Supernelle Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Lurer på om noen har peiling på og/eller erfaring med å klage på helsetjenester. Jeg vurderer å klage på en tjeneste, men ønsker å se om det er noen her som har innspill om situasjonen eller tips til prosessen med en evt. klage. Gjerne kom med innspill selv om din situasjon ikke ligner nøyaktig på min, jeg er interessert i å høre om alt 😊 Jeg har vært på ferie innenlands, og var nødt til å ta blodprøver for å få en fast medisin jeg går på mens jeg var borte. Legekontoret jeg tok prøven hos sendte blodet videre til et sykehus for analyse (i og med at de ikke har utstyr nok til å ta alle prøvene selv), og sykehuset skulle sende prøvesvarene videre til legen min der hvor jeg bor. De på legekontoret sa at det ikke bør ta mer enn én dag før man har resultatet, da det var normal tid. Nå har det gått to uker uten spor av prøveresultatene, og når jeg ringer laben hvor prøvene har blitt analysert blir de irritert fordi jeg ringer. De kan ikke svare på hvorfor legen min ikke har fått prøvesvarene, for de har dem jo liggende klar. Ikke er de interessert i å finne ut hvordan dette har skjedd eller rette opp i feilen, og ber meg om å få legen min til å ringe dem og etterlyse prøvesvarene selv. Det er som om de ikke har noe ansvar for å sørge for at resultatene faktisk kommer frem til rekvirenten (legen min). Pga. effekten av denne medisinen må legen som skriver ut resept ha god kontroll på at alt er OK - dermed må man ta prøver månedlig, prøvesvarene må leveres til legen innen noen dager, og jeg må hente ut medisinen innen en uke. Nå har det nok gått så lang tid at resultatene av prøvene mine er for gamle til å brukes, og jeg er fortsatt uten medisin til jeg får tatt blodprøver i hjembyen - til tross for at jeg har gjort det jeg skulle. Igjen; håper noen kan komme med erfaringer og evt. tanker rundt det å klage på dette.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Det er synd at de ikke bryr seg om å finne årsaken til feilen, for det burde jo være i deres interesse ikke bare å ordne opp i denne hendelsen, men også forsikre seg om at lignende ikke skjer i fremtiden. Forøvrig kan det også tenkes at de er varsomme med å uttale seg pga taushetsplikt. Sikreste veien å gå er å få legen til å etterlyse prøvesvarene. Anonymkode: dad85...725 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Hvorfor får du ikke bare fastlegen til å ringe så er problemet løst? Anonymkode: d8345...51c 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 Det er ferieavvikling og det tar da aldri kun en dag å få prøveresultater! For det første må de ofte sendes til lab, det kan jo ta en dag bare det. Så skal de analyseres, dette kan ta tid spesielt om det er kø mtp mye prøver og få ansatte på jobb. Du kan sende klage til fylkeslegen i din kommune, men som sagt tar analyse av prøver tid. Det er legen din sitt ansvar å passe på at prøver er tatt til rett tid osv. Anonymkode: 23800...794 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 54 minutter siden, Supernelle skrev: Lurer på om noen har peiling på og/eller erfaring med å klage på helsetjenester. Jeg vurderer å klage på en tjeneste, men ønsker å se om det er noen her som har innspill om situasjonen eller tips til prosessen med en evt. klage. Gjerne kom med innspill selv om din situasjon ikke ligner nøyaktig på min, jeg er interessert i å høre om alt 😊 Jeg har vært på ferie innenlands, og var nødt til å ta blodprøver for å få en fast medisin jeg går på mens jeg var borte. Legekontoret jeg tok prøven hos sendte blodet videre til et sykehus for analyse (i og med at de ikke har utstyr nok til å ta alle prøvene selv), og sykehuset skulle sende prøvesvarene videre til legen min der hvor jeg bor. De på legekontoret sa at det ikke bør ta mer enn én dag før man har resultatet, da det var normal tid. Nå har det gått to uker uten spor av prøveresultatene, og når jeg ringer laben hvor prøvene har blitt analysert blir de irritert fordi jeg ringer. De kan ikke svare på hvorfor legen min ikke har fått prøvesvarene, for de har dem jo liggende klar. Ikke er de interessert i å finne ut hvordan dette har skjedd eller rette opp i feilen, og ber meg om å få legen min til å ringe dem og etterlyse prøvesvarene selv. Det er som om de ikke har noe ansvar for å sørge for at resultatene faktisk kommer frem til rekvirenten (legen min). Pga. effekten av denne medisinen må legen som skriver ut resept ha god kontroll på at alt er OK - dermed må man ta prøver månedlig, prøvesvarene må leveres til legen innen noen dager, og jeg må hente ut medisinen innen en uke. Nå har det nok gått så lang tid at resultatene av prøvene mine er for gamle til å brukes, og jeg er fortsatt uten medisin til jeg får tatt blodprøver i hjembyen - til tross for at jeg har gjort det jeg skulle. Igjen; håper noen kan komme med erfaringer og evt. tanker rundt det å klage på dette. Her er det ikke gjort noen feil, og du har ingenting å klage på, selv om du er misfornøyd med hvordan systemet innen helsevesenet fungerer. Den legen som rekvirerer en blodprøve får takster for blodprøven som blir tatt fra Helfo, i tillegg har den legen ansvaret for å videreformidle svaret på blodprøven til pasienten. Legen har taushetsplikt overfor din lege på hjemstedet ditt og har ikke lov til å videreformidle svaret på blodprøven til andre enn pasienten. Videre har laboratoriet på sykehuset ikke lov til å sende svaret på prøven til andre enn den som har tatt blodprøven og dermed er ansvarlig for både blodtappingen, ananlysesvaret og å informere pasienten. Mange pasienter tror de kan diktere et system som er og må ha vanntettet skott dor taushetsplikt, men følger en ansatt ikke de fastsatte prosedyrene og gjør det pasientene tror de kan forlange og forvente innen helsevesenet så bryter helsepersonell taushetsplikten noe de kan miste jobbene sine for. At ingen har tatt seg bryet med å forklare ts dette er vel det mest utrolige i denne saken. Er man kronisk syk og avhengig av blodprøver, medisiner eller andre behandlingsoppfølginger så må man ta hensyn til helsen sin og sette seg inn i hvordan systemet foungerer før man legger ut på ferie enten man reiser i Norge eller andre land. (Tipper du får og hadde fått svar på prøvene dine for lenge siden om du hadde kontaktet legekontoret prøvene ble tappet på.) Anonymkode: 97f73...e79 2
Supernelle Skrevet 24. juli 2018 Forfatter #6 Skrevet 24. juli 2018 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det ikke gjort noen feil, og du har ingenting å klage på, selv om du er misfornøyd med hvordan systemet innen helsevesenet fungerer. Den legen som rekvirerer en blodprøve får takster for blodprøven som blir tatt fra Helfo, i tillegg har den legen ansvaret for å videreformidle svaret på blodprøven til pasienten. Legen har taushetsplikt overfor din lege på hjemstedet ditt og har ikke lov til å videreformidle svaret på blodprøven til andre enn pasienten. Videre har laboratoriet på sykehuset ikke lov til å sende svaret på prøven til andre enn den som har tatt blodprøven og dermed er ansvarlig for både blodtappingen, ananlysesvaret og å informere pasienten. Mange pasienter tror de kan diktere et system som er og må ha vanntettet skott dor taushetsplikt, men følger en ansatt ikke de fastsatte prosedyrene og gjør det pasientene tror de kan forlange og forvente innen helsevesenet så bryter helsepersonell taushetsplikten noe de kan miste jobbene sine for. At ingen har tatt seg bryet med å forklare ts dette er vel det mest utrolige i denne saken. Er man kronisk syk og avhengig av blodprøver, medisiner eller andre behandlingsoppfølginger så må man ta hensyn til helsen sin og sette seg inn i hvordan systemet foungerer før man legger ut på ferie enten man reiser i Norge eller andre land. (Tipper du får og hadde fått svar på prøvene dine for lenge siden om du hadde kontaktet legekontoret prøvene ble tappet på.) Anonymkode: 97f73...e79 Det er ikke snakk om at jeg er misfornøyd fordi JEG ikke har fått svarene. Du bør kanskje lese innlegget en gang til. Legen kan ikke videreformidle noe heller (om det var det som var problemet), for legen har ikke fått prøvesvarene fra laboratoriet. Det jeg ville klagd på isåfall er at sykehuset og deres laboratorium ikke leverer ut prøvesvarene til legen, som gjør det umulig å skrive ut resept til meg. Jeg har vært i kontakt med legekontoret hvor jeg tok prøven to ganger faktisk, og de har ikke noen svar fordi (som nevnt) sendte de prøvene videre, og de får ikke prøvesvarene for det er ikke de som skal ha dem. Veldig fint om du heller stiller spørsmål enn å anta ting både om hva jeg lurer på og hva som har blitt gjort. Endret 24. juli 2018 av Supernelle
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 18 minutter siden, Supernelle skrev: Det er ikke snakk om at jeg er misfornøyd fordi JEG ikke har fått svarene. Du bør kanskje lese innlegget en gang til. Legen kan ikke videreformidle noe heller (om det var det som var problemet), for legen har ikke fått prøvesvarene fra laboratoriet. Det jeg ville klagd på isåfall er at sykehuset og deres laboratorium ikke leverer ut prøvesvarene til legen, som gjør det umulig å skrive ut resept til meg. Jeg har vært i kontakt med legekontoret hvor jeg tok prøven to ganger faktisk, og de har ikke noen svar fordi (som nevnt) sendte de prøvene videre, og de får ikke prøvesvarene for det er ikke de som skal ha dem. Veldig fint om du heller stiller spørsmål enn å anta ting både om hva jeg lurer på og hva som har blitt gjort. Hvis fastlegen din ikke har fått svar på prøver de trenger for å gi resept må legen din ringe laboratoriet/sykehuset. Rett og slett etterlyse svarene. Det kan være en feil hos laboratoriet eller hos fastlegen. Det er mange som har ferie, og det kan oppstå feil pga det. Kanskje legen har fått prøvesvar, men det ikke har blitt registrert. Ikke at det er gode unnskyldninger, men det kan være forklaring på at ting har tatt tid. Tviler på at det hjelper å ringe laboratoriet, sykhuset eller legekontoret som tok prøvene hvis de uansett ikke vil gi svaret rett til deg. Dette må gå igjennom fastlegen. Ring fastlegen, og klag der. Det er ikke greit at prøvesvar forsvinner selv om de svarene blir for gamle for deg nå. Håper dere finner ut hva som har skjedd med svarene. Dessuten er det fint å lage en avtale med fastlegen hva du skal gjøre når du reiser på ferie. Anonymkode: 93b00...1b4 2
Supernelle Skrevet 24. juli 2018 Forfatter #8 Skrevet 24. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får du ikke bare fastlegen til å ringe så er problemet løst? Anonymkode: d8345...51c Som nevnt i innlegget så er det forsent nå, det er etter to uker de kan fortelle at dette kan gjøres. Jeg visste ikke at de godtok en slik løsning før nå. Dette finner jeg jo bare ut av fordi jeg ringer og fortsatt lurer på hvordan prøvesvar bare ikke dukker opp, til tross for at de visstnok ble sendt for en uke siden. Når jeg har vært i kontakt med legekontoret og laben tidligere sa de såklart at prøvesvarene blir sendt umiddelbart og er fremme på et blunk, ingenting å bekymre seg for. Dette sendes jo vanligvis elektronisk uten problemer, men det de ikke sier (før nå) er at de ikke har fått til å sende prøvesvarene fordi det er noe med datasystemet.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er det ikke gjort noen feil, og du har ingenting å klage på, selv om du er misfornøyd med hvordan systemet innen helsevesenet fungerer. Den legen som rekvirerer en blodprøve får takster for blodprøven som blir tatt fra Helfo, i tillegg har den legen ansvaret for å videreformidle svaret på blodprøven til pasienten. Legen har taushetsplikt overfor din lege på hjemstedet ditt og har ikke lov til å videreformidle svaret på blodprøven til andre enn pasienten. Videre har laboratoriet på sykehuset ikke lov til å sende svaret på prøven til andre enn den som har tatt blodprøven og dermed er ansvarlig for både blodtappingen, ananlysesvaret og å informere pasienten. Mange pasienter tror de kan diktere et system som er og må ha vanntettet skott dor taushetsplikt, men følger en ansatt ikke de fastsatte prosedyrene og gjør det pasientene tror de kan forlange og forvente innen helsevesenet så bryter helsepersonell taushetsplikten noe de kan miste jobbene sine for. At ingen har tatt seg bryet med å forklare ts dette er vel det mest utrolige i denne saken. Er man kronisk syk og avhengig av blodprøver, medisiner eller andre behandlingsoppfølginger så må man ta hensyn til helsen sin og sette seg inn i hvordan systemet foungerer før man legger ut på ferie enten man reiser i Norge eller andre land. (Tipper du får og hadde fått svar på prøvene dine for lenge siden om du hadde kontaktet legekontoret prøvene ble tappet på.) Anonymkode: 97f73...e79 Her var det mye vissvass gitt. Det er fult mulig for en lege å rekvirere en blodprøve og be om at svaret sendes en annen lege, normal sendes det da begge to for sikkerhets skyld. Et sykehus gir ikke prøvesvar direkte til pasienten, det må en ansavrlig lege gjøre. Ts sin fastlege kan derimot kontakte sykehuset og be om svar. Anonymkode: d8345...51c 2
Supernelle Skrevet 24. juli 2018 Forfatter #10 Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis fastlegen din ikke har fått svar på prøver de trenger for å gi resept må legen din ringe laboratoriet/sykehuset. Rett og slett etterlyse svarene. Det kan være en feil hos laboratoriet eller hos fastlegen. Det er mange som har ferie, og det kan oppstå feil pga det. Kanskje legen har fått prøvesvar, men det ikke har blitt registrert. Ikke at det er gode unnskyldninger, men det kan være forklaring på at ting har tatt tid. Tviler på at det hjelper å ringe laboratoriet, sykhuset eller legekontoret som tok prøvene hvis de uansett ikke vil gi svaret rett til deg. Dette må gå igjennom fastlegen. Ring fastlegen, og klag der. Det er ikke greit at prøvesvar forsvinner selv om de svarene blir for gamle for deg nå. Håper dere finner ut hva som har skjedd med svarene. Dessuten er det fint å lage en avtale med fastlegen hva du skal gjøre når du reiser på ferie. Anonymkode: 93b00...1b4 Ja, hadde jeg visst tidligere at det holdt om legen ringte, hadde jeg brukt den løsningen med én gang. Mye å forklare rundt alt dette, spesielt til å ha med i hovedinnlegget synes jeg, men jeg var i kontakt med avdelingen hvor legen jobber og de kunne fortelle at det ikke kom noen svar. Så ringte jeg legekontoret hvor prøvene ble tatt, og de ringte til laben fordi de også reagerte på at det tok så lang tid. Laben sa at prøvesvarene var ferdige og at de skulle være inne om kort tid, og da senker man jo skuldrene litt. Så kom de aldri fram til rekvirent likevel, og nå greier ikke laben å svare ordentlig på om de i det hele tatt har sendt svarene. Jeg snakket med legen om dette før jeg dro på ferie og vi trodde vi fant en god nok løsning. Jeg har vært på ferie før under behandling, og det har gått forholdsvis smertefritt. Den gangen var det blodet som ble fraktet litt for sent, men vi hadde nok ikke sett for oss at selve svarene skulle utebli - det som vanligvis går elektronisk og superraskt. Kommer tilbake fra ferie snart og vil ta nye blodprøver da, men jeg har fortsatt lyst at man skal finne ut av hva som har skjedd her. Jeg tenker også på andre pasienter som kanskje har behov for viktigere medisiner enn meg.. Legekontoret sa jo at dette vanligvis tok maks noen dager, og det blir jo ikke bare urovekkende at svarene ikke kommer, men også at hun på laben ikke engang er nysgjerrig på hva det skyldes.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #11 Skrevet 24. juli 2018 Helsevesenet er mest opptatt av å tjene penger på deg. Hadde de vært opptatt av din helse og deg som menneske, så hadde du fått mye bedre informasjon rundt viktige ting som kan gjøre deg frisk. Anonymkode: bd230...0d3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #12 Skrevet 25. juli 2018 1 time siden, Supernelle skrev: Ja, hadde jeg visst tidligere at det holdt om legen ringte, hadde jeg brukt den løsningen med én gang. Mye å forklare rundt alt dette, spesielt til å ha med i hovedinnlegget synes jeg, men jeg var i kontakt med avdelingen hvor legen jobber og de kunne fortelle at det ikke kom noen svar. Så ringte jeg legekontoret hvor prøvene ble tatt, og de ringte til laben fordi de også reagerte på at det tok så lang tid. Laben sa at prøvesvarene var ferdige og at de skulle være inne om kort tid, og da senker man jo skuldrene litt. Så kom de aldri fram til rekvirent likevel, og nå greier ikke laben å svare ordentlig på om de i det hele tatt har sendt svarene. Jeg snakket med legen om dette før jeg dro på ferie og vi trodde vi fant en god nok løsning. Jeg har vært på ferie før under behandling, og det har gått forholdsvis smertefritt. Den gangen var det blodet som ble fraktet litt for sent, men vi hadde nok ikke sett for oss at selve svarene skulle utebli - det som vanligvis går elektronisk og superraskt. Kommer tilbake fra ferie snart og vil ta nye blodprøver da, men jeg har fortsatt lyst at man skal finne ut av hva som har skjedd her. Jeg tenker også på andre pasienter som kanskje har behov for viktigere medisiner enn meg.. Legekontoret sa jo at dette vanligvis tok maks noen dager, og det blir jo ikke bare urovekkende at svarene ikke kommer, men også at hun på laben ikke engang er nysgjerrig på hva det skyldes. Du har selvfølgelig rett å klage på dette, men jeg er usikker om du får så mye ut av det. Helsevesenet er mennesker, og datasystemer og de kan gjøre feil. Som jeg nevnte i andre innlegget høres det mer ut som ferieavvikling, og at det kan ha skjedd en feil i rutiner, eller som du nevnet datatrøbbel. Altså vil jeg tro at dette er ikke noe som bruker å skje, men at du har tilfeldig blitt rammet av noe. Mitt beste tips er å ikke gjøre noe mer med dette nå, men hvis det tar så lang tid en annen gang få lege til å ringe med en gang. Anonymkode: 93b00...1b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå