Gå til innhold

Første klassinger - hva burde de kunne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke barn som skal begynne skolen ex kunne tørke seg selv når de vært på do? Smøre brødskiven sin? Ta på seg sko ordentlig? 

Anonymkode: 79684...4c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ideelt sett, ja, men det er stor forskjell på førsteklassinger og husk at de minste er bare 5½. Nå har mine kunnet alt dette lenge før de begynte på skolen, men jeg ville absolutt gått inn for at de kunne slike praktiske ting før skolestart og jeg vet barnehagen også er opptatt av at de skal kunne klare seg selv på do, kle på seg selv o.l. i løpet av siste barnehageår. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De bør kunne kle av og på seg selv, inkludert å knytte sko. De bør også kunne gå på do selv, tørke seg godt nok etterpå, og vaske hendene. Vet ikke om alle har samme opplegg for gym, men de må kunne klare å bytte til gymtøy raskt nok til at man rekker å ha gym, og etterpå dusje og tørke seg selv, pluss å kle seg raskt nok til at de rekker neste skoletime. Jeg vil også forvente at de har noenlunde begrep om klokka. Smøre pålegg på brødskivene sine bør de også kunne, men jeg ville kanskje ikke forventet at alle 6-åringer håndterer brødkniven godt nok til å skjære brødskiver selv. 

Anonymkode: 3f0de...2d2

• Liker 1
Skrevet

Stave, gangetabellen opp til 100, pluss og minus, gå på do selv.
En førsteklassing kan ikke forventes å være i stand til å lage matpakke selv eller sko, og finner det svært uansvarlig.
Hadde foreldre som stort sett ga blaffen, og laget mye selv, og var perioder jeg gikk uten matpakke fordi foreldre var for jævla latt.

Er å regne som omsorgssvikt å ikke fikse mat til ungen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når mine begynte på skolen så ønsket skolen at de kledde på seg selv og at de gikk på do selv.

Resten kommer etterhvert. 

Førsteklassinger har gym uten å skifte. På vår skole så begynte de ikke å dusje før i 5 klasse, de skiftet til gymtøy fra 4 klasse. 

De får hjelp til påkledning, som eks mye vintertøy ol om de ikke får det til, eks glidlåser som kan være kranglete ol. Læreren er jo der, men det er bare 1 lærer på ca 20 unger. 

Anonymkode: 09131...b0d

• Liker 3
Skrevet

På vår skole dusjer de etter gym og svømming fra dag 1.

AnonymBruker
Skrevet

Hverfall mer enn basic feil som i overskriften din..

Anonymkode: 86b50...04d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Kle på og av yttertøy selv. Klare seg selv på do. Det er i alle fall det vår skole hadde fokus på før skolestart. Det er vanskelig for læreren å kle på 20+ stk OG hjelpe dem på do... alene. 

Anonymkode: db168...796

AnonymBruker
Skrevet

-gå på do/tørke selv

-kle på seg tøy og sko

-si ifra om grunnleggende behov

-åpne termos/matboks selv

-pakke sekken selv, og involver gjerne ungen så hen vet hva som skal være oppi.

hilsen førsteklasselærer

Anonymkode: 05c10...870

• Liker 6
Skrevet

Gå på do selv

Kle av og på seg

ha blyantgrepet inne

kunne vente på tur

Håndtere saksa

Men når dette er sagt så er det stor forskjell fra hvilken skole barna havner på.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

-gå på do/tørke selv

-kle på seg tøy og sko selv

-si ifra om grunnleggende behov

-åpne termos/matboks selv

-pakke sekken selv. Så involver gjerne ungen så hen vet hva som skal være oppi.

Anonymkode: 05c10...870

Signerer denne!

Anonymkode: e91b0...b2d

Skrevet

På vår skole har de heller ikke lagt opp til at ungene skal skifte før gymtimene i 1. klasse.

Det de må kunne er å tørke seg på do selv, huske å vaske hender, skifte klær, få av og på yttertøy, holde det noenlunde ryddig i garderoben, få opp matboks og spise maten sin selv. De må også klare å tisse ute når de er på tur.

Men de får nok litt hjelp i starten ved behov.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde ikke barn som skal begynne skolen ex kunne tørke seg selv når de vært på do? Smøre brødskiven sin? Ta på seg sko ordentlig? 

Anonymkode: 79684...4c1

Ja heller det enn å lese rent og regne, men tørke seg bak klarer de ikke...

Kan barm klø seg i baken så kan de og tørke seg. 

5/6 åringen må kunne kle på seg selv, tørke seg bak, smøre brødskive og være grei mot vennene sine. Og finne ut hvor bussen går eller hvor sfo er.

Anonymkode: 2751a...339

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bør kunne kle av og på seg selv, inkludert å knytte sko. De bør også kunne gå på do selv, tørke seg godt nok etterpå, og vaske hendene. Vet ikke om alle har samme opplegg for gym, men de må kunne klare å bytte til gymtøy raskt nok til at man rekker å ha gym, og etterpå dusje og tørke seg selv, pluss å kle seg raskt nok til at de rekker neste skoletime. Jeg vil også forvente at de har noenlunde begrep om klokka. Smøre pålegg på brødskivene sine bør de også kunne, men jeg ville kanskje ikke forventet at alle 6-åringer håndterer brødkniven godt nok til å skjære brødskiver selv. 

Anonymkode: 3f0de...2d2

Som utdannet pedagog (jobbet i bhg og skole i mange år) er jeg veldig uenig i å forvente skoknyting og klokka. De kan fint se at den lange er på 12 men de skjønner jo ikke mer enn som så. Jeg kjenner INGEN  på 5-6 som kan knyte sko.

Så lenge de rekker opp hånda, venter på tur, kan kle seg og gå på do, så er resten opp til skolen. Dette vet alle. 

Anonymkode: c4838...f1c

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, Drakan skrev:

Stave, gangetabellen opp til 100, pluss og minus, gå på do selv.
En førsteklassing kan ikke forventes å være i stand til å lage matpakke selv eller sko, og finner det svært uansvarlig.
Hadde foreldre som stort sett ga blaffen, og laget mye selv, og var perioder jeg gikk uten matpakke fordi foreldre var for jævla latt.

Er å regne som omsorgssvikt å ikke fikse mat til ungen.

Gangetab opp til 100??

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

selvfølgelig skal ungen kunne kle på seg selv og gå på do med tilhørende tørking og vasking av hender. ungene er ikke babyer lenger og de som har 5-6 åringer som ikke kan tørke seg i baken selv er dårlige foreldre. 

Anonymkode: b1aa9...43a

Skrevet

Lese å skrive bør de ihvertfall kunne

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

selvfølgelig skal ungen kunne kle på seg selv og gå på do med tilhørende tørking og vasking av hender. ungene er ikke babyer lenger og de som har 5-6 åringer som ikke kan tørke seg i baken selv er dårlige foreldre. 

Eller kanskje ungene har adhd eller andre forstyrrelser som gjør risikoen for bajs på hendene til et uoverkommelig hinder 😉

Anonymkode: 0f74f...383

Skrevet

Kle på og av seg selv, og gå på do. Men barn er individuelle. Noen klarer ting når de er 4 eller 5 år, mens andre lærer det kanskje først når de er 8. Mannen min har vært lærer assistent, og han sa at det hender at de hjelper barn i 8 års alderen på do. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dårlige foreldre? Barnevernet neste kanskje?

Anonymkode: d46f0...65b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...