Gå til innhold

Å glemme barn i bilen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Visste dere at etter at barneseter ble anbefalt å settes i baksetet i bilen, så har antallet barn som blir gjenglemt og dør økt katastrofalt?

Vi er så vant med den rutinen det er å kjøre først i barnehagen, så til jobb. Det går på automatikk. Plutselig er vi på jobb og er helt sikre på at barnet er levert i barnehagen.

Dette er så fort gjort at kan skje, spesielt hvis det er ett barn som sover eller er veldig stille av seg.

Ett tips er å ha en liten bamse i fanget, så hver gang du går ut av bilen, så ser du bamsen og kommer på at barnet sitter i setet bak.

Dette så jeg på TV i går og hvis jeg ikke husker helt feil så er det 9 barn som blir gjenglemt i bil HVER DAG i USA.

Så værsåsnill og ta den ekstra titten bak i setet uansett når du kjører bil.

Anonymkode: d640d...daa

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så den samme dokumentaren igår - hjerteskjærende, og det kan skje hvem som helst.

Også lurer jeg på om ikke kunne vært laget en eller annen dings som kan varsle om en prøver å låse bilen mens det er et barn i bilsete? 

Anonymkode: 89778...ed9

• Liker 7
Skrevet

Jeg mener at har man barn, så skal man være så årvåken at en ikke glemmer barna igjen i bilen. Det er grusomt å lese om de små barna som dør etter å ha blitt gjenglemt i en kok varm bil.

Er en så sløv at en glemmer igjen små barn i bilen i den heten som er nå i Sør Norge, så burde en ikke ha barn.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken dokumentar er det? Hva heter den, eventuelt hvilken kanal gikk den på? Har lys til å se.  

Anonymkode: efb65...fe4

Skrevet

"Hvem som helst"! Kom igjen. Hodeløse høns!

• Liker 11
Skrevet
9 minutter siden, sommermor skrev:

Jeg mener at har man barn, så skal man være så årvåken at en ikke glemmer barna igjen i bilen. Det er grusomt å lese om de små barna som dør etter å ha blitt gjenglemt i en kok varm bil.

Er en så sløv at en glemmer igjen små barn i bilen i den heten som er nå i Sør Norge, så burde en ikke ha barn.

Det er veldig lett for deg å si.

Jeg så den dokumentaren selv i går kveld. Der kom det veldig tydelig frem at det er fort gjort å glemme at barnet sitter i bilen. Stress med å forte seg til feks jobb kan føre til at du glemmer.

Du burde se den dokumentaren selv før du uttaler deg.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, EvaLena skrev:

Det er veldig lett for deg å si.

Jeg så den dokumentaren selv i går kveld. Der kom det veldig tydelig frem at det er fort gjort å glemme at barnet sitter i bilen. Stress med å forte seg til feks jobb kan føre til at du glemmer.

Du burde se den dokumentaren selv før du uttaler deg.

hvor så du den? hvilken kanal?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

hvor så du den? hvilken kanal?

Mener det var NRK 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og så den dokumentaren, og jeg skjønner fremdeles ikke at det er mulig å være så stressa at man glemmer et barn!!! Hvordan klarer man seg egentlig i hverdagen da? 

Anonymkode: e5092...5b9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke som om dette er ett nytt fenomen. Noen ganger skjer det man ikke skulle tro kunne skje. Bestemor glemte onkel i vogna utenfor butikken en gang, absolutt ikke en dårlig mor selvom.

Tenk hvor mange ganger man gjør ting på autopilot. Du vet du sikkert har låst døra fordi du alltid gjør det, men hvis noen spør deg om du husker å ha låst døra 100% så blir man usikker.

Anonymkode: f8ff7...a51

• Liker 9
Skrevet
18 minutter siden, sommermor skrev:

Enig

• Liker 2
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke som om dette er ett nytt fenomen. Noen ganger skjer det man ikke skulle tro kunne skje. Bestemor glemte onkel i vogna utenfor butikken en gang, absolutt ikke en dårlig mor selvom.

Tenk hvor mange ganger man gjør ting på autopilot. Du vet du sikkert har låst døra fordi du alltid gjør det, men hvis noen spør deg om du husker å ha låst døra 100% så blir man usikker.

Anonymkode: f8ff7...a51

Når du har barn i bilen, skal du ikke gå i autopilot. Hvis du må det, får du innføre vanen at du kikker i baksetet når du er i ferd med å gå utav bilen

Endret av Honey Dew
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, sommermor skrev:

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og så den dokumentaren, og jeg skjønner fremdeles ikke at det er mulig å være så stressa at man glemmer et barn!!! Hvordan klarer man seg egentlig i hverdagen da? 

Min eks holdt på å glemme vårt barn i bilen. Han hadde forsovet seg til jobb, og skulle levere i barnehagen som vanlig. Så får han en telefon på vei dit om noe som haster (en levering som skulle være klar, og han var jo for sent ute), så han durer i vei på jobb. Da han stopper bilen og skal til å gå ut, så sier barnet "Skal jeg ikke i barnehagen pappa?". Med andre ord, hadde dette vært et mindre barn som ikke snakket, så kunne det fort blitt en liten stund før han kom på det. Jeg tror altså ikke han hadde glemt barnet mer enn max en halvtime, og dette var ikke i sommerhete, men man vet aldri før det skjer.

Jeg tror ingen glemmer med vilje, og det å sitte her på en høy hest og påstå at det aldri ville skjedd en selv, vel, det er det sikkert mange som har sagt når det gjelder ulykker med barn. Jeg synes det er en smule arrogant å påstå at man aldri ville gjort det selv, og at de som gjør det ikke er oppegående nok til å ha barn. Det er bare tragisk, fra ende til annen.

Anonymkode: ef064...b5c

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Når du har barn i bilen, skal du ikke gå i autopilot. Hvis du må det, får du innføre vanen at du kikker i når man er i ferd med å gå utav bilen

Kjære vene. Er vel haugevis av ting som går på autopilot, SPESIELT om man har barn, siden man ofte kan være sliten og trøtt da. 

Ta nå heller foreldre som risikerer ungene sine bevisst. De som putter småbarn i etasjen over seg før de kan komme seg ut ved brann. De som lar ungene bade alene i badekaret. De som lar ungene sitte usikret i bil. Der det er en bevisst tanke om at "den risikoen tar vi". 

• Liker 20
Gjest Sisti
Skrevet
25 minutter siden, sommermor said:

18 minutter siden, AnonymBruker said:

10 minutter siden, AnonymBruker said:

3 minutter siden, Honey Dew said:

Når du har barn i bilen, skal du ikke gå i autopilot. Hvis du må det, får du innføre vanen at du kikker i når man er i ferd med å gå utav bilen

Har dere ikke sett dokumentaren? Der blir det jo forklart hvorfor det skjer. Det handler om mekanismer i hjernen. Det kan seriøst skje HVEM SOM HELST - også dere. Det er fordi hjernen vår er konstruert slik. Det er ikke noe man bare kan bestemme seg vekk fra. Og det kan skje når som helst, så det er ikke slik at fordi man er så flink til å aldri glemme, så vil det aldri skje noensinne. Det nytter jo ikke å innføre "sjekken" etter den ENE gangen man har gått på autopilot og barnet dør. Alle bør innføre vanen med å sjekke, uansett. Det kan også være lurt å ha en vane med å alltid spørre partneren "hvordan gikk levering i dag" (på sms for eksempel). 

Det er jo ikke vanlig, heldigvis, men det kan altså skje hvem som helst. Kom dere ned av de høye hestene deres. 

Angående de 9 barna per dag - det er ikke nødvendigvis 9 barn som blir gjenglemt i bil hver dag, men 9 barn som blir etterlatt i bil, helt bevisst (foreldrene "skal bare" mens ungen sover). Å glemme forsto jeg som at var langt sjeldnere. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære vene. Er vel haugevis av ting som går på autopilot, SPESIELT om man har barn, siden man ofte kan være sliten og trøtt da. 

Ta nå heller foreldre som risikerer ungene sine bevisst. De som putter småbarn i etasjen over seg før de kan komme seg ut ved brann. De som lar ungene bade alene i badekaret. De som lar ungene sitte usikret i bil. Der det er en bevisst tanke om at "den risikoen tar vi". 

En kan ikke sette disse tingene opp mot hverandre, da barnet er i en livsfarlig situasjon uansett. Hete dreper barnet ditt og da er det bare positivt at en ser etter i baksetet før en forlater bilen. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Honey Dew skrev:

Du styrer ikke det selv, det er derfor disse ulykkene skjer

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett dokumentaren, og virkelig prøvd å forstå - men; jeg klarer fremdeles ikke å forstå hvordan det er mulig. Det samme med folk som glemmer igjen barn på bensinstasjoner og kjører avgårde. 

Som mamma har jeg alltid oversikt over hvor barnet mitt er, og hvem som har ansvaret akkurat da. Og når det er jeg som har ansvaret så glemmer jeg ikke det, uansett hvor stresset eller sløv jeg er. Sover barnet mitt i baksetet så ser jeg på ham i speilet med jevne mellomrom, bl.a. 

Som sagt, jeg har virkelig prøvd, men jeg forstår det ikke.

Anonymkode: 17fb8...886

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Visste dere at etter at barneseter ble anbefalt å settes i baksetet i bilen, så har antallet barn som blir gjenglemt og dør økt katastrofalt?

Vi er så vant med den rutinen det er å kjøre først i barnehagen, så til jobb. Det går på automatikk. Plutselig er vi på jobb og er helt sikre på at barnet er levert i barnehagen.

Dette er så fort gjort at kan skje, spesielt hvis det er ett barn som sover eller er veldig stille av seg.

Ett tips er å ha en liten bamse i fanget, så hver gang du går ut av bilen, så ser du bamsen og kommer på at barnet sitter i setet bak.

Dette så jeg på TV i går og hvis jeg ikke husker helt feil så er det 9 barn som blir gjenglemt i bil HVER DAG i USA.

Så værsåsnill og ta den ekstra titten bak i setet uansett når du kjører bil.

Anonymkode: d640d...daa

Vis meg en link til lov eller annen anbefaling om å sette barnesetet i baksetet. 

Barneseter har man hatt siden slutten av 1960 tallet. Bevisste foreldre har brukt barnester til sine barn fra de begynte å forstå viktigheten av å sikre både barn og voksne i bil. Men det var og er av praktiske hensyn mange plasserer barnesetet i baksetet, slik at de voksne får sitte fremme. 

Vi har et barn vi måtte følge med på 24/7 og fikk beskjed på landets største barnesykehus at barnesetet skulle plasseres i forsetet dersom vi kjørte med bare en voksen i bilen. Sikkerhet ble da et diskusjonstema. Noe vi fikk både undersøke og beskjed om at ikke var noe større problem enn om barnesetet stod i baksetet. (Airbagen koblet vi ut.)

Det har blitt en oppfatning blant folk at sikkerheten for et barn i barnesete er bedre i baksetet enn i forsetet. 

Så til trådens hovedtema; å glemme barn i bilen. Er man så glemsk at man glemmer et barn i bilen så bør man ikke ha barn. Et barn på vei til barnehagen, i Norge, er over året gammelt, og i stand til å gi lyd fra seg. 

I USA derimot kjøres babyer til nanny og bhg fra de er få uker gamle. Foreldrene har en helt annen hverdag med langt flere timer på jobb og langt større strekninger mellom jobb, barnepass og hjem. Og det er nettopp i USA der har cært saker der små barn har blitt glemt i biler. 

I Norge derimot er det langt flere saker der foreldre lar både sovende og våkne barn sitte i bilen, mens de selv skal bare.... barna blir enten funnet av fremmede gråtende eller kokvarme i biler, hvorpå politiet tilkalles. Det har og hendt at vi har funnet gråtende bleiebarn i parkeringsanlegg uuten foreldre der vi har måttet ta hånd om barnet og tilkalle hjelp. 

Jeg tror også at langt flere barn i Norge har blitt påkjørt utenfor biler fordi voksne ikke har passet på barna sine, enn det er barn som dør fordi de blir glemt i bil. 

Men uansett, et dødt, sykt eller skadet barn fordi foreldrene eller andre ikke klarer å passe på barn, er ett barn for mye. 

Anonymkode: ea506...9be

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...