Gå til innhold

Blir frustrert over hvor dårlig standard det er på mange hybler og leiligheter.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i Tromsø, som har et ganske presset boligmarked - men er heldigvis ferdig om 1 år. 

Har vært på utkikk etter hybel / hybelleilighet / mindre leilighet siden Vår, og jeg vil si at 80% av det som er på markedet kan oppsummeres som overpriset søppel. 

Det er snakk om dårlig ombygde boder, hybler som ikke har vært pusset opp siden 90-tallet, leiligheter som har blitt bygget om til hybler. Mye elendig håndverk, og generelt stusselig standard. 

Men toppen av alt er jo prisene. Finner nesten ikke noe som helst til under 5000 kr, og ofte så er det heller snakk om 6000 - 8000 kr for 8 - 12 m^2.

Hva er poenget? Nei, jeg vet egentlig ikke. Bare en utblåsing. Boligeiere hadde ikke engang fått halvparten for 7-8 år siden, men pga. skakkjørt boligpolitikk, så er de nå i posisjonen til å ta hva de vil. Faktisk vurderer jeg bare å flytte langt ut i distriktet, og heller ta alle fag som nettbasert, får så utrolig mye mer for pengene!  

Slik er det nå i Tromsø. Regner med det er like ille i Trondheim / Oslo / Bergen / osv. ?  

Anonymkode: 705b2...602

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme prisene/noe høyere i Akershus område men større størrelse ettroms, men de størrelsene du snakker om, er det kollektiv?

Er en del greie, men reagerer noen ganger på hva folk leier ut til hvilke priser. Har de ikke tenkt på at det er folk som faktisk skal bo der? Syns folk ihvertfall kan pusse opp, lage ett ordentlig kjøkken og sørge for godt med lys. Om møblert, nye nøytrale møbler osv.

Anonymkode: b05ab...76d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I starten må man nesten ta til takke med det man finner. Så får man noe bedre etterhvert, gjennom kjente.

Anonymkode: d85be...a5b

AnonymBruker
Skrevet

Følger med en del på markedet i Trondheim, mye pga vi selv leier ut en 2-roms leilighet. 

Synes mye har god standard nå kontra for noen år siden. Mye pga det er «overflod» av hybler og leiligheter til leie her. Vår leilighet er litt under 40 kvm, nyoppusset med lyse vegger, nytt bad, nye hvitevarer, alt inkludert (strøm, internett), sentralt og fint område. Vi har ikke hatt problemer med å leie ut vår bolig, men jeg vet at mange har hatt problemer. Og de fleste har gjort et grep og pusset opp boligen de skal leie ut. 

Har hørt en del om leiemarkedet i Tromsø (venninne som studerte der for typ 4-5 år siden), og det virket håpløst da også. De fikk seg en studentleilighet og den var faktisk ganske så fin. Kunne det vært et alternativ for deg? :) 

Anonymkode: 4656e...7ab

AnonymBruker
Skrevet

Var heldig å fikk kjøpt meg en 62kvm stor 3 roms leilighet i bergen, pga snill forelder som hjalp meg. Er utrolig digg når man alt man betaler er 9000 og det inkluderer tv/cabel/intenett alt av vedlikehold på bygget. Må være utrolig frustrerende å nærmest kaste pengene ut vinduet til en grisk sleip og skitten utleier.

Anonymkode: e1241...a1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Drammen, og har en datter som gjerne vil flytte ut. Men det beste alternativet vi fant var 40 m2 til 9500 kr, den lå heller ikke sentralt. Tar 20 min med buss til sentrum. 

Husker for 20 år siden, da jeg bodde i Oslo på 15 m2, for 2200 kr. Så flyttet jeg til en mindre by, og fikk en helt ny fin leilighet med terrasse og hage til 3000 kr i måneden.

Anonymkode: 78e25...a62

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Tromsø, som har et ganske presset boligmarked - men er heldigvis ferdig om 1 år. 

Har vært på utkikk etter hybel / hybelleilighet / mindre leilighet siden Vår, og jeg vil si at 80% av det som er på markedet kan oppsummeres som overpriset søppel. 

Det er snakk om dårlig ombygde boder, hybler som ikke har vært pusset opp siden 90-tallet, leiligheter som har blitt bygget om til hybler. Mye elendig håndverk, og generelt stusselig standard. 

Men toppen av alt er jo prisene. Finner nesten ikke noe som helst til under 5000 kr, og ofte så er det heller snakk om 6000 - 8000 kr for 8 - 12 m^2.

Hva er poenget? Nei, jeg vet egentlig ikke. Bare en utblåsing. Boligeiere hadde ikke engang fått halvparten for 7-8 år siden, men pga. skakkjørt boligpolitikk, så er de nå i posisjonen til å ta hva de vil. Faktisk vurderer jeg bare å flytte langt ut i distriktet, og heller ta alle fag som nettbasert, får så utrolig mye mer for pengene!  

Slik er det nå i Tromsø. Regner med det er like ille i Trondheim / Oslo / Bergen / osv. ?  

Anonymkode: 705b2...602

Det er jo tydeligvis ikke overpriset, da de får leid ut.

Hadde for øvrig aldri turt å leie ut noe som var nyoppusset/nytt, da det er vanskelig å få noe ut av depositumet, og veldig mange leietakere driter i hvordan de behandler et utleieobjekt. Det er jo ikke deres, så hvorfor gidde.

Anonymkode: bef6c...868

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler 9000 i mnd for en nyoppusset og fin leilighet på over 50 kvadrat her i Tromsø. Synes det er helt greit jeg. 

Anonymkode: 2ce2b...440

AnonymBruker
Skrevet

jeg har vært heldig og funnet en leilighet i bergen, 36 m2, 6000kr+strøm. med balkong.

veldig greie husverter; denne skulle nok egentlig kostet min.8500, så er veldig glad for dette. tidligere bet.jeg 10 000kr, noe som er fint om man eier, men ikke greit når man leier. skal prøve å spare 3000kr i mnd nå, til ek.

Anonymkode: 76591...d82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ofte meglere har forskjellige standard på boligene sine. - utleiestandard er boliger med nedslitte kjøkken og bad, mens det er en helt annen standard om eier skal bo der selv. De som betaler tusenvis av kroner for å leie en bolig, har krav på akkurat samme standard som hun eller han skulle eid. Man skal ikke måtte ta til takke med nedslitte hjem fordi man leier. 

Anonymkode: eae6b...a2f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vel...
I Tromsø har jeg sett folk leie ut ulovlig rom med mug og uten rømmningsvindu. 
Har aldri sett det i Oslo. Vil si det er brutalt marked i Tromsø i forhold til i andre storbyer, spesielt med tanke på hvor mange skoler det er i Tromsø. De har rett og slett ikke utviklet byen godt nok og kaster bort plass på hoteller. 😕 

Faktisk, bare for å nevne det, i Tromsø er den eneste plassen man kan tvinges til å hogge ved eller være barnevakt og fremdeles betale 7000 i leie. 😕 
Sett noen motbydelige annonser, og sett folk få leie til latterlige dyre priser, etter å ha bestukket folk for å leie, med løfter om tjenester og alt mulig. Tromsø er den verste leie byen for en student.

(tromsøværing)

Endret av Drakan
bare for å nevne det
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo tydeligvis ikke overpriset, da de får leid ut.

Hadde for øvrig aldri turt å leie ut noe som var nyoppusset/nytt, da det er vanskelig å få noe ut av depositumet, og veldig mange leietakere driter i hvordan de behandler et utleieobjekt. Det er jo ikke deres, så hvorfor gidde.

Anonymkode: bef6c...868

Det kan jo være overpriset forde, hva de må betale i forhold til standar og hva man har råd til som student. Grunnen til at de får leid ut er fordi det er for få hybler og for mange som trenger hybel. Dette kan samskipnaden løse ved å bygge masse studentboliger, så det blir leietagere marked. Da må huseiere pusse opp for å få leid ut. Det er mye viktigere at folk har trygge gode steder å bo som gir livskvalitet enn at noen tjener masse penger på å leie ut alt for dyrt til standard. 

Anonymkode: b05ab...76d

• Liker 3
Skrevet

Jeg er utleier, men ikke i Norge og med turister. Jeg føler også at noen av mine leiligheter er gamle og må derfor holde en lav pris i forhold til de nyoppussede konkurrentene I byen. Men det blir uansett mye, mye dyere enn det du betaler også fordi jeg selger på ukesbasis og kun i sesongen. Hadde jeg fått solgt utenom sesong hadde jeg gått med på en god del lavere pris. 

Jeg holder på med oppussing, men det er helt utrolig dyrt. Her regner man med at man må renovere minst hvert 20-30 år og det blir noen millioner per leilighet. 

For noen år tilbake bygde jeg om taket og for å få råd til å bygge om de andre leilighetene må jeg ta opp et nytt lån om noen år.

Bare det å vedlikeholde, eletriker, rørlegger, maling osv koster veldig mye. 

Det er veldig dyrt å leie, med det er garantert ikke billig å eie! 

Skrevet

Tromsø er nok er veldig spesielt marked, med universitet og en drøss VG skoler innenfor en lite geografisk område. Det aller neste av utleiemarkedet står det private for. De skor seg neppe så veldig, for boligene er utrolig dyre og man er helt avhengig av utleie for å få finansiering. 

Du kan alltids mene de et overpriset, men markedet er nå engang sånn. Den eneste veien ut er større grad av offentlig boligbygging. Dagens regjering har jo så stor tro på at det private markedet er løsingen på alt, så det spørs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...