AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Jeg skal til Tyrkia, og det står at det skal bli tordenvær å regn.. synes det er ganske rart ettersom det er i juli og august det alltid er varmest, vi har vært der 5 ganger før å det har alltid vært fint vær.. så synes det er mistenkelig. Jeg søkte opp "været Alanya torsdag", men er det mulig at det som står IKKE stemmer? Synes bare det er mistenkelig at det er regn der i juli når det aldri har vært det før.. Anonymkode: f28dd...207
TheGirlWhoWaited Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Selvfølgelig er det ikke sikkert at været du leser om på nettet alltid stemmer - samtidig har du vel fått med deg de merkelige værendringene som skjer over hele verden akkurat nå, så klart det kan være tordenvær og regn i Tyrkia akkurat nå, selv om du ikke har opplevd det før... 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Storm.no melder mer korrekt vær enn Yr.no, har jeg hørt Anonymkode: b8ef5...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal til Tyrkia, og det står at det skal bli tordenvær å regn.. synes det er ganske rart ettersom det er i juli og august det alltid er varmest, vi har vært der 5 ganger før å det har alltid vært fint vær.. så synes det er mistenkelig. Jeg søkte opp "været Alanya torsdag", men er det mulig at det som står IKKE stemmer? Synes bare det er mistenkelig at det er regn der i juli når det aldri har vært det før.. Anonymkode: f28dd...207 Tordenvær og regn er et ikke ukjent fenomen (også i Norge) enkelte dager når det er svært varmt... Har du aldri opplevd det? Anonymkode: b8ef5...aa7 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 "Hvorfor kommer det torden kvelden etter varme sommerdager? Meteorologen svarer. En sommerdag med fint vær og gode temperaturer kan utvikle seg til en dag med skyer, vind og tordenvær. På slike dager vil sola varme opp bakken og lufta ved bakken, denne lufta vil stige og føre med seg fuktighet oppover. Om det er nok vertikal bevegelse i lufta vil det bygges opp skyer. Skyene kan vokse seg til bygeskyer med nedbør, og er som regel størst når det er mest oppvarming, altså utpå ettermiddagen. Derfor blir det ofte kalt ettermiddagsbyger. Dersom lufta er ustabil nok og oppvarmingen er tilstrekkelig kan disse skyene utvikle seg til tordenskyer" http://www.yr.no/artikkel/hvorfor-vind-og-torden-om-sommeren_-1.7689546 Anonymkode: b8ef5...aa7 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 Ville det vært fint med én tråd om dette temaet? Anonymkode: 3381c...8d4 1
Snaskesnusken Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 Jeg var i Alanya en augustmåned for mange år siden og opplevde en skikkelig tordenbyge. Vinden økte også og det høljet ned. De stakkars guttene som jobbet på hotellet hadde det travelt med å få tak i solsenger og parasoller som fløy i sirkler inne på området. Det var forferdelig varmt den dagen og veldig lummert.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 Det er selvsagt ikke alltid været som meldes stemmer, men det er ikke uvanlig med en tordenbyge selv om det er sommer. Jeg har vært i både Spania, Bulgaria, Portugal, Hellas og Tunisia og opplevd skikkelig tordenvær. Som regel bøtter det ned et par timer før det blir helt klart igjen. Anonymkode: d4848...888
stan Skrevet 27. juli 2018 #10 Skrevet 27. juli 2018 I noen deler av verden er været enda ikke temmet så det gidder ikke å rette seg etter værmeldingen. Her hjemme er jo været skikkelig oppdradd og følger bestandig værmeldingen til punkt og prikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå