AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Er dette mulig. Ifht å søke studier der man man må ha studiekompetanse. Har gått VGS der jeg nå mangler 2 fag. Jeg har tatt opp noen for å forbedre siste året. Bestått alt. Så vitnemålet ser ganske bra ut om jeg får si det selv😌 Har dyskalkuli og vet jeg blir å slite med å bestå matteeksamen. Så alle de årene og studiekompetansen min er jo i bunn og grunn ikke verdt en dritt! Det er så fortvilende for jeg er virkelig god på skolen, har gode karakterer og ståpåvilje... men matten stopper meg fra å nå målet mitt. Studiene jeg ønsker er også lite relevant med matte/tall/økonimi osv ... Har prøvd å ta kontakt med Bup og DPS men de «skjønte ikke hva jeg snakket om». Har jo diagnosen men hvordan gå frem ved en eit skolesøknad. Kan det i det hele tatt hjelpe! Evt erstatte med andre fag. Anonymkode: 2d898...9b1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Jeg vet om flere med dyskalkuli og de måtte bare ta opp matten til de sto. Anonymkode: a2827...a9d 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om flere med dyskalkuli og de måtte bare ta opp matten til de sto. Anonymkode: a2827...a9d Uff..... Jeg har strøket hvert år, hver prøve, hver gang siden barneskolen... Jeg har prøvd 5 ganger(!!!) det har kostet meg 6000,- bare i eksamen. + masse penger i ekstraundervisning, leksehjelp,bøker, kurs osv. DET GÅR IKKE.. Men ja jeg er klar for å melde meg opp i september.. IGJEN. Men det føles ganske urettferdig .... Anonymkode: 2d898...9b1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #4 Skrevet 26. juli 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet om flere med dyskalkuli og de måtte bare ta opp matten til de sto. Anonymkode: a2827...a9d Meg inkludert. Den diagnosen er ikke verdt en dritt. Fikk diagnosen, men måtte allikevel karre meg til et par toere på egen hånd som privatist. Anonymkode: 648cb...b99
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Uff..... Jeg har strøket hvert år, hver prøve, hver gang siden barneskolen... Jeg har prøvd 5 ganger(!!!) det har kostet meg 6000,- bare i eksamen. + masse penger i ekstraundervisning, leksehjelp,bøker, kurs osv. DET GÅR IKKE.. Men ja jeg er klar for å melde meg opp i september.. IGJEN. Men det føles ganske urettferdig .... Anonymkode: 2d898...9b1 Du kan få fritak om du har diagnosen, du må søke om dette det på skolen du tok vgs. Hva vil du studere videre?😊 Anonymkode: 7730e...f24
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 Jeg kjenner noen som fikk fritak fra matte pga dyskalkuli og som fikk starte på universitet. Han kom inn på et studie som ikke krevde noe matte i det hele tatt (selvfølgelig) og det var vel også en faktor at dette var et studie alle kunne komme inn på (dvs ingen poenggrense, heller et typisk restplassstudie). Men dersom man blir tatt opp som student kan man som regel melde seg opp i de emner man har lyst til. Slik kan man bygge seg et år innen f.eks statsvitenskap eller psykologi (selv om man ikke kom inn på akkurat det, så lenge emnene ikke er adgangsbegrenset). Når man har oppnådd 60 studiepoeng har man generell studiekompetanse uansett ifølge samordna opptak. Så du kan jo kanskje prøve å få fritak og komme deg inn på et eller annet studie? Anonymkode: 4e9cc...bf5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner noen som fikk fritak fra matte pga dyskalkuli og som fikk starte på universitet. Han kom inn på et studie som ikke krevde noe matte i det hele tatt (selvfølgelig) og det var vel også en faktor at dette var et studie alle kunne komme inn på (dvs ingen poenggrense, heller et typisk restplassstudie). Anonymkode: 4e9cc...bf5 Dette har enormt mye å si, ja. Og jeg tolker det slik at det heller ikke er dette TS ønsker. Anonymkode: 648cb...b99
Rosatoast Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette mulig. Ifht å søke studier der man man må ha studiekompetanse. Har gått VGS der jeg nå mangler 2 fag. Jeg har tatt opp noen for å forbedre siste året. Bestått alt. Så vitnemålet ser ganske bra ut om jeg får si det selv😌 Har dyskalkuli og vet jeg blir å slite med å bestå matteeksamen. Så alle de årene og studiekompetansen min er jo i bunn og grunn ikke verdt en dritt! Det er så fortvilende for jeg er virkelig god på skolen, har gode karakterer og ståpåvilje... men matten stopper meg fra å nå målet mitt. Studiene jeg ønsker er også lite relevant med matte/tall/økonimi osv ... Har prøvd å ta kontakt med Bup og DPS men de «skjønte ikke hva jeg snakket om». Har jo diagnosen men hvordan gå frem ved en eit skolesøknad. Kan det i det hele tatt hjelpe! Evt erstatte med andre fag. Anonymkode: 2d898...9b1 Hvis du får dårlig karakter i ett - to fag så er ikke det beskrivelsen på hele skolegangen din. Jeg har 6-ere og 5-ere i alle fag, men akkurat nå ser matematikken veldig mørk ut. Jeg sliter med det, men lar ikke det knekke meg og jeg identifiserer meg ikke med hvilke karakter jeg får i et fag jeg sliter med. Viktig å tenke på! Du får bare fortsette med matematikken frem til du består, det er godt nok når du gjør ditt beste. Ikke alle kan være like gode på alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå