AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Jeg har alltid spist frukt og grønt, men har nå bestemt meg for å gå over til et enda mer plantebasert kosthold. Til nå har jeg som regel spist frukt mellom måltider, en salat til lunsj og grønnsaker til middag, nok til det obligatoriske "fem om dagen". Men i higen etter å bli kvitt noen forfengelighetskilo (de siste fem er veldig seige), har jeg bestemt meg for å erstatte mer og mer med grønnsaker. Idag lagde jeg "pasta" av squash, dvs. brukte en spiralkniv for å lage spaghetti av squashen, hadde knuste tomater over, og kylling ved siden av. Knallgodt, og sitter skikkelig i magen. Har også laget pizza med blomkålbunn tidligere og er veldig glad i å ha grønnsaksmos som tilbehør. På listen min har jeg fylte paprika, "muffins" av kikerter og pannekaker av søtpotet. Salatoppskrifter har jeg mye av, og jeg liker selvsagt rå grønnsaker også, men skal jeg virkelig la grønnsakene dominere kostholdet trenger jeg flere spennende og gode oppskrifter, spesielt varianter av "kosemat". Har dere andre forslag til skikkelig gode retter som primært består av grønnsaker? Noen andre som er blitt mer og mer grønnsaksbasert? Anonymkode: 9442d...852
Gjest Zeitgeist Skrevet 25. juli 2018 #2 Skrevet 25. juli 2018 Kosemat: Potetbåter bakt i ovn (gjerne krydret med ymse krydderier og tørkede urter, samt salt) Edamame Kimchi Lasagne med sopp (platene kan byttes ut med squash eller aubergine) Ristede kikerter Vegetarpizza Oliven Rå grønnsaker med hummusdipp Tørkede tomater
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Blomkålris! Ha ønsket mengde blomkål i kjøkkenmaskinen, og kjør til bitene har blitt på størrelse med riskorn, eller mindre. Hiv hele sulamitten i en bolle sammen med godt smør samt krydder om du ønsker det, og la det stå på full guffe i 7 minutter. Anonymkode: 38c25...43c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Jeg elsker å laga blomkålsris, blanda med brokkoli og purrepure! Jeg tar et blomkål, deler opp i biter og kjører det til «ris» i en foodprosessor (kan evt. bruke rivjern om en gidder). Jeg tar grønsaksbuljong, 2 stk, og 1 liter vann koker opp. Har i en brokkoli og purre. Koker der mørt. Siler av og har brokkolien og purren i en skål, men husk å ta vare på grønsaksbuljongen. Mos brokkoli og purre med en stavmikser, ha i litt av grønsaksbuljongen for en glatt og dkn konsistens (trenger ikke mye). Bland pureen med blomkålsrisen. Ha gjerne i litt mer av den varme buljongne for å få blandet alt skikkelig og varmet opp den kalde risen. Jeg har servert det med scampi, men kan sikkert fint også serveres med mye annet! Er og skikkelig glad i potetmo med gressløk servert med rå agurk (aner ikke hvorfor jeg prøvde det), men elsker smakskombien selv, men er sikkert ikke for alle. Anonymkode: bef8b...311
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #5 Skrevet 25. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blomkålris! Ha ønsket mengde blomkål i kjøkkenmaskinen, og kjør til bitene har blitt på størrelse med riskorn, eller mindre. Hiv hele sulamitten i en bolle sammen med godt smør samt krydder om du ønsker det, og la det stå på full guffe i 7 minutter. Anonymkode: 38c25...43c ...full guffe i mikrobølgeovn, kan kanskje være en grei detalj å huske å få med. Anonymkode: 38c25...43c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 blomkålvinger: http://www.vegetarbloggen.no/2016/09/19/bbq-blomkalvinger/ grønnsakspai: http://www.veganmisjonen.com/2015/10/oppskrift-pai-ostesaus.html?m=1 Fylt aubergine: http://www.veganmisjonen.com/2014/06/oppskrift-fylt-aubergine-bulgur.html?m=1 ovnsbakt blomkål https://greenbonanza.com/2018/04/26/hel-ovnsbakt-blomkal-med-tahini/ Anonymkode: 59c03...938
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #7 Skrevet 26. juli 2018 Veldig enkelt og godt (synes hvert fall jeg); Linse eller ertepasta fra f.eks Rema 1000, med tomatsaus/pastasaus. Anonymkode: 7a5b2...329
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå