Gå til innhold

Å glemme barn i bilen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Som 1-åring ble jeg glemt av mine foreldre i bilen. Om sommeren og uten åpne vinduer. Da de kom tilbake hadde hadde folk knust vinduet og jeg var på sykehus med solstikk i 1 uke. Det eneste moren min "husker" er at jeg var så umulig og grein hele tiden jeg var på sykehuset. Så.... ja uansvarlige foreldre!

Anonymkode: 7c213...cdf

Å glemme kan skje alle, men de som reagerer med sinne når folk har tatt seg inn i bilen fordi "jeg skulle bare", de  får ingen sympati fra meg. 

Anonymkode: 6723a...a49

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter ikke med å forstå at det er mulig, men sliter noe helt vanvittig med å forsøke å sette meg i disse skoene og se for meg hvordan det kan skje meg, for jeg er overbevist om at det ikke kan skje meg. 

Likevel så vet jeg det er mulig. Litt hjerne-krasj. Tragisk er det uansett. 

• Liker 3
Skrevet

Bare forrige uke ble to barn gjenglemt i flere timer i hver sin day-care buss i Texas! Hvordan kan man ta ut alle barna bortsett fra ett?? 

Barna på 18 måneder og 3 år døde dessverre :trist:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt hvor mange høye hester det var her.. Det er da ingen av disse foreldrene som hadde trodd det skulle skje dem heller. Heller ingen av dem som har påsått at det ikke er farlig å la barn sitte i bil i solsteiken eller at å rekke jobben er viktigere enn barna. 

Jeg har aldri glemt et barn i bilen, men har flere ganger kjørt på autopilot og svingt til høyre mot jobb i stedet for til venstre mot barnehagen i krysset. Jeg har aldri kommet lenger enn 100m før jeg har kommet på det og snudd, men kan skjønne at det er fort gjort. Og ja, jeg er også en slik mamma som alltid har kontroll og et sideblikk på barna mine, hvor de er, hva de gjør, hvem som er ansvarlig for dem. 

Har dere aldri kommet på jobb for så å lure på om dere husket å låse døren, eller dra ut kontakten på strykejernet? Automatisk puttet bilnøkkelen i lomma på vei ut døren når du skal gå, og mannen skal ta bilen? Akkurat samme prinsipp! 

Anonymkode: a1573...231

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

jeg Tror dette kan skje hvem som helst.

når 3mann kom glemte jeg henne i barnehagen. 

Jeg leverte de to elste. Hadde med minste på 3-4uker. Sa hade til de to elste gikk ut i bilen , satte meg der. 

Jeg viste jeg hadde glemt noe, men jeg klarte IKKE komme på hva. Så ble sittende der i noen minutter før jeg kom på at det var lillesnupp. 

Løøøp inn igjen og fant henne sittende med personalet i barnehagen som bare lo Av meg og kunne fortelle at jeg IKKE var den første.

så ja, jeg tror dette kan skje hvem som helst. Men det er alikavell ingen unnskyldning. Det skal jo helst ikke skje og vertfall ikke i en varm sommerbil. 

Men som nevnt- det er en kobling i toppen.

Anonymkode: ec3c8...5fe

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte igjen babyen på butikken. Han sov så jeg lot vogna stå ved kassene. Handlet og betalte og gikk hjem. Mannen lager lunsj til oss og spør hvor lenge baby skal få sove ute. Da kom jeg på det og sender mannen til butikken for jeg var så flau. Lillegutt lå fremdeles og sov heldigvis. Vi bor på en plass hvor alle kjenner alle så de i butikken hadde ledd godt og ventet på at jeg skulle komme løpende tilbake. Jeg tror slike ting ofte skjer om en avviker litt fra vante rutiner. Lillegutt brukte ikke å sove så når han var med i butikken så brukte han å være med på handlerunden. Jeg hadde ingen vane med å parkere han ved kassene.

Anonymkode: 00754...327

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må være så god å tro at hjernen din fungerer på en annen måte, og at du er bedre enn disse foreldrene. Men du er altsp ikke et snøfnugg, desverre. Din hjerne er helt lik, og plutselig så glipper det. 

Jeg er 110% sikker på at disse foreldrene tenkte og sa akkurat det samme som deg før det skjedde med dem selv. 

Anonymkode: 51948...beb

Oida, du må nesten vise meg hvor jeg skrev at jeg er bedre enn disse foreldrene? Som sagt så har jeg sett dokumentaren, men for meg virker det fremdeles helt utenkelig at jeg skulle glemme mitt eget barn. Han er ikke en ting eller en oppgave som jeg enten husker eller glemmer. Kan hende det har noe med hvordan jeg har lagt opp livet mitt eller måten hodet mitt fungerer på men jeg klarer altså ikke å se for meg et scenario det jeg glemmer noe sånt. Og jeg VET jo at det skjer, så det er ikke fordi jeg ikke har forsøkt å sette meg inn i situasjonen. 

Anonymkode: 17fb8...886

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt hvor mange høye hester det var her.. 

Man kan da være uenig uten å bli kalt for arrogant. 

Jeg forstår at det er mulig å glemme i noen sekunder/minutter. 

Men at noen glemmer barnet en hel arbeidsdag eller drar på shopping i mange timer, det kan jeg ikke fatte!

Anonymkode: 63961...e20

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oida, du må nesten vise meg hvor jeg skrev at jeg er bedre enn disse foreldrene? Som sagt så har jeg sett dokumentaren, men for meg virker det fremdeles helt utenkelig at jeg skulle glemme mitt eget barn. Han er ikke en ting eller en oppgave som jeg enten husker eller glemmer. Kan hende det har noe med hvordan jeg har lagt opp livet mitt eller måten hodet mitt fungerer på men jeg klarer altså ikke å se for meg et scenario det jeg glemmer noe sånt. Og jeg VET jo at det skjer, så det er ikke fordi jeg ikke har forsøkt å sette meg inn i situasjonen. 

Det virker helt utenkelig for meg også. Jeg har så lenge jeg har hatt barn, hentet henne på vei hjem fra jobb. Hver eneste dag. Så, etter 5 år med barnehagebarn, kjørte jeg rett forbi barnehagen på vei hjem fra jobb. Hvordan jeg fikk det til, aner jeg ikke. Siden vanen var å svinge opp for å hente. Og likevel kan jeg fortsatt ikke forestille meg å greie å glemme et barn i bilen en hel dag.

Anonymkode: 55938...071

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan da være uenig uten å bli kalt for arrogant. 

Jeg forstår at det er mulig å glemme i noen sekunder/minutter. 

Men at noen glemmer barnet en hel arbeidsdag eller drar på shopping i mange timer, det kan jeg ikke fatte!

Anonymkode: 63961...e20

Nemlig. En ting er å låse døra på bilen og gå tre skritt, men å glemme en hel dag/flere timer? Det kan ikke skje hvem som helst, mener jeg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De første to årene i mitt barns liv var hun omtrent festet på meg 24/7. Enten på en pupp, i en bæresele eller inntil meg om natta. Kan ikke på noen måte tro at jeg kunne glemt henne noe sted, det var fysisk ubehagelig å være fra henne, selv bare for å gå på do omtrent. ❤️

Mulig ammetåke spiller en rolle, men ikke hos de som glemmer ungen i timesvis!!! Da snakker vi bare sykt uansvarlige foreldre som aldri burde hatt barn! 😡

Anonymkode: 8a438...ffe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men dere som ikke skjønner åssen dette kan skje  - dere må virkelig ta inn over dere at dette er ikke situasjoner som funker som vanlig glemming. Å være bevisst på at det kan skje - også en selv - er første steget for å unngå det.

“This is where the systems compete against each other,” Diamond said. “In the case of you driving home, your basal ganglia wants to get you from Point A to Point B to the point it can suppress your hippocampus. [People] say you can forget to stop at the store, but you don’t forget your child is in the car. I get that feeling completely. I get that argument, but you can’t argue with brain function.”

“What I try to get across to people is it’s not about the importance of the item. It’s about a dynamic brain system that can take things as trivial as a cup I left on my car,” Diamond sad. “And it goes to tragic memory failures such as leaving dogs in cars and leaving children in cars.”

"Any person is capable of forgetting a child in a car under circumstances where a parent is going through a routine and the child is in the back,” Diamond said. “All those components, if they come into play, a child can die.”

“First and foremost the No. 1 thing parents need to know is this can happen to them,” Amber Andreasen, director Kids and Cars, told NBC News.

“The reason this is so important is because parents just can’t wrap their head around the fact that this could happen to them,” Andreasen said. “They think, ‘How could I forget them? They’re the most important thing in my life.’ To prevent this from happening there has to be something automatic.”

https://www.nbcnews.com/storyline/hot-cars-and-kids/hot-car-deaths-scientists-detail-why-parents-forget-their-children-n777076

Anonymkode: 89778...ed9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De første to årene i mitt barns liv var hun omtrent festet på meg 24/7. Enten på en pupp, i en bæresele eller inntil meg om natta. Kan ikke på noen måte tro at jeg kunne glemt henne noe sted, det var fysisk ubehagelig å være fra henne, selv bare for å gå på do omtrent. ❤️

Mulig ammetåke spiller en rolle, men ikke hos de som glemmer ungen i timesvis!!! Da snakker vi bare sykt uansvarlige foreldre som aldri burde hatt barn! 😡

Anonymkode: 8a438...ffe

Men det er her hjernen kan lure deg - i akkurat disse situasjonene, hvor en har avveket litt fra rutinen og så glemmer at en har barnet med seg og  kjører direkte til jobb. Så kan hjernen fylle inn og lage et falskt minne, så du rent faktisk tror og husker at barnet er trygt i barnehagen

In these cases, Diamond said, the child is quiet and out of sight, which causes the parent to lose awareness of the task they’re out to do.
The twist is, they did not stop at daycare on the way but brain creates false memory the child was at daycare,” Diamond said. “If the child isn’t in the car that child must be where the child belongs, and the parents go to work with absolute certainty the child is safe.”

He said the brain will fill in the gaps, and the importance of the forgotten person or item doesn’t matter.

https://www.nbcnews.com/storyline/hot-cars-and-kids/hot-car-deaths-scientists-detail-why-parents-forget-their-children-n777076

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, Try2 skrev:

Dette kan ikke skje med "Hvem som helst". Dette skjer kun med hodeløse høns og haner, og de burde ikke få barn. Så enkelt er det faktisk.

Tror faktisk det kan skje med alle

Har hatt lappen i snart 20 år og hatt barneseter i bilen like lenge, har enda ikke glemt et barn i bilen så langt men det er ingen garanti for at det aldri kan skje

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror dette kan skje hvem som helst. Er nok derfor jeg sjekker bilen og tenker på hvor barna er sånn 10 ganger til dagen. 

Anonymkode: 5af23...b48

Skrevet

Nå var dette riktignok bestemor og ikke oss foreldre, men det skjedde en gang at det ble glemt at guttungen skulle leveres i barnehagen da hun hadde vært barnevakt.

Heldigvis var gutten vår våken og stor nok til å si fra. Han lurte på hvor de skulle hen? Bestemor bråskvatt og var egentlig på vei til jobb. Snudde, fikk ungen i barnehagen og var en smule skjelven etterpå for å si det sånn.

• Liker 4
Skrevet

i motsetning til flere andre her inne så er jeg fult klar over at det kunne vært meg! Jeg kan være et surrehue når jeg er stressa!  Min største frykt! 

Men jeg håper det hjelper at jeg er veldig bevist på det! 

jeg skal finne meg noen sånne huske teknikker. Å legge lommeboka i barnesete er en god ide

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

"Therefore, our flawed prospective memory puts those we love at risk. This is especially true when we assume that precautions are not necessary because such tragedies happen only to negligent parents. The evidence is clear that this assumption is wrong."

For de som fremdeles tror at dette er bare noe som skjer andre, slumsete foreldre - ta gjerne en titt på saken, hvor en som har jobbet med slike saker forteller og forklarer:

Hot car deaths explained - https://edition.cnn.com/2016/07/25/health/hot-car-deaths-explained/index.html

"Although each case is different, the cases tend to share factors in common that contribute to children being left in cars: a change in the parent's routine that leads him or her to follow an alternate, but well-traveled, route; a change in how the parent interacted with the child during the drive, such as when a child might have fallen asleep en route; and a lack of a cue, such as a sound or an object associated with the child -- for example, a diaper bag in plain view."

"A universal observation I have made is that each parent's brain appears to have created the false memory that he or she had brought the child to daycare. This scientific anomaly explains why these parents went about their routine activities, which even included telling others that they needed to leave work on time to retrieve their child from daycare. Having this "false memory" caused them to be oblivious to the fact that their child had remained in the car all day."

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kan se for seg det. Det spiller ingen rolle hvordan du har lagt opp livet ditt, eller hvor utenkelig det virker. 

Så lenge du har en hjerne, kan det skje. 

Du viser deg frem som bedre enn disse, med måten du skriver på. Men det er du altså ikke. Uansett hvor mye man ikke tror på det, så er det en fastslått sannhet at det kan skje alle. 

Anonymkode: 51948...beb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og har opplevd det å kjøre på autopilot, jeg husker ikke hvor jeg trodde jeg skulle, men jeg skulle et annet sted etter at jeg hadde kjørt ungen og var så fokusert på den turen akkurat i øyeblikket at jeg ikke tok avkjøringen til bhg og duret i vei dit jeg skulle etterpå.

Heldigvis var ungen så stor at den spurte hvorfor vi kjørte denne veien, og ikke til bhg og jeg fikk stoppet og snudd rimelig kjapt........

Anonymkode: 2fc66...3a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...