Gå til innhold

Ta livet av trær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det noe som kan ta livet sv trær?

Jeg så på ett svensk program engang at de boret ett hull i stammen og dyttet inn en plugg av noe slag. Da dør treet, hvorfor det sør vet jeg ikke.

Finnes det her i landet?

Anonymkode: 1bc2e...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet bestefaren min fantaserte om å ta med seg hammer og kopperstifter over til naboens bjørketrær som ødela sjøutsikten. Han gjorde det aldri, så jeg vet ikke om det faktisk funker. 

Håper forresten det er dine egne trær du har tenkt å drepe. Hvis ikke kan du bli erstatningspliktig. 

Anonymkode: 5cc41...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet bestefaren min fantaserte om å ta med seg hammer og kopperstifter over til naboens bjørketrær som ødela sjøutsikten. Han gjorde det aldri, så jeg vet ikke om det faktisk funker. 

Håper forresten det er dine egne trær du har tenkt å drepe. Hvis ikke kan du bli erstatningspliktig. 

Det er mine trær ja. Jeg forsto det som at treet råtner opp og at stubben blir borte også. Bare å fjerne det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberspiker gjør saken, men du må jo se ann hvor trærene ellers vil falle og gjøre skade den dagen de faller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mine trær ja. Jeg forsto det som at treet råtner opp og at stubben blir borte også. Bare å fjerne det etterhvert.

Men hvis det er ditt eget, hvorfor ikke bare felle det? Døde/råtnende trær er til fare for omgivelsene. Kontrollert felling er en god del tryggere, og så kan du få ved i tillegg. :) Stubben kan fjernes på forskjellige måter.

Om det ikkepasser deg å ta stubben rett etter felling kan det være lurt å pensle skjæreflaten med Roundup rett etter felling. Da hindrer du at den skyter nye skudd før du kommer igang. (Pensle sent på kvelden etter at insektene har sluttet å fly!)

Om du fremdeles vil drepe treet før felling tror jeg det også skal funke å bore noen hull på skrå nedover i stammen, og helle i Roundup. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Morten1 skrev:

Kobberspiker gjør saken, men du må jo se ann hvor trærene ellers vil falle og gjøre skade den dagen de faller. 

Ikke alltid. Er ganske ofte at det bare er et område rundt kopperspikeren som dør og så lever tredet videre med en innkapslet død sone i stammen. Spesielt er dette vanlig om treet er stort. 

Anonymkode: 593c2...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Er det ikke da bedre å hyre noen som kan fjerne det med en gang?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd boret hull og lagt inn kobber tråder. Boret 2  20mm hull  6cm dype og fylt dem med Roundup. Så en runde med Grovt salt. Asken er like fin den.  Den står med et gammelt gjære innbakt i treet, så en må sage i metall for å kappe. Og så tenker jeg mitt tre vil forsatt skyte fra roten mye verre etterpå. Litt vrient å rive opp rota for det står tett på en Get kabel tavle, og vil ikke ha at naboene og jeg mister TV og data. Har vurdert å brenne det ned kontrolert. Men det får vente til det er vått. Er forøvrig ikke TS. Men har samme problem.

Anonymkode: d4fe4...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er vel bedre å hugge det ned med motorsag så det slipper å lide enn å pine det på den måten. 

Anonymkode: 62c6c...6e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe som kan ta livet sv trær?

Jeg så på ett svensk program engang at de boret ett hull i stammen og dyttet inn en plugg av noe slag. Da dør treet, hvorfor det sør vet jeg ikke.

Finnes det her i landet?

Hvorfor ødelegge og skade trær når de kan sages ned og brukes fornuftig? 

Anonymkode: 1f8dd...fab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringbark treet i en bredde på ca 5 cm rundt hele stammen, transport av næringsstoffer foregår i det ytterste laget på ett tre, den innerste delen er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få noen til å felle treet og fres stubben.

Anonymkode: d46c6...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er vel bedre å hugge det ned med motorsag så det slipper å lide enn å pine det på den måten. 

Anonymkode: 62c6c...6e6

Man hugger ikke med motorsag :) 

Anonymkode: 593c2...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...