AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Har blitt invitert på grilling i en park, men jeg trodde det var grillforbud? Fant dette på Oslo kommune sine sider: https://www.oslo.kommune.no/brannvern-ildsted-og-feiing/bal-og-grill/#gref da virker det som om Grilling er lov? Jeg skjønte ikke helt om det er lov bare det ikke sjenerer noen eller om det KUN er lov på angitte grillplasser? Anonymkode: 850e8...a80
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 All bruk av åpen ild er nå forbudt i naturen pga den ekstreme tørken og dermed ekstreme brannfaren. Anonymkode: 1d55b...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: All bruk av åpen ild er nå forbudt i naturen pga den ekstreme tørken og dermed ekstreme brannfaren. Anonymkode: 1d55b...f7f Er jo ikke det det står i linken fra Oslo kommune da... der står det at det finnes unntak fra den regelen. Syntes bare de unntakene var litt uklare... ts Anonymkode: 850e8...a80
Gjest Stella Rose Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 Hadde aldri tatt sjansen på å grille nå.
HalldirV2 Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo ikke det det står i linken fra Oslo kommune da... der står det at det finnes unntak fra den regelen. Syntes bare de unntakene var litt uklare... ts Anonymkode: 850e8...a80 Rotete skrevet av kommunen, men slik jeg oppfatter det er unntakene ikke gyldige nå, det der er unntak som gjelder ellers på året, altså når det ikke er ekstrem skogbrannfare. Endret 24. juli 2018 av HalldirV2 2
Gjesten Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 Det har hele tiden vært lov til å grille i parkene innenfor Ring 3, så lenge man er varsom, griller på brannsikkert underlag, og har med nok vann til å slukke grillen når dere er ferdige. Hvis du er usikker, kan du sende en melding til Oslo brann- og redningsetat på Facebook, de svarer relativt kjapt.
Daria Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, HalldirV2 skrev: Rotete skrevet av kommunen, men slik jeg oppfatter det er unntakene ikke gyldige nå, det der er unntak som gjelder ellers på sommerhalvåret, altså når det ikke er ekstrem skogbrannfare. Jeg tolker det også sånn. Og avhenging av hva som teknisk sett er lov eller ikke, er det bare idioter som fyrer opp engangsgriller i parken når det er så vanvittig tørt som det er nå. Det er alltid lov - og anbefalt - å tenke selv. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 3 minutter siden, HalldirV2 skrev: Rotete skrevet av kommunen, men slik jeg oppfatter det er unntakene ikke gyldige nå, det der er unntak som gjelder ellers på sommerhalvåret, altså når det ikke er ekstrem skogbrannfare. Hæ? Det gir jo ingen mening. Det står det er et generelt forbud og så står det unntak under. Når det ikke er tørke er det jo lov til å gjøre opp ild og derfor ikke behov for unntak. ts Anonymkode: 850e8...a80 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, Daria skrev: Jeg tolker det også sånn. Og avhenging av hva som teknisk sett er lov eller ikke, er det bare idioter som fyrer opp engangsgriller i parken når det er så vanvittig tørt som det er nå. Det er alltid lov - og anbefalt - å tenke selv. Er ikke snakk om engangsgriller, men de offentlige grillene som kommunen har satt ut, som du ser på kartet. Ts Anonymkode: 850e8...a80
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #10 Skrevet 24. juli 2018 Det kan ikke være generelle unntak for det står i forskriften også. https://lovdata.no/dokument/OV/forskrift/2015-05-20-936 Under forskriften står det: Følgende brenning skal likevel være tillatt: a) åpen brenning på grillinnretninger og utepeiser med rent trevirke eller kull og uten at dette er til plage for naboer eller andre som oppholder seg i nærheten, betyr det KUN de offentlige grillene? Alle griller med kull/trevirke? Alle offentlige griller? Ts Anonymkode: 850e8...a80
HalldirV2 Skrevet 24. juli 2018 #11 Skrevet 24. juli 2018 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Det gir jo ingen mening. Det står det er et generelt forbud og så står det unntak under. Når det ikke er tørke er det jo lov til å gjøre opp ild og derfor ikke behov for unntak. ts Anonymkode: 850e8...a80 Men de samme unntakene er vel akkurat de samme som gjelder ellers på sommerhalvåret, så skulle disse være unntak nå i ekstremtørken er de vel egentlig ikke unntak, og siden vi vet det er unntak fra unntakene pr. dags dato, så kan de vel ikke stemme? Om du skjønner hva jeg mener? Ring og hør du Endret 24. juli 2018 av HalldirV2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #12 Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, HalldirV2 skrev: Men de samme unntakene er vel akkurat de samme som gjelder ellers på sommerhalvåret, så skulle disse være unntak nå i ekstremtørken er de vel egentlig ikke unntak, og siden vi vet det er unntak fra unntakene pr. dags dato, så kan de vel ikke stemme? Om du skjønner hva jeg mener? Ring og hør du Nei det er ikke det samme. Ellers er det jo lov til å brenne hvor som helst i en park ( engangsgrill og det hele, nå står det dette kartet der, med godkjente grillplasder. Kanskje jeg skulle ringe ja, utrolig irriterende at de skriver så forvirrende. I tillegg står det .forbudet gjelder: ‘i nærheten av skogen eller på øyene’. Vil en park si i nærheten av skogen? Ts Anonymkode: 850e8...a80
Gjesten Skrevet 24. juli 2018 #13 Skrevet 24. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke det samme. Ellers er det jo lov til å brenne hvor som helst i en park ( engangsgrill og det hele, nå står det dette kartet der, med godkjente grillplasder. Kanskje jeg skulle ringe ja, utrolig irriterende at de skriver så forvirrende. I tillegg står det .forbudet gjelder: ‘i nærheten av skogen eller på øyene’. Vil en park si i nærheten av skogen? Ts Anonymkode: 850e8...a80 Som sagt har parkene innenfor ring 3 bar unntatt, alt annet har vært forbudt.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #14 Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, Gjesten skrev: Som sagt har parkene innenfor ring 3 bar unntatt, alt annet har vært forbudt. Ok, hvor står det? har du en link? Ts Anonymkode: 850e8...a80
HalldirV2 Skrevet 24. juli 2018 #15 Skrevet 24. juli 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det er ikke det samme. Ellers er det jo lov til å brenne hvor som helst i en park ( engangsgrill og det hele, nå står det dette kartet der, med godkjente grillplasder. Kanskje jeg skulle ringe ja, utrolig irriterende at de skriver så forvirrende. I tillegg står det .forbudet gjelder: ‘i nærheten av skogen eller på øyene’. Vil en park si i nærheten av skogen? Ts Anonymkode: 850e8...a80 Men om de ikke skulle være de generelle unntakene så gir det jo ingen mening å inkludere at bålbrenning er lov om høsten og vinteren, altså unntak nr. 3. Det er hverken høst eller vinter nå, så ser virkelig ikke poenget med å opplyse om det da. Forvirrende! 1
HalldirV2 Skrevet 24. juli 2018 #16 Skrevet 24. juli 2018 Samtidig så står det at forbudet gjelder i nærheten av skog og på øyer, så vil ikke tro grilling i egen hage er forbudt. Og da er det nok ikke noe forbud i byparkene heller, kanskje? Om du ringer, kan du ikke poste svaret du fikk her?
Daria Skrevet 24. juli 2018 #17 Skrevet 24. juli 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke snakk om engangsgriller, men de offentlige grillene som kommunen har satt ut, som du ser på kartet. Ts Anonymkode: 850e8...a80 Jeg ville uansett ikke tent så mye som en fyrstikk ute nå, når folk oppfordres til å plukke opp glasskår for at de ikke skal antenne noe. 1
gjest:) Skrevet 24. juli 2018 #18 Skrevet 24. juli 2018 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker said: Har blitt invitert på grilling i en park, men jeg trodde det var grillforbud? Fant dette på Oslo kommune sine sider: https://www.oslo.kommune.no/brannvern-ildsted-og-feiing/bal-og-grill/#gref da virker det som om Grilling er lov? Jeg skjønte ikke helt om det er lov bare det ikke sjenerer noen eller om det KUN er lov på angitte grillplasser? Anonymkode: 850e8...a80 Hvis du trykker på lenke om bålforbudet på siden du lenket til kommer du hit: https://www.oslo.kommune.no/brannvern-ildsted-og-feiing/brannsikkerhet/grill-og-balplassene-i-marka-stenges-article97143.html Der står det klart og tydelig svar på det du lurer på. Quote Grunnet stor skogbrannfare, har brannsjefen besluttet å midlertidig stenge de offentlige godkjente bålplassene i marka. Da vi allerede befinner oss i en tid med et generelt bålforbud, i perioden 15. april – 15. september, innebærer det at all bruk av åpen ild (bål, grill, primus, stormkjøkken) i eller i nærheten av skogen, og på øyene i Oslofjorden, er forbudt. Utover disse stedene er det kravet til aktsomhet som gjelder. Publikum må derfor være ekstremt forsiktig med bruk av engangsgriller og andre typer grillinnretninger. I motsatt tilfelle, vil uaktsomme handlinger kunne straffes med bøter eller erstatningsansvar. Forbudet vil vare til det kommer rikelig med nedbør. En opphevelse av forbudet vil bli varslet på sosiale medier og på vår nettside. Bruk av engangsgrill Skal du bruke engangsgrill der dette er tillatt må du: Sette grillen på et brannsikkert underlag. Ha god avstand til annet brennbart materiale. Holde oppsyn med grillen til enhver tid. Slokke grillen med rikelig med vann. Kaste grillen i egnet grillcontainer. Aldri i vanlige avfallsbeholdere! Er grillcontainer ikke tilgjengelig, slokk grillen, ta den med hjem, og kast den i søpla dagen derpå. Nyt det fine været, men vær forsiktig, og hjelp oss med å forebygge branner i sommer. Dette tolker jeg som at det ikke er greit å sette grillen på gressplen, og at du må ha tilgang til mye mer vann enn 1/2 litersflaske til slukking. F.eks tenker jeg at det er greit å grille på steinheller nær en fontene med vann i frognerparken, men ikke lenger unna eller på gressplenen. Endret 24. juli 2018 av gjest:)
Gjesten Skrevet 24. juli 2018 #19 Skrevet 24. juli 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, hvor står det? har du en link? Ts Anonymkode: 850e8...a80 Oslo brann- og redningsetat har vært ute med det 100 ganger, og det er sendt ut sms til hele befolkningen. Som sagt er de veldig aktive på Facebook, så hvis du blar gjennom postene og svarene de har lagt ut der, vil du nok finne noe.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #20 Skrevet 24. juli 2018 Tok en telefon til de i stad og det var lov. Da vet vi det TS Anonymkode: 850e8...a80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå