AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Jeg er en kvinne på 27 med en vanlig fulltidsjobb på kontor, men jeg ønsker å jobbe mindre - jeg tenker at det beste hadde vært å jobbe en dag mindre per uke. Arbeidsplassen min tilbyr fleksibel jobbing til en viss grad - man kan jobbe hjemmefra når man vil (innen rimelighetens grenser) og det er flere som kun jobber hjemmefra da de har spesielle avtaler rundt dette. Det er også en person som kun jobber deltid, men jeg tror den personen har hatt den ordningen helt siden de begynte i selskapet. Det er ingen jeg vet om som har trappet ned timene de jobber på fast basis. Det jeg lurer på er hvordan jeg kan legge dette frem til sjefen min på greiest måte, hvilken grunn jeg bør gi og hvorvidt jeg i det hele tatt kan håpe på å få denne løsningen. Grunnen til at jeg ønsker å redusere arbeidstimene mine er hovedsaklig på grunn av min mentale helse - jeg har på en måte latt det skure og gå i mange år, men jeg sliter mye med depresjon og opplever at jeg ser mørkt på både hverdagen og helgene. Dette er noe jeg vil ta tak i nå, for jeg innser jo at det ikke er vanlig å ha det slik. Jeg tror at å ha litt mer variasjon i hva jeg driver med hver dag, samt å ha en dag fri dersom jeg for eksempel skal ha samtaleterapi (jeg har vært og snakket med legen min, og håper på å begynne med dette snart) hadde hjulpet meg. Det hadde vært flott å ha mer tid til å drive med kreative ting, for jeg merker at det får meg til å føle meg bedre. Problemet er at jeg ikke vil nevne dette med mental helse for jobb. Jeg er sikker på at dersom jeg snakket med dem om dette, ville de strukket seg langt for å hjelpe meg å trives bedre i hverdagen, inkludert å la meg trappe ned hvor mange dager jeg jobber, men jeg har ikke lyst til å dele noe så privat med jobb, uansett om det kun er sjefen min og/eller HR som vet om det. Derfor lurer jeg altså på hvilket grunnlag jeg bør ta dette opp med jobb. Jeg vil selvfølgelig ikke lyve for de på jobben min, så grunnen jeg gir for at jeg ønsker dette må være noe jeg faktisk kan gjennomføre. Tanker jeg har rundt dette så langt er for eksempel deltidsstudie - at jeg tar på meg et onlinestudie eller lignende jeg kan drive med hjemmefra. Jeg kan da prøve å finne noe å studere som er relatert til jobb, men faren er vel at de vil si at de vil støtte meg i det, men at det bør gjøres i arbeidstiden. Alternativt tenker jeg på voluntørarbeid - det er noe jeg tror jeg hadde trivdes med, men kanskje vanskeligere å få støtte til på jobb. Er det noen som har tanker om dette? Er det urealistisk for meg å tenke på dette i det hele tatt? Har noen råd/tips til hva slags grunnlag jeg kan ha for å be om reduserte arbeidsdager? For ordens skyld, jeg vet at lønnen min selvfølgelig vil reduseres hvis jeg jobber mindre, jeg jobber for et stort internasjonalt selskap og jeg jobber ikke i Norge men innen Europa så dersom dere har innspill er det flott om de ikke er for Norgesorienterte. Jeg setter stor pris på råd eller tanker dere har rundt dette. TS (som har logget seg ut for denne tråden) Anonymkode: 9efdc...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Kan anbefale 80% stilling (fri fredag eller mandag). Kjenner flere som har redusert eller økt, - relativt vanlig greie! Trenger ikke oppgi detaljer, bare si "personlige årsaker" evt hovedtrekk evt ifm noe annet (begravelse, studier, samlivsbrudd e.l 'halv-ordinært'?) Funker greit... Men det er lettere å få innvilget midlertidig redusert (f.eks for ett år), og så heller forlenge igjen. Fast redusert er litt verre å få innvilget (kanskje du får det etter hvert) Lykke til! Klem Anonymkode: 6be83...082
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan anbefale 80% stilling (fri fredag eller mandag). Kjenner flere som har redusert eller økt, - relativt vanlig greie! Trenger ikke oppgi detaljer, bare si "personlige årsaker" evt hovedtrekk evt ifm noe annet (begravelse, studier, samlivsbrudd e.l 'halv-ordinært'?) Funker greit... Men det er lettere å få innvilget midlertidig redusert (f.eks for ett år), og så heller forlenge igjen. Fast redusert er litt verre å få innvilget (kanskje du får det etter hvert) Lykke til! Klem Anonymkode: 6be83...082 Det er akkurat det jeg har lyst til, 80% for ett år hadde vært perfekt. Tror du at jeg ville fått det innvilget uten å måtte oppgi noen klar grunn? Jeg ser ikke for meg at det blir naturlig at jeg bare sier at det er for personlige grunner. TS Anonymkode: 9efdc...9b1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 Jeg vet ikke hvordan er reglene ditt. Men sjefen trenger ikke vite hvorfor du er sykmeldt her. Så hvis du er 20%sykmeldt trenger ikke du å oppgi grunnen Anonymkode: ad94b...1c9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hvordan er reglene ditt. Men sjefen trenger ikke vite hvorfor du er sykmeldt her. Så hvis du er 20%sykmeldt trenger ikke du å oppgi grunnen Anonymkode: ad94b...1c9 Dette er godt å vite, men jeg tror ikke jeg trenger å sykemeldes og ønsker helst å slippe å ta opp noe relatert til helse med jobb. TS Anonymkode: 9efdc...9b1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #6 Skrevet 25. juli 2018 TS her. Er det noen andre som har tanker rundt dette? Har veldig lyst til å ta dette opp med jobb, men er så usikker på om det passer seg og hvordan jeg evt. bør ta det opp. Setter stor pris på innspill! Anonymkode: 9efdc...9b1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #7 Skrevet 25. juli 2018 Har du barn? I så fall har du rett til å jobbe redusert frem til barna er ganske store. I hvert fall i Norge... Anonymkode: c921f...37c
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2018 #8 Skrevet 26. juli 2018 On 7/25/2018 at 6:54 PM, AnonymBruker said: Har du barn? I så fall har du rett til å jobbe redusert frem til barna er ganske store. I hvert fall i Norge... Anonymkode: c921f...37c Takk for svar, men jeg har ikke barn. TS Anonymkode: 9efdc...9b1
Eneri Skrevet 27. juli 2018 #9 Skrevet 27. juli 2018 Hvis du vil ha en dag fri pr uke, vil jeg også anbefale å velge onsdag. Det blir som ei lita helg midt i uka 😊 Enig i at du bør søke redusert for ett år av gangen. Du kan også være åpen for at arbeidsgiver 'bestemmer' en fast fridag i uka slik at det blir mest mulig praktisk for arbeidsgiver å kunne innvilge det og få det til å gå rundt på jobb. Litt usikker på hva du bør skrive hvis helsa ikke skal nevnes. Prøve med ei rund formulering om å ønske å ha tid til å realisere div prosjekter på privat basis? Hvis arbeidsgiver får litt varsel er det også lettere å si ja. At du feks ikke søker 'fra neste måned', men kanskje tre måneder frem i tid før start av 20% permisjon 'eller tidligere hvis det blir praktisk gjennomførbart'.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2018 #10 Skrevet 28. juli 2018 23 hours ago, Eneri said: Hvis du vil ha en dag fri pr uke, vil jeg også anbefale å velge onsdag. Det blir som ei lita helg midt i uka 😊 Enig i at du bør søke redusert for ett år av gangen. Du kan også være åpen for at arbeidsgiver 'bestemmer' en fast fridag i uka slik at det blir mest mulig praktisk for arbeidsgiver å kunne innvilge det og få det til å gå rundt på jobb. Litt usikker på hva du bør skrive hvis helsa ikke skal nevnes. Prøve med ei rund formulering om å ønske å ha tid til å realisere div prosjekter på privat basis? Hvis arbeidsgiver får litt varsel er det også lettere å si ja. At du feks ikke søker 'fra neste måned', men kanskje tre måneder frem i tid før start av 20% permisjon 'eller tidligere hvis det blir praktisk gjennomførbart'. Takk for godt svar! Takk for tips om å la arbeidsgiver bestemme hvilken dag det eventuelt blir, det skal jeg si ifra om hvis jeg søker om dette. Det med å søke lenge i forveien er også flott. Tenker også at en generell formulering om at jeg vil jobbe med private prosjekter hadde vært flott, men jeg tviler på at de ville godtatt det uten at jeg på en måte har god grunn til å ønske dette. TS Anonymkode: 9efdc...9b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå