AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Hei. Min mann er i en prosess hvor han søker aap. Nav lokalt er veldig positive til omskolering , og har gått god for en utdannings-vei. Han har søkt denne skoen ,og også kommet inn. Vi har ikke mulighet til å betale skolen selv med vår inntekt ,da vi har barn og jeg også er student. Jeg ble student før skaden med mannen inntraff og da hadde han fast jobb gjennom mange år. Sykepengene går ut i august. Nav lokalt har sjekket registeret,eller hva det kan kalles. Der står det midlertidig avslag, men vedtak er ikke sendt han enda. Han har fått beskjed av Nav lokalt om å gå til legen å spør om det kan ettersendes flere opplysninger,noe det ikke kan. Legen vår er veldig flink med aap saker og sender alt til den minste detalj som måtte behøves for sak innvilget.. Om det ender med ett avslag blir min mann nødt for å: 1. - tilbake til sin arbeidsplass med evt lønnstilskudd. - Praksiseres dette ofte? Selv om helsepersonell fraråder yrket ? 2. Om han bestemmer seg for at han må bli jobbsøker å gå imot helsepersonells råd. - Da vil han få dagpenger? Jeg er veldig redd rundt dette,har snakket med en vennine. Hennes samboer ble nektet Aap fordi de mente han ikke kunne klare 50% jobb. Han ble nektet dagpenger fordi de mente han ikke kunne søke jobber. Jeg er så redd det skjer med oss. HVA da? Da er man mellom to stoler.. Mannen her i dette tilfelle fikk gjennom klagesak og fikk til slutt dagpenger , etter 6 mnd. kamp. Saken her med min mann er øyet. Han har fått ny hornhinnen og må unngå støv og tungt løft. Må derfor slutte i yrket, men uten penger må han faktisk gå tilbake eller evt. søke annet. Hva kan skje oss her ? Vi kan ikke gå uten penger fordi aap ikke innvilges. Eller fordi de mener dagpenger ikke er rett ! Skolen starter også i august. Han kan ikke begynne der uten avklaring med Nav først. Og om han går å venter på dagpenger vil han jo ikke få det om han har startet på studier selv. Er ikke noe alternativ med Lånekassen for oss , og heller ikke sosial hjelp. Vi har jo utgifter. Kan klare å leve for dagpenger eller aap og mitt studielån, men ikke noe mindre. Hjelp! Anonymkode: 0ca73...564
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Lånekassen som alle oss andre? Anonymkode: 1d673...291 2
tussi84 Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 Han kan klage på avslaget om aap, men det tar ofte noen mnd å klage. Han har ikke rett til dagpenger. Har han vært sykemeldt i 1 år er eneste han kan søke om aap. Går ikke det igjennom kan han som sagt klage, men det vil ta tid og det som er Alternativet da er studielån, eller sosialstønad. Men han får ikke sosialstønad for å gå skole, han får kun til halve husleia, samt livsopphold som skal dekke alt annet. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 AAP og dagpenger utelukker hverandre. Så det skal egentlig ikke være mulig å få avslag på begge med samme begrunnelse. Men han kan fort få avslag på dagpenger av andre grunner enn helsen. For eksempel at de ikke godkjenner utdanningen. Anonymkode: f6456...1f4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lånekassen som alle oss andre? Anonymkode: 1d673...291 Personen er syk og derfor rådet til studier. Ikke alle kan studere med kun studielån. Regner ikke med du studerer av helsemessige årsaker.. Anonymkode: 0ca73...564 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: AAP og dagpenger utelukker hverandre. Så det skal egentlig ikke være mulig å få avslag på begge med samme begrunnelse. Men han kan fort få avslag på dagpenger av andre grunner enn helsen. For eksempel at de ikke godkjenner utdanningen. Anonymkode: f6456...1f4 Man kan ikke studere med dagpenger, dagpenger er noe man får om man er reel jobbsøker. Derimot får man ofte aap under om-skolering. Om man får avslag på aap,så håper jeg jo man får dagpenger og må søke jobber istedenfor. Anonymkode: 0ca73...564
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 52 minutter siden, tussi84 skrev: Han kan klage på avslaget om aap, men det tar ofte noen mnd å klage. Han har ikke rett til dagpenger. Har han vært sykemeldt i 1 år er eneste han kan søke om aap. Går ikke det igjennom kan han som sagt klage, men det vil ta tid og det som er Alternativet da er studielån, eller sosialstønad. Men han får ikke sosialstønad for å gå skole, han får kun til halve husleia, samt livsopphold som skal dekke alt annet. Stemmer ikke.. Arbeidstager kan si opp vedkommende etter ett år med helse som årsak. Da kan man søke dagpenger. Forutsatt at man ikke klager på avslag aap,da er det sosial stønad i påvente av klage. Anonymkode: 0ca73...564
tussi84 Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Stemmer ikke.. Arbeidstager kan si opp vedkommende etter ett år med helse som årsak. Da kan man søke dagpenger. Forutsatt at man ikke klager på avslag aap,da er det sosial stønad i påvente av klage. Anonymkode: 0ca73...564 Da må jo først arbeidsgiver si han opp. Det er ikke alle arbeidsgivere som gjør det med engang.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #10 Skrevet 24. juli 2018 5 minutter siden, tussi84 skrev: Da må jo først arbeidsgiver si han opp. Det er ikke alle arbeidsgivere som gjør det med engang. Neivel ? Da er jo arbeidsgiver pålagt å betale han lønn. De har en grei tone... Anonymkode: 0ca73...564
tussi84 Skrevet 24. juli 2018 #11 Skrevet 24. juli 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neivel ? Da er jo arbeidsgiver pålagt å betale han lønn. De har en grei tone... Anonymkode: 0ca73...564 Stemmer ikke. Så lenge han er sykemeldt skal nav betale han sykepenger. Om han går over 1 år så er det Aap som er rett stønad. Han får ikke noe lønn fra arbeidsgiver selv om de velger å beholde han lenger enn 1 år. Noen arbeidsgivere holder på sin ansatt 2 år.. Han får heller ikke lønn fra arbeidsgiver selv om han får avslag på aap. Anbefaler forøvrig at du leser om rettigheter til å få dagpenger eller aap på nav sine sider.
tussi84 Skrevet 24. juli 2018 #12 Skrevet 24. juli 2018 Jeg har fortsatt mine tvil om at din mann kvalifisere for dagpenger, da han må ha fått betalt minst 1, 5 g for lønnet arbeid det siste året. Siden han har vært sykemeldt så har jo pengene hans kommet fra nav og da teller det ikke. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/krav-til-minsteinntekt
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #13 Skrevet 24. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Min mann er i en prosess hvor han søker aap. Nav lokalt er veldig positive til omskolering , og har gått god for en utdannings-vei. Han har søkt denne skoen ,og også kommet inn. Vi har ikke mulighet til å betale skolen selv med vår inntekt ,da vi har barn og jeg også er student. Jeg ble student før skaden med mannen inntraff og da hadde han fast jobb gjennom mange år. Sykepengene går ut i august. Nav lokalt har sjekket registeret,eller hva det kan kalles. Der står det midlertidig avslag, men vedtak er ikke sendt han enda. Han har fått beskjed av Nav lokalt om å gå til legen å spør om det kan ettersendes flere opplysninger,noe det ikke kan. Legen vår er veldig flink med aap saker og sender alt til den minste detalj som måtte behøves for sak innvilget.. Om det ender med ett avslag blir min mann nødt for å: 1. - tilbake til sin arbeidsplass med evt lønnstilskudd. - Praksiseres dette ofte? Selv om helsepersonell fraråder yrket ? 2. Om han bestemmer seg for at han må bli jobbsøker å gå imot helsepersonells råd. - Da vil han få dagpenger? Jeg er veldig redd rundt dette,har snakket med en vennine. Hennes samboer ble nektet Aap fordi de mente han ikke kunne klare 50% jobb. Han ble nektet dagpenger fordi de mente han ikke kunne søke jobber. Jeg er så redd det skjer med oss. HVA da? Da er man mellom to stoler.. Mannen her i dette tilfelle fikk gjennom klagesak og fikk til slutt dagpenger , etter 6 mnd. kamp. Saken her med min mann er øyet. Han har fått ny hornhinnen og må unngå støv og tungt løft. Må derfor slutte i yrket, men uten penger må han faktisk gå tilbake eller evt. søke annet. Hva kan skje oss her ? Vi kan ikke gå uten penger fordi aap ikke innvilges. Eller fordi de mener dagpenger ikke er rett ! Skolen starter også i august. Han kan ikke begynne der uten avklaring med Nav først. Og om han går å venter på dagpenger vil han jo ikke få det om han har startet på studier selv. Er ikke noe alternativ med Lånekassen for oss , og heller ikke sosial hjelp. Vi har jo utgifter. Kan klare å leve for dagpenger eller aap og mitt studielån, men ikke noe mindre. Hjelp! Anonymkode: 0ca73...564 Er litt usikker om jeg har forstått det riktig, men svarer etter det jeg har tolket deg. Din mann har vært syk/skadet i et år, og i august går sykepenger ut. Helsepersonell råder han til ikke jobb? Råder de han til det fordi han trenger hvile, eller fordi at han ikke vil kunne komme ut i jobb igjen? Hvis det er fordi mener han ikke kan jobbe mer så er uføretrygd rett ytelse for din mann. Er det at din mann trenger tid for å bli bedre, utredning, omskolering eller lignende høres aap ut som riktig ytelse.. Hvis dere har søkt aap og mulig får avslag må dere kontakte NAV igjen. Spør om saksbehandler kan ringe mannen din opp igjen fortest mulig. Hvis det er noe som NAV mangler fra lege, hvorfor kan ikke lege gi ut dette? Hva legger du i at legen er veldig flink med aap saker? De fleste leger har en del slike saker, men det kan ha oppstått feil, eller at NAV har rotet det til. Mange som opplever at forskjellige søknader, attester og erklæringer på mystisk vis forsvinner fra NAV. Det høres rart ut at noen ble nektet aap fordi han ikke kunne klare 50% jobb. Du kan få aap hvis du ikke klarer 100% jobb. Det at de gir dagpenger til noen som er syk/skadet er også merkelig. Uansett så skal ingen falle mellom to stoler. Nå er det kort tid til august så dette haster. Mitt beste tips er å snakke med NAV, og ettersend papirer hvis noe mangler. Hvis dere er heldig kaster noen seg på NAV rundt å får omgjort vedtaket. Slik at din mann får godkjent skole, og aap. Et viktig tips er å ta et stort ansvar for dette selv. Vedtaket til mannen din burde vært tatt tak i før ferien. Nærmer det seg for at vedtak hos NAV går ut må dere få ordnet dette i god tid. For det kan ta veldig lang tid. For noen kan man få fikset ting på dagen, men ofte tar det uker, og mnd før man får svar. Hvis det blir klagesak må dere finne ut hvordan dere skal klare utgifter osv. Ut ifra det du forklarer som din mann har rett på aap, men selvfølgelig ikke noe jeg kan garantere. Det som er kjipt er at dere må finne ut hvordan dere skal klare dere frem til klagen blir behandlet. Det vil si at med stor sikkerhet at skole muligheter for mannen din faller fra om skolen begynner i august. Det dere vil få tilbud om er sikkert sosialpenger. Dere må derfor allerede nå finne løsninger som gjør at dere overlever. Sparetiltak, utsettelse av lån osv. Lykke til Anonymkode: 42932...1fa
Angelheart2 Skrevet 25. juli 2018 #14 Skrevet 25. juli 2018 Det viktige spørsmålet her er arbeidsevnen. Har din mann nedsatt arbeidsevne med mer enn 50% TIL ETHVERT ARBEID? Det hjelper ikke at han ikke kan fortsette i den jobben han har i dag, eller at han har behov for omskolering for å få en annen jobb han har lyst på. Dersom han kunne jobbet med noe helt annet (kassa på KIWI, assistent på skole/barnehage/søppeltømmer...) så fyller han ikke vilkårene for AAP. De som får omskolering dekket av NAV gjennom AAP er som hovedregel i en slik situasjon at de ikke har noe utdanning eller kompetanse fra før som kan få dem tilbake i jobb. NAV skal alltid se på raskeste vei til jobb og utdanning er som regel ikke det. I de tilfellene der man er i stand til å gjennomføre en fulltids utdannelse er man som regel i stand til å jobbe med et eller annet også og det er da helt og holdent eget valg om man vil gjennomføre studier. I så fall er det Lånekassa og ikke NAV som er rett instans. Dagpenger får han uansett ikke dersom han skal ta utdanning.
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #15 Skrevet 25. juli 2018 20 minutter siden, Angelheart2 skrev: Det viktige spørsmålet her er arbeidsevnen. Har din mann nedsatt arbeidsevne med mer enn 50% TIL ETHVERT ARBEID? Det hjelper ikke at han ikke kan fortsette i den jobben han har i dag, eller at han har behov for omskolering for å få en annen jobb han har lyst på. Dersom han kunne jobbet med noe helt annet (kassa på KIWI, assistent på skole/barnehage/søppeltømmer...) så fyller han ikke vilkårene for AAP. De som får omskolering dekket av NAV gjennom AAP er som hovedregel i en slik situasjon at de ikke har noe utdanning eller kompetanse fra før som kan få dem tilbake i jobb. NAV skal alltid se på raskeste vei til jobb og utdanning er som regel ikke det. I de tilfellene der man er i stand til å gjennomføre en fulltids utdannelse er man som regel i stand til å jobbe med et eller annet også og det er da helt og holdent eget valg om man vil gjennomføre studier. I så fall er det Lånekassa og ikke NAV som er rett instans. Dagpenger får han uansett ikke dersom han skal ta utdanning. Du ... Vi vet dette. Han har ikke søkt AAP på egen hånd da vet du. Det er i regi av legen og Nav som mener han har nwdatt arbeidsevne etter de prosentene du beskriver. Nav lokalt mener han vil få aap. Han begynner ikke på skole uten AAP. Skole var en del av aktivitetsplanen under aap som de sammen ble enige om.. I kombinasjon med behandling. Uten aap må han bli reel jobbsøker, og må droppe skole. Anonymkode: 0ca73...564
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #16 Skrevet 25. juli 2018 9 timer siden, tussi84 skrev: Jeg har fortsatt mine tvil om at din mann kvalifisere for dagpenger, da han må ha fått betalt minst 1, 5 g for lønnet arbeid det siste året. Siden han har vært sykemeldt så har jo pengene hans kommet fra nav og da teller det ikke. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/Relatert+informasjon/krav-til-minsteinntekt Selvsagt vil inntekten gjelde,den er jo ikke under den satsen. Anonymkode: 0ca73...564
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #17 Skrevet 25. juli 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Personen er syk og derfor rådet til studier. Ikke alle kan studere med kun studielån. Regner ikke med du studerer av helsemessige årsaker.. Anonymkode: 0ca73...564 Alle kan studere med studielån, men ikke alle VIL studere med studielån. Hvis det er ett øye som gjør at han ikke kan være i jobb er det ingenting som tilsier at han ikke kan ta studielån for å studere noe nytt som gir han jobb et mer egnet sted, f.eks på kontor i steden for i verksted. Kan han ikke jobbe utenom kan det søkes ekstra penger via lånekassen for å demme opp for det, samme hvis dere har barn. Anonymkode: 1d673...291 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #18 Skrevet 25. juli 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er litt usikker om jeg har forstått det riktig, men svarer etter det jeg har tolket deg. Din mann har vært syk/skadet i et år, og i august går sykepenger ut. Helsepersonell råder han til ikke jobb? Råder de han til det fordi han trenger hvile, eller fordi at han ikke vil kunne komme ut i jobb igjen? Hvis det er fordi mener han ikke kan jobbe mer så er uføretrygd rett ytelse for din mann. Er det at din mann trenger tid for å bli bedre, utredning, omskolering eller lignende høres aap ut som riktig ytelse.. Hvis dere har søkt aap og mulig får avslag må dere kontakte NAV igjen. Spør om saksbehandler kan ringe mannen din opp igjen fortest mulig. Hvis det er noe som NAV mangler fra lege, hvorfor kan ikke lege gi ut dette? Hva legger du i at legen er veldig flink med aap saker? De fleste leger har en del slike saker, men det kan ha oppstått feil, eller at NAV har rotet det til. Mange som opplever at forskjellige søknader, attester og erklæringer på mystisk vis forsvinner fra NAV. Det høres rart ut at noen ble nektet aap fordi han ikke kunne klare 50% jobb. Du kan få aap hvis du ikke klarer 100% jobb. Det at de gir dagpenger til noen som er syk/skadet er også merkelig. Uansett så skal ingen falle mellom to stoler. Nå er det kort tid til august så dette haster. Mitt beste tips er å snakke med NAV, og ettersend papirer hvis noe mangler. Hvis dere er heldig kaster noen seg på NAV rundt å får omgjort vedtaket. Slik at din mann får godkjent skole, og aap. Et viktig tips er å ta et stort ansvar for dette selv. Vedtaket til mannen din burde vært tatt tak i før ferien. Nærmer det seg for at vedtak hos NAV går ut må dere få ordnet dette i god tid. For det kan ta veldig lang tid. For noen kan man få fikset ting på dagen, men ofte tar det uker, og mnd før man får svar. Hvis det blir klagesak må dere finne ut hvordan dere skal klare utgifter osv. Ut ifra det du forklarer som din mann har rett på aap, men selvfølgelig ikke noe jeg kan garantere. Det som er kjipt er at dere må finne ut hvordan dere skal klare dere frem til klagen blir behandlet. Det vil si at med stor sikkerhet at skole muligheter for mannen din faller fra om skolen begynner i august. Det dere vil få tilbud om er sikkert sosialpenger. Dere må derfor allerede nå finne løsninger som gjør at dere overlever. Sparetiltak, utsettelse av lån osv. Lykke til Anonymkode: 42932...1fa Nei han har vært gjennom en transplantasjon og kan av ulike årsaker ikke jobbe med en rekke yrker. For å beholde samme bransje og få mer kompetanse innen det så foreslår de omskolering innen mer administrativt. Vil da kunne jobbe innen samme bransje. Ikke uføre ! Anonymkode: 0ca73...564
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #19 Skrevet 25. juli 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle kan studere med studielån, men ikke alle VIL studere med studielån. Hvis det er ett øye som gjør at han ikke kan være i jobb er det ingenting som tilsier at han ikke kan ta studielån for å studere noe nytt som gir han jobb et mer egnet sted, f.eks på kontor i steden for i verksted. Kan han ikke jobbe utenom kan det søkes ekstra penger via lånekassen for å demme opp for det, samme hvis dere har barn. Anonymkode: 1d673...291 Jeg vet dette . Orker ikke flere svar utenfor tema. Han begynner ikke på skole uten nav støtte, det har ikke vi mulighet til. Han er blitt skadet og må derfor bytte yrke. Nav selv har foreslått skole! Anonymkode: 0ca73...564
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #20 Skrevet 25. juli 2018 Facebook-gruppen NAV Spørsmål, den er gull når det kommer til NAV altså! (ikke NAV som driver den men kompetente og dyktige advokater blant annet) Anonymkode: 4397e...3df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå