Gå til innhold

Han skryter og er belærende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har møtt en fyr i noen uker nå og liker han godt. Men så er problemet at han er veldig flink til å skryte og fortelle hvor flink han er til alt mulig. I begynnelsen synes jeg det var flott at han er så åpen og forteller om livet sitt, men nå synes jeg at han skryter i overkant mye. Det er ikke alt som er sant heller (har hørt fra felles venner at det er tilfellet).

Dessuten er han en fyr som leser mye bøker og ser dokumentarer, så han sitter inne med mye kunnskap. Dette vet han å bruke for å belære - eller mansplaine meg, fordi han vet best. Prøver jeg å komme med min oppfatning av ting får jeg beskjed om å tenke og reflektere over saken. Selv om jeg har like mye rett som han. Dette er ting som rett og slett ikke har et riktig svar. Men han har alltid rett og jeg må høre på han. 

Anonymkode: 38edf...cf0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å huff...nå kjente jeg at jeg fikk frysninger... Jeg er redd en slik hovering med kunnskap vil få deg på sikt til å føle deg underlegen. Et forhold må være basert på respekt. 

Anonymkode: 2ec29...851

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å huff...nå kjente jeg at jeg fikk frysninger... Jeg er redd en slik hovering med kunnskap vil få deg på sikt til å føle deg underlegen. Et forhold må være basert på respekt. 

Anonymkode: 2ec29...851

Det er jeg redd for også. Hva er poeng med å skryte og hevde seg så veldig?

• Liker 5
Skrevet

Har bare en ting å si, og det er: 😵🤢😝

• Liker 3
Skrevet

Hva hvis han rett og slett har mye rett da? Hva gjør du da? Insisterer på at han må bøye seg for feil? Fordi du føler noe veldig rundt egne shortcomings? Det blir jo galt. 

Jeg vet ikke noe om hvem av dere som har hodet skrudd på mest riktig, men det er noe som heter fakta. For meg høres det kanskje ut som han kan en del ting og er opptatt av å diskutere det. Det som kjennetegner en sann intellektuell er tørsten etter kunnskap, og gjerne en som går på tvers av en antatt teori. Der er han kanskje svak. Å bøye seg etter ny viten er et tegn på ydmykhet for sannhet. Folk flest er satt sammen på en sånn måte at vi føler noe rundt våre antakelser. Derav confirmation bias. Det er personlig karakter i å gjengi kunnskap riktig, for så å analysere og sammenlikne det på en vettug måte. Her er noen bedre enn andre. 

Noen mennesker er skrytepaver. Jeg tror ikke de mener noe vondt med det. Noen av de er også gode på å skryte av dem de er glad i - les: deg. Jeg tror på evnen til å bygge hverandre opp. Hva er så galt med en som er litt stolt av seg selv? Klarer han også være stolte av andre? Hvis det er plass til en positiv spiral, og hvis skryten ikke blir en negativt ladet konkurranse tenker jeg det kan være en god ting. 

• Liker 2
Skrevet

@Arcturus Det er fint med dem som er stolt og har mye kunnskap som de deler. Men det går an å vise seg ydmyk for det. F.eks si det du vet i en diskusjon, men ikke være så påståelig og skrytete i sine uttalelser. "Store folk er dem som får andre til å føle seg store"

• Liker 10
Skrevet

Jeg styrer elegant unna mennesker som 'aldri tar feil'.

• Liker 11
Skrevet

Det han egentlig sier er: se så smart jeg er. Skryt av meg, bekreft meg. Jeg er noe til kar. Du får vel enten gjøre det eller rømme :) 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som min far. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har møtt en fyr i noen uker nå og liker han godt. Men så er problemet at han er veldig flink til å skryte og fortelle hvor flink han er til alt mulig. I begynnelsen synes jeg det var flott at han er så åpen og forteller om livet sitt, men nå synes jeg at han skryter i overkant mye. Det er ikke alt som er sant heller (har hørt fra felles venner at det er tilfellet).

Dessuten er han en fyr som leser mye bøker og ser dokumentarer, så han sitter inne med mye kunnskap. Dette vet han å bruke for å belære - eller mansplaine meg, fordi han vet best. Prøver jeg å komme med min oppfatning av ting får jeg beskjed om å tenke og reflektere over saken. Selv om jeg har like mye rett som han. Dette er ting som rett og slett ikke har et riktig svar. Men han har alltid rett og jeg må høre på han. 

Frem til denne siste delen syntes jeg ikke at det var så ille egentlig (noen er bare litt skrytete. Slitsomt ja, men ikke verdens ende).

Men å være belærende i åpne spørsmål er et veldig negativt trekk. Det høres ut som han nyter makten han har over deg i slike sammenhenger. Jeg kjenner meg igjen.

Anonymkode: add49...a46

• Liker 7
Skrevet

Dette hadde jeg aldri orket å forholde meg til. Jeg er på generell basis ikke så veldig glad i følelsen av at noen skal fortelle meg hvordan ting er eller skal være. Og litt løst forhold til sannheten gjør det enda mindre sjarmerende. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

30 minutter siden, Arcturus skrev:

Hva hvis han rett og slett har mye rett da? Hva gjør du da? Insisterer på at han må bøye seg for feil? Fordi du føler noe veldig rundt egne shortcomings? Det blir jo galt. 

Jeg vet ikke noe om hvem av dere som har hodet skrudd på mest riktig, men det er noe som heter fakta. For meg høres det kanskje ut som han kan en del ting og er opptatt av å diskutere det. Det som kjennetegner en sann intellektuell er tørsten etter kunnskap, og gjerne en som går på tvers av en antatt teori. Der er han kanskje svak. Å bøye seg etter ny viten er et tegn på ydmykhet for sannhet. Folk flest er satt sammen på en sånn måte at vi føler noe rundt våre antakelser. Derav confirmation bias. Det er personlig karakter i å gjengi kunnskap riktig, for så å analysere og sammenlikne det på en vettug måte. Her er noen bedre enn andre. 

Noen mennesker er skrytepaver. Jeg tror ikke de mener noe vondt med det. Noen av de er også gode på å skryte av dem de er glad i - les: deg. Jeg tror på evnen til å bygge hverandre opp. Hva er så galt med en som er litt stolt av seg selv? Klarer han også være stolte av andre? Hvis det er plass til en positiv spiral, og hvis skryten ikke blir en negativt ladet konkurranse tenker jeg det kan være en god ting. 

Godt mulig han har rett i mye. Men det er måten han gjør det på. Måten han overkjører meg på og gir meg beskjed om å reflektere over ting. Han er ikke åpen for diskusjon, da vil han heller si at jeg er umoden la være å prate med meg til jeg er enig med han. Fordi det er sannheten, i følge han. 

Jeg er en person som godt kan diskutere for å bli enig om noe eller finne en løsning, ikke diskutere for å krangle. 

23 minutter siden, exictence skrev:

@Arcturus Det er fint med dem som er stolt og har mye kunnskap som de deler. Men det går an å vise seg ydmyk for det. F.eks si det du vet i en diskusjon, men ikke være så påståelig og skrytete i sine uttalelser. "Store folk er dem som får andre til å føle seg store"

Takk. Veldig bra sagt. Ydmykhet er viktig. 

15 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg styrer elegant unna mennesker som 'aldri tar feil'.

Det er nok det lureste. :)

12 minutter siden, hind skrev:

Det han egentlig sier er: se så smart jeg er. Skryt av meg, bekreft meg. Jeg er noe til kar. Du får vel enten gjøre det eller rømme :) 

Ja. Men han er ikke glad i å få komplimenter. Da bare bortsnakker han det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som min far. 

Frem til denne siste delen syntes jeg ikke at det var så ille egentlig (noen er bare litt skrytete. Slitsomt ja, men ikke verdens ende).

Men å være belærende i åpne spørsmål er et veldig negativt trekk. Det høres ut som han nyter makten han har over deg i slike sammenhenger. Jeg kjenner meg igjen.

Anonymkode: add49...a46

Leit å høre at faren din er sånn.

jeg føler han liker å ha litt makt over meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han er en besserwisser...altså noe av det verste. Kanskje forklare han at han er det, eller finn noen som ikke må heve seg over folk for å være trygg...

Anonymkode: e9e20...9a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke komme med noen eksempler? Hva slags temaer er det snakk om?

Anonymkode: 79314...10e

Skrevet

Hadde ikke kastet vekk en kalori til på han der.

Som regel prøver jeg å holde avstand til slike folk, ikke å rote meg borti kjæresteforhold med dem. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en person som godt kan diskutere for å bli enig om noe eller finne en løsning, ikke diskutere for å krangle. 

Det er da ingen som vil krangle, men er du litt slik at det er viktig for deg at dere blir "enige"?

Anonymkode: 79314...10e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Arcturus skrev:

Tror du må lese innlegget en gang til...

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lese innlegget en gang til...

Jeg har lest det godt. Det finnes den åpenbare konklusjonen, men det er uten å se kritisk på det ts skriver. Som regel er det flere sider til en sak, og her har vi bare hørt TS sitt. Jeg prøver å komme med et alternativt perspektiv ved å se litt kritisk på det. 

Skrevet (endret)

Dette takler du dårlig nå, og enda mindre i lengden.  Mulig at noe av det kan avlæres, men da er frågan om du vil være med en mann du må oppdra i sosiale ferdigheter?  

Jeg trives i allefall best sammen med de som stiller de gode spørsmålene, heller enn de som har alle svarene.  

Endret av B.Wooster
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

:P finner jenter virkelig slike menn sjarmerende? aldri skjønt det der jeg. Men det sier litt om hvilken standard du har og hvilken standard mannfolk du tiltrekkes av. Beklager...håper du er veldig ung og finner ut av det som eldre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...