Gå til innhold

Kyr har rasert hagen - bonden fråskriv seg ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette gjeld mine foreldre.

For nokre dagar sidan våkna dei opp til at det sto fleire kyr i hagen. Dei har rasert rundt, og øydelagt verdiar for over 5000,- kr. Dei ringte bonden, som sa at han skulle erstatte, men no har han tydelegvis endra meining, og nekter å betale noko som helst. Dette fordi gjerdet rundt tomta til mine foreldre har 2 to opningar (ein innkjørsel, og ein open port), i tillegg til at gjerdet er 10 cm for lågt. 

Er det verkeleg slik at ein skal godta kyr på tomta fordi gjerdet er 80 cm høgt i staden for 90? Og fordi at heile tomta ikkje er lukka? Har mamma og pappa rett på noko her? Har verkeleg ikkje bonden erstatningsansvar når dyra hans stikk av frå innhegninga si, og øydelegg hos andre for fleire tusen?

Nokon som i så fall kan vise til lovar for dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal han erstatte skader på andres eiendom når det er hans dyr.

Anonymkode: 4e3de...d4a

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

hvis de kommer i hagen en annen gang så får dere slakte dem da. så får bonden kjenne på hvordan det er å få dyre verdier ødelagt. 

Anonymkode: 60db5...9d4

• Liker 9
Skrevet

Åhh. Jeg har eid en utbryterkonge av en hest. Jeg måtte erstatte alt som kom i hennes vei uansett. Det er bondens ansvar å gjerde KYRENE inne, ikke naboens ansvar å gjerde SEG inne. Dyreeier har ansvar.

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet

Faktisk ikke... jeg stod som bonde i akkurat samme situasjon for noen år siden. Mine kyr ødela naboens flotte hage, de klikka og kontaktet advokat før de hadde fått snakket med meg. Siden de hadde åpning i hagen, en port som hele tiden stod åpen, så måtte de ta ansvar for det når de visste mine kyr gressa mot deres tomt. Jeg betalte likevel noen tusen bare for greit naboskap og fred, de lærte å lukke porten. 

Anonymkode: 15aa7...554

• Liker 17
Skrevet

Det kan være ulike regler i forhold til hvilken kommune det er snakk om og hva slags foreskrift som gjelder for bufe! 
Jeg er ikke så bevandret i det rettslige, men vet at i en del områder så er det den som er mest tjent med gjerdet som er gjerdepliktig. Dvs den som ikke vil ha kuer i sin hage. 

Så ring nærmeste landbrukskontor og be om råd der. De burde vite det. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan klarte de å stikke av fra innhegningen? 

Anonymkode: 0dce4...3b3

AnonymBruker
Skrevet

når du bor på steder hvor kyr, sauer og lignende kan komme inn på tomta, så veit du like godt som amen i kirka at du lukker igjen grinda og porter.

Anonymkode: 2dd96...e0e

• Liker 12
Skrevet

Foreldra mine har budd der i godt over 15 år, og har aldri opplevd noko slik før. Det er også i eit byggefelt, og eit stykke til nærmaste innhegning, så kyrene har gått eit stykke for å komme seg til den tomta. Hadde dei hatt kyr som nærmaste nabo hadde dei nok også gjerda inn tomta heilt, men det har jo som sagt aldri vore kyr i nabolaget før. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sjekket forskriftene og evt anmeldt. Og så hadde jeg sagt til boden at nesten gang blir det to kuler i hodet på kyrene og takk for at fryseren blir full av kjøtt. 

Anonymkode: ab937...b31

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De har aldri opplevd noe slikt før nei. Vet du hvorfor kyrne var på vidvanke?

En sommer det var så tørt der jeg vokste opp, kom jeg over en flokk med kyr som gikk over veien og ned til en frukthage. Jeg fulgte etter dem for å prøve å fange dem, og det viste seg at de skulle ned til elva fordi bekken hadde tørket ut der de gikk på beite. Naboen som eide frukthagen kom løpende, rasende og ville skyte dem, og jeg sa at vi kunne drive dem hjem til oss hvis han var så redd for frukttrærne sine. Eieren kom og var veldig glad for at jeg hadde tatt vare på dem mens vi prøvde å finne han.

Kyr er ikke maskiner, og det er nærmest umulig å unngå at de bryter seg ut på et tidspunkt, og da kan de gjøre skade, ja. Men nå sliter bøndene, det er tørke og de har ikke mat til dyra. Hvis denne bonden bor et sted det er tørke nå, hadde jeg ignorert de 5000 kronene.

Anonymkode: ae2f5...4bf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde sjekket forskriftene og evt anmeldt. Og så hadde jeg sagt til boden at nesten gang blir det to kuler i hodet på kyrene og takk for at fryseren blir full av kjøtt. 

Anonymkode: ab937...b31

Takk til deg som setter pris på at bøndene produserer mat til oss.

Anonymkode: ae2f5...4bf

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Les dere opp på gjerderett og beiterett🙄 Skal ikke si det helt sikkert, da jeg ikke vet hvor de bor osv. Men man har selv ansvar for å gjerde inn eiendommen sin i beiteområder. Og gjerdene skal være i riktig høyde osv. 

Hilsen bonden😌

Anonymkode: e1cac...d11

• Liker 15
Skrevet (endret)
35 minutter siden, Amantheia said:

Dette gjeld mine foreldre.

For nokre dagar sidan våkna dei opp til at det sto fleire kyr i hagen. Dei har rasert rundt, og øydelagt verdiar for over 5000,- kr. Dei ringte bonden, som sa at han skulle erstatte, men no har han tydelegvis endra meining, og nekter å betale noko som helst. Dette fordi gjerdet rundt tomta til mine foreldre har 2 to opningar (ein innkjørsel, og ein open port), i tillegg til at gjerdet er 10 cm for lågt. 

Er det verkeleg slik at ein skal godta kyr på tomta fordi gjerdet er 80 cm høgt i staden for 90? Og fordi at heile tomta ikkje er lukka? Har mamma og pappa rett på noko her? Har verkeleg ikkje bonden erstatningsansvar når dyra hans stikk av frå innhegninga si, og øydelegg hos andre for fleire tusen?

Nokon som i så fall kan vise til lovar for dette?

Jeg tror loven er sånn at de burde hatt et tett gjerde. 

22 minutter siden, Amantheia said:

Foreldra mine har budd der i godt over 15 år, og har aldri opplevd noko slik før. Det er også i eit byggefelt, og eit stykke til nærmaste innhegning, så kyrene har gått eit stykke for å komme seg til den tomta. Hadde dei hatt kyr som nærmaste nabo hadde dei nok også gjerda inn tomta heilt, men det har jo som sagt aldri vore kyr i nabolaget før. 

Men det er likevel eier av tomta som har ansvar. Min hest var så sosial at han kom inn på skolegården og spiste rektors tulipaner. Da fikk jeg fri par timer for å følge hesten hjem. Men ingen økonomiske krav. Vi hadde gjerde og port, men det var  spesielt en som ikke lukket den på pur fanskap. 

Endret av Atea
  • Liker 2
Skrevet

Men har ikkje bonden noko som helst ansvar for å halde dyra i innhegninga? Kan dyra øydelegge for fleire tusen utan at bonden står ansvarleg? Kor går grensa, eigentleg? Som sagt er tomta til foreldra mine i eit byggefelt, og ikkje rett ved ei beitemark. 

Eg forstår at dyr kan stikke av, men det er då ikkje mine foreldre sin feil? Kvifor skal dei då måtte ut med fleire tusen for å erstatte det som har blitt øydelagt fordi nokon andre ikkje har hatt kontroll på dyra sine?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er blitt ødelagt? Helt konkret?

Anonymkode: 42c9c...aa0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Amantheia skrev:

Men har ikkje bonden noko som helst ansvar for å halde dyra i innhegninga? Kan dyra øydelegge for fleire tusen utan at bonden står ansvarleg? Kor går grensa, eigentleg? Som sagt er tomta til foreldra mine i eit byggefelt, og ikkje rett ved ei beitemark. 

Eg forstår at dyr kan stikke av, men det er då ikkje mine foreldre sin feil? Kvifor skal dei då måtte ut med fleire tusen for å erstatte det som har blitt øydelagt fordi nokon andre ikkje har hatt kontroll på dyra sine?

Da tror jeg det blir annerledes, altså at dst ikke er sannsynlig at det kan komme kuer,sauer, hester osv og ødelegge hagen, da stiller det seg annerledes vel? I min situasjon så hadde jeg beitemark inntil naboens hagegjerde da kuene mine kom seg inn der, de måtte som sagt bætr ansvar for sin åpne port, men reglene må jo være litt annerledes når det er såpass langt mellom gjerde og hage.

Anonymkode: 15aa7...554

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Amantheia said:

Der vi bodde noen år gikk både sau og kyr fri. Men jeg kan ikke reglene om dette. Ring landbrukskontoret i kommunen. De vil sikkert forsvare bonden og du kan også kontakt landbruskdirektoratet. De er mer saklige å forholde seg til.

• Liker 1
Skrevet

Går disse kuene på innmark eller utmark? Det har også noe å si. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er blitt ødelagt? Helt konkret?

Anonymkode: 42c9c...aa0

Sjølve gjerdet er knekt fleire stader, nokre pyntegjenstander, hageskulpturar, blomster og potter, og nokre lys. Hugsar ikkje alt, men det er deler av det i alle fall. 

Alt kan erstattas, men spesielt skulpturane og lysa er dyre, og ekstra surt at har blitt øydelagt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...