AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Det tittelen sier... Det står ingenting på NAVs sider, og folk har ingen entydige svar. Er stressa nok fra før, og vil ikke at NAV skal fortelle meg at jeg ikke har gitt dem nok, slik at jeg må vente enda mer på penger. Dessuten, hvis noen vet: Hvor lenge kan en maksimalt gå på sosialstønad? Jeg har ikke planer om å gjøre det mer enn jeg må, men det er greit å vite. Er ingen info om dette på NAVs sider, det står bare at det er "midlertidig". Anonymkode: 6ef0d...8be
Million Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 (endret) Kontoutskrifter for tre mnd tilbake i tid er det du må legge frem. Hvor lenge man maks kan gå på sosialstønad aner jeg ikke, men jeg tror egentlig ikke de har noen eksakt fastsatt grense for det. De kan jo ikke la folk sulte i hjel på gata heller. Alle som er i ytterste nød og ikke har penger til mat, vil få noen sosialkroner til å spise seg mett for når de har behov for det. Endret 25. juli 2018 av Million
Xayah Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Jeg søkte sosialhjelp hos nav for 2 måneder siden, fikk svar etter 3 uker. De krevde masse papirer. De krevde selvangivelsen, skattekort, skattemelding, de 3 siste månedene kontoutskrift ( hvis du har flere banker må du si ifra om dem også og gi kontoutskrift av de 3 siste månedene). Rett og slett så fikk jeg KUN sosialhjelp i 2 måneder om gangen, og deretter måtte man tydeligvis søke på nytt.
Xayah Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 Akkurat nå, Xayah skrev: Jeg søkte sosialhjelp hos nav for 2 måneder siden, fikk svar etter 3 uker. De krevde masse papirer. De krevde selvangivelsen, skattekort, skattemelding, de 3 siste månedene kontoutskrift ( hvis du har flere banker må du si ifra om dem også og gi kontoutskrift av de 3 siste månedene). Rett og slett så fikk jeg KUN sosialhjelp i 2 måneder om gangen, og deretter måtte man tydeligvis søke på nytt. Og da må man også vente i 3 uker til. For noe tull og dritt, man går 3 uker uten penger! og de forventer man skal spare noe av det de gir deg tidligere, men det er jo helt umulig når det er den eneste inntekten og kun 4000kr pr 14. dager?
Guppy88 Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, Xayah skrev: Og da må man også vente i 3 uker til. For noe tull og dritt, man går 3 uker uten penger! og de forventer man skal spare noe av det de gir deg tidligere, men det er jo helt umulig når det er den eneste inntekten og kun 4000kr pr 14. dager? Du må jo søke på nytt 3-4 uker før vedtaket ditt går ut. Hvis du søker dagen etter at det går ut, kan du ikke skylde på NAV for at du står uten penger i behandlingstiden. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 8 minutter siden, Xayah skrev: Jeg søkte sosialhjelp hos nav for 2 måneder siden, fikk svar etter 3 uker. De krevde masse papirer. De krevde selvangivelsen, skattekort, skattemelding, de 3 siste månedene kontoutskrift ( hvis du har flere banker må du si ifra om dem også og gi kontoutskrift av de 3 siste månedene). Rett og slett så fikk jeg KUN sosialhjelp i 2 måneder om gangen, og deretter måtte man tydeligvis søke på nytt. Selvangivelse og skattemelding er det samme da. Anonymkode: e6508...3f4 2
Xayah Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 17 minutter siden, Guppy88 skrev: Du må jo søke på nytt 3-4 uker før vedtaket ditt går ut. Hvis du søker dagen etter at det går ut, kan du ikke skylde på NAV for at du står uten penger i behandlingstiden. Saksbehandleren min sa jeg kan søke igjen 30. august, hun sa jeg ikke kunne søke før det? Kanskje hun bare er dårlig eller noe.. hun har vært veldig treg med å gi svar og svarer aldri på telefon når man ringer. Vet ikke helt, men det er slikt det er i min situasjon eventuelt.. Kan altså være at det kun er min saksbehandler som kanskje har sagt noe helt feil til meg, kanskje man virkelig søker 3-4 uker før vedtaket går ut 😕 Må faktisk høre med saksbehandleren min igjen angående dette fordi jeg spurte 2 ganger og begge gangene sa hun at jeg ikke fikk søkt igjen før 30. august, og 15 august er siste gangen jeg mottar penger.
Guppy88 Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, Xayah skrev: Saksbehandleren min sa jeg kan søke igjen 30. august, hun sa jeg ikke kunne søke før det? Kanskje hun bare er dårlig eller noe.. hun har vært veldig treg med å gi svar og svarer aldri på telefon når man ringer. Vet ikke helt, men det er slikt det er i min situasjon eventuelt.. Kan altså være at det kun er min saksbehandler som kanskje har sagt noe helt feil til meg, kanskje man virkelig søker 3-4 uker før vedtaket går ut 😕 Må faktisk høre med saksbehandleren min igjen angående dette fordi jeg spurte 2 ganger og begge gangene sa hun at jeg ikke fikk søkt igjen før 30. august, og 15 august er siste gangen jeg mottar penger. Jeg ber alle mine brukere om å søke 4 uker før vedtaket går ut. Selvfølgelig gjør jeg det, det sier seg jo selv at mange har sosialhjelpen som hovedinntekt. Jeg har noen få unntak, men da prioriterer jeg disses søknad slik at deres behandlingstid blir kortere. Jeg ville spurt saksbehandleren om hva hun foreslår at du skal leve av i saksbehandlingstiden, hvis hun henviser deg til å søke på dato for vedtaksslutt. Men uansett hva hun svarer, ville je fremmed ny søknad i god tid før vedtaket utløper. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 2 minutter siden, Xayah skrev: Saksbehandleren min sa jeg kan søke igjen 30. august, hun sa jeg ikke kunne søke før det? Kanskje hun bare er dårlig eller noe.. hun har vært veldig treg med å gi svar og svarer aldri på telefon når man ringer. Vet ikke helt, men det er slikt det er i min situasjon eventuelt.. Kan altså være at det kun er min saksbehandler som kanskje har sagt noe helt feil til meg, kanskje man virkelig søker 3-4 uker før vedtaket går ut 😕 Må faktisk høre med saksbehandleren min igjen angående dette fordi jeg spurte 2 ganger og begge gangene sa hun at jeg ikke fikk søkt igjen før 30. august, og 15 august er siste gangen jeg mottar penger. Du har nok vedtak som går ut 30. august, slik at søknaden din ikke vil bli vurdert fra tidligere enn 1. september. Men hvis du allerede kjenner til at det er saksbehandligstid, så sier det seg vel strengt tatt selv at du bør søke noen uker før vedtaket ditt går ut. Du må ha misforstått noe. Det pleier vel å stå i vedtakene at man bør søke på nytt i god tid før vedtaket går ut, dersom man fremdeles har behov for hjelp. Les vedtaket ditt, og ikke ring saksbehandleren hvis du finner svaret på det du lurer på der. Anonymkode: e6508...3f4 1
Xayah Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 2 minutter siden, Guppy88 skrev: Jeg ber alle mine brukere om å søke 4 uker før vedtaket går ut. Selvfølgelig gjør jeg det, det sier seg jo selv at mange har sosialhjelpen som hovedinntekt. Jeg har noen få unntak, men da prioriterer jeg disses søknad slik at deres behandlingstid blir kortere. Jeg ville spurt saksbehandleren om hva hun foreslår at du skal leve av i saksbehandlingstiden, hvis hun henviser deg til å søke på dato for vedtaksslutt. Men uansett hva hun svarer, ville je fremmed ny søknad i god tid før vedtaket utløper. Det var det jeg diskuterte med saksbehandleren min forrige gang jeg spurte om hvordan jeg skal spise, drikke og betale for andre utgifter i løpet av de 3 ukene jeg ikke fikk penger, og da var svaret " du må prøve det hardeste å finne en jobb på egenhånd i løpet av de to månedene vi utbetaler penger til deg", men det er ikke veldig enkelt å få en jobb når jeg ikke har så mange erfaringer. Har også sagt ifra om at jeg ønsker å delta i kurs eller få praksisplass eventuelt slikt at jeg kan få arbeidserfaring, og da ble jeg også bedt om å gjøre det på egenhånd........... altså hele greia er at jeg må gjøre ALT på egenhånd og at hun ikke kan hjelpe meg med denne situasjonen da
Guppy88 Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, Xayah skrev: Det var det jeg diskuterte med saksbehandleren min forrige gang jeg spurte om hvordan jeg skal spise, drikke og betale for andre utgifter i løpet av de 3 ukene jeg ikke fikk penger, og da var svaret " du må prøve det hardeste å finne en jobb på egenhånd i løpet av de to månedene vi utbetaler penger til deg", men det er ikke veldig enkelt å få en jobb når jeg ikke har så mange erfaringer. Har også sagt ifra om at jeg ønsker å delta i kurs eller få praksisplass eventuelt slikt at jeg kan få arbeidserfaring, og da ble jeg også bedt om å gjøre det på egenhånd........... altså hele greia er at jeg må gjøre ALT på egenhånd og at hun ikke kan hjelpe meg med denne situasjonen da Ja, du må gjøre alt du kan for å skaffe deg en jobb. Og hvis du er under 30 år, stilles det særskilte krav til aktivitet. Men så lenge du må ha sosialhjelp, bare søk 3 uker før vedtaket ditt går ut. Det gagner verken deg eller saksbehandleren din om du må søke nødhjelp i behandlingsperioden. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #13 Skrevet 25. juli 2018 4 timer siden, Guppy88 skrev: Du må jo søke på nytt 3-4 uker før vedtaket ditt går ut. Hvis du søker dagen etter at det går ut, kan du ikke skylde på NAV for at du står uten penger i behandlingstiden. Dette stemmer ikke helt. Min nabo måtte låne penger av meg for noen uker siden. Han hadde søkt i god tid, men fikk beskjed om at kontoutskriftene måtte vise mer eller mindre 0 kroner på det tidspunktet han søkte. Og deretter er det inntil 4 ukers behandlingstid. Anonymkode: f0b52...68f
Guppy88 Skrevet 25. juli 2018 #14 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke helt. Min nabo måtte låne penger av meg for noen uker siden. Han hadde søkt i god tid, men fikk beskjed om at kontoutskriftene måtte vise mer eller mindre 0 kroner på det tidspunktet han søkte. Og deretter er det inntil 4 ukers behandlingstid. Anonymkode: f0b52...68f Ved første søknad, ja. Men her snakker vi om noe mer langvarig sosialhjelp fordi man ikke har midler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå