Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dame, 23 år. "Alltid trent" jevnlig ila livet, håndball+fotball. Gikk idrett på vgs, og vært i militæret. Har alltid favorisert styrketrening i stor grad, og har fett over musklene for å si det slik. Er ca 2 år siden jeg trente 9 ganger i uka, og siste 2 årene har det blitt 3 dager i uken. Aldri brukt pulsklokke noe særlig utenfor timene. 

Greia er at når jeg løp 8 km med ei venninne så brukte vi 62 minutter. Vi pratet underveis, og jeg følgte med på pulsklokken. Det var jo slitsomt, men ikke uoverkommelig. Pulsen var ca. den samme enten jeg løp bortover, oppover eller nedover, sålenge bana rørte seg. Maxpulsen min er 206 slag i minuttet. I snitt på denne løpeturen hadde jeg 187 slag/min som gjennomsnitt. Det er jo ekstremt høyt!. Senere i uka løp vi intervaller 4*4, og jeg ga det jeg hadde og endte opp med svette, blodsmak og slim i munnen. Ikke en sjanse i havet til å prate underveis. Gjennomsnittpulsen 193/min, bare litt over det den var tidligere i uka.

Hvorfor er det så liten forskjell på langdistansepulsen og intervall pulsen min? 

Jeg prøvde å løpe senere på de 8 kilometeren, men da kunne jeg like gjerne gått fortere. Uten at pulsen sank noe nevneverdig. 

Ellers: Jeg har astma og lavt stoffskifte. Bruker jevnlig medisiner for lavt stoffskifte, og ved behov vetoline for astma. Brukte ikke vetoline på verken intervallene eller langkjøringen. 

Jeg kan også nevne at etter intervallene holdt jeg øye med hvor fort jeg gikk ned i hvilepuls, og ila. 60 sekunder gikk jeg fra 198/min til 91/min. Da lå jeg bare på rygg i sola.

Noen som vet noe? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løpte et halvmaraton med en snittpuls på rundt 185, og jeg er godt trent. Har også astma og bruker 2-3 doser ventoline før jeg løper. Måler ikke gjennomsnittspuls på intervallene siden pulsen naturlig nok blir mye lavere mellom dragene, men på de to siste dragene pleier jeg å ligge på over 200 i puls. Jeg har makspuls på 210. Så lenge man føler det går greit så ser jeg ikke hvorfor man skal prøve å gjøre noe med det. 

Anonymkode: 425fd...e5b

Skrevet

Jeg ligger høyt i puls både når jeg er «trent» og «utrent». Ligger lett på rundt 180-190/min ved «vanlig» aktivitet (ellipse, sykling etc), og omtrent samme puls ved høy aktivitet.

forstå det den som kan.

AnonymBruker
Skrevet

For min del tok det lang tid å innse hvor ulidelig sakte jeg må løpe for å løpe i sone 1-2. Jeg kan gå raskt uten å komme opp i sone 1, men jeg kan ikke ta et løpesteg før jeg er over i sone 2 omtrent :P Jeg kan klare det, med riktig fokus. Og når jeg løper 4-5 ganger i uka, må jeg ha lavere puls på noen av øktene. Jeg velger terreng med omhu,én liten bakke så er jeg langt over sone 2, men det er fryktelig lite lett terreng her :P

Men med tiden har det blitt bedre, jeg kan enklere ligge i sone 2 og faktisk føle at jeg løper, ikke subber. Og generelt har det nok hjulpet meg å skille mellom lette og harde økter, noe som har gjort at det blir bedre kvalitet på de øktene mine som skal være harde. Tidligere var alle øktene mine halvharde, jeg lå i en komfortabel (men høy) sone, og ble i liten grad raskere.

Anonymkode: 6f1b8...02a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...