Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen her som kjenner til regler angående godkjent praksis i forbindelse med søknad om autorisasjon som regnskapsfører?

Jeg har googlet en del men klarer ikke å finne svar på mine spørsmål :murvegg:

Jeg fant dette på regnskapnorge.no : "Praksiskravet er regulert i regnskapsførerforskriften § 1-2 og stiller vilkår om to års relevant regnskapspraksis fra de siste fem årene, der minst halvparten av praksisen må være fra virke hos autorisert regnskapsførerforetak/-selskap"

Betyr dette at man må jobbe hos regnskapsbyrå? Eller er det nok at man har jobbet under/hatt sjef som er autorisert regnskapsfører?

Hvis jeg har jobbet med regnskap i 2 år før jeg starter på bachelor i økonomi og admin., betyr det at jeg kan få autorisasjon rett etter endt utdanning?

Takk for alle svar :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Leste du lovteksten da? Det står jo ganske klart at det må være praksis under autorisert RF eller selskap. Det står type praksis du må ha, samt at den må være fra de siste 5 år. Timeantall er nevnt. 

https://www.finanstilsynet.no/konsesjon/regnskapsforer/personlig-autorisasjon-som-regnskapsforer/

Er du fortsatt usikker kan du jo sende en epost til Finanstilsynet. 

Anonymkode: c3ee6...409

AnonymBruker
Skrevet

Du må også ta ekstra kurs, før du søker om autorisering.

Anonymkode: 0c80a...ff2

Skrevet
2 timer siden, lantan skrev:

Hvis jeg har jobbet med regnskap i 2 år før jeg starter på bachelor i økonomi og admin., betyr det at jeg kan få autorisasjon rett etter endt utdanning?

Takk for alle svar :smilyblomst:

Ja :) men du må jo oppfylle kravene, blant annet ha gjennomført et årsoppgjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...