*Budeia* Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Jeg ble litt inspirert av en annen svar på en annen tråd inne her, og må bare skrive dette. Kanskje noen har en god forklaring til meg. Jeg er utdannet innen helsesektoren, jobber 100 % stilling, men har barna mine 50/50. Noe som gjør at jeg har delt barnetryd og ikke får barnebidrag. Men den er grei! Tingen er at jeg får ikke huslån fra banken på 1 million engang (bor på landet og alt er så "billig" her), da de følger SIFO sine tall på hvilke utgifter jeg liksom skal ha. Noe som jeg ser ikke stemmer i mitt budsjett f.eks. men likevel, dette er det banken legger til grunn. Og jeg får ikke skaffet meg egen bolig. Men husLEIE og andre boligkostnader som strøm og tv f.eks. på mer enn hva et boliglån og evt. vedlikehold ville kostet meg, DET ser ikke banken at jeg faktisk klarer nå idag.... ironisk... Hvorfor er det så vankelig å få huslån? 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Skaff deg egenkapital så får du lån i banken. Anonymkode: 8bf6c...99d 10
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, *Budeia* skrev: Jeg ble litt inspirert av en annen svar på en annen tråd inne her, og må bare skrive dette. Kanskje noen har en god forklaring til meg. Jeg er utdannet innen helsesektoren, jobber 100 % stilling, men har barna mine 50/50. Noe som gjør at jeg har delt barnetryd og ikke får barnebidrag. Men den er grei! Tingen er at jeg får ikke huslån fra banken på 1 million engang (bor på landet og alt er så "billig" her), da de følger SIFO sine tall på hvilke utgifter jeg liksom skal ha. Noe som jeg ser ikke stemmer i mitt budsjett f.eks. men likevel, dette er det banken legger til grunn. Og jeg får ikke skaffet meg egen bolig. Men husLEIE og andre boligkostnader som strøm og tv f.eks. på mer enn hva et boliglån og evt. vedlikehold ville kostet meg, DET ser ikke banken at jeg faktisk klarer nå idag.... ironisk... Hvorfor er det så vankelig å få huslån? Banken må sikre seg på en eller annen måte..... Har du noe egenkapital? Hvis du har det så sjekk lånemuligheter i alle banker. Hvis ikke så sjekk om du kan få startlån gjennom kommunen. Anonymkode: 66484...299 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Fordi de må bruke kalkulasjonsrente, og dermed stemmer ikke summene man tror man kan leve på i dag. Bare ørlite økning i rente vil kunne gi flere tusen ekstra kostnader i måneden. Hvorfor har du ikke søkt startlån via kommunen? Som alenemor i lavinntektsyrke har du mulighet til det. Blir du skyldig husleie så er ikke det snakk om mange tusen totalt, og du vil kunne komme deg på beina igjen. Blir du skyldig et huslån som forefaller på over en million så risikerer du økonomisk ruin, som du aldri vil kunne stable deg opp igjen fra. Ellers veldig enig i at har man betalt husleie gjennom flere år, så bør det kunne legges til grunn som en utgift du klarer. Men med renter så vet man aldri hvor dyrt et huslån vil bli uten å inngå lange fastrenteavtaler. Anonymkode: 89137...198 6
*Budeia* Skrevet 25. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 25. juli 2018 Ok. Jeg forstår bedre prinsippet nå. Synes bare det er så synd, da jeg har en BSU-konto jeg ikke får brukt. Den bare står der, har endel penger der også, men ser ikke ut til å hjelpe. Husbanken har jeg sett på, men skal se nøyere på det nå. Mener det var en grunn til at de ikke kunne hjelpe meg heller, men skal sjekke bedre.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 Du må ha egenandel på minst 15% av kjøpesummen, og så får du max 5x inntekt i lån, men det resueres betydelig om du har unger og/eller bil. Den "det er billigere å betale på huslån enn det jeg betaler i leie" bør jo får enhver bank til å bli skeptisk. Det er nemlig mye du ikke trenger å tenke på som leietaker som du må ta økonomisk ansvar for som eier. Stiger renten blir lånet plutselig et par tusen dyrere i mnd, endrer kommunen eiendomsskatten blir det en del tusen mer i året, bor du i borettslag kan leien økes betydelig om noe skal gjøres, ryker sikringsskap e.l. må du som eier betale osv. Utgifter du som leietaker ikke trenger å forholde deg til, ettersom leien kun kan indeksreguleres på årlig basis. Du kan forsøke husbanken, men sannsynligvis har du for høy inntekt. Det går også an å høre med flere banker. Legger ved en link https://www.smartepenger.no/lan/303-eksempler-pa-hvor-mye-du-kan-lane der det er gjort et eksempel med hvor mye en familie kan låne med og uten barn, der vil du se at to voksne med to barn får redusert låneevnen med 1,7 mill pga barna. Det er regnet med høyere rente enn i dag, men det må man for å se at det går i hop når renten stiger (som den kommer til å gjøre). I det andre eksempelet står det beregninger for en enslig, der vil du se at forbruk har en del så si, men skulle du trukket fra for barn ville det ikke vært noe særlig igjen. Anonymkode: 57cc9...719 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 Slapp av, alle over tar feil. Du kan få huslån da det er rom for ulik praksis blant bankene. Det som er ganske gjengs er den 15% med egenkapital. Men, enkelte banker kan velge og ta sikkerhet i BSU uten at du trenger og bruke den hvis du forstår. Andre godtar kausjonist, her gjelder det og undersøke hos mange banker. Både store og små men av erfaring har du mest sjans i mindre banker. Bankene kan også låne ut mer en 5x inntekt til en liten del av kundene sine. Trur tallet er på mellom 5-10% av kundemassen. Angående SIFO budsjettet er det jo som du har erfart veiledende. Jeg har 2 ganger fått lån på mer en 5x inntekt pga jeg har med søknad levert eget budsjett som viser hva jeg bruker pengene på. Jeg kan varmt anbefale DinBank.no som er en bank som tilbyr pr nå Norges laveste rente med 1.99% effektiv rente til personer under 34 år. Verdt et forsøk. DNB, Sparebank 1, Nordea og Danske bank er større, strengere banker pga stor kundemasse. De fleste lokal banker er på nett og tilbyr lån landet rundt. Ta for deg by for by, tettsted for tettsted så får du lån til slutt slik du ønsker. Det kan jeg garantere. Jeg f.eks bor på vestlandet og har en lokalbank i Østfold. Lykke til. Anonymkode: f0d4b...11d 4
*Budeia* Skrevet 25. juli 2018 Forfatter #8 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må ha egenandel på minst 15% av kjøpesummen, og så får du max 5x inntekt i lån, men det resueres betydelig om du har unger og/eller bil. Den "det er billigere å betale på huslån enn det jeg betaler i leie" bør jo får enhver bank til å bli skeptisk. Det er nemlig mye du ikke trenger å tenke på som leietaker som du må ta økonomisk ansvar for som eier. Stiger renten blir lånet plutselig et par tusen dyrere i mnd, endrer kommunen eiendomsskatten blir det en del tusen mer i året, bor du i borettslag kan leien økes betydelig om noe skal gjøres, ryker sikringsskap e.l. må du som eier betale osv. Utgifter du som leietaker ikke trenger å forholde deg til, ettersom leien kun kan indeksreguleres på årlig basis. Du kan forsøke husbanken, men sannsynligvis har du for høy inntekt. Det går også an å høre med flere banker. Legger ved en link https://www.smartepenger.no/lan/303-eksempler-pa-hvor-mye-du-kan-lane der det er gjort et eksempel med hvor mye en familie kan låne med og uten barn, der vil du se at to voksne med to barn får redusert låneevnen med 1,7 mill pga barna. Det er regnet med høyere rente enn i dag, men det må man for å se at det går i hop når renten stiger (som den kommer til å gjøre). I det andre eksempelet står det beregninger for en enslig, der vil du se at forbruk har en del så si, men skulle du trukket fra for barn ville det ikke vært noe særlig igjen. Anonymkode: 57cc9...719 Uenig i den kommentaren når man f.eks. betaler 8000,- i leie pluss strøm, men med et lån på 1mill. kunne kommet ned i rundt 3500,- pluss strøm. Da har man fremdeles noen tusen til sparing, vedlikehold, osv. Men takk til resten, fint å reflektere rundt dette! 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 2 timer siden, *Budeia* skrev: Ok. Jeg forstår bedre prinsippet nå. Synes bare det er så synd, da jeg har en BSU-konto jeg ikke får brukt. Den bare står der, har endel penger der også, men ser ikke ut til å hjelpe. Husbanken har jeg sett på, men skal se nøyere på det nå. Mener det var en grunn til at de ikke kunne hjelpe meg heller, men skal sjekke bedre. Husbanken (Startlån via kommunene) har nå fått e-søknad, så du kan gå inn der og legge inn tallene dine. Der kommer budsjett opp, hvor mye du har tilgjengelig til å betjene boligutgifter osv. Jeg var mye inne der og så på tallene før jeg to måneder etter turte å faktisk sende inn. Anonymkode: 89137...198 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #10 Skrevet 26. juli 2018 Jeg har ett barn, og har delt omsorg. Fra min egen bank fikk jeg tilbud om lån på 6-800.000. Men var i møte med en annen bank som brukte skjønn, og fikk tilbud om 2.150.000 i lån. Da hadde jeg forberedt meg godt til møtet, og viste at jeg hadde stålkontroll på egen økonomi. Så det kan lønne seg å be om å få snakket med noen personlig for å legge frem sin situasjon. Anonymkode: f96ed...626 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #11 Skrevet 26. juli 2018 På 25.7.2018 den 7.24, *Budeia* skrev: Jeg ble litt inspirert av en annen svar på en annen tråd inne her, og må bare skrive dette. Kanskje noen har en god forklaring til meg. Jeg er utdannet innen helsesektoren, jobber 100 % stilling, men har barna mine 50/50. Noe som gjør at jeg har delt barnetryd og ikke får barnebidrag. Men den er grei! Tingen er at jeg får ikke huslån fra banken på 1 million engang (bor på landet og alt er så "billig" her), da de følger SIFO sine tall på hvilke utgifter jeg liksom skal ha. Noe som jeg ser ikke stemmer i mitt budsjett f.eks. men likevel, dette er det banken legger til grunn. Og jeg får ikke skaffet meg egen bolig. Men husLEIE og andre boligkostnader som strøm og tv f.eks. på mer enn hva et boliglån og evt. vedlikehold ville kostet meg, DET ser ikke banken at jeg faktisk klarer nå idag.... ironisk... Hvorfor er det så vankelig å få huslån? Har du tenkt på hva det faktisk koster hver måned å eie ditt eget hus? Låneavdrag, renter, forsikring, eiendomsskatt, strøm, tv, internett, kommunale avgifter, vinterbrøyting.. Forsikring kan fort komme opp i 10-15.000 i året. Eiendomsskatt og kommunale avgifter det samme. Må du ha brøyting om vinteren koster dette også penger. Det er stor forskjell på å leie og eie. Du burde sette deg inn i hva husleien faktisk dekker før du går til banken og forteller hvor mye "billigere" det er å betale lånet. Men som huseier er det ikke bare lånet som skal betales. Glem ikke vedlikehold, med alt det innebærer. Anonymkode: 9e7ee...d4d 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #12 Skrevet 26. juli 2018 På 25.7.2018 den 7.24, *Budeia* skrev: Jeg ble litt inspirert av en annen svar på en annen tråd inne her, og må bare skrive dette. Kanskje noen har en god forklaring til meg. Jeg er utdannet innen helsesektoren, jobber 100 % stilling, men har barna mine 50/50. Noe som gjør at jeg har delt barnetryd og ikke får barnebidrag. Men den er grei! Tingen er at jeg får ikke huslån fra banken på 1 million engang (bor på landet og alt er så "billig" her), da de følger SIFO sine tall på hvilke utgifter jeg liksom skal ha. Noe som jeg ser ikke stemmer i mitt budsjett f.eks. men likevel, dette er det banken legger til grunn. Og jeg får ikke skaffet meg egen bolig. Men husLEIE og andre boligkostnader som strøm og tv f.eks. på mer enn hva et boliglån og evt. vedlikehold ville kostet meg, DET ser ikke banken at jeg faktisk klarer nå idag.... ironisk... Hvorfor er det så vankelig å få huslån? At du er utdannet innen helsesektoren sier jo ingenting. Er du plastisk kirurg på en eksklusiv privatklinikk, eller helsefagarbeider på et offentlig sykehjem...? Anonymkode: 9d4b4...ba2 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #13 Skrevet 26. juli 2018 Fikk en del nei av banker. Men så søkte jeg hos klp, de sa ja med en gang. Jobber du i kommunen så har du mulighet til å søke gjennom den. Anonymkode: b3705...5eb
*Budeia* Skrevet 26. juli 2018 Forfatter #14 Skrevet 26. juli 2018 Ååå ja, takk for råd, det visste jeg ikke 🤗
Atea Skrevet 26. juli 2018 #15 Skrevet 26. juli 2018 Jeg fikk lån hos en liten sparebank, ikke på grunn av betalingsevne men fordi de anså betalingsviljen min som sterk. Fikk cirka hundre tusen mer enn boligen kostet selv om banken var skeptisk siden de ikke kjente boligmarkedet der. Det gikk til oppussing. Startlån er også verd å søke på.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #16 Skrevet 26. juli 2018 På 25.07.2018 den 7.28, AnonymBruker skrev: Fordi de må bruke kalkulasjonsrente, og dermed stemmer ikke summene man tror man kan leve på i dag. Bare ørlite økning i rente vil kunne gi flere tusen ekstra kostnader i måneden. Hvorfor har du ikke søkt startlån via kommunen? Som alenemor i lavinntektsyrke har du mulighet til det. Blir du skyldig husleie så er ikke det snakk om mange tusen totalt, og du vil kunne komme deg på beina igjen. Blir du skyldig et huslån som forefaller på over en million så risikerer du økonomisk ruin, som du aldri vil kunne stable deg opp igjen fra. Ellers veldig enig i at har man betalt husleie gjennom flere år, så bør det kunne legges til grunn som en utgift du klarer. Men med renter så vet man aldri hvor dyrt et huslån vil bli uten å inngå lange fastrenteavtaler. Anonymkode: 89137...198 Nå er ikke jeg TS, men jeg har 2 mill i egenkapital, er ufør, men får 10 000 kr i bidrag, 3000 kr i bostøtte, og jeg har søkt om 1 mill i lån, men får det ikke. Fatter det ikke, for banken er jo sikret, går det galt, så får jo banken alle pengene sine, jeg får penger igjen og. Og på bare 1 mill i lån, så vil ikke økt rente ha så mye å si. Da må den øke mye, og ikke bare 1-2%. Anonymkode: f15d7...21f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #17 Skrevet 26. juli 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg TS, men jeg har 2 mill i egenkapital, er ufør, men får 10 000 kr i bidrag, 3000 kr i bostøtte, og jeg har søkt om 1 mill i lån, men får det ikke. Fatter det ikke, for banken er jo sikret, går det galt, så får jo banken alle pengene sine, jeg får penger igjen og. Og på bare 1 mill i lån, så vil ikke økt rente ha så mye å si. Da må den øke mye, og ikke bare 1-2%. Anonymkode: f15d7...21f Med 2 mill i egenkapital bør du da absolutt kunne kjøpe bolig uten at banken skal låne deg penger. Anonymkode: 57cc9...719 8
Million Skrevet 26. juli 2018 #18 Skrevet 26. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Med 2 mill i egenkapital bør du da absolutt kunne kjøpe bolig uten at banken skal låne deg penger. Anonymkode: 57cc9...719 Ikke hvis hun bor i Oslo eller en av storbyene. Hun nevner 10.000 i barnebidrag, det høres ut som om hun har en ungeflokk å huse også, ikke bare seg selv. Da må man gjerne ha en viss størrelse på leiligheten mht antall soverom. Har hun fire unger for eksempel, blir det minst to soverom til barn, og ett til henne selv. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #19 Skrevet 26. juli 2018 Jeg hadde med faktiske tall for husstandens utgifter de 2 siste årene samt budsjett. Jeg lå under Sifo sine satser. Alene med 2 barn. I tillegg hadde jeg en realistisk plan dersom det kpm en høy renteøkning. Sa også at hverdagen var viktigere enn ferier mm. Jeg hadde et møte med saksbehandler. Hun måtte snakke med banksjefen i min filial. Hadde mer enn nok egenkapital. Fikk lån med standardbrev om at de frarådet meg lånet pga inntekt. Anonymkode: b83ec...d4f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #20 Skrevet 26. juli 2018 Er ufør og har ikke en krone i egenkapital. Fikk 2,5 mill i lån på 30 år med 20 års fastrente. Fikk også boligtilskudd på 450000 så jeg kunne kjøpe leilighet. Jeg er heldig. Anonymkode: 4b18f...b3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå