miss summers Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Jeg har lenge tenkt på å bytte ut ordinær melk, ost og yoghurt med plantebasert og lurer litt på hva «ekspertene» her inne kan anbefale, både i forhold til smak, næringsstoff (fett etc) og eventuelt pris. Jeg bruker laktosefri i dag da jeg får veldig ubehag av laktose Trenger forsåvidt ingen erstatning for ost, men det er stort sett det jeg spiser på brødskiva. Bruker melk eller yoghurt til hjemmeblandet frokost (havregryn, linfrø oh rosiner). Veldig glad i naturell yoghurt, så om det finnes gode alternativer blir jeg glad
blaamandag Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Eneste virkelige alternativ til vanlige melkkeprodukter om du reagerer på laktose er de laktosefrie versjonene. Det er forøvrig knapt laktose i ekte smør, muggost og harde hvitost av kumelk. Ingen grunn til å bytte ut disse. Du får sikkert en mengde alternativer her men i min erfaring: ALLE ostealternativ smaker skunk, INGEN av dem oppfører seg som ost. Samme gjelder melkeerstatninger. Er du ute etter noe som smaker/oppfører seg som melk vil du ikke finne noe. Du må tilpasse ditt bruk i sauser, baking osv. til den erstatning du velger, den vil ikke tilpasse seg ditt bruk. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Vi er veldig fornøyd med oatly sine melkeerstatninger Anonymkode: 543f0...124
miss summers Skrevet 24. juli 2018 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er veldig fornøyd med oatly sine melkeerstatninger Anonymkode: 543f0...124 Er det da snakk om havre?
miss summers Skrevet 24. juli 2018 Forfatter #5 Skrevet 24. juli 2018 7 minutter siden, blaamandag skrev: Eneste virkelige alternativ til vanlige melkkeprodukter om du reagerer på laktose er de laktosefrie versjonene. Det er forøvrig knapt laktose i ekte smør, muggost og harde hvitost av kumelk. Ingen grunn til å bytte ut disse. Du får sikkert en mengde alternativer her men i min erfaring: ALLE ostealternativ smaker skunk, INGEN av dem oppfører seg som ost. Samme gjelder melkeerstatninger. Er du ute etter noe som smaker/oppfører seg som melk vil du ikke finne noe. Du må tilpasse ditt bruk i sauser, baking osv. til den erstatning du velger, den vil ikke tilpasse seg ditt bruk. Takk. Ost er ikke så viktig. Det er det lille jeg bruker i matlaging av melk som jeg tenkte bytte ut.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 1 hour ago, miss summers said: Jeg har lenge tenkt på å bytte ut ordinær melk, ost og yoghurt med plantebasert og lurer litt på hva «ekspertene» her inne kan anbefale, både i forhold til smak, næringsstoff (fett etc) og eventuelt pris. Jeg bruker laktosefri i dag da jeg får veldig ubehag av laktose Trenger forsåvidt ingen erstatning for ost, men det er stort sett det jeg spiser på brødskiva. Bruker melk eller yoghurt til hjemmeblandet frokost (havregryn, linfrø oh rosiner). Veldig glad i naturell yoghurt, så om det finnes gode alternativer blir jeg glad Salat. Nei, jeg kødder ikke. Du må tenke litt nytt om du skal legge om kostholdet. Anonymkode: 8bc9b...918
miss summers Skrevet 24. juli 2018 Forfatter #7 Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Salat. Nei, jeg kødder ikke. Du må tenke litt nytt om du skal legge om kostholdet. Anonymkode: 8bc9b...918 Skal ikke legge om kostholdet. Kun bytte ut melk.
Tvist Skrevet 25. juli 2018 #8 Skrevet 25. juli 2018 Synes soyayoghurt er godt, funker å spise og til søte ting, men ikke til Tzatziki (for søt). Havreyoghurt liker jeg ikke.
Drakan Skrevet 25. juli 2018 #9 Skrevet 25. juli 2018 Du kan kjøpe violife ost, laktosefri yoghurt (er av å til på tilbud, så da får du det rimelig). Det er en sourcream variant av tofu eller soya du kan kjøpe også som er veldig god, og det meste av vegetariansk utenom av meieri produkte funker greit. Når det gjelder krem, gå for laktosefri kremfløte.
Inwe Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 15 timer siden, miss summers skrev: Takk. Ost er ikke så viktig. Det er det lille jeg bruker i matlaging av melk som jeg tenkte bytte ut. Om det er i matlaging bør du forsøke Oatly sine produkter som nevnt over her. Jeg brukte de til det meste av matlaging også før jeg byttet til et plantebasert kosthold, rett og slett fordi det smaker bedre. Som yoghurt liker jeg Alporo sine, men det er smak og behag, samboeren liker de ikke da han ikke liker soyasmaken. Ost har jeg ikke forsøkt enda bortsett fra på restaurant, beste cheddaren jeg noen gang har smakt til tross for at den er uten melk. Skal forsøke et par ostevarianter nå når jeg skal hjem på ferie, her finner jeg de ikke nemlig. 1
miss summers Skrevet 25. juli 2018 Forfatter #11 Skrevet 25. juli 2018 44 minutter siden, Inwe skrev: Om det er i matlaging bør du forsøke Oatly sine produkter som nevnt over her. Jeg brukte de til det meste av matlaging også før jeg byttet til et plantebasert kosthold, rett og slett fordi det smaker bedre. Som yoghurt liker jeg Alporo sine, men det er smak og behag, samboeren liker de ikke da han ikke liker soyasmaken. Ost har jeg ikke forsøkt enda bortsett fra på restaurant, beste cheddaren jeg noen gang har smakt til tross for at den er uten melk. Skal forsøke et par ostevarianter nå når jeg skal hjem på ferie, her finner jeg de ikke nemlig. Takk ☺️ Tror det blir å prøve oatly først.
miss summers Skrevet 25. juli 2018 Forfatter #12 Skrevet 25. juli 2018 4 timer siden, Inwe skrev: Om det er i matlaging bør du forsøke Oatly sine produkter som nevnt over her. Jeg brukte de til det meste av matlaging også før jeg byttet til et plantebasert kosthold, rett og slett fordi det smaker bedre. Som yoghurt liker jeg Alporo sine, men det er smak og behag, samboeren liker de ikke da han ikke liker soyasmaken. Ost har jeg ikke forsøkt enda bortsett fra på restaurant, beste cheddaren jeg noen gang har smakt til tross for at den er uten melk. Skal forsøke et par ostevarianter nå når jeg skal hjem på ferie, her finner jeg de ikke nemlig. Forresten, jeg ser at oatly melken har mer fett og karbo enn den laktosefrie jeg har brukt. Ville du likevel anbefalt havre over kumelk? Om det skulle ha en helsegevinst i tillegg?
Inwe Skrevet 25. juli 2018 #13 Skrevet 25. juli 2018 (endret) 14 minutter siden, miss summers skrev: Forresten, jeg ser at oatly melken har mer fett og karbo enn den laktosefrie jeg har brukt. Ville du likevel anbefalt havre over kumelk? Om det skulle ha en helsegevinst i tillegg? Ja, meieriprodukter er ikke bra for oss. Kumelk er laget for å gjøre en liten kalv til en stor ku/okse, så det inneholder for mye hormoner. Du har sikkert hørt at mange kutter meieriprodukter for å bli kvitt akne? Akne er noe som oppstår når du har en hormonubalanse i kroppen, derfor de fleste får det i puberteten, under graviditet og ved start/slutt på hormonprevensjon. Optimalt skulle vi ikke hatt akne i det hele tatt som voksne. De har også funnet sammenheng mellom stort forbruk av meieriprodukter og prostata- og brystkreft. Selv spiser jeg høykarbo, så karbohydrater har jeg aldri passet på. Trener mye og har alltid vært glad i karbohydrater så ser ikke hvorfor jeg skal kutte de. Hver gang jeg kommer med dette i en tråd får jeg beskjed om at jeg driver med veganpropaganda. Det er ikke min intensjon i det hele tatt. Jeg spiser vegansk for min egen helses del og har ingen planer om å omvende noen. Meierprodukter er noe jeg har forsøkt å unngå i større eller mindre grad ganske lenge, da det kan hindre resultater i forhold til trening og slikt også (har ingen kilder på det siste her, kun fått det fortalt og testet selv). Endret 25. juli 2018 av Inwe 1
miss summers Skrevet 25. juli 2018 Forfatter #14 Skrevet 25. juli 2018 7 minutter siden, Inwe skrev: Ja, meieriprodukter er ikke bra for oss. Kumelk er laget for å gjøre en liten kalv til en stor ku/okse, så det inneholder for mye hormoner. Du har sikkert hørt at mange kutter meieriprodukter for å bli kvitt akne? Akne er noe som oppstår når du har en hormonubalanse i kroppen, derfor de fleste får det i puberteten, under graviditet og ved start/slutt på hormonprevensjon. Optimalt skulle vi ikke hatt akne i det hele tatt som voksne. De har også funnet sammenheng mellom stort forbruk av meieriprodukter og prostata- og brystkreft. Hver gang jeg kommer med dette i en tråd får jeg beskjed om at jeg driver med veganpropaganda. Det er ikke min intensjon i det hele tatt. Jeg spiser vegansk for min egen helses del og har ingen planer om å omvende noen. Meierprodukter er noe jeg har forsøkt å unngå i større eller mindre grad ganske lenge, da det kan hindre resultater i forhold til trening og slikt også (har ingen kilder på det siste her, kun fått det fortalt og testet selv). Ok, takk. Jeg har aldri hatt problemer med akne, men merker vel at jeg blir litt oppblåst av blant annet yoghurt, selv om den er uten laktose (reagerer veldig på laktose). Så da prøver jeg havremelk først, og om det ikke smaker godt ser jeg at det er mange andre alternativer.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #15 Skrevet 25. juli 2018 4 minutter siden, Inwe skrev: Ja, meieriprodukter er ikke bra for oss. Kumelk er laget for å gjøre en liten kalv til en stor ku/okse, så det inneholder for mye hormoner. Du har sikkert hørt at mange kutter meieriprodukter for å bli kvitt akne? Akne er noe som oppstår når du har en hormonubalanse i kroppen, derfor de fleste får det i puberteten, under graviditet og ved start/slutt på hormonprevensjon. Optimalt skulle vi ikke hatt akne i det hele tatt som voksne. De har også funnet sammenheng mellom stort forbruk av meieriprodukter og prostata- og brystkreft. Hver gang jeg kommer med dette i en tråd får jeg beskjed om at jeg driver med veganpropaganda. Det er ikke min intensjon i det hele tatt. Jeg spiser vegansk for min egen helses del og har ingen planer om å omvende noen. Meierprodukter er noe jeg har forsøkt å unngå i større eller mindre grad ganske lenge, da det kan hindre resultater i forhold til trening og slikt også (har ingen kilder på det siste her, kun fått det fortalt og testet selv). Dette stemmer ikke. Beklager, men her må du lese mer. Kumelk er heller absolutt ikke skadelig, og hemmer ikke trening. Selvfølgelig holder det da med ett glass om dagen, og ikke et glass melk, melk/fløte/rømme i maten, yoghurt og ost på skriva, som er vanlig for mange. Det er som med alt annet; måtehold er nøkkelen. Så jo, når du kommer ned påstander som ikke stemmer(og i tillegg ikke underbygger disse) blir det som propaganda å regne.. Hilsen ei som ikke drikker melk eller spiser kjøtt, men som holder seg til forskning og ikke sprer løgner. TS: jeg liker å bruke fra merket oatly. Ellers lager jeg "melk" hjemme av nøtter og korn. Det er også godt soyayoghurt er en god erstatning for vanlig yoghurt. Ellers har du jo alt som er laktoseredusert, fra oster til melk. Anonymkode: b3f90...30f 2
Inwe Skrevet 25. juli 2018 #16 Skrevet 25. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Beklager, men her må du lese mer. Kumelk er heller absolutt ikke skadelig, og hemmer ikke trening. Selvfølgelig holder det da med ett glass om dagen, og ikke et glass melk, melk/fløte/rømme i maten, yoghurt og ost på skriva, som er vanlig for mange. Det er som med alt annet; måtehold er nøkkelen. Så jo, når du kommer ned påstander som ikke stemmer(og i tillegg ikke underbygger disse) blir det som propaganda å regne.. Hilsen ei som ikke drikker melk eller spiser kjøtt, men som holder seg til forskning og ikke sprer løgner. TS: jeg liker å bruke fra merket oatly. Ellers lager jeg "melk" hjemme av nøtter og korn. Det er også godt soyayoghurt er en god erstatning for vanlig yoghurt. Ellers har du jo alt som er laktoseredusert, fra oster til melk. Anonymkode: b3f90...30f Da bør faktisk du lese deg opp litt. Kumelk er ikke bra for oss. Skal finne forskning på det når jeg ikke er på jobb. Jeg sprer hverken løgner eller driver propaganda. Jeg forholder meg til forskningen jeg har lest, hørt og sett. Dessverre liker jeg bedre å høre på podcaster på jobb og se dokumentarer hjemme så har ingen artikler akkurat her, men jeg skal finne de til deg jeg. Kumelk kan være skadelig selv i små mengder, iallefall for menn.
Gjest Overrasket Skrevet 25. juli 2018 #17 Skrevet 25. juli 2018 Det vi vet om melk, er at det inneholder bGH, IGF1 og østrogen. bGH er hormonet som har gitt opphavet til denne myen om at melkens hormoner er kalvens veksthormoner. Kalven lager nok mange, mange ganger mer hormoner selv i egen kropp, og det er hovedkilden til kalvens veksthormoner. bGH i melk er ikke nok for å få en liten kalv til å vokse. Vi snakker om et tusenedels gram hormoner per liter, før mesteparten er ødelagt i varmebehandlingen. Når det gjelder IGF1, fører soyaprodukter til høyere stigning i IGF1-nivået i kroppen enn stigningen fra melk. Dette er antageligvis fordi proteininntak, ikke melkeinntak, avgjør IGF1-nivået. Undersøkelser på mus viste at man fant endringer i østrogennivå etter å ha tilført mus 1000 ganger så mye østrogen som i den mest østrogenholdige melken. Alt vi tar inn passerer gjennom leveren, som filtrere ut stoffer vi ikke trenger i kroppen. Man kan selvfølgelig si at det at vi har en lever som rydder opp er ikke alene grunn nok til å innta noe, men vi utsetter nok leveren for mye verre ting enn melk. Hovedproblemet med melk er alle mytene, de pseudovitenskapelige teoriene og det moderne menneskets behov for å gå rundt å tro en masse ting om mat. For all del, jeg mener faktisk ikke at folk bør drikke mer melk. Jeg har selv et veldig restriktivt melkeinntak (dog det øker om sommeren grunnet iskrem). Jeg bare vil at folk skal ta egne, selvstendige kostholdsvalg basert på hva den enkelte faktisk føler passer seg, og ikke bare sluke rått alle mytiske konspirasjonsteorier rundt mat. Jeg vet det virker veldig matnyttig å gå rundt å tro en hel masse om næring – men tro kan man egentlig gjøre i kirken.
miss summers Skrevet 25. juli 2018 Forfatter #18 Skrevet 25. juli 2018 @Overrasket det virker i alle fall som du har satt deg skikkelig inn i det, men jeg blir jo forvirret må jeg innrømme. Noen sier melk ikke er bra og andre sier det er nødvendig. Er melkefettet mindre gunstig enn feks fett fra havremelk? Eller mandelmelk? Jeg kan ikke innta laktose (uten å innta toalettet ), men jeg blir så «full» og stappa når jeg har spist noe med melk (laktosefri) og det er litt derfor jeg tenkte prøve noe annet. Tips?
Littsunt.no Skrevet 25. juli 2018 #19 Skrevet 25. juli 2018 Et alternativ til melk er å lage det selv av f.eks. kokos eller nøtter. Jeg pleier selv å lage dette, det er superenkelt og faktisk ganske billig! Jeg skal ikke slenge meg på debatten om hva som er bra eller ikke bra med kumelk, det kan jeg ikke nok om:)
Gjest Overrasket Skrevet 26. juli 2018 #20 Skrevet 26. juli 2018 14 hours ago, miss summers said: @Overrasket det virker i alle fall som du har satt deg skikkelig inn i det, men jeg blir jo forvirret må jeg innrømme. Noen sier melk ikke er bra og andre sier det er nødvendig. Er melkefettet mindre gunstig enn feks fett fra havremelk? Eller mandelmelk? Jeg kan ikke innta laktose (uten å innta toalettet ), men jeg blir så «full» og stappa når jeg har spist noe med melk (laktosefri) og det er litt derfor jeg tenkte prøve noe annet. Tips? Ja, riktig. Da er det klart at for deg er det rett å kutte ut melk og finne alternative produkter. Jeg har ikke satt meg inn i forskjellen i fettkildene, rett og slett fordi jeg ikke er spesielt redd for fett. Jeg tilhører ikke en av de gærningene som sier at man MÅ spise masse fett og slenger 70 skiver bacon på frokostasjetten, men jeg har ikke en iboende frykt for fett i seg selv heller. Jeg tror rett og slett ikke på matfanatister, fordi jeg tror at sannheten alltid ligger et sted midt i mellom, ikke på ytterpunktene. Det som er viktig for meg personlig, er å unngå matvareindustrien i helhet, eliminere bruk av plastikkinnpakning og å redusere inntak av animalske produkter. Det hjelper ikke meg så mye å gå fra tradisjonelle matvarer til alternative ingredisenser i kjøledisken, når alt kommer fra den samme bransjen, nemlig industriell samlebåndsproduksjon av næring. Som du sier, du blir forvirret. Du, det blir faktisk jeg også. Hele næringens profittmulighet ligger i å forvirre og fordumme forbrukerne. Jo mindre vi vet og kan om å lage mat og jo mer forvirret vi er, desto høyere fortjeneste for dem fordi utvitenhet og forvirring gjør at vi bare tar den enkle løsningen i en fargerik plastikkforpakning. Hvis vi tror at vi ikke kan lage bearnaise-saus (det er faktisk ikke så vanskelig å blande egg, smør og eddik) men må kjøpe en frysetørret pakning som blandes med vann, og vi fordummes av at alt finnes på butikken og vi ikke trenger å lage noe selv, så er det bare en aktør som er bedre stilt enn før, og det er industrien. Av samme grunn er jeg heller ikke en storforbruker av erstatningsprodukter i matvarehyllene, fordi for meg personlig er det viktig å spise et kosthold som jeg kan lage hjemme på kjøkkenbenken. Med det sagt skal jeg endelig komme til svaret som var utgangspunktet for tråden din. Jeg bruker litt havremelk. Jeg synes det smaker godt, og det er har en fin konsistens som passer bra i varme drikker. Jeg har forsøkt mandelmelk, men jeg var ikke spesielt begeistret for smaken. Et annet alternativ for varme drikker, som jeg bruker mer av hjemme, er å kjøpe kaffe og te som smaker så godt bar at man ikke vil ha melk i den. Jeg bruker kokosyougert, som jeg lager av kokosmelk (kan kjøpes eller lages selv) og probiotika eller yougertkultur. Det gir en deilig, tykk og smaksfull yougert, som er veldig anvendelig til f.eks. frokost. Når det gjelder ost vet jeg rett og slett ikke så mye om alternativer, fordi når jeg vil ha ost spiser jeg vanlig, tradisjonell ost. Dersom det er laktose som er problemet ditt er det mye naturlig laktosefri ost. Vanlig norsk Norvegia er f.eks. laktosefri. Lagret ost som cheddar og parmesan har også naturlig lite laktose. Merk: Det ER spor av laktose, men det er så lite (bare en fraksjon av laktosen i et glass melk) så du kan gjøre et forsøk med slik ost og finne ut om den lille spormengden plager deg eller ikke. Dog lager jeg en ostekake av cashewnøtter som bløtes i vann over natten. Cashewnøtteblandingen kan blandes med alt av frukt og sjokolade, og blir en utrolig fristende kake. Som du skjønner, jeg er veldig opptatt av mat, men jeg er var for å dytte på andre mine meninger og dekke det til med leke-vitenskap og tulle-teorier. Jeg tror at det beste vi kan gjøre for vårt eget kosthold, er å ta et helt selvstendig og bevisst valg om det kostholdet som passer oss selv best, og ikke kaste oss på en eller flere bølger av mat-synsing som andre skal prakke på oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå