AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #1 Skrevet 25. juli 2018 Hei. Jeg studerer bachelor i pedagogikk og har som langsiktig mål om å komme innpå master i spesialpedagogikk. MEN jeg sliter litt med valg av emner i mitt bredde år - som jeg skal ta nå i høst. Det står mellom å ta to emner i psykologi (7.5+7.5 sp) eller ett emne i sosiologi (15 sp) for å få studiepoengene til å gå opp. Psykologi: Det positive med psykologi er at jeg er veldig interessert i hele fagfeltet. Jeg er interessert i å lære om historien, ulike psykologiske retninger og teorier + ulike psykiske lidelser osv. Får brukt det til mye, ikke bare i jobbsammenheng - men også lære mer om meg selv og hjernen osv. Sosiologi: Et ekstremt bredt område (føler jeg), og det er ikke alt jeg har interesse av - spesielt innenfor emne jeg tenkte å ta. Det jeg brenner mest for og vil lære mest om innenfor sosiologien er ulikhet, velferdsstaten og arbeidsliv. På generell basis er jeg interessert i utdanning, læring, kunnskap og utvikling - det er nok derfor jeg har valgt pedagogikk som studieretning. Jeg har vel egentlig svart på mitt eget spørsmål, men jeg ønsker synspunkter i fra andre. 1. Hva ville dere ha valgt? 2. Hva får jeg mest bruk for, både på masteren og i arbeidslivet hvis jeg ønsker å jobbe i f.eks PPT - psykologi vs sosiologi? Takk! Anonymkode: 56467...792
Katten.2.0 Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Har studert både psykologi og sosiologi. Vil argumentere for at de rette fagene innenfor psykologi trumfer grunnet faktisk anvendelse kontra sosiologi. Men igjen, dette bunner ut i hvilke fag du kan velge.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Enig i at det kommer an på hva fagene går ut på. Les om de aktuelle fagene. Anonymkode: c439c...220
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg studerer bachelor i pedagogikk og har som langsiktig mål om å komme innpå master i spesialpedagogikk. MEN jeg sliter litt med valg av emner i mitt bredde år - som jeg skal ta nå i høst. Det står mellom å ta to emner i psykologi (7.5+7.5 sp) eller ett emne i sosiologi (15 sp) for å få studiepoengene til å gå opp. Psykologi: Det positive med psykologi er at jeg er veldig interessert i hele fagfeltet. Jeg er interessert i å lære om historien, ulike psykologiske retninger og teorier + ulike psykiske lidelser osv. Får brukt det til mye, ikke bare i jobbsammenheng - men også lære mer om meg selv og hjernen osv. Sosiologi: Et ekstremt bredt område (føler jeg), og det er ikke alt jeg har interesse av - spesielt innenfor emne jeg tenkte å ta. Det jeg brenner mest for og vil lære mest om innenfor sosiologien er ulikhet, velferdsstaten og arbeidsliv. På generell basis er jeg interessert i utdanning, læring, kunnskap og utvikling - det er nok derfor jeg har valgt pedagogikk som studieretning. Jeg har vel egentlig svart på mitt eget spørsmål, men jeg ønsker synspunkter i fra andre. 1. Hva ville dere ha valgt? 2. Hva får jeg mest bruk for, både på masteren og i arbeidslivet hvis jeg ønsker å jobbe i f.eks PPT - psykologi vs sosiologi? Takk! Anonymkode: 56467...792 Første tanke er umiddelbart sosiologi men som de andre sier - helt avhengig av hva fagene faktisk dekker Anonymkode: fa7bf...8f7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 Jeg syns det er interessant å vite hvorfor mennesker gjør som de gjør. Psykologi er jo et stillestående fag, hvor fokuset er på enkeltmennesket. Sosiologi er et mer abstrakt fag, hvor fokuset er på samfunnet. Siden vi er sosiale dyr som påvirkes av andre mennesker og sosiale konstruksjoner, blir det for enkelt å velge psykologi, da det ikke tar hensyn til påvirkningen av andre mennesker inni bildet. Anonymkode: 192fd...faa
agnesbjercke Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 Jeg personlig ville definitivt tatt sosiologi. Det byr på så uendelig mange muligheter føler jeg! Og av samme grunner som du selv nevner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå