AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Ungen er 9 år, hittil ikke gjort noe for å tjene ukelønn og ikke flink til å bidra hjemme. Han er motivert for å tjene penger, men sannsynligvis kommer han ikke til å gjennomføre oppgaver av seg selv bestandig. Tanken er ikke at vi skal mase, men at han bestemmer selv hva han vil gjøre. Gjør han ingenting får han heller ingenting. Jeg håper jo han skal starte å iallefall rydde etter seg selv litt mer.. I utgangspunktet bør han jo rydde rommet sitt uten å få noe for det, men det skjer ikke. Men så er spørsmålet, hvor mye penger? Han har jo ingen utgifter enda. Så tanken er at ukelønn skal spares til lego og slike ting, som han ønsker seg. Oppgaver vi har tenkt er å rydde rommet, gå ut med søppelet, tømme og sette inn i oppvaskmaskinen, brette klær, støvsuge stua. Forhåpentligvis etterhvert hjelpe til å vaske badet (ikke at jeg forventer at han skal vaske det ordentlig, men at han kan lære hvordan dassbørsten fungerer) og vaske klær (igjen, bare for å lære hvordan man faktisk gjør slikt). Men hvor mye penger pr oppgave? Anonymkode: 8ef46...c76
Lycka Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Nå er det en del år siden, men mine fikk 5 kroner pr. oppvaskmaskin de tømte. Opplevde å komme hjem fra jobb til full krangel om hvem sin tur det var til å tømme den 😂
regine Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ungen er 9 år, hittil ikke gjort noe for å tjene ukelønn og ikke flink til å bidra hjemme. Han er motivert for å tjene penger, men sannsynligvis kommer han ikke til å gjennomføre oppgaver av seg selv bestandig. Tanken er ikke at vi skal mase, men at han bestemmer selv hva han vil gjøre. Gjør han ingenting får han heller ingenting. Jeg håper jo han skal starte å iallefall rydde etter seg selv litt mer.. I utgangspunktet bør han jo rydde rommet sitt uten å få noe for det, men det skjer ikke. Men så er spørsmålet, hvor mye penger? Han har jo ingen utgifter enda. Så tanken er at ukelønn skal spares til lego og slike ting, som han ønsker seg. Oppgaver vi har tenkt er å rydde rommet, gå ut med søppelet, tømme og sette inn i oppvaskmaskinen, brette klær, støvsuge stua. Forhåpentligvis etterhvert hjelpe til å vaske badet (ikke at jeg forventer at han skal vaske det ordentlig, men at han kan lære hvordan dassbørsten fungerer) og vaske klær (igjen, bare for å lære hvordan man faktisk gjør slikt). Men hvor mye penger pr oppgave? Anonymkode: 8ef46...c76 Altså - vil du virkelig at han skal läre at når han gjör normalt husarbeid så får han betalt for det? Får du betalt for å gjöre ting som tömme oppvaskmasinka/vaske klär/vaske hus etc? Eller er det noe du gjör fordi det er nödvendig for hele familien.... Har aldri skjönt hvorfor man skal koble ukelönn til vanlig husarbeid. Husarbeid er noe alle i en familie må bidra med, det er til fellesskapets beste. Ingen, verken store eller små får betalt for det. Ting utenom, som å male et rom/beise en vegg eller annet man ikke må gjöre daglig/ukentlig for at hjemmet skal fungere, kan man få litt for, men igjen: blir det sånn at ungene ikke gjör noe för de får penger, så er det noe som er alvorlig galt. Mine hadde nok flere plikter enn din har hatt, jeg misliker å rydde etter folk så fra de var små måtte de det. 8 åringen hadde i sin tid ansvaret for å vaske badet og det gikk fint det, etterhvert. Jeg tok de med på husarbeid fra de var små, sånn var det bare. Men uansett, i deres situasjon så ville jeg gitt barnet plikter og MAST til det ble gjort. Forklar gjerne hva som er konsekvensene hvis INGEN gjör noe - alles sko ligger i en haug i gangen, rene klär, tallerkner, kommer etc finnes ikke, gulvene blir klibbete..... Belönn heller deltakelse med at dere gjör noe hyggelig sammen, om det er å bygge lego/gå i svömmehallen/eller hva dere nå enn liker. Ungen bör uansett få litt lommepenger, uavhengig av deltakelse i husarbeid. Dette for å läre seg litt om hvor langt penger rekker etc, men da forutsetter det jo også at dere blir enige om nöyaktig hva han skal betale av lommepengene sine. SKal han få de, og så skal dere kjöpe Donald/lördagsgodt/lego etc uansett? Da lärer han ikke mye om verdien av penger, kun at han får når han ber om. Lykke til! 1
Arkana Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Vi knytter ikke ukelønn til husarbeid. Husarbeid er noe alle skal gjøre, fordi det er det man gjør når man bor i et hjem, og ikke noe man får betalt for. Ukelønnen er for å lære dem å forholde seg til penger. 1
Villa2000 Skrevet 26. juli 2018 #5 Skrevet 26. juli 2018 Her i huset så blir det nok ikke noe penger for å gjøre spesifikke oppgaver. har ingen erfaring med det selv og hos dem jeg ser benytter dette systemet så får jeg bare motvilje for det. Uansett hva man spør barna om så er det "Hva får jeg for det da?" Der har jeg ikke lyst til å være. Hjemme hos oss så fikk vi ukepenger (ikke lønn) som vi kunne bruke på hva vi ville egentlig. Det var ingen knytning til de pengene og det å hjelpe til i heimen.Å hjelpe til i heimen var en selvfølge. Når det er sagt så kunne vi få ekstra dersom det var spesielle oppgaver som krevde noe ekstra. Det var sjeldent penger, men mer som "Dersom du er med og rydder hagen og garasjen nå så kan vi gå på stranden i morgen". Syntes det fungerte fint for meg i hvertfall. Kan godt være vi hadde gått på stranden uansett men det visste jo ikke jeg;) 1
Honeybunny113 Skrevet 26. juli 2018 #6 Skrevet 26. juli 2018 Vi har 4 barn, 9-14 år. Her må alle bidra. Bruker appen Gimi, den har vært super for oss for å fordele oppgaver og holde styr på ukelønn og opptjening. Her har de sine faste oppgaver; som å vaske/brette tøy, støvsuge, vaske bad, tømme oppvaskmaskinen, rydde rom, osv. De har faste dager for de fleste av oppgavene.. det er selvfølgelig litt viktig for dem at det er rettferdig fordelt, så da ble det enklest sånn. 10,- pr utførte oppgave. Det høres kanskje ut som om jeg er en slavedriver, men de oppgavene de har pr uke tar max en times tid totalt, og det tåles. Dessuten synes jeg det er greit at de får lære at ting ikke blir gjort av seg selv, og at penger ofte må tjenes.
Atea Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 21 hours ago, AnonymBruker said: Ungen er 9 år, hittil ikke gjort noe for å tjene ukelønn og ikke flink til å bidra hjemme. Han er motivert for å tjene penger, men sannsynligvis kommer han ikke til å gjennomføre oppgaver av seg selv bestandig. Tanken er ikke at vi skal mase, men at han bestemmer selv hva han vil gjøre. Gjør han ingenting får han heller ingenting. Jeg håper jo han skal starte å iallefall rydde etter seg selv litt mer.. I utgangspunktet bør han jo rydde rommet sitt uten å få noe for det, men det skjer ikke. Men så er spørsmålet, hvor mye penger? Han har jo ingen utgifter enda. Så tanken er at ukelønn skal spares til lego og slike ting, som han ønsker seg. Oppgaver vi har tenkt er å rydde rommet, gå ut med søppelet, tømme og sette inn i oppvaskmaskinen, brette klær, støvsuge stua. Forhåpentligvis etterhvert hjelpe til å vaske badet (ikke at jeg forventer at han skal vaske det ordentlig, men at han kan lære hvordan dassbørsten fungerer) og vaske klær (igjen, bare for å lære hvordan man faktisk gjør slikt). Men hvor mye penger pr oppgave? Anonymkode: 8ef46...c76 Jeg ga faste lommepenger uten at jeg krevde at det ble gjort husarbeid. Selv når de fikk seg jobb på egenhånd, fjernet jeg aldri lommepengene. Det har gått bra med dem. Synes at å brette klær og støvsuge blir mye for en niåring. Det andre du nevner er greit. De kan også lære seg å vaske trappa og par vinduer, men ville ikke hatt det som faste plikter. Og lommepenger skal ikke gis for å hjelpe til hjemme. Det er min mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå