AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Noe som slo meg her.. aldri bindestrek på gravsteiner.. Anonymkode: dabfd...801
Gjest padawan Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Det er bindestrek på broren min sin grav så jeg vet det forekommer.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Jeg mener å huske at det tidligere var begrensninger for bruk av bindestrek i etternavn. Så det kan tenkes at det har vært en del som har brukt bindestek i etternavnet uoffisielt, mens det er det offisielle navnet som blir gravert inn på gravsteinen. Så vidt jeg vet er det de som kjøper gravsteinen som bestemmer hva som skal stå på den, så det ville jo ikke være noe i veien for å bruke bindestreken også der. Bare noen spekulasjoner fra min side. Anonymkode: a9db1...fed
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Bindestreksnavn ble vanlig ganske nylig, så de som har dem lever enda. Før fikk alle navnet til faren. Anonymkode: 0c0bc...081
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener å huske at det tidligere var begrensninger for bruk av bindestrek i etternavn. Så det kan tenkes at det har vært en del som har brukt bindestek i etternavnet uoffisielt, mens det er det offisielle navnet som blir gravert inn på gravsteinen. Så vidt jeg vet er det de som kjøper gravsteinen som bestemmer hva som skal stå på den, så det ville jo ikke være noe i veien for å bruke bindestreken også der. Bare noen spekulasjoner fra min side. Anonymkode: a9db1...fed 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bindestreksnavn ble vanlig ganske nylig, så de som har dem lever enda. Før fikk alle navnet til faren. Anonymkode: 0c0bc...081 Hva er det dere surrer med? Det er fornavn vi snakker om her. Var det slik før at om faren het Leif, så ville alle ungene også hete Leif? Nei. Anonymkode: 68e60...6d4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 Hva er det vi med bindestrek skal mene om dette? Anonymkode: efbd2...197
Ullvott Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 Det er vanligere med bindestreknavn nå, særlig etter at navneloven ble endret på 2000-tallet en gang. De fleste som laget bindestreknavn selv er i live enda. Men altså: det fantes før også. En del «finere» etternavn har hatt bindestrek i generasjoner.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 Nesten ingen har bindestrek i fornavnene, verken nå eller tidligere. Hvis mange har det i ditt miljø er det en lokal mote. Anonymkode: 0c0bc...081
Pipaluk Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 Nyeste trend er vel å skrive navnet sitt med bare store bokstaver+ et tall. 😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå