Gå til innhold

Bestilt flybillett med feil etternavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Bestilte flybilletter til meg og samboer hos Norwegian for noen måneder siden. Nå som det nærmer seg avreise dobbeltsjekket jeg avgangstidene og oppdaget at jeg har skrevet mitt etternavn på hans billett, istedenfor hans eget.. Koster 500 kr for å endre navn, noe jeg synes er sure penger å betale. Gjør det selvfølgelig om jeg må, men er det egentlig nødvendig? Det er innenlandsflygning, så da sjekker de vel ikke legitimasjon?

Anonymkode: 3fb25...c86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går sannsynligvis helt fint, legitimasjon sjekkes sjelden innenlands. Men om de gjør det kan de nekte ham å komme ombord med billett i annet navn (selv om billetten er hans). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innenlands vil du neppe ha problem. Heller ikke innen Schengen ut fra Norge, selv om noen flyplasser er strengere enn andre også innen Schengen. 

Men klart, møter man på den mest firkanta personen, så spiller det ingen rolle at det vanligvis går greit, for på papiret kan man uansett bli nektet å gå om bord, så det hele koker ned til hvor viktig det er å komme seg av gårde. Er det kun ferie og ikke noe spesielt viktig dere skal så hadde jeg nok tatt sjansen. Er det veldig viktig å dra, så hadde jeg betalt for navneendring. 

Anonymkode: e5cb3...67c

AnonymBruker
Skrevet

De sjekker aldri legitimasjon, så jeg hadde tatt sjansen

Anonymkode: 3b5fd...453

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei

Bestilte flybilletter til meg og samboer hos Norwegian for noen måneder siden. Nå som det nærmer seg avreise dobbeltsjekket jeg avgangstidene og oppdaget at jeg har skrevet mitt etternavn på hans billett, istedenfor hans eget.. Koster 500 kr for å endre navn, noe jeg synes er sure penger å betale. Gjør det selvfølgelig om jeg må, men er det egentlig nødvendig? Det er innenlandsflygning, så da sjekker de vel ikke legitimasjon?

Anonymkode: 3fb25...c86

De pleier ikke det, men kan jo hende de reagerer når det kommer en person med feil kjønn. Det er jo som regel opplagt at Arne Hansen ikke er Anne Olsen. 

Anonymkode: 73bf2...11a

Skrevet

Gratis å gifte seg og bytte etternavn☝️

AnonymBruker
Skrevet
Just now, alabaster said:

Gratis å gifte seg og bytte etternavn☝️

Men dyrt å bytte kjønn ;) eller i hvert fall tidkrevende. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle han bytte kjønn? Har du fylt ut feil kjønn på billetten også?🤔

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts har jo bare sagt at hun skrev feil etternavn på hans billett, ikke at hun har krysset av for feil kjønn eller skrevet hennes fornavn istedenfor hans?

Anonymkode: 2de4b...4f9

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det samme en gang, også innenlands.

Svaret jeg fikk hos flyselskapet var at så lenge vi reiste innenlands - og personen med feilstava etternavn hadde kun håndbagasje - så hadde en ikke plikt til å legitimere seg. Vi reiste med to kollli, som da begge ble registrert på meg istedet, så fikk en liten utgift der da. 

Anonymkode: a9883...663

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

ts har jo bare sagt at hun skrev feil etternavn på hans billett, ikke at hun har krysset av for feil kjønn eller skrevet hennes fornavn istedenfor hans?

Anonymkode: 2de4b...4f9

Fikk ikke med meg at fornavnet var riktig :) Mest sannsynlig går nok dette bra, men jeg hadde definitivt vært engstelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vist legitimasjon hver gang jeg tar fly, og de skal også sjekke leg hver gang. Gjør de det så får han ikke reise, og er dere da uheldig så kan det også være at det er for sent å endre navn eller kjøpe ny billett også.

Navneendring kan gjøres frem til 30 min innen avreise, og når det er du/dere som har gjort en feil så hadde ikke jeg tatt sjansen på at det hadde gått greit. Hadde du oppdaget dette innen de fire første timene etter bestilling så hadde du fått endret navnet gratis, så jeg anbefaler å alltid dobbeltsjekke billettene umiddelbart etter bestilling, så er det mye lettere, billigere og smidigere å rette eller løse eventuelle feil.

Anonymkode: f90a6...526

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd at de sjekker etternavn 🤔 og jeg flyr hver fjerde veke 

Anonymkode: 67fb1...2f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid vist legitimasjon hver gang jeg tar fly, og de skal også sjekke leg hver gang. Gjør de det så får han ikke reise, og er dere da uheldig så kan det også være at det er for sent å endre navn eller kjøpe ny billett også.

Navneendring kan gjøres frem til 30 min innen avreise, og når det er du/dere som har gjort en feil så hadde ikke jeg tatt sjansen på at det hadde gått greit. Hadde du oppdaget dette innen de fire første timene etter bestilling så hadde du fått endret navnet gratis, så jeg anbefaler å alltid dobbeltsjekke billettene umiddelbart etter bestilling, så er det mye lettere, billigere og smidigere å rette eller løse eventuelle feil.

Anonymkode: f90a6...526

Det var en periode for noen år siden hvor de krevde legitimasjon hvis du sendte bagasje, men det er det slutt på nå. Jeg reiste forrige uke og kastet ved en feiltagelse lommeboka inn i innsjekka bagasje, dvs. hadde ingen legitimasjon da jeg sjekka inn eller boarda. Og ingen spurte etter det. 

Anonymkode: 5ff51...f4c

AnonymBruker
Skrevet

OG jeg jobber i reisebyrå og det skjer at folk blir nektet når navn er feil, hadde det vært en bokstav så er det annerledes, spiller ingen rolle om det er innlands. Og hva om det skjer en ulykke ? Det er ingen forsikring som dekker han siden han reiser på uriktig navn. Så bruk de 500 og endre navn, ganske pinlig å ikke komme med fly for å spare 500 når du har gjort feil, og er flyet fullt så får du ikke kjøpt ny billett, du får heller ikke endret navn på flyplassen når du står der . Og må du kjøpe ny billett så kan fort de 500 bli mye mye mer, pluss at du taper billett du allerede har kjøpt

Anonymkode: 3d018...1fd

• Liker 2
Skrevet

Kjøp ny så gjør du aldri denne feilen igjen. 

Enig med den over meg. Det er sikkerhet først. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i Brussel i fjor på tur gjennom jobb, derfor hadde jeg ikke selv kjøpt billetten. Kom meg nesten ikke hjem igjen fordi etternavnet mitt var skrevet med en s, i stedet for to.... 

Anonymkode: e5641...6ab

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i Brussel i fjor på tur gjennom jobb, derfor hadde jeg ikke selv kjøpt billetten. Kom meg nesten ikke hjem igjen fordi etternavnet mitt var skrevet med en s, i stedet for to.... 

Anonymkode: e5641...6ab

Det er stor forskjell innenlands vs utenlandsreiser. Kan ikke huske å ha vist noen form for legitimasjon innenlands på flere år, og jeg reiser en del. Jeg hadde tatt sjansen. 

Anonymkode: 5ff51...f4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...