Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker og bli apotektekniker. Har helsefag1 vg, og helsefagarbeider vg2. Kan da ta vg3 apotektekniker. 

Står på nettstudiene jeg må melde meg opp til eksamer selv på privatiskweb... Holder det at jeg KUN gjør det på alle fagene??? Eller MÅ man ta begge semestrene via skole/nettskole. Forstår ikke helt .... Gjelder forøvrig andre relevante utdanninger. Kunne jeg tatt manglende fag vg2 barn/ungdom og da hatt 2 året BU godkjent til å gå lærling feks?

Anonymkode: 111d5...b63

Skrevet

Du må ikke gjennomgå undervisning for å melde deg opp til eksamen.

Apotektekniker er et fag med mye faguttrykk og kjemiske formler samt medisinmattematikk så det er nok anbefalt å gjennomføre undervisning.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Prinsesse788 skrev:

Apotektekniker er et fag med mye faguttrykk og kjemiske formler samt medisinmattematikk så det er nok anbefalt å gjennomføre undervisning.

Ja men man må ikke...? Så i teorien kan man bare ta opp alle fag selv som er ila ett skoleår så har man den utdanningen. Selv på vgs nivå. Det har jeg aldri forstått. Har aldri trengt å sette meg inn i det så beklager om jeg spør dumt.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

og frost det bare er å melde seg opp, skole eller ei. Men tar man alle eksamenene privatist så har man da utdanningen??

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

og frost det bare er å melde seg opp, skole eller ei. Men tar man alle eksamenene privatist så har man da utdanningen??

forstår* ...

Skrevet

Det er helt riktig, dette gjelder både vgs og høgskole. Det er ikke undervisningsplikt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Prinsesse788 skrev:

Det er helt riktig, dette gjelder både vgs og høgskole. Det er ikke undervisningsplikt.

jøss.... så fantastisk da.

Skrevet (endret)

Når du har tatt alle eksamener (og bestått) får du vitnemål. Jeg vet dessverre ikke om du må gjennomføre praksis for å fullføre selve utdanningen, dette varierer fra utdannelse til utdannelse. 

Endret av Prinsesse788
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Når du har tatt alle eksamener (og bestått) får du vitnemål. Jeg vet dessverre ikke om du må gjennomføre praksis for å fullføre selve utdanningen, dette varierer fra utdannelse til utdannelse. 

ja det ble jeg å. Tipper det er 1 år siden det da er 3 år til tilsammen. Kanskje annerledes for meg med relevant utdanning fra for men ja. Totalt er de fleste yrkesfag 4 år vel. Utenom elektriker såvidt jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men man må ikke...? Så i teorien kan man bare ta opp alle fag selv som er ila ett skoleår så har man den utdanningen. Selv på vgs nivå. Det har jeg aldri forstått. Har aldri trengt å sette meg inn i det så beklager om jeg spør dumt.

De fleste fag kan du melde deg opp til som privatist, men hensikten er vel å bestå eksamene? Om du da kan melde deg opp i teorien så er det slett ikke sikkert at alle fagene er praktisk mulig å få tatt som privatist. 

Dernest kommer at du vel ønsker deg jobb innen faget etterpå? Da vil du stille bakest i køen uansett hvor gode karakterer du kan vise til som privatist. Som privatist vil du også mangle utplassering på apotek i praksisperioden. 

Så lettvindte løsninger er skjelde smsrte løsninger. Du får kontakte fylkets inntakskontor, de skal kunne svare degmpå det du lurer på. 

Anonymkode: ed8b4...113

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste fag kan du melde deg opp til som privatist, men hensikten er vel å bestå eksamene? Om du da kan melde deg opp i teorien så er det slett ikke sikkert at alle fagene er praktisk mulig å få tatt som privatist. 

Dernest kommer at du vel ønsker deg jobb innen faget etterpå? Da vil du stille bakest i køen uansett hvor gode karakterer du kan vise til som privatist. Som privatist vil du også mangle utplassering på apotek i praksisperioden. 

Så lettvindte løsninger er skjelde smsrte løsninger. Du får kontakte fylkets inntakskontor, de skal kunne svare degmpå det du lurer på. 

Anonymkode: ed8b4...113

Ja nei det forstår jeg. Jeg visste bare ikke at det var mulig. Det hørtes litt for «enkelt» ut men selvsagt vanskelig iht å bestå, praksis, lærdom osv

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja nei det forstår jeg. Jeg visste bare ikke at det var mulig. Det hørtes litt for «enkelt» ut men selvsagt vanskelig iht å bestå, praksis, lærdom osv

Hei,

Jeg tok apotekteknikerutdanning som privatist for noen år siden. En av eksamenene er med en praktisk test, men dette er noe man fint kan lese seg til uten å ha hatt praksis. Testen jeg fikk var vurdering av noen ulike typer resepter samt utblanding av en mikstur, samt en case der man skulle veilede en kunde i selvvalget. 

Man fikk bruke lærebøker under alle de skriftlige eksamenene, men det gjorde det ikke så mye enklere hvis man ikke har lest på forhånd.

Det er ingen krav til praksis for å få vitnemål (men det er selvsagt lurt med praksis). Når alle eksamener er bestått skriver skolen ut vitnemål til deg. Deretter kan du søke om autorisasjon.

Anonymkode: 11ebc...c39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...