Gjest Anonymous Skrevet 8. mars 2005 #1 Del Skrevet 8. mars 2005 Kjenner en som akkurat har fått en liten valp på fem mnd. Den har nesten ikke truffet andre hunder før. Den nye eieren (hun jeg kjenner) lurer på hva hun skal gjøre. Valpen piper og gjemmer seg da den skal hilse på andre hunder. Den har aldri opplevd noe juling eller noe fra andre hunder. Bare bodd et sted der det ikke har vært så store muligheter for å treffe andre hunder. Valpen elsker mennesker, men er altså redd andre hunder. Hva kan gjøres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 8. mars 2005 #2 Del Skrevet 8. mars 2005 Tror bare eier må forsøke å sosialisere denne med et dressurkurs hvor instruktør er klar over hundens bakgrunn med manglende omgåelse med sine egne.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 9. mars 2005 #3 Del Skrevet 9. mars 2005 Emma var veldig redd for hunder da hun var på den alderen. DEt beste man kan gjøre, er å ta valpen med ut blandt andre hunder. La de snuse, si til valpen: "lille venn, det er ikke farlig" med myk stemme og sånne ting, få den til å føle seg noe trygg. La h*n få sitte mellom bena om den vil det mens hundene snuser på hverandre. DEt dummeste man kan gjøre er å løfte opp valpen hver gang det kommer en annen hund. DA vil den fortsette å være redd, og tro andre hunder er farlige og skumle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #4 Del Skrevet 9. mars 2005 Dette er viktig å ta tak i med en gang! Jeg ville kontaktet en hundeekspert for å få råd. Hunden trenger å få bygget opp sin sosiale trygghet på andre hunder, definere sitt selvbilde i forhold til andre hunder. Jo tidligere jo bedre. I motsatt fall risikerer du å enten ha en hund som prøver å stikke av hver gang den ser en annen hund, eller å få en hund som er aggressiv mot andre hunder. Det har jeg selv opplevd, og det resulterte i at hunden ble avlivet fordi den var så nerøs at det ikke gikk an å stole på den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #5 Del Skrevet 9. mars 2005 Har truffet en del slike. Hunden bjeffer i ett kjør og drar i bånd. noen tror den er aressiv,men da kan eier forelle at den aldri ar omgang med andre hunder. hvordan tror du sel ar blitt om du ike hadde omang med andre mennesker. Gå ut med hunden og la den trefe,hilse og leke med andre hunder. Noen eiere(uvitende) sier de er sinte på andre hunder,men de er ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mars 2005 #6 Del Skrevet 10. mars 2005 Emma var veldig redd for hunder da hun var på den alderen. DEt beste man kan gjøre' date=' er å ta valpen med ut blandt andre hunder. La de snuse, si til valpen: "lille venn, det er ikke farlig" med myk stemme og sånne ting, få den til å føle seg noe trygg. La h*n få sitte mellom bena om den vil det mens hundene snuser på hverandre.DEt dummeste man kan gjøre er å løfte opp valpen hver gang det kommer en annen hund. DA vil den fortsette å være redd, og tro andre hunder er farlige og skumle.[/quote'] Feilfeilfeilfeilfeilfielfeilfeilfeilfeilfeilfeil. Da lærer man hunden også å være redd. Les boken av Turid Rugaas om dempende signaler, og tren tilnærming gradvis. Se inne på canis.no, der er det mange fine spørsmål som har fått svar, finner nok oppskriften mer detaljert der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 10. mars 2005 #7 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg ville ha latt hunden få sosial omgang med en trygg hund med et tydelig språk. Det tror jeg vil gjøre underverker Tror ikke det er nødvendig med hundepsykologer, bare god, gammeldags sosialt samvær med en rolig og trygg hund som er tydelig i sitt språk slik at valpen forstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #8 Del Skrevet 15. mars 2005 Må si meg enig med reveenka. En stødig og snill, gjerne litt eldre hund kan virke positivt. En slik hund kan f.eks ligge stille å la valpen komme bort når den er klar. Men så er det å finne en slik hund da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå