AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 hører stadig vekk om folk som blir tvunget inn i slaveri på f.eks matbutikk, de får såkalt "individstønad" og får 350 kr utbetalt for full 8 timers arbeidsdag der de utfører samme arbeidsoppgaver som vanlige ansatte, hva er tanken bak det egentlig? Forskning har bevist at slike nav tiltak har negativ effekt på CVen. 43 kroner timen, det må jo være kriminelt? går de ikke an å anmelde nav? Anonymkode: 5b980...3b6 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Dette er mennesker som ikke klarer å finne seg jobb selv. Nei, det er ikke slaveri. Anonymkode: 7acee...1ce 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Det er bare å slutte å gå på nav det. Whoops der forsvant slaveriet gitt. Faktum er at vi er slaver til kroppene våres. De må vedlikeholdes og de trenger gitte forhold for å fungere optimalt. Der er du slave, der er fengselet ditt, kroppen din. Anonymkode: 55192...684 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Bare å gå til NAV og fortelle dem hvis skapet skal stå. Helt urimelig at de prøver å gi folk arbeidserfaring mens de hever stønad. Anonymkode: 83691...4be 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 Nei, dette er ikke slaveri. Det er arbeid du skal utføre for å få trening i å jobbe og for å ikke venne deg til å bare sitte passivt og ta imot. Det er snakk om 8 timer daglig og det du får igjen for "bryderiet" er å få beholde NAV-pengene. Anonymkode: 43f7c...b41 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 Problemet er at dette ikke gir personen større garanti for en normal jobb. Og for andre som søker på jobb så er dette veldig negativt. For butikkene trenger jo ikke å ansette vanlig arbeidstakere, som de må lønne, når de kan "ansette" folk på arbeidstrening som får "lønn" fra nav. Og når perioden deres er over, så får de bare tak i en ny. Og sånn fortsetter det. Anonymkode: 26750...d06 6
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 Det er flere problemer med slike arbeidstreningstiltak. 1. Det gjør det vanskeligere for ordinære jobbsøkere fordi de må konkurerre mot en uendelig strøm av gratis arbeidskraft. 2. Ansatte som arbeider ufrivillig deltid får færre vakter fordi noe av arbeidet allerede er utført av de på tiltak. 3. Det subsidierer privat næringsliv. 4. De må ofte jobbe fulle dager, noe som kan komme i veien for jobbsøking. 5. Det virker negativt på den enkeltes CV. Jeg mener det ville vært bedre om man kuttet ut slike arbeidstreningstiltak til fordel for Ikke-Reelle stillinger i offentlig sektor. Man kunne alltid hatt flere asistenter i skole, barnehage og helse. Det er mye av de samme problemene her også, men den mest vesentlige forskjellen er at dersom reell arbeidskraft fortrenges så subsidierer man skattebetalerne i stedet for enkeltbedrifter.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: hører stadig vekk om folk som blir tvunget inn i slaveri på f.eks matbutikk, de får såkalt "individstønad" og får 350 kr utbetalt for full 8 timers arbeidsdag der de utfører samme arbeidsoppgaver som vanlige ansatte, hva er tanken bak det egentlig? Forskning har bevist at slike nav tiltak har negativ effekt på CVen. 43 kroner timen, det må jo være kriminelt? går de ikke an å anmelde nav? Anonymkode: 5b980...3b6 På AAP jobber man i tiltak for samme sum uansett om man er i aktivitet eller ikke. Jeg gikk tilogmed i minus fordi jeg måtte selv betale kurs som arbeidsgiver i bedriften ville jeg skulle ha. To kurs til over 10.000 kr stk. Det er for meg på aap to måneder med aap. Dvs ingen mulighet til å betale husleie eller kjøpe mat de månedene.... Samtidig hovet arbeidsgiver inn ca 200.000 i året i noe de kalte mentor ordning. Den dekket desverre ikke kurs. Og noen mentor så jeg aldri noe til. Var stort sett alene på vakt. Anonymkode: 9bf56...050
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 3 minutter siden, Herr Heftig skrev: Det er flere problemer med slike arbeidstreningstiltak. 1. Det gjør det vanskeligere for ordinære jobbsøkere fordi de må konkurerre mot en uendelig strøm av gratis arbeidskraft. 2. Ansatte som arbeider ufrivillig deltid får færre vakter fordi noe av arbeidet allerede er utført av de på tiltak. 3. Det subsidierer privat næringsliv. 4. De må ofte jobbe fulle dager, noe som kan komme i veien for jobbsøking. 5. Det virker negativt på den enkeltes CV. Jeg mener det ville vært bedre om man kuttet ut slike arbeidstreningstiltak til fordel for Ikke-Reelle stillinger i offentlig sektor. Man kunne alltid hatt flere asistenter i skole, barnehage og helse. Det er mye av de samme problemene her også, men den mest vesentlige forskjellen er at dersom reell arbeidskraft fortrenges så subsidierer man skattebetalerne i stedet for enkeltbedrifter. Helt enig. Og utrolig nok skjerpes slike tiltakskordninger under en borgerlig rejgering, som påstår å skulle satse på næringslivet. Vel, man satser ikke på et seriøst næringsliv når man undergraver bedrifter som seriøst ved å subsidiere konkurrentens arbeisdskraft. Anonymkode: 71fb3...c5a 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare å slutte å gå på nav det. Whoops der forsvant slaveriet gitt. Faktum er at vi er slaver til kroppene våres. De må vedlikeholdes og de trenger gitte forhold for å fungere optimalt. Der er du slave, der er fengselet ditt, kroppen din. Anonymkode: 55192...684 Nei du, slutter man hos NAV har man jo 0 kr utbetalt. Folk blir TVUNGET inn i 100% stilling til 43 kroner timen, det burde være kriminelt! folk bør få sitte hjemme, motta sosialstønad og levere dokumentasjon på at de aktivt leter etter jobb. Anonymkode: 5b980...3b6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er mennesker som ikke klarer å finne seg jobb selv. Nei, det er ikke slaveri. Anonymkode: 7acee...1ce Hva mener du? Får man ikke jobb så får man ikke jobb, man skal ikke tvinges inn i slavearbeid til 43 kroner timen, det er jo fullstendig ufornuftig?? Anonymkode: 5b980...3b6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er ikke slaveri. Det er arbeid du skal utføre for å få trening i å jobbe og for å ikke venne deg til å bare sitte passivt og ta imot. Det er snakk om 8 timer daglig og det du får igjen for "bryderiet" er å få beholde NAV-pengene. Anonymkode: 43f7c...b41 trening i å jobbe? jeg forstår det er aktuelt for de som går på AAP for å kartlegge arbeidsevne, men friske på individstønad trenger ikke "arbeidstrening" for å klare å stable hermetikkbokser. vedder på at du jobber i en bedrift der dere utnytter slike, derfor støtter du dette tiltaket. skam deg! Anonymkode: 5b980...3b6 3
Prinsesse788 Skrevet 25. juli 2018 #13 Skrevet 25. juli 2018 26 minutter siden, Herr Heftig skrev: Det er flere problemer med slike arbeidstreningstiltak. 1. Det gjør det vanskeligere for ordinære jobbsøkere fordi de må konkurerre mot en uendelig strøm av gratis arbeidskraft. 2. Ansatte som arbeider ufrivillig deltid får færre vakter fordi noe av arbeidet allerede er utført av de på tiltak. 3. Det subsidierer privat næringsliv. 4. De må ofte jobbe fulle dager, noe som kan komme i veien for jobbsøking. 5. Det virker negativt på den enkeltes CV. Jeg mener det ville vært bedre om man kuttet ut slike arbeidstreningstiltak til fordel for Ikke-Reelle stillinger i offentlig sektor. Man kunne alltid hatt flere asistenter i skole, barnehage og helse. Det er mye av de samme problemene her også, men den mest vesentlige forskjellen er at dersom reell arbeidskraft fortrenges så subsidierer man skattebetalerne i stedet for enkeltbedrifter. Finnes stillingen, finnes lønnen. 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. juli 2018 #14 Skrevet 25. juli 2018 19 minutter siden, Prinsesse788 said: Finnes stillingen, finnes lønnen. Hvis du tenker på mitt forslag om ikke-reelle stillinger i offentlig sektor så skal jo lønna redusere/eliminere den trygdeytelsen personen eller ville fått. Bedre å betale folk for å gjøre noe fornuftig enn å betale dem for å ligge på sofaen.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #15 Skrevet 25. juli 2018 35 minutter siden, Prinsesse788 skrev: Finnes stillingen, finnes lønnen. Og når det opprettes "praksisplasser" så er det mange av stillingene som ikke finnes. Anonymkode: 71fb3...c5a
Prinsesse788 Skrevet 25. juli 2018 #16 Skrevet 25. juli 2018 16 minutter siden, Herr Heftig skrev: Hvis du tenker på mitt forslag om ikke-reelle stillinger i offentlig sektor så skal jo lønna redusere/eliminere den trygdeytelsen personen eller ville fått. Bedre å betale folk for å gjøre noe fornuftig enn å betale dem for å ligge på sofaen. Enig i det, men butikk-jobber for folk på tiltak? Jeg kjenner en franchise-butikk-eier som virkelig utnyttet seg av ungdommer på tiltak. Vedkommende slapp alle kostnader (arb.giv.avg, skatt, ferie, sykepenger etc.) og de på tiltak fikk 250,- kr for 8t vakt, som gjerne ble lenger fordi neste vakthavende ikke dukket opp. Alle som jobbet der hadde så lav arbeidsmoral fordi alle følte de ble utnyttet og stakk av så fort de fikk sjansen.
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. juli 2018 #17 Skrevet 25. juli 2018 4 minutter siden, Prinsesse788 said: Enig i det, men butikk-jobber for folk på tiltak? Jeg kjenner en franchise-butikk-eier som virkelig utnyttet seg av ungdommer på tiltak. Vedkommende slapp alle kostnader (arb.giv.avg, skatt, ferie, sykepenger etc.) og de på tiltak fikk 250,- kr for 8t vakt, som gjerne ble lenger fordi neste vakthavende ikke dukket opp. Alle som jobbet der hadde så lav arbeidsmoral fordi alle følte de ble utnyttet og stakk av så fort de fikk sjansen. Da var vi enige. For det var denne problematikken jeg beskrev i det opprinnelige innlegget mitt.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #18 Skrevet 25. juli 2018 17 minutter siden, Prinsesse788 skrev: Enig i det, men butikk-jobber for folk på tiltak? Jeg kjenner en franchise-butikk-eier som virkelig utnyttet seg av ungdommer på tiltak. Vedkommende slapp alle kostnader (arb.giv.avg, skatt, ferie, sykepenger etc.) og de på tiltak fikk 250,- kr for 8t vakt, som gjerne ble lenger fordi neste vakthavende ikke dukket opp. Alle som jobbet der hadde så lav arbeidsmoral fordi alle følte de ble utnyttet og stakk av så fort de fikk sjansen. Ja, og hva er det da som er bra med dette tiltakssystemet? Det er jo nesten den verste formen for crony-kapitalisme (altså en form for kapitalisme der staten blander seg inn). Dereguler alt 100% og la deretter arbeidsmarkedet være helt i fred, så styrer etterspørselen seg selv. Anonymkode: 71fb3...c5a
Prinsesse788 Skrevet 25. juli 2018 #19 Skrevet 25. juli 2018 15 minutter siden, Herr Heftig skrev: Da var vi enige. For det var denne problematikken jeg beskrev i det opprinnelige innlegget mitt. Dårlig forklart av meg.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #20 Skrevet 25. juli 2018 Det er kun negativt på CV hvis man skriver: "NAV-tiltak - Rema 1000". Man har full frihet til å skrive "Rema1000 - butikkmedarbeider" Tanken bak er å gi praksis og dermed mulighet til referanser og positive attester til folk som ikke klarer å få seg jobb på egenhånd, da nettopp erfaring og positive referanser åpner dører til jobber, for da har man vist at man er en flink arbeider og noen går god for en. Anonymkode: aa5a0...398 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå