AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Jeg har en snill far på 80 år som stiller mye opp og ordner ulike ting for meg, og jeg setter stor pris på han, men problemet er han spør veldig ofte ikke hva jeg vil eller ikke. Eksempler på dette er han kan plutselig ha ryddet garasjen, eller bygd hyller i kjelleren, osv... uten å spørre om jeg ønsker det. Som regel synes jeg det er ok, og gjør ikke noe stor sak av det. Men innimellom føler jeg som jeg har lite jeg skulle sagt i mitt eget hjem. Og nå er det slik at pappa har også vært mye på besøk i det siste. I starten var det dagsbesøk to til tre ganger i uka. Så ble det til at han ofte finner ut at han skal ligge over ( det er en times kjøretur der han bor), og i det siste har han også kommet og vært i dagesvis uten avtale. Jeg sjonglerer mellom flere jobber og har sett veldig frem til en fredfull ferie. Jeg trenger det sårt for å lade opp for å klare meg gjennom en vanlig hverdag igjen. Jeg var nesten på gråten da allerede samme dagen som jeg gikk på ferie ringte pappa og antydet at han tenkte å ta seg en tur for å ta tak i flere arbeidsoppgaver han mente måtte gjøres. ( Her er ingenting som jeg vet om som trengs å gjøres) Jeg klarte å lure meg unna og ga beskjed om at jeg hadde andre planer og at jeg var nettopp gått på ferie og så frem til å nyte de neste ukene. Utover uka kom det flere forespørsler. Jeg forklarte flere ganger at jeg har ferie og trengte sårt disse ukene for å hente meg inn. Og dessuten var det ingenting jeg trengte hjelp med akkurat nå. <Du må bare ta ferie så mye du vil, men jeg har arbeid å gjøre >var svaret jeg fikk. Så kom han da en dag uanmeldt og han har nå vært i fem dager allerede. Det ser ikke ut som han har planer å dra med det første heller. Han står tidlig opp og begynner å romstere rundt i huset, men gjør egentlig ikke noe enn å flytte på saker og ting. Og når kvelden kommer tar han overdømmet over tv’en og godstolen. Så ingen andre kommer til. Jeg hinter frem på flere ganger at jeg blir veldig stresset av at han skal være der når jeg ønsket litt fri, men han tar ikke hintet. Jeg føler ikke jeg kan jage han heller, han er tross alt en gammel enkemann og han kjeder seg sikkert. Jeg føler meg slem bare på grunn av at jeg tenker som jeg gjør. Men saken er, han har et helt annet liv enn det jeg har. Disse 4 ukene er gullverdt for meg. Og jeg føler jeg bukker under hvis ikke jeg får disponere disse dagene som jeg vil. Og nå er det bare 14 dager igjen. Hva gjør jeg? Anonymkode: 972a2...4a4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Sjekk etter restplasser og hopp på en sydentur og kom deg vekk. Eller kanskje du kjenner noen som har ei hytte du kan få låne/leie? Anonymkode: b4027...86f 7
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #3 Skrevet 25. juli 2018 Har tenkt tanken😓 Anonymkode: 972a2...4a4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #4 Skrevet 25. juli 2018 Jeg ville heller hoppet på en restplass og reist bort enn å såre faren din ved å be han reise. Han er 80 år og ensom, og du vet jo aldri hvor lenge du får beholde han. Anonymkode: 20cff...233 16
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville heller hoppet på en restplass og reist bort enn å såre faren din ved å be han reise. Han er 80 år og ensom, og du vet jo aldri hvor lenge du får beholde han. Anonymkode: 20cff...233 Det er tanken på å skåne han at jeg ikke ønsker å be han reise. Men jeg kjenner at jeg selv trenger denne ferien så sårt fordi det er mye arbeid og stress ellers i året. Jeg klarer ikke å slappe av nå og vil bare skrike. Anonymkode: 972a2...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 2 minutter siden, Stella Rose skrev: Er bare å si nei, det passer ikke. Ikke så lett å bare si nei, men jeg har gitt klar beskjed om at det er ferien min og jeg ønsket å slappe av opptil flere ganger. Jeg er kjempe fortvilt. Anonymkode: 972a2...4a4 3
Gjest Stella Rose Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke så lett å bare si nei, men jeg har gitt klar beskjed om at det er ferien min og jeg ønsket å slappe av opptil flere ganger. Jeg er kjempe fortvilt. Anonymkode: 972a2...4a4 Jo, det er lett, men så lenge du har gitt beskjed, og han ikke bryr seg, virker han veldig egoistisk. Men du må lærer deg å si nei, ikke la han styre, selv om han er gammel.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 Akkurat nå, Stella Rose skrev: Jo, det er lett, men så lenge du har gitt beskjed, og han ikke bryr seg, virker han veldig egoistisk. Men du må lærer deg å si nei, ikke la han styre, selv om han er gammel. Han har nok alltid vært litt <egoistisk> og bryr seg lite om hva folk tenker og mener, og har litt vanskelig for å sette seg inn i andres situasjoner. Men han er også veldig god på bunnen og har hjelpa meg masse. Er redd hvis jeg avviser han direkte så kan han bli såret og snurt på meg veldig lenge. Og når han er så gammel som han er, så er jeg redd jeg plutselig mister ham og det siste jeg gjorde var å be han la meg være i fred i ferien. Anonymkode: 972a2...4a4 2
Glitnir Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 Er det bare deg, eller er det flere i familien? Hva synes de andre i så fall om at han kommer og fikser, ordner og blir værende? Har du evt noen søsken, barn, tanter eller onkler han kan «videresendes» til?
Gjest Stella Rose Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han har nok alltid vært litt <egoistisk> og bryr seg lite om hva folk tenker og mener, og har litt vanskelig for å sette seg inn i andres situasjoner. Men han er også veldig god på bunnen og har hjelpa meg masse. Er redd hvis jeg avviser han direkte så kan han bli såret og snurt på meg veldig lenge. Og når han er så gammel som han er, så er jeg redd jeg plutselig mister ham og det siste jeg gjorde var å be han la meg være i fred i ferien. Anonymkode: 972a2...4a4 Jeg forstår, men jeg syns ikke du skal la han ødelegge ferien din av den grunn, si du har bestilt tur og derfor ikke kan ha besøk av ham nå, men at dere snakkes etter ferien,
vintage Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 13 minutter siden, Stella Rose skrev: Er bare å si nei, det passer ikke. Selvfølgelig er det ikke bare å si nei til sin 80 år gamle (hjelpsomme) far! Men jeg skjønner jo at det er et lett råd å gi for den som ikke står midt oppi det. Ts: Tror jeg vill fulgt rådet du har fått om å reise vekk selv litt. 10
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #13 Skrevet 25. juli 2018 Han er sikkert ensom og det er lettere å bruke ting som må gjøres som unnskyldning enn å si at han er ensom. Men jeg forstår deg godt. Tror jeg også hadde reist bort et sted, spiller nesten ingen roll hvor. Men siden han mest sannsynlig er ensom så trenger han deg også, så ikke bli borte så alt for lenge. Har han ingen andre han kan være hos? Det finnes også frivillige besøkspersoner som kan komme innom han innimellom. Anonymkode: f7bf8...679 4
Gjest Stella Rose Skrevet 25. juli 2018 #14 Skrevet 25. juli 2018 6 minutter siden, vintage skrev: Selvfølgelig er det ikke bare å si nei til sin 80 år gamle (hjelpsomme) far! Men jeg skjønner jo at det er et lett råd å gi for den som ikke står midt oppi det. Ts: Tror jeg vill fulgt rådet du har fått om å reise vekk selv litt. Hva vet du om hva jeg har stått oppi ?
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #15 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, Stella Rose skrev: Jeg forstår, men jeg syns ikke du skal la han ødelegge ferien din av den grunn, si du har bestilt tur og derfor ikke kan ha besøk av ham nå, men at dere snakkes etter ferien, 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er sikkert ensom og det er lettere å bruke ting som må gjøres som unnskyldning enn å si at han er ensom. Men jeg forstår deg godt. Tror jeg også hadde reist bort et sted, spiller nesten ingen roll hvor. Men siden han mest sannsynlig er ensom så trenger han deg også, så ikke bli borte så alt for lenge. Har han ingen andre han kan være hos? Det finnes også frivillige besøkspersoner som kan komme innom han innimellom. Anonymkode: f7bf8...679 Han er nok ensom ja, men både jeg og barna mine besøker og ringer han så ofte vi kan. Og han bor i kjellerleilighet hos tanta mi, så hun stikker også innom så å si daglig. Ellers er han mobil, har serfikat og ingen grunn til å ikke være sosial. Anonymkode: 972a2...4a4
vintage Skrevet 25. juli 2018 #16 Skrevet 25. juli 2018 4 minutter siden, Stella Rose skrev: Hva vet du om hva jeg har stått oppi ? Og du fortalte lett og greit til en gammel mann at han ikke var velkommen? 7
Gjest Stella Rose Skrevet 25. juli 2018 #17 Skrevet 25. juli 2018 (endret) 6 minutter siden, vintage skrev: Og du fortalte lett og greit til en gammel mann at han ikke var velkommen? Så lenge det ikke passet, ja. Endret 25. juli 2018 av Stella Rose
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #18 Skrevet 25. juli 2018 39 minutter siden, Glitnir skrev: Er det bare deg, eller er det flere i familien? Hva synes de andre i så fall om at han kommer og fikser, ordner og blir værende? Har du evt noen søsken, barn, tanter eller onkler han kan «videresendes» til? Jeeg er enebarn😅 men ja, jeg har tante og søskenbarn i nærheten. Han bor i kjelleren hos tanta mi da. Anonymkode: 972a2...4a4
Gjest Mysticgirl Skrevet 25. juli 2018 #19 Skrevet 25. juli 2018 2 timer siden, Stella Rose skrev: Så lenge det ikke passet, ja. Ikke alle har hjerte til det, spesielt når han er gammel og har vært så hjelpsom. Det kan være vanskeligere for andre enn det var for deg
Vinky Skrevet 25. juli 2018 #20 Skrevet 25. juli 2018 Så vanskelig Jeg syns egentlig det blir feil å reise vekk.. Syns du skal sette deg ned og ta en ordentlig, men samtidig hyggelig prat med han. Forklar at du setter umåtelig pris på all hjelp fra han. Hvor glad du er i han osv osv, men vær samtidig klar på at disse ukene er veldig dyrebare for deg mtp avbrekk fra jobb og få ladet bateriene. Du kan jo også fks foreslå noe hyggelig dere kan gjøre en helg etter ferien, så han har noe å se frem til og ikke føler seg utestengt. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå