AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 I år er den første sommeren jeg har vært så heldig å ha fått 4 uker sammenhengende ferie. På mange mange år. 15 år ganske så nøyaktig. Eller har jeg hatt en og en uke, eller to. Men jobbet i mellom disse. (Travelt i helsesektoren).. Men nå har det vært så deilig med disse 4 ukene fri. God tid til barn og familie. Sove ut noen få morgener. Late sene frokoster. Gruer meg noe så vanvittig til jobb igjen på mandag, og til ungene begynner på skolen igjen. Føler at det er "feil" å leve slik. Er dettte virkelig alt livet har å by på? Jobbe seg halvt ihjel i en krevende job, stresse med barn, hus, middager, fritidsaktiviteter, kjøring, osv... Føler flere det slik? Hva finner dere glede i i den travle shitty hverdagen? Anonymkode: c71e9...31c 8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I år er den første sommeren jeg har vært så heldig å ha fått 4 uker sammenhengende ferie. På mange mange år. 15 år ganske så nøyaktig. Eller har jeg hatt en og en uke, eller to. Men jobbet i mellom disse. (Travelt i helsesektoren).. Men nå har det vært så deilig med disse 4 ukene fri. God tid til barn og familie. Sove ut noen få morgener. Late sene frokoster. Gruer meg noe så vanvittig til jobb igjen på mandag, og til ungene begynner på skolen igjen. Føler at det er "feil" å leve slik. Er dettte virkelig alt livet har å by på? Jobbe seg halvt ihjel i en krevende job, stresse med barn, hus, middager, fritidsaktiviteter, kjøring, osv... Føler flere det slik? Hva finner dere glede i i den travle shitty hverdagen? Anonymkode: c71e9...31c Neida, livet har mye mer å by på. Det handler selvfølgelig om hva man selv vil at livet skal inneholde. Du har valgt jobb, hus og barn. Da går det meste av tid med til dette, slik er jo det livet. Andre velger bort barn og jobber bare innimellom. Gjerne for å finansiere reising o.l. Disse kan være utenlands i månedsvis, da de ikke har noe som holder dem fast. Livet er akkurat det man gjør det til selv, men mange finner nok seg selv i en "låst" situasjon pga at de bare har fulgt normen og blitt ganske så a4. Anonymkode: 9ec85...623 14
Lycka Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Du har nok bare et lite anfall av "ferien-er-over-blues" 😊 Tøft å komme tilbake de første dagene, men så kommer man inn i rutinene igjen og da er det egentlig ikke så ille. Er det mulig å organisere hverdagen din på en annen måte, så det ikke blir så mye stress for deg? Hva med vaskehjelp? Alliere deg med andre foreldre så dere kan kjøre annenhver gang f.eks? Bruke kolonial.no og Adams matkasse, så går middagene som en lek? Ha en sovedag hver i helgene (hvis du ikke er alene med barna, da), så man får hentet seg litt inn igjen osv. Og hva med å bestille en ferietur til høsten, så du har noe å se fram til? Jeg begynner å telle ned til neste ferie, så fort jeg er hjemme igjen 😂 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 Tidsklemma velger du selv, og lista for perfekt hus også. Ungene må ikke ha tusen aktiviteter og det må ikke være instavennlig hus 24/7. Anonymkode: d0212...050 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 Hva med å ikke pakke hverdagen inn med så mye fritidsaktiviteter? Man kan kansje heller gjøre ting sammen? Anonymkode: 0307e...837 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 Må det væra så travelt da? kutt ut alt du kan. Anonymkode: 3b071...f60 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å ikke pakke hverdagen inn med så mye fritidsaktiviteter? Man kan kansje heller gjøre ting sammen? Anonymkode: 0307e...837 Kanskje aktivitetene til barna til TS er noe som gir dem stor glede, og en arena for læring og mestring? Jeg skjønner deg godt, TS, men jeg tror det er veldig vanlig å kjenne på en følelse av doom og gloom ved ferieslutt. Min single søster klager over det samme Hvis du har hatt en kjempefin, avslappende ferie er det tøft å begynne hverdagen igjen. Et lite tips: Siden du har slappet av i ferien og nevner skolestart, regner jeg med at du har ganske store barn? Kanskje dere voksne kan sette dere ned en kveld før skolestart og se gjennom rutinene deres, både i forhold til barna og ellers, og se etter områder som kan endres eller skaper problemer. Eks. noe av det som stresser deg er middagene- kanskje dere skal prøve matkasse, eller kanskje dere skal lage en middagsplan og mannen ukehandler? Kanskje mannen er lei av at han alltid må gå tur med hunden- er Martin stor nok til å ta den oppgaven? Kanskje han kan få i oppgave å brette sammen tørt tøy også? Og Lise som måtte kjøres til dansingen i fjor- nå begynner hun i fjerde klasse, kanskje hun kan ta bussen selv? Ofte blir mønstre bare laget av seg selv, men ting endrer seg, og før et nytt skoleår er et bra tidspunkt å ta et hardt blikk på organiseringen av ting og se på hva som kan/bør gjøres annerledes. Selv grugleder jeg meg til hverdagen igjen. Det er slitsomt og travelt, men samtidig har hverdagene en god flyt når vi først kommer i gang. Ofte legger jeg meg om kvelden og er utslitt, men stolt over at vi faktisk får det til å gå rundt Anonymkode: 0cdd7...653 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 Barna mine har kun en fritidsaktivitet akkurat nå, fotball. 2 treninger i uka og eks antall kamper og kakebaking og kiosk"vert". Dette føler jeg ikke at vi kan velge bort, da vi har prøvd mye og det er dette de har landet på tilslutt. Men det er et vanvittig press fra miljøet om dugnadsarbeid, kjøring, baking, osv. Noe som vanskeliggjøres av at jeg jobber turnus i helsevesenet. Er alene om barna også, og må ha betalt barnevakt på de kvelder/netter jeg har jobbvakt - da familie ikke stiller opp. Her jeg bor får vi dessverre ikke Adams matkasse, og middag kjeder meg. Et nødvendig onde bare. Anonymkode: c71e9...31c
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 Først tenkte jeg; du må bare legge listen laver og akseptere at du ikke får trent, ryddet og laget middag fra bunnen så ofte som du ønsker. Og tenke på de med dobbelt så mange barn som du. Og at livet siden tidenes morgen har handlet om p brødfø seg selv og familien, skal vi nå liksom bare gjøre gøye ting og kose oss? Tenkte du virket litt..bortskjemt, nytelsessyk eller lat. MEN så kom det frem at du er alene med barna og har dem fulltid, og det gjør jo hele forskjellen. Skjønner at det blir pes og tidsklemme og at du føler deg som et hamster på i hjulet sitt. Er det noen mulighet for å bytte jobb til mindre skiftarbeid? Finnes det noen som baker som du kan kjøpe av (vet at noen selger hjemmebakst, har sider på Facebook)? Foreldre du kan samarbeide med ang kjøring henting (bytte på og ta annenhver gang)? Ang middager har jeg en liste på 20-25 enkle og sunne middager som tar kort tid å lage og som jeg kan kjøpe inn og ha i frysen/kjøleskapet/skapet. Det har spart meg mye tid og bry. Anonymkode: 63cdc...005 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 TS her. Tusen takk for gode råd. Tar det til meg Anonymkode: c71e9...31c 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 Du har krav på tre uker sammenhengende ferie. Hvis du ikke har hatt det på 15 år, er det på tide å koble inn fagforeningen. Anonymkode: dbbb3...015 4
Eneri Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 Kan ungene begynne å lage enkle middager hvis ingrediensene er kjøpt inn?Hjelper deg hverdagslogistikken å flytte middager til kvelden noen ganger? Kan du skysse unger på trening og bruke tida du må vente til å gjøre ærend som å handle, eller gå deg en tur med lydbok eller musikk på øret? Ungene kan lære seg å henge opp nyvaskede klær til tørk, de kan også plukke egne klær fra stativene når det er tørt. Man må bare prøve mange små tiltak så man ikke kveles av oppgaver og plikter i hverdagen. Kan du søke på dagtidsjobb? Hvis du går ned i lønn: hva er reell nedgang hvis du regner inn det du betaler i barnepass som du ikke lengre vil behøve? Er du flink å gjøre fine ting bare for deg selv på dager der du har formiddagsfri mens ungene er på skola? Gi deg selv litt velfortjent påfyll 😊 1
RoH Skrevet 25. juli 2018 #13 Skrevet 25. juli 2018 På 24.7.2018 den 20.19, AnonymBruker skrev: I år er den første sommeren jeg har vært så heldig å ha fått 4 uker sammenhengende ferie. På mange mange år. 15 år ganske så nøyaktig. Eller har jeg hatt en og en uke, eller to. Men jobbet i mellom disse. (Travelt i helsesektoren).. Men nå har det vært så deilig med disse 4 ukene fri. God tid til barn og familie. Sove ut noen få morgener. Late sene frokoster. Gruer meg noe så vanvittig til jobb igjen på mandag, og til ungene begynner på skolen igjen. Føler at det er "feil" å leve slik. Er dettte virkelig alt livet har å by på? Jobbe seg halvt ihjel i en krevende job, stresse med barn, hus, middager, fritidsaktiviteter, kjøring, osv... Føler flere det slik? Hva finner dere glede i i den travle shitty hverdagen? Anonymkode: c71e9...31c Velkommen til likestilling der far og mor skal skvises maksimalt for felleskapets beste. Selv gikk jeg ned til 80% stilling i 2011 for å få mer tid med barna. Dette ble prioritert foran økonomi. Har ikke angret på denne avgjørelsen, det beste er om begge foreldre kan gjøre dette og følge opp egne barn. 1
Eneri Skrevet 26. juli 2018 #14 Skrevet 26. juli 2018 15 timer siden, RoH skrev: Velkommen til likestilling der far og mor skal skvises maksimalt for felleskapets beste. Selv gikk jeg ned til 80% stilling i 2011 for å få mer tid med barna. Dette ble prioritert foran økonomi. Har ikke angret på denne avgjørelsen, det beste er om begge foreldre kan gjøre dette og følge opp egne barn. Sikkert fint å ha mulighet til å gå ned i stilling, og om begge forlade har en dag fri hver i uka, evt kortere arbeidsdag går det lett ihop. Men TS er alene med barna, og da blir det verre mht inntekt. Ellers er jeg enig med deg i at man som to foreldre som fremdeles bor sammen kan gå ned i inntekt til fordel for den praktiske hverdagen. Jeg hadde noen år der jeg jobber 80, 85 og 90% og en mann i turnusjobb, og for oss ble det en god løsning mens barna var i førskolealder. 1
RoH Skrevet 26. juli 2018 #15 Skrevet 26. juli 2018 49 minutter siden, Eneri skrev: Sikkert fint å ha mulighet til å gå ned i stilling, og om begge forlade har en dag fri hver i uka, evt kortere arbeidsdag går det lett ihop. Men TS er alene med barna, og da blir det verre mht inntekt. Ellers er jeg enig med deg i at man som to foreldre som fremdeles bor sammen kan gå ned i inntekt til fordel for den praktiske hverdagen. Jeg hadde noen år der jeg jobber 80, 85 og 90% og en mann i turnusjobb, og for oss ble det en god løsning mens barna var i førskolealder. Har vært alene med barn siden 2011. Men har heldigvis en godt betalt jobb så har muligheten. Turnus er veldig slitsom, og helsevesent gjør en jo sjelden rik. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå