og synes det er vanskelig å skilles fra foreldrene, og går det ikke, så man bruke den tiden det tar. Jeg vet det var minst ett barn i klassen til min datter som hadde mamma/pappa med seg i klasserommet i flere dager, og som var der på starten av dagen i flere uker. Anonymkode: 30827...f84 2
Hufsala Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Ta kontakt med skolen for å avklare hva som forventes og ikke samt hvordan opplegger er. Da slipper du å uroe deg, og spekulere. Fortell om barnets behov, slik at dere sammen kan finne den beste løsningen for barnet ditt. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Vi har også en reservert gutt som skal starte i 1 klasse nå. Vi har hatt en god dialog med skolen hele veien. Fikk et møte med skolen før førskoledagene hvor jeg fikk den informasjonen jeg trengte, og jeg fikk forklart situasjonen. Han ble veldig godt ivaretatt disse dagene. Han gruer seg dog fortsatt til skolestart, og ønsker å ha oss foreldre der hele tiden... vi starter med SFO en uke før selve skolestart slik at han får vent seg til området og truffet nye venner. Han er den eneste fra sin barnehage som starter på denne skolen. Jeg håper og tror at skolestarten kommer til å gå veldig fint 🙂 Anonymkode: 48440...d78 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 På den første dagen ble de ropt opp en og en her, før de fulgte bak læreren til klasserommet. Vi ble sendt til gymsalen for praktisk info, noe som varte veldig lenge... Så hentet de fleste foreldrene barna sine, bortsett fra noen, som skulle være igjen på SFO. På den andre dagen, fulgte jeg barnet inn i garderoben, og ventet på siden til læreren kom og viste dem veien til klasserommet. Noen dager fulgte jeg han helt inn,han er også av den forsiktige typen. Hadde god dialog med lærer hele veien, så han ble godt ivaretatt. Men jeg synes det var kjempetøft de første ukene, ble nesten på gråten selv når han grudde seg sånn til skoledagene. Men det gikk seg til,nå er han straks 3 klassing og en av de mest populære i klassen, så det er ikke bestandig dumt å være en av de snille og forsiktige😊 Anonymkode: e2270...3ed
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 De første dagene etter første skoledag, fulgte jeg henne inn i garderoben. Så fulgte jeg henne til inngangen og til slutt så tok hun drosjen hjemmefra og kom på skolen alene. Så fulgte henne vel første uka. Men, var flere som hadde følge lenger enn det. Det ordner seg👍🏻 Anonymkode: 1f33a...fc2
Arkana Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 Andre dag er mer som normalt ja i den forstand at de følger timeplanen og har undervisning, men skolen vet at mange barn trenger mer tid på å bli trygg og tar hensyn til det. Jeg har fulgt mine barn til skolen og sett andre barn som gråter når foreldrene går i mange dager etter skolestart, det er ikke uvanlig. På skolen til mine barn er de veldig obs på dette. Sosiallærerne og miljøterapeutene er ekstra mye til stede den første tiden etter skolestart. Førsteklassingene er aldri uten en voksen i umiddelbar nærhet, hverken i skoletiden eller på SFO, så de trenger ikke finne fram på egen hånd. De er to lærere per klasse så det er fullt mulig å gi en fortvilet elev litt ekstra oppmerksomhet uten at det går utover de andre. Dette kommer til å gå fint. Skolestart er skummelt og spennende for alle barn (og foreldre), men det går veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har også en reservert gutt som skal starte i 1 klasse nå. Vi har hatt en god dialog med skolen hele veien. Fikk et møte med skolen før førskoledagene hvor jeg fikk den informasjonen jeg trengte, og jeg fikk forklart situasjonen. Han ble veldig godt ivaretatt disse dagene. Han gruer seg dog fortsatt til skolestart, og ønsker å ha oss foreldre der hele tiden... vi starter med SFO en uke før selve skolestart slik at han får vent seg til området og truffet nye venner. Han er den eneste fra sin barnehage som starter på denne skolen. Jeg håper og tror at skolestarten kommer til å gå veldig fint 🙂 Anonymkode: 48440...d78 Hun starter på SFO 6.8 så får en uke . Så er det to plandager og en hel dag med sfo-før hun starter i 1.klasse. så en dag og helg. Hverken jeg eller mannen har jobber med fleksible arbeidstider,så å følge henne hele uker kan bli trøblete..har fått perm til skolestart dagen, men ellers må vi på jobb.....blir stresset når jeg leser om foreldre som har vært med barnet flere uker på skolen.....tenker at om vårt barn trenger det kan skolestart ble vanskelig.... Anonymkode: a98ae...8a7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #9 Skrevet 26. juli 2018 På vår skole har skolestartene alltid på seg refleksvester de første ukene, når de er ute. Selv om de bare er i skolegården. Da blir det enda lettere for hele personalet å være litt ekstra oppmerksom rundt disse. Vet ikke om det er slik på din skole, men det finner du jo raskt ut av. Om det ikke er slik, så kan du jo tipse dem om det. Her var det en mindre periode som var tøff ved leveringer i 1. klasse, men det gikk relativt fort over. De ansatte på SFO var flinke og oppmerksomme akkurat ved det punktet. Det var ikke helt de første dagene hos oss, men litt uti 1. klasse. Jeg vil anta at de ulike skolene rundt om i landet har ulike rutiner for hvor raskt de eventuelt ringer foreldrene hvis barn gråter i klasserommet, men ta kontakt med din skole. Fortell dem om saken, så er de forberedt. Anonymkode: 0e010...22e
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #10 Skrevet 26. juli 2018 Hos oss måtte alle stille opp (UTE) utenfor ved inngangen og gå samlet inn .Lærer kom ut og de stilte seg sammen med sin lærer ,klassevis. De var ikke 1a , 1b eller noe, men rød , blå etc. Så de som var på SFO tidlig, gikk ut og stilte seg opp sammen med klassen. Dette gjorde de omtrent frem til jul tror jeg, men det var en fin trygghet ihvertfall. Da roet ungene seg og det ble ikke løping og knuffing, men gikk rolig til plassen sin, hang opp utetøy og gikk inn og satte seg Anonymkode: 61317...46a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #11 Skrevet 26. juli 2018 Det forventes vel generelt svært lite gjennom hele førsteklasse Anonymkode: 4a2bb...9e3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #12 Skrevet 26. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forventes vel generelt svært lite gjennom hele førsteklasse Anonymkode: 4a2bb...9e3 Nokså skremmende. Fikk karakterer allerede da jeg i Frankrike. Anonymkode: 1a5ef...c86
Arkana Skrevet 26. juli 2018 #13 Skrevet 26. juli 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nokså skremmende. Fikk karakterer allerede da jeg i Frankrike. Anonymkode: 1a5ef...c86 Er franskmenn smartere enn nordmenn? Tar flere av dem høyere utdannelse? Får de bedre jobber? Er de lykkeligere? Har de noen som helst fordeler av å få karakterer så tidlig? 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #14 Skrevet 26. juli 2018 Mye løser seg når de får en uke på SFO, da blir de kjent med andre 1 klassinger og føler seg litt tryggere mtp skoleområdet og andre elever. På "vår" skole så stiller de opp ute når det ringer inn og går samlet inn. Da føles det mye tryggere og de som trenger hjelp med noe, får hjelp. Anonymkode: 8a495...33f
Stoltskeiv Skrevet 26. juli 2018 #15 Skrevet 26. juli 2018 Du burde snakke med læreren, men læreren vil sikkert møte de i garderoben og ta de sammen med inn til klasserommet når alle er klare etter å ha hengt fra seg klær og det som skal være igjen i garderoben. Ja, læren vil nok gripe inn om et barn gråter. Og jeg kan tenke meg de har med en assistent i klasserommet som har ansvaret for det andre, mens læreren underviser og blir kjent med barna
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #16 Skrevet 26. juli 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Nokså skremmende. Fikk karakterer allerede da jeg i Frankrike. Anonymkode: 1a5ef...c86 Følgene av å frata barn muligheten til selvstendig lek og sosial utvikling er heller ikke ønskelig. Skolesystemet i Frankrike er nokså elitistisk, og det er heller ikke bra for nasjonen som helhet. Anonymkode: ea030...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #17 Skrevet 26. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Følgene av å frata barn muligheten til selvstendig lek og sosial utvikling er heller ikke ønskelig. Skolesystemet i Frankrike er nokså elitistisk, og det er heller ikke bra for nasjonen som helhet. Anonymkode: ea030...0a4 Det kan diskuteres. Tror ikke at franske barn lider. Jeg synes at det stilles for få krav til barn i skolen. Ja, jeg vet at de yngste er bare 5.5, men her skal det trøsts, hjelpes å kle på, hjelpe med toalettbesøk, knytte sko, etc. Jeg kunne alt dette da jeg begynte på skolen på 80-tallet. Jeg vet jeg var 6 måneder eldre. Jeg kunne lese og skrive. Jeg husker at jeg kjedet med da vi i november fremdeles ikke hadde kommet lengre enn:" Fiffi sa sol, Foffo sa sil." Andre som husker Fiffi og Foffo ? Anonymkode: 4217f...244
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #18 Skrevet 26. juli 2018 Men nå må du gi deg litt. Noen folk følger barna hele skoledagen i en uke? Snakk om å sy putene under armene til barna. Hun skal ikke holde deg i beina hele første eller andre dagen - kanskje slutt å være en tøffel? Anonymkode: a8922...27d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå