Gå til innhold

Faller mellom stoler hos NAV - hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et veldig komplekst sykdomsbilde det har tatt lang tid å utrede, samtidig som nye symptomer har dukket opp, etc. - og ting har tatt slik tid (ikke på grunn av meg) at jeg nå har ti måneder igjen av mine tilmålte fem år på AAP. 
Jeg forklarte psykolog, lege og sosionom ved DPS (har både psykiske og fysiske ting gærne med meg) at jeg ønsket uføretrygd, og de sier seg enige. Dessverre (på en måte) finnes uprøvd et behandlingsopplegg for én av lidelsene mine. Dette varer to år, og jeg er foreløpig ikke engang søkt inn. 

I og med at AAP ikke forlenges til mer enn totalt fem år, og dette behandlingsopplegget ville krevd syv, spurte jeg sosionomen hva jeg skulle gjøre de to ekstra årene. Hun sa at AAP noen ganger ble forlenget likevel (stemmer dette?) men at sosialstønad ellers var et alternativ. Hun forklarte det slik at jeg da ville miste 3000 månedlig i inntekt. Da jeg kom hjem og sjekket, viste det seg at jeg mister 4000, fordi jeg deler leilighet med en venn. Jeg angstsvetter mens jeg skriver dette.

Økonomien min går såvidt rundt som det er. Å miste 4000 i måneden vil kutte vekk midler til medisin og kollektivtransport, samtidig som alle uforutsette utgifter vil være kriser. Jeg vil aldri kunne besøke familien min, med mindre de betaler. Veien opp til frikortgrensa hvert nye år vil sette meg på nudler og knekkebrød (hvis ikke jeg blir nødt til å spise dette hele tiden). 

Jeg ser ikke hvordan dette skal gå - samtidig forventer de at jeg skal delta i et behandlingsopplegg som utelukkende ville behandlet de psykiske vanskene mine. Det fysiske ville fremdeles vært skakkjørt, så... Hva er poenget?
Jeg sa til psykologen min at jeg tenkte det kunne vært lurt å få meg på ufør så fort som mulig, så kunne jeg ta det toårsopplegget - og hvis mirakuløs bedring plutselig ble oppnådd, ville jeg selvsagt løpt ut i arbeid eller utdanning, siden mitt høyeste ønske er å bare fungere - hvilket jeg ikke gjør, og nær sagt aldri har gjort. 

Hva slags rettigheter har jeg? Jeg er livredd og sint og tenker faktisk seriøst på å gi opp alt. Hjelp.

Anonymkode: c08a1...0ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, systemet er elendig. Det beste for helsen din hadde sannsynligvis å fått stabiliteten ved ufør, og søkt deg inn på helseprogrammet etterpå. Da kunne du brukt tiden til å konsentrere deg om å forsøke bli helt eller delvis frisk og finne ut om du kunne jobbe etterpå. Jeg lå selv an til å kunne bli frisk nok til å jobbe litt, men det å være under konstant stress når man går på aap med dårlig økonomi, vanskelig å finne noen som vil leie bolig til deg, uforutsigbar fremtid, ikke råd til å være sosial, reise på ferie eller en gang kjøpe nye klær når de du har er hullete slet så mye på psyken at jeg endte opp som ufør alikevel

Tror at jeg med noen år med å bygge meg opp igjen og tsparer til å delta i diverse programmer som kan lindre sykdommen min kan gjøre meg friskere i fremtiden, så jeg har faktisk mer håp om å bli friskere nå som ufør, enn da jeg gikk på aap. Da var jeg nederst i kjelleren, for å være ærlig. Føler at de 7 årene på aap var totalt bortkastet og gjorde meg sykere enn jeg hadde trengt å bli

Anonymkode: 5645b...22f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du nok grunnlag for å søke uføretrygd selv uten den psykologiske biten du muligens kan få behandling for? Altså - er det usannsynlig at den behandlingen vil kunne gjøre deg arbeidsfør igjen, om den var vellykket? 

Da ville jeg tenkt på og undersøkt muligheten for å søke uføretrygd nå. En kan jo fortsette med behandlinger som kan øke livskvalitet selv om en er blitt ufør - og det er også mulighet til å prøve seg litt i jobb igjen også etterhvert, om du skulle bli så bra. Uføretrygd trenger ikke være permanent.

Anonymkode: 6d71d...092

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del grunnlag, ja - jeg er ikke helt sikker på om det er nok, da. 
Om så den psykologiske behandlingen var vellykket, er det veldig usannsynlig at jeg ville blitt arbeidsfør. De fysiske plagene innebefatter for eksempel kroniske senebetennelser, svimmelhet/krystallsyke (vertigo), fibromyalgi, mulig nakkeskade (utredes nå)... Jeg vet ikke om det er nok. Men det er mye, og disse tingene hindrer meg i å gjøre hyggelige ting selv på en psykisk god dag. 

Legen min er litt sånn mekanisk av seg. Så lenge jeg har dokumentasjon og gode argumenter, gjør han som jeg ber om, og det liker jeg. Dermed er han med på idéen om uføretrygd - men sosionomen forklarte at en søknad som var sendt avgårde for tidlig kunne resultere i avslag på grunn av manglende dokumentasjon på at "alt" annet er prøvd, og da ville jeg stått HELT på bar bakke. Da måtte jeg gått sånn jobbsøkerkurs og fått dagpenger og sånn, og gått ut i jobb selv om det ville ødelagt meg helt.
En slik søknad er altså ikke bare-bare, man må nærmest vite at den blir godkjent før den sendes, virket det som.

Gjest catalula
Skrevet

Jeg har fått aap forlenget flere år pga behandling og skolegang. 

Må du over på sosialstønad har du krav på å få dekt nødvendig medisin og behandling. 

I tillegg søker du bostøtte :)

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, catalula skrev:

Jeg har fått aap forlenget flere år pga behandling og skolegang. 

Må du over på sosialstønad har du krav på å få dekt nødvendig medisin og behandling. 

I tillegg søker du bostøtte :)

Men har du fått forlenget med de helt nye reglene som er nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav må si ja til at du kan søke uføre, søker du før det blir det automatisk avslag! Meld deg inn i NAV-spørsmål på Facebook og hør med de du, de er superdyktige når det kommer til NAV (men det er ikke NAV selv som driver gruppen)

Anonymkode: c104b...eb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en del grunnlag, ja - jeg er ikke helt sikker på om det er nok, da. 
Om så den psykologiske behandlingen var vellykket, er det veldig usannsynlig at jeg ville blitt arbeidsfør. De fysiske plagene innebefatter for eksempel kroniske senebetennelser, svimmelhet/krystallsyke (vertigo), fibromyalgi, mulig nakkeskade (utredes nå)... Jeg vet ikke om det er nok. Men det er mye, og disse tingene hindrer meg i å gjøre hyggelige ting selv på en psykisk god dag. 

Legen min er litt sånn mekanisk av seg. Så lenge jeg har dokumentasjon og gode argumenter, gjør han som jeg ber om, og det liker jeg. Dermed er han med på idéen om uføretrygd - men sosionomen forklarte at en søknad som var sendt avgårde for tidlig kunne resultere i avslag på grunn av manglende dokumentasjon på at "alt" annet er prøvd, og da ville jeg stått HELT på bar bakke. Da måtte jeg gått sånn jobbsøkerkurs og fått dagpenger og sånn, og gått ut i jobb selv om det ville ødelagt meg helt.
En slik søknad er altså ikke bare-bare, man må nærmest vite at den blir godkjent før den sendes, virket det som.

Det er såklart en risiko å ikke få innvilga uføretrygd, men ser ikke at du skulle havne på noe mer bar bakke enn alternativet er nå? Sosialstønad er det som står igjen om uføretrygd ikke blir innvilga også. 

Men såklart, det ville vært tryggere økonomisk å få forlenga AAP - om det er noen som helst mulighet for det. Det ville nok vært førstevalget mitt å prøve å få til også altså - hadde visst ikke med hele tankerekka mi i forrige svaret her, beklager.

Er det gjort arbeidsevnevurdering? Det kan være greit å ha på plass, og få de til å prøve å si noe om hvordan de ulike diagnosene begrenser deg. Du har jo flere diagnosen som hver for seg kan gi uføretrygd - men - det varierer veldig hvor hardt rammet folk blir. For det finnes jo i andre enden også folk som klarer å jobbe med fibromyalgi osv. Så du må få dokumentert hvor hardt rammet akkurat du er - og hvor liten restarbeidsevne du har igjen. 

Gjest catalula
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har du fått forlenget med de helt nye reglene som er nå?

Ja :) men mest sannsynlig fordi planen min ble lagt før de nye reglene kom

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare gjøre deg klar over en ting nav ikke nevner og som det er lett og misforstå.  Selvom nav sier at man kan jobbe hvis man blir frisk nok til det etter man har blitt ufør så fins det null hjelp og få for å klare å komme i jobb igjen. Jeg er ufør pga psyken . Jeg er fortsatt syk men nå har jeg blitt frisk nok til at jeg ville klart å jobbe noe hvis jeg kunne fått hjelp til å komme i jobb. Men et sånn tilbud fins dessverre ikke .. 

jeg tenkte bare å nevne det itilfelle du er som meg og har et stort håp om og komme   Ut i noe jobb igjen, alle tilbud med sånn hjelp forsvinner hvis man blir ufør :(

Anonymkode: b91d2...fae

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare gjøre deg klar over en ting nav ikke nevner og som det er lett og misforstå.  Selvom nav sier at man kan jobbe hvis man blir frisk nok til det etter man har blitt ufør så fins det null hjelp og få for å klare å komme i jobb igjen. Jeg er ufør pga psyken . Jeg er fortsatt syk men nå har jeg blitt frisk nok til at jeg ville klart å jobbe noe hvis jeg kunne fått hjelp til å komme i jobb. Men et sånn tilbud fins dessverre ikke .. 

jeg tenkte bare å nevne det itilfelle du er som meg og har et stort håp om og komme   Ut i noe jobb igjen, alle tilbud med sånn hjelp forsvinner hvis man blir ufør :(

Takk for at du forteller dette... Vel, jeg har i perioder med høyere funksjon vært veldig flink til å finne jobb, forklare situasjonen, og ordne slik at de på arbeidsplassen ivaretar meg. Nå er jeg blitt for dårlig, da.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er såklart en risiko å ikke få innvilga uføretrygd, men ser ikke at du skulle havne på noe mer bar bakke enn alternativet er nå? Sosialstønad er det som står igjen om uføretrygd ikke blir innvilga også. 

Men såklart, det ville vært tryggere økonomisk å få forlenga AAP - om det er noen som helst mulighet for det. Det ville nok vært førstevalget mitt å prøve å få til også altså - hadde visst ikke med hele tankerekka mi i forrige svaret her, beklager.

Er det gjort arbeidsevnevurdering? Det kan være greit å ha på plass, og få de til å prøve å si noe om hvordan de ulike diagnosene begrenser deg. Du har jo flere diagnosen som hver for seg kan gi uføretrygd - men - det varierer veldig hvor hardt rammet folk blir. For det finnes jo i andre enden også folk som klarer å jobbe med fibromyalgi osv. Så du må få dokumentert hvor hardt rammet akkurat du er - og hvor liten restarbeidsevne du har igjen. 

Det er gjort arbeidsevnevurdering av et selskap NAV har samarbeidsavtale med, og de konkluderte at jeg var 100% ubrukelig, men måtte selvfølgelig legge på en håpefull tone - "må ha ytterligere og omfattende medisinsk behandling før arbeid på sikt kan bli mulig". De kunne i grunn spart seg for den siste setningen, den gjør alt dette vanskeligere... Jeg har ikke blitt bedre på 16 år.

AnonymBruker
Skrevet

Boutgifter og strøm blir dekket for seg, deretter er det en livsoppholdssats for kommunen du bor i. Utgifter til lege og medisin får du dekket utenom, men det må søkes om det også.

Ellers søker du om statlig bostøtte.

Sosialstønad er ikke ment for at noen skal leve av over flere år, for det er i utgangspunktet en midlertidig ytelse. Så det er absolutt ikke optimalt å motta sosialhjelp midt oppi et behandlingsopplegg som er nødvendig for at du skal kunne komme deg ut i arbeid. Håper du får innvilget AAP eller ufør dersom du faktisk ikke kan jobbe på lang tid.

Anonymkode: c7213...70c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Statistisk sett er sannsynligheten for å komme tilbake igjen etter at man har fått in innvilget uføretrygd veldig liten. Det er derfor lite sannsynlig at TS får innvilget uføretrygd «mens hen prøver det toårige behandlingsopplegget så hen kanskje kan ut i jobb etterpå hvis det virker». NAV vet at høyst sannsynlig vil TS aldri komme ut i arbeidslivet igjen hvis hen får innvilget uføretrygd. Derfor ønsker de å få prøvd alt først. Når det er sagt håper jeg virkelig ikke du må over på sosialen i mellomtiden, TS. Jeg håper de klarer å finne et unntak for deg slik at du får AAP mens denne behandlingen varer - hvis de finner ut at dette skal prøves før uføretrygd. 

Anonymkode: 34768...3c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*komme tilbake i jobb igjen* skulle det stå i første setning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statistisk sett er sannsynligheten for å komme tilbake igjen etter at man har fått in innvilget uføretrygd veldig liten. Det er derfor lite sannsynlig at TS får innvilget uføretrygd «mens hen prøver det toårige behandlingsopplegget så hen kanskje kan ut i jobb etterpå hvis det virker». NAV vet at høyst sannsynlig vil TS aldri komme ut i arbeidslivet igjen hvis hen får innvilget uføretrygd. Derfor ønsker de å få prøvd alt først. Når det er sagt håper jeg virkelig ikke du må over på sosialen i mellomtiden, TS. Jeg håper de klarer å finne et unntak for deg slik at du får AAP mens denne behandlingen varer - hvis de finner ut at dette skal prøves før uføretrygd. 

Det hjelper vel ikke at jeg sier jeg gjerne vil jobbe hvis jeg noensinne kan. Alle sier vel sånt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...