AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0amxM/Teknologiens-gave-er-velstand-Teknologiens-pris-er-ulikhet--Silvija-Seres Leser i denne kronikken at kunnskap, kapital og makt aggregeres svært raskt. Det er noen få, søkkrike vinnere. Utviklingen går i retning av få, store monopoler. Jeg synes det er bekymringsfullt. Selv kommer jeg fra et beskyttet, velstående lite samfunn, men er på ferie nå i en større by og ser åpenbar fattigdom rundt meg. Jeg skjønner ikke hvordan alle de menneskene som allerede i dag faller utenfor, hvordan de skal klare seg om noen år, med presset trygdesystem og stadig flere jobber som forsvinner. For min egen del har jeg aldri vært spesiell flink med penger, og ser at jeg kunne hatt mye bedre råd om jeg hadde spart på en lur måte. Jeg lærte ingenting om økonomi i skolen, og foreldrene mine har aldri vært opptatt av kapitalavkastning. De hadde nok med boliglån og forsørge oss barna, og sitter nå med huset som sin eneste verdi. Klart de også burde ha spart noe som kunne vokst og blitt til et større beløp. Men de har ikke vært smarte på den måten. Jeg oppfatter meg uansett som heldig fordi jeg har fast jobb i det offentlige med trygg inntekt. Kanskje hadde jeg vært rikere om jeg hadde valgt en annen vei og vært smartere med penger, men miljøet rundt meg inspirerte ikke/ stimulerte ikke til "penge-smarthet" Jeg lurer på: hvor har de det fra de som lykkes med investering og kapitalavkastning? Er det ulike kulturer i ulike deler av landet, i by versus bygd, i ulike samfunnslag? Da foreldrene mine var barn, tilhørte de nok det man kalte arbeiderklassens barn. I dag tilhører de nok - i likhet med meg sel - middelklassen. Men finnes det klassesystem i dag? Middelklassen er jo helt utrolig mye mer velstående enn de jeg ser rundt meg på ferien her.. Middelklassen er jo egentlig rik slik jeg ser det, mange eier egen bolig og mange har både en og to biler og hytte og reiser på ferie hvert år. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men er bekymret for hvordan ulikheter øker, er bekymret for hvordan samfunnet blir for barna våre. Mine barn tror det meste er tilgjengelig bare de jobber hardt nok, men med monopolisering og aggregering av rikdom i få hender vil det om noen år ikke bety noe lenger om du jobber hardt, alt som betyr noe er hvor mye du har med deg i bagasjen, hva du har i arv.. Anonymkode: b3c83...240
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Det burde være spesielt bekymringsverdig for nordmenn. Hovedgrunnen til at vi er så rike er oljepenger, og den kilden har stagnert kraftig. Etter hvert som staten ikke lenger kan pumpe stadig mer oljepenger inn i økonomien for å holde forskjellene nede vil nok mange nordmenns levestandard falle. Etter de syv fete kommer de syv magre... Anonymkode: 478fa...58d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0amxM/Teknologiens-gave-er-velstand-Teknologiens-pris-er-ulikhet--Silvija-Seres Leser i denne kronikken at kunnskap, kapital og makt aggregeres svært raskt. Det er noen få, søkkrike vinnere. Utviklingen går i retning av få, store monopoler. Jeg synes det er bekymringsfullt. Selv kommer jeg fra et beskyttet, velstående lite samfunn, men er på ferie nå i en større by og ser åpenbar fattigdom rundt meg. Jeg skjønner ikke hvordan alle de menneskene som allerede i dag faller utenfor, hvordan de skal klare seg om noen år, med presset trygdesystem og stadig flere jobber som forsvinner. For min egen del har jeg aldri vært spesiell flink med penger, og ser at jeg kunne hatt mye bedre råd om jeg hadde spart på en lur måte. Jeg lærte ingenting om økonomi i skolen, og foreldrene mine har aldri vært opptatt av kapitalavkastning. De hadde nok med boliglån og forsørge oss barna, og sitter nå med huset som sin eneste verdi. Klart de også burde ha spart noe som kunne vokst og blitt til et større beløp. Men de har ikke vært smarte på den måten. Jeg oppfatter meg uansett som heldig fordi jeg har fast jobb i det offentlige med trygg inntekt. Kanskje hadde jeg vært rikere om jeg hadde valgt en annen vei og vært smartere med penger, men miljøet rundt meg inspirerte ikke/ stimulerte ikke til "penge-smarthet" Jeg lurer på: hvor har de det fra de som lykkes med investering og kapitalavkastning? Er det ulike kulturer i ulike deler av landet, i by versus bygd, i ulike samfunnslag? Da foreldrene mine var barn, tilhørte de nok det man kalte arbeiderklassens barn. I dag tilhører de nok - i likhet med meg sel - middelklassen. Men finnes det klassesystem i dag? Middelklassen er jo helt utrolig mye mer velstående enn de jeg ser rundt meg på ferien her.. Middelklassen er jo egentlig rik slik jeg ser det, mange eier egen bolig og mange har både en og to biler og hytte og reiser på ferie hvert år. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men er bekymret for hvordan ulikheter øker, er bekymret for hvordan samfunnet blir for barna våre. Mine barn tror det meste er tilgjengelig bare de jobber hardt nok, men med monopolisering og aggregering av rikdom i få hender vil det om noen år ikke bety noe lenger om du jobber hardt, alt som betyr noe er hvor mye du har med deg i bagasjen, hva du har i arv.. Anonymkode: b3c83...240 På verdensbasis vil foreldrene dine oppfattes som "søkkrike vinnere" De sitter med verdier av et helt hus. Som i dag er flere millioner i snitt. I tillegg mener du at de burde ha spart mer. Anonymkode: 22daa...0aa 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: På verdensbasis vil foreldrene dine oppfattes som "søkkrike vinnere" De sitter med verdier av et helt hus. Som i dag er flere millioner i snitt. I tillegg mener du at de burde ha spart mer. Anonymkode: 22daa...0aa Huset er bare verd flere millioner fordi "alle" er søkkrike og kan betale høye priser. Hvis økonomien i Norge går dårligere vil alle husene bli verd mindre. Anonymkode: 478fa...58d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: På verdensbasis vil foreldrene dine oppfattes som "søkkrike vinnere" De sitter med verdier av et helt hus. Som i dag er flere millioner i snitt. I tillegg mener du at de burde ha spart mer. Anonymkode: 22daa...0aa Jeg trodde også det var bra - et hus verdt flere millioner - men skjønner nå at å investere alle sine verdier i boligen ikke er det beste. Det er bedre å fordele investeringene sine. Foreldrene mine må låne på huset eller selge om de ønsker å ta ut noe av sparingen sin. Jeg mener ikke at de har gjort noe galt, sier bare at de har ikke vært smarte på den måten "penge-smarte " folk er smarte, og jeg lurer på hvorfor det er slik? Er f.eks folk i Oslo og Bergen flinkere spare- og forbuksøkonomer enn folk som bor mer perifert? Vi påvirkes jo alle av kulturen rundt oss. På sikt- når alle verdier konsentreres i få hender - så vil et økende antall mennesker falle utenfor. Er det ikke den veien det går? Ikke så dramatisk for mine foreldre eller for meg, men hva slags samfunn blir det for de som er barn i dag? TS Anonymkode: b3c83...240
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huset er bare verd flere millioner fordi "alle" er søkkrike og kan betale høye priser. Hvis økonomien i Norge går dårligere vil alle husene bli verd mindre. Anonymkode: 478fa...58d Ingenting å bety. Det skal bli helsikes mye dårligere i Norge før det blir direkte "dårlig". Så lenge hver passer på seg selv og ikke er så opptatt av hva som kommer etter en har takket av, går dette helt fint. Uansett ingenting en menigmann kan gjøre med det:-) Anonymkode: 22daa...0aa
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde også det var bra - et hus verdt flere millioner - men skjønner nå at å investere alle sine verdier i boligen ikke er det beste. Det er bedre å fordele investeringene sine. Foreldrene mine må låne på huset eller selge om de ønsker å ta ut noe av sparingen sin. Jeg mener ikke at de har gjort noe galt, sier bare at de har ikke vært smarte på den måten "penge-smarte " folk er smarte, og jeg lurer på hvorfor det er slik? Er f.eks folk i Oslo og Bergen flinkere spare- og forbuksøkonomer enn folk som bor mer perifert? Vi påvirkes jo alle av kulturen rundt oss. På sikt- når alle verdier konsentreres i få hender - så vil et økende antall mennesker falle utenfor. Er det ikke den veien det går? Ikke så dramatisk for mine foreldre eller for meg, men hva slags samfunn blir det for de som er barn i dag? TS Anonymkode: b3c83...240 Joda, det går til helvete på sikt. Men det har så forsvinnende lite å bety, siden vi ikke lever evig og kommer til å få svært få problemer i vår levetid:-) Anonymkode: 22daa...0aa
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 Så lenge man har gjeld på huset er det huset som er den beste investeringen. Hva mener du de skulle gjort, sittet med mer lån på huset og investert pengene i fond/aksjer? Anonymkode: 2261b...54e
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Så lenge man har gjeld på huset er det huset som er den beste investeringen. Hva mener du de skulle gjort, sittet med mer lån på huset og investert pengene i fond/aksjer? Anonymkode: 2261b...54e Dette er ikke sant. Hvis man kan få bedre ROI andre steder er det så klart en bedre investering enn å betale ned ekstra på boliglånet. Anonymkode: a796c...729
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Ingenting å bety. Det skal bli helsikes mye dårligere i Norge før det blir direkte "dårlig". Så lenge hver passer på seg selv og ikke er så opptatt av hva som kommer etter en har takket av, går dette helt fint. Uansett ingenting en menigmann kan gjøre med det:-) Anonymkode: 22daa...0aa Det er nettopp fordi nordmenn tenker slik at oljepengene vil bli brukt opp og det vil gå mye dårligere. Uten oljpenger har vi omtrent like stort underskudd på statsbudsjettet som Hellas hadde på det verste. Anonymkode: 478fa...58d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå