Gå til innhold

Sovende barn i andre etasje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er førstegangs gravid og har lest litt tråder her på kg i det siste. 

Det er nevnt i flere tråder om barn og sikkerhet og lignende at små barn ikke skal være alene i andre etasje i tilfelle brann. 

Vi har både barnerom og vårt soverom i andre etasje og lurer på hvordan vi skal løse dette på sikt. 

Må jeg begynne å legge meg klokken 19.00,-20.00 når barnet får faste leggerutiner? Er det virkelig så stor sannsynlighet at det begynner å brenne i trappen midt i huset? 

Dere som har stue i første og soverom i andre etasje, hvordan løser dere dette? 

Både jeg og mannen min bruker store deler av kveldene på å rydde etter dagen, samt gjøre arbeid på pc-en. Må jeg bare slutte med husarbeid på kveld og begynne å jobbe fra soverommet med pc? Vil ikke lyset eventuelt forstyrre barnets søvn? 

Er det i det hele tatt bra for barnet at mor eller far alltid er i samme rom når de skal sove? Blir de ikke raskt avhengig av å ha noen rundt seg når de sover/sovner? 

Kan jeg la barnet sovne i stuen hver dag og bære h*n opp når jeg skal legge meg? 

Anonymkode: 781dd...80c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet kan sove i andre etasje og du kan sitte i stuen eller holde på nede som normalt. 

Ellers kommer man langt med sunn fornuft, røykvarslere og babycall. :) 

Mener å ha lest et sted at babyen har godt av å sove på samme rom som foreldrene til 6 måneder, men der er det sikkert like mange meninger som det er eksperter. Min lille samsov med meg og fulgte døgnrytmen min de første ukene hvertfall, for hun fant ikke søvn og ro alene i senga si. Etterhvert ble leggetid innført, og da la jeg med henne og ammet i søvn. Dette skriver jeg bare så du er forberedt på at å legge baby og tusle ned nødvendigvis ikke er så enkelt. Men absolutt helt trygt og greit når det går. Nå sover  barnet vårt i andre etasje og jeg og far er nede i første eller ute i hagen til vi legger oss. Dørene og vinduene er oppe, så vi hører alt som skjer, men har også babycall for ekstra trygghet. 

Anonymkode: dcde9...ae2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ta til deg alle hysteriske råd fra kg. Du utsetter daglig barnet for mye større farer enn en potensiell brann hvis du tenker på sannsynlighet osv. Det er mer sannsynlig at barnet blir påkjørt på trilletur enn at barnet brenner inne fordi soverommet er i annen etasje

Anonymkode: 7e6f6...dd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er hysteri til de grader. Altså JA det kan begynne å brenne midt i trappa, men man kan også bli påkjørt av buss på vei til barnehagen, eller bærene man plukket i skogen kan ha pest på seg, eller ungen kan falle i do og brekke nakken når det starter, for ikke å snakke om hvor mange ganger hn kommer til å falle når hn begynner å gå. Det er farer over alt, og man er som forelder helt nødt til å tenke rasjonelt og bruke sunn fornuft. Hvis ikke, blir de neste 20 årene uendelig, ufattelig slitsomme. 

Så lenge du har røykvarslere, sunn fornuft, et visst brannvett og ikke ligger dritings og sloknet i kjelleren - går det helt fint. Våre barn har alltid sovet i 2. etasje. Livet stopper ikke selv om man blir forelder :) 

Anonymkode: 66c27...90e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet kan sove i andre etasje og du kan sitte i stuen eller holde på nede som normalt. 

Ellers kommer man langt med sunn fornuft, røykvarslere og babycall. :) 

Mener å ha lest et sted at babyen har godt av å sove på samme rom som foreldrene til 6 måneder, men der er det sikkert like mange meninger som det er eksperter. Min lille samsov med meg og fulgte døgnrytmen min de første ukene hvertfall, for hun fant ikke søvn og ro alene i senga si. Etterhvert ble leggetid innført, og da la jeg med henne og ammet i søvn. Dette skriver jeg bare så du er forberedt på at å legge baby og tusle ned nødvendigvis ikke er så enkelt. Men absolutt helt trygt og greit når det går. Nå sover  barnet vårt i andre etasje og jeg og far er nede i første eller ute i hagen til vi legger oss. Dørene og vinduene er oppe, så vi hører alt som skjer, men har også babycall for ekstra trygghet. 

Anonymkode: dcde9...ae2

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hysteri til de grader. Altså JA det kan begynne å brenne midt i trappa, men man kan også bli påkjørt av buss på vei til barnehagen, eller bærene man plukket i skogen kan ha pest på seg, eller ungen kan falle i do og brekke nakken når det starter, for ikke å snakke om hvor mange ganger hn kommer til å falle når hn begynner å gå. Det er farer over alt, og man er som forelder helt nødt til å tenke rasjonelt og bruke sunn fornuft. Hvis ikke, blir de neste 20 årene uendelig, ufattelig slitsomme. 

Så lenge du har røykvarslere, sunn fornuft, et visst brannvett og ikke ligger dritings og sloknet i kjelleren - går det helt fint. Våre barn har alltid sovet i 2. etasje. Livet stopper ikke selv om man blir forelder :) 

Anonymkode: 66c27...90e

Takk for utfyllende svar, dette var betryggende og lese. 

Jeg ble nok litt hysterisk her selv ett øyeblikk! 

Anonymkode: 781dd...80c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...