Gå til innhold

Råd for å få barn/baby til å sove lenger ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har to barn. Første mann har alltid vært morgenfugl, og har stått opp mellom 04 og 05.30 i tre år nå. Nr to har sovet greit frem til for en mnd siden (nå snart 9mnd). Nå har hun også begynt å våkne 05. Prøver å gi flaske i håp om at hun sovner igjen, da dette hjalp før. Begynner å bli litt desperat av at de vekker hverandre eller at en av dem konstant våkner grytidlig (natt)... noen råd ? Har lest at den mest effektive måten er å legge de kl 19 og ikke gå inn igjen før 07 dagen etter. Men dette syntes jeg høres brutalt ut for en liten baby... noen gode råd som faktisk funker ? Begynner å jobbe igjen nå og er desperat etter å få barna til å få en time til på øyet.. ( de blir også veldig fort trøtte igjen..) Føler det er så mange som ikke har dette problemet og som til og med må vekke ungene sine før BHG......... Puh. Hilsen frustrert mor 😅 

Anonymkode: b31f4...af1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du har lest om den mest effektive måten kan umulig vært her i Norge. Å ikke gå inn til babyer som våkner eller trenger foreldrene sine i løpet av ele 12 timer er definitivt omsorgssvikt!

Hva med å ta barnet opp i deres seng, vise at det er natt (på natten hvisker man, man slår ikke på lys, og gir ingen service av noe slag) og så sove videre? Det vil jo ta litt tid å få inn en slik rutine, men vil nå si det er verdt det. Å la barna stå opp midt på natten har jeg aldri forstått, klokken fire er faktisk natt. 

Anonymkode: f374f...b3d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du har lest om den mest effektive måten kan umulig vært her i Norge. Å ikke gå inn til babyer som våkner eller trenger foreldrene sine i løpet av ele 12 timer er definitivt omsorgssvikt!

Hva med å ta barnet opp i deres seng, vise at det er natt (på natten hvisker man, man slår ikke på lys, og gir ingen service av noe slag) og så sove videre? Det vil jo ta litt tid å få inn en slik rutine, men vil nå si det er verdt det. Å la barna stå opp midt på natten har jeg aldri forstått, klokken fire er faktisk natt. 

Hehe, bare sove videre? Har du hatt lys våkne apekatter i sengen på morgenkvisten før? 

Anonymkode: f2633...3fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tro meg. Jeg føler vi har prøvd det meste. «Kaninklokke», være på rommet med de, gå inn med jevne mellomrom,  ta med inn i sengen (sistnevnte fungere hvertfall ikke).. da blir det bare klatring og prating og i hvertfall ikke soving. Alternativet her har virket som at det er å la ungen gråte eller stå opp, så da har vi stått opp da.. men syns det er fryktelig tidlig kan du si.  Jeg lurte på om noen har noen gode råd som kan fungere på deres eget rom. Ønsker ikke lage en rutine for at de skal komme inn til oss om morgenen for å sove, ønsker å lære de til å sove natten i egen seng( ved sykdom og mareritt er det selvfølgelig annerledes).

AnonymBruker
Skrevet

Sånn var mine også- prøvde alt uten effekt. Det gikk over- og heldigvis kunne de stå opp selv etter noen år...

Anonymkode: 9891c...fdc

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, bare sove videre? Har du hatt lys våkne apekatter i sengen på morgenkvisten før? 

Anonymkode: f2633...3fc

Barn må læres til søvn og døgnrytme. Som jeg skrev, det tar tid. Hva gjør du om barnet våkner klokken tre? Står opp med det og starter dagen? Eller klokken ett om natten? Lag skille på natt og dag, innse at det vil ta tid, vær konsekvent. Men aldri dropp å gi barna trygghet. 

Mange setter jo på lys og snakker med lys og blid stemme midt på natten under bleieskift etc., barna vil aldri få lære at det er forskjell på natt og dag. Ikke rart man sliter da etterhvert. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tro meg. Jeg føler vi har prøvd det meste. «Kaninklokke», være på rommet med de, gå inn med jevne mellomrom,  ta med inn i sengen (sistnevnte fungere hvertfall ikke).. da blir det bare klatring og prating og i hvertfall ikke soving. Alternativet her har virket som at det er å la ungen gråte eller stå opp, så da har vi stått opp da.. men syns det er fryktelig tidlig kan du si.  Jeg lurte på om noen har noen gode råd som kan fungere på deres eget rom. Ønsker ikke lage en rutine for at de skal komme inn til oss om morgenen for å sove, ønsker å lære de til å sove natten i egen seng( ved sykdom og mareritt er det selvfølgelig annerledes).

Men hvis ungene klatrer og prater når det er natt og man skal sove, så hysjer man jo på dem. Det er ikke lov å holde andre våkne. "Hyyysj, nå er det natta". Gang på gang på gang. 

Siden du vil utføre det i barnas eget rom, så må du bare belage deg på mange netter med gjentatt legging, sikkert grining og bråk også. Akkurat som når man avvenner nattpuppen eller smokk. Hviske "Det er natt, vi må sove videre". Konsekvent hver eneste gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Men asså. Hvordan skal man gjøre det når man allikevel må stå opp kl 06-06.30? Da blir det en og en halv time med grining for så å få «belønning» med å stå opp allikevel. Da vil de vel bare fortsette ? 

Skrevet

Sånn var min datter som liten og. Det gikk over ettersom hun ble eldre. Nå er hun b-menneske og må vekkes for å komme seg opp. Vil mye heller ha en morgenfugl, men jeg selv er b-menneske. Gi det litt tid, plutselig kommer dagen der barnet ditt sover den timen ekstra ;) Eller..hun er morgenfugl i helgene, b-menneske i ukedagene.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn har vi også hatt det. Hadde en viss suksess med å la de sove videre i vår seng, ellers var det å stå opp i nattemørket. Kjempefrustrerende, men da de var 4-5 år skjedde det noe og de sov plutselig en time lenger (vi må opp klokka seks til hverdags uansett, så det holdt) 

Aldri så galt at det ikke er godt for noe, barna har nå blitt tenåringer og mens venninnene klager over at ungene sover bort hele dagen står mine fremdeles opp i 8-9 tiden, senest 10. Men fy så slitne vi var da de var små!

Anonymkode: 9044c...081

Skrevet

Vet ikke om eldste sover på dagen - men hvis eldste gjør det, så kutt duppen. Det blir kanskje en hard uke til å begynne med, men det hjelper. Hilsen mor til morgenfugl. 

Gjest Sisti
Skrevet

Med minste kan det fort endre seg igjen uten at du gjør noe spesielt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men asså. Hvordan skal man gjøre det når man allikevel må stå opp kl 06-06.30? Da blir det en og en halv time med grining for så å få «belønning» med å stå opp allikevel. Da vil de vel bare fortsette ? 

Hvorfor spør du om råd da? :) Man kan jo ikke akkurat trylle barna dine til å sove lenger. Enten får du forsøke noen forslag, eller så får du akseptere hvordan det er. Men å be om råd om man bare skal kverulere mot det? Det er jo en smule poengløst, synes du ikke? :) 

Skrevet

Først og fremst ville jeg kuttet dagsoving, vet ikke om eldtste fortsatt sover på dagen, men minsten trenger maks 1 soving, kanskjer ikke det en gang. alle barn trenger ikke like mye søvn, og det er mye bedre at sovinga skjer på natta enn på dagen.

så ville jeg sluttet å gi service så tidlig på morgenen. Minste ligger vel fortsatt i sprinkelseng = uproblematisk at h*n er i senga og suller for seg selv. Legg evt en bok/et par leker i fotenden, så har h*n noe å holde på med en stund.

Samme med eldtste, om h*n ikke lenger sover i sprinkelseng så legg fram noe ved senga, så h*n og har noe å gjøre.

Virker som du/dere spretter opp så snart det knyst i ungene, og da er det jo ikke noe rart at de tror dagen kan starte så tidlig.

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ei som våknet kl 04.30 hver natt/morgen, uansett hvor mye/lite hun hadde sovet. Virket nesten ut som hun hadde en innebygget klokke. Starta i 8-9 mnds alder og varte til hun var 3-4 år. Ingen ting hjalp🙈

Skrevet
2 minutter siden, regine skrev:

Først og fremst ville jeg kuttet dagsoving, vet ikke om eldtste fortsatt sover på dagen, men minsten trenger maks 1 soving, kanskjer ikke det en gang. alle barn trenger ikke like mye søvn, og det er mye bedre at sovinga skjer på natta enn på dagen.

så ville jeg sluttet å gi service så tidlig på morgenen. Minste ligger vel fortsatt i sprinkelseng = uproblematisk at h*n er i senga og suller for seg selv. Legg evt en bok/et par leker i fotenden, så har h*n noe å holde på med en stund.

Samme med eldtste, om h*n ikke lenger sover i sprinkelseng så legg fram noe ved senga, så h*n og har noe å gjøre.

Virker som du/dere spretter opp så snart det knyst i ungene, og da er det jo ikke noe rart at de tror dagen kan starte så tidlig. Det er ikke noe farlig om små barn er våkne alene en stund, uten service av noe slag. Jeg hadde rett og slett latt de være til jeg mente det var morgen. Ganske sannsynlig at de sovner igjen om de ikke får noen slags oppmerksomhet eller service før det faktisk ER morgen. Og nei, det er ikke barnemishandling å la barn være i fred!

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spør du om råd da? :) Man kan jo ikke akkurat trylle barna dine til å sove lenger. Enten får du forsøke noen forslag, eller så får du akseptere hvordan det er. Men å be om råd om man bare skal kverulere mot det? Det er jo en smule poengløst, synes du ikke? :) 

Det var ikke kverulering, det var ment som et spørsmål. Jeg lurte på om poenget i å la de ligge ble borte om de ikke rakk å sovne igjen før man MÅ ta de opp allikevel. Syns det er litt spesielt at folk tolker alt som kverulering nå for tiden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, regine skrev:

Eldste sover ikke på dagen lenger :) kanskje vi bare skal prøve å la de være helt til vi må stå opp. Eldste vil jo komme inn til oss uansett og spørre om å stå opp, men yngste kan jo evt bare være sålenge det ikke blir hysterisk gråt da 🙂 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eldste sover ikke på dagen lenger :) kanskje vi bare skal prøve å la de være helt til vi må stå opp. Eldste vil jo komme inn til oss uansett og spørre om å stå opp, men yngste kan jo evt bare være sålenge det ikke blir hysterisk gråt da 🙂 

Det går an å si til eldtste at "nå er det natt, gå og legg deg igjen" og ikke stå opp eller på annen måte gi inntrykk av at det er morgen. Følge tilbake til senga og la verden være mørk og kjedelig :-) og informere om at nå må h*n være der til det er morgen. Man kan selvsagt ikke hindre barna i å våkne, men man kan styre hvorvidt det betyr at dagen MÅ starte så tidlig....

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, regine skrev:

Det går an å si til eldtste at "nå er det natt, gå og legg deg igjen" og ikke stå opp eller på annen måte gi inntrykk av at det er morgen. Følge tilbake til senga og la verden være mørk og kjedelig 🙂 og informere om at nå må h*n være der til det er morgen. Man kan selvsagt ikke hindre barna i å våkne, men man kan styre hvorvidt det betyr at dagen MÅ starte så tidlig....

Hehe. Sant. Har vel bare ikke vært tålmodig og konsekvent nok 🙂 er litt lett å gi opp når man er trøtt og sliten 😬

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...