Gå til innhold

«Mamma, jeg ligner på en gutt»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fineste jenta mi. Snill og god. Like vakker på innsiden som utsiden men har dessverre veldig lite hår. Hum blir 7 år, men er nesten ikke hår nok til å sette i strikk. Vi klipper stadig vekk tuppene slik at det skal gro, men det tar så lang tid. Mange dumme voksne som MÅÅÅÅ kommentere håret hennes. Hun vil ikke lengre gå i blått, grått, hvitt osv fordi alle troe da at hun er en gutt å sier HAN til henne. Det sårer henne enormt. Nå er det bare rosa og kjoler. Selv da klarer noen å si han! I sta var pappa i herregarderoben på hotellet å han hadde nøkkelen til rommet. Vi prøvde å banke på uten svar. Da sier jenta mi « jeg går inn, mamma jeg ligner på en gutt alikevel» 

jeg ble så lei meg når hun sa det:(

har så lyst å hjelpe henne  

nå vil jeg ha slutt på at alle må kommentere det håret!!! 

Anonymkode: 860b1...09b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si klart ifra til de som kommer med slike kommentarer. Fortell henne at hun er unik og nydelig

• Liker 6
Skrevet

Voksne mennesker altså! Hva har de lært i livet de da? Tenker på hva de lærer sine barn også. 

Er det greit jeg spør om det er en grunn til at hun har lite med hår?  Hun er helt sikkert nydelig uansett 😊 Kan vokse mer med alderen.  Trist at voksne må kommentere syns jeg. Stakkars liten.

• Liker 1
Gjest Stella Rose
Skrevet

De er nok veldig tankeløse, du må bare gi klar beskjed.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplevde det samme som barn, ja faktisk helt til jeg var ferdig med videregående opplevde jeg å bli tatt for å være gutt. Jeg har alltid hatt kort hår, men «jentefrisyre» hele tiden. Fikk lov til å ta hull i ørene tidligere enn min mor egentlig likte i et håp om at det kunne hjelpe (dette var før det ble populært for gutter å ha hull i ørene). Men ingenting hjalp, ikke engang at jeg kom i puberteten ganske tidlig og fikk kvinnelige former. 

Så vær så snill, gi klar beskjed til de som tar jenta di for å være gutt. Hver eneste gang det skjer. Og lær henne å gi beskjed selv også, gjerne på en måte som gjør at den som sier det blir flau.

Anonymkode: 685b5...99d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vær så snill, gi klar beskjed til de som tar jenta di for å være gutt. Hver eneste gang det skjer. Og lær henne å gi beskjed selv også, gjerne på en måte som gjør at den som sier det blir flau.

Anonymkode: 685b5...99d

Jeg tenker at et enkelt "Jeg er jente, altså" e.l.fra jenta holder i massevis, og er flaut nok for personen som tok feil. Å gjøre personen flau trenger da ikke være et mål i seg selv, hva skulle man oppnå med det? 

Anonymkode: 14ecc...7ce

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men de som tror hun er gutt, gjør/sier de det for å med overlegg være ekle, eller?

Ser liksom ikke helt poenget med å skulle gjøre folk flaue for noe sånt, om man bare pent korrigerer de så blir de fleste mer enn flaue nok uansett tenker jeg...

Anonymkode: 5d91c...b78

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner selvfølgelig at det er sårt. Men ingen tar vel feil med vilje? Om jeg sier "han" så tror jeg jo at det er en gutt, uten at jeg mener noe galt liksom. 

Anonymkode: a5822...e84

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så lett å vite i dag at fordi en går med rosa kjoler så er de en jente, for det er jo noe alle skal gjøre i dag og man skal være kjønnsnøyral med alt for hvis ikke risikerer man å bli anklaget for diskriminerende oppførsel eller for at man prøver å presse en identitet på barnet.

Anonymkode: 453c8...c6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånt som skjer, har selv kommet i skade for å ta en liten gutt for å være jente grunnet langt hår og i den alderen er det jo umulig å se på ansiktet og klær. 

Hvis hun blir såret av det er det kanskje greit å la henne kle seg ekstra jentete.

Anonymkode: 09a7e...6c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ka være å klippe tuppene hele tiden, la hun heller få ha langt, tynt hår.. Hun føler seg nok vel, så lenge det er langt :) 

Anonymkode: a0631...791

• Liker 19
Skrevet

Jeg ser ikke helt vitsen med å kjefte på folk som tror hun er en gutt, de sier vel ikke feil med vilje. 

Hva med å heller prøve å avdramatisere det at folk sier feil? Folk har trodd at jenta mi var gutt flere ganger da hun var yngre, og lillebroren som liker å gå i kjole blir stadig tatt for å være jente. Det gjør ikke meg noe, og da har ikke de brydd seg heller. De retter på folk og ferdig med det.

7-åringen din må selvfølgelig få reagere og få forståelse og trøst. Men dere voksne kan gjerne vise (og si) at hun ligner på seg selv og at det ikke betyr noe for dere om hun har langt hår eller om andre synes hun ser ut som en gutt.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn i 2018 at jenter må ha langt hår og se ut som prinsesser i rosa klær. Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å underbygge det overfor barnet mitt. Jeg hadde bare sagt at da tok de feil og at noen ganger at folk feil.

Anonymkode: 55f23...6e3

• Liker 11
Skrevet

Håret vokser ikke raskere/mer av å bli klippet.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er sånn i 2018 at jenter må ha langt hår og se ut som prinsesser i rosa klær. Jeg hadde ihvertfall ikke giddet å underbygge det overfor barnet mitt. Jeg hadde bare sagt at da tok de feil og at noen ganger at folk feil.

Anonymkode: 55f23...6e3

Enig. 

Anonymkode: a5822...e84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff det må være veldig sårt for deg å høre fra jenta di :( og veldig trist at jenta di opplever dette og føler så sterkt på det. 

Jeg støtter alle kommentarer her om å løfte jenta deres opp, de positive kommentarene fra dere vil veie opp for det negative hun opplever med kommentarer på utseendet. Skryt masse av hvordan hun ser ut når hun har kledd seg, om hun har gjort noe med håret osv. Ikke bare når hun «ber om den bekreftelsen» men også i helt vanlige situasjoner. Du kan si det i forbifarten, behøver ikke gjøre noe stort nummer ut av det (da vil hun nok fortere bli flau heller). Dette vil iallfall hjelpe selvtilliten hennes på sikt (pass på å gjøre det naturlig)

en annen ting som kanskje kan hjelpe er å «kure» med castoroil innimellom. Søsteren min har brukt castoroil i både hodebunn og på øyenbryn og opplevd økt hårvekst av bruken. Hun sier til meg at jeg kan kure hodebunn med 4-5ss castoroil blandet med balsam. Ha det i så lenge en orker/gidder. Gjøre dette innimellom, kanskje verdt et forsøk og kanskje jenta di føler det hjelper litt å ha noe å prøve? :) PS. Hørt det ikke lukter veldig godt, men går jo an å pakke inn hodet i håndkle under kuren. En annen ting er at håret vil bli litt fett så vask 2 ganger med shampoo etter kuren er skylt ut  :) søsteren min sier håret er litt mer fett enn vanlig, men etter neste vask igjen er det som normalt

Anonymkode: b1a95...4de

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, The Kitten skrev:

Håret vokser ikke raskere/mer av å bli klippet.

Hår vokser bedre av å klippe tupper jo. 

Anonymkode: 4cd90...6a0

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør ikke det.

• Liker 25
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Er en gammel myte, og det gir ingen mening.

"Cutting the ends of your hair doesn't affect the follicles in your scalp, which determine how fast and how much your hair grows, says Paradi Mirmirani, MD, assistant professor of dermatology at the University of California, San Francisco.Hair grows an average of a quarter-inch every month—whether or not you cut it."

• Liker 19
Skrevet (endret)

Bare rett på de som tar feil, det er ikke noen big deak. Barnet ditt merker hvor såret du er. Det gjør ingenting at noen tror hun er gutt eller at hun har kort hår!

Endret av minister-mio
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...