Gå til innhold

Barn med ticks, noen sim har det her? Går det over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke kriterier må være til stede for å få diagnosen tourettes syndrom? Så bekymret for om datteren min på 10 år har det..... Hun har siden 1. Klasse har en del ansiktsticks i perioder, det går ofte en stund mellom periodene, men når de først dukker opp så er de voldsomme synes jeg. Hat feks før hatt periode med kremting, hatt en periode med nese og munn grimaser. Nå er vi på ferie og plutselig begynte ticksene igjen, driver med sånne rare øyebevegelser omtrent hele tiden. Ser ut som det er noe galt med henne mentalt når hun sitter å gjøre disse bevegelsene ( hun er ellers en normal, frisk og oppegående jente). Pleier dette å gå over? Jeg må innrømme at dette er fryktelig irriterende og plagsomt å se på også:( Dessverre. Det går flere måneder mellom disse periodene.

Anonymkode: 9550c...4d2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke kriterier må være til stede for å få diagnosen tourettes syndrom? Så bekymret for om datteren min på 10 år har det..... Hun har siden 1. Klasse har en del ansiktsticks i perioder, det går ofte en stund mellom periodene, men når de først dukker opp så er de voldsomme synes jeg. Hat feks før hatt periode med kremting, hatt en periode med nese og munn grimaser. Nå er vi på ferie og plutselig begynte ticksene igjen, driver med sånne rare øyebevegelser omtrent hele tiden. Ser ut som det er noe galt med henne mentalt når hun sitter å gjøre disse bevegelsene ( hun er ellers en normal, frisk og oppegående jente). Pleier dette å gå over? Jeg må innrømme at dette er fryktelig irriterende og plagsomt å se på også:( Dessverre. Det går flere måneder mellom disse periodene.

Jeg sliter med tics men kun ved stress.

Kan være datteren din har det nå på ferie pga glede og stress

Anonymkode: 22b2e...825

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med tics men kun ved stress.

Kan være datteren din har det nå på ferie pga glede og stress

Anonymkode: 22b2e...825

Kan det komme av lite søvn? Hun har lagt seg mye senere enn normalt i ferien.TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tics som barn. Ble utløst av stress og uforutsigbarhet. 

Du kan be fastlege om henvisning til Bup. Har hun ikke diagnose vil det uansett være fint for både henne og dere å kunne identifisere og forebygge situsjoner som kan føre til (eskalering av) tics. Hun kan lære seg selv å kjenne. Det er viktig. 

Anonymkode: b7653...534

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min drev på akkurat som din i den alderen. Hvor mindre vi fokuserte på det hvor mindre gjorde hun det. Så vi måtte snakke med lærer om at de andre elevene måtte slutte å kommentere det. Det gikk over av seg selv. 

Her var det stress eller brudd på rutiner som var utløsende årsak hver gang hun begynte med det. F.eks ferie er brudd på rutiner og de kan kjede seg som også er med på å forsterke det. 

Nå er hun 13 år og har ikke gjort det på flere år(holdt på fra hun var 9-10 år)

Anonymkode: 90f0a...c21

Skrevet

Min kusine hadde det, men tror det gikk mer eller mindre over når hun ble eldre. Det var nok verst i ca 10-15 års alderen hvis jeg ikke husker feil. Hun pleide også å løfte/vri på skulderne samtidig som hun skjøv hodet fremover. Jeg har ikke møtt henne på mange år, så jeg er usikker om hun har noe av dette fortsatt, tror egentlig ikke det, det er i såfall i veldig mild grad. Hva sier legen til din datter, ts? 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.7.2018 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Må helt ærlig spørre deg om det er noe gale med deg? Du syns det er rart og plagsomt? Er det hva andre ser at du blir flau for? Hun kan ikke hjelpe noe for det. Har en gutt med Tourettes ig han er fantastisk selv med alle tics og sine rare ting han gjør. Hva andre tenker driter jeg i. Visst du påpeker det til henne vil det bare eksplodere mer.Eller visst du stirrer på henne. Stress,glede og andre ting kan utløse tics.  Min gutt gjør ting hver dag.Merker mest raseri og tics når han har hatt skoledager.Men no når han har ferie er det bedre.Men det er der. Men raserianfallene er nesten ikke her når det ikke er skole. Snakk med henne og søk hjelp hos lege og videre til bup når du kommer hjem. Så finner du ut om det kun er tics eller tourettes. Når det er så lenge mellom hver gang kan det godt bare være tics. Mange barn har dette og forsvinner av seg selv. 

Vær så snill og ikke vær slem mot jenten din.Hun sliter nok med det selv enn at nor skal kommentere det og.

Anonymkode: 6d23b...699

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi Tourettes i familien, så begge barna har hatt tics, datteren min høres mer ut som din, og hun har ikke tics i dag. Sønnen min må nå utredes for Tourettes, han har det hver dag, nesten hele tiden. Det i ansiktet er verst, så har han noen lyder han lager. I perioder flyr armene ut og, uten at han har kontroll over det. Ved stress blir han verre. 

Anonymkode: 254fd...68c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...