AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Hei, Jeg er i ny jobb og forstår sjelden akkurat hvordan feriepengene beregnes, så fint om noen kan hjelpe. Ettersom jeg ikke har betalt ferie i denne jobben, tok jeg kun ut 5 dager (en arbeidsuke) ubetalt ferie, og jobber resten (med unntak av aspasering). I juni fikk jeg dra trekk for en uke ferie, 9,900,- som trekkes forskuddsvis. Nå har jeg fått lønn for juli, og der er det også trukket 9.000,- for en ukes ferie. Jeg forstår ikke helt dette? Anonymkode: 9718d...010
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Det har ikke noe med feriepenger å gjøre, feriepengene du evt. skal ha beregnes året før, i den jobben du da hadde før. Når det gjelder lønnstrekk for ferie, så trekker arbeidsgiver for antall uker man skal ha (har man fast stilling får man ikke både lønn og feriepenger man tjente opp i fjor, kun utbetaling av feriepenger i ferien). Men du skal selvfølgelig ikke trekkes flere ganger, så da kan det ha skjedd en feil. Kontakt lønnskontoret eller sjefen. Anonymkode: 8b81d...6d4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det har ikke noe med feriepenger å gjøre, feriepengene du evt. skal ha beregnes året før, i den jobben du da hadde før. Når det gjelder lønnstrekk for ferie, så trekker arbeidsgiver for antall uker man skal ha (har man fast stilling får man ikke både lønn og feriepenger man tjente opp i fjor, kun utbetaling av feriepenger i ferien). Men du skal selvfølgelig ikke trekkes flere ganger, så da kan det ha skjedd en feil. Kontakt lønnskontoret eller sjefen. Anonymkode: 8b81d...6d4 Forstår - grunnet en særdeles dårlig deltidsstilling ifjor fikk jeg nesten ikke feriepenger i år, derfor har jeg veldig lite nå og er litt var for det jeg blir trukket. Jeg ble først trukket for to uker i juni, og måtte kontakte regnskap og be dem endre det, og fikk da beskjed at de hadde gjort en feil, og fikk da lønn for en uke tilbakebetalt. Så det skjer jo feil, men slik jeg har forstått det er de stort sett veldig erfarne og presise, derfor er jeg var for å "mase". Men slik det er nå fikk jeg normal lønn minus en uke i juni, og det samme i juli. Og det må jo være feil, hvis det ikke er noe jeg har misforstått? Mulig at det er en annen som driver med regnskap/lønn i ferien, er det vanlig? TS Anonymkode: 9718d...010
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Ettersom jeg ikke har betalt ferie i denne jobben Ytterst få har betalt ferie. De aller fleste dekker ferien med feriepenger. Anonymkode: f639c...e59
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår - grunnet en særdeles dårlig deltidsstilling ifjor fikk jeg nesten ikke feriepenger i år, derfor har jeg veldig lite nå og er litt var for det jeg blir trukket. Jeg ble først trukket for to uker i juni, og måtte kontakte regnskap og be dem endre det, og fikk da beskjed at de hadde gjort en feil, og fikk da lønn for en uke tilbakebetalt. Så det skjer jo feil, men slik jeg har forstått det er de stort sett veldig erfarne og presise, derfor er jeg var for å "mase". Men slik det er nå fikk jeg normal lønn minus en uke i juni, og det samme i juli. Og det må jo være feil, hvis det ikke er noe jeg har misforstått? Mulig at det er en annen som driver med regnskap/lønn i ferien, er det vanlig? TS Anonymkode: 9718d...010 Fult mulig det er en annen som tar lønningene i ferien, men her har de gjort en feil. Snakk med de, og forklar nok en gang. ps; det er forskjell på feriepenger og feriepengetillegg, men dette har ikke noe med det å gjøre. Anonymkode: ead34...240 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ytterst få har betalt ferie. De aller fleste dekker ferien med feriepenger. Anonymkode: f639c...e59 Ja er klar over dette - var det jeg mente. Ny jobb = feriedager tatt ut blir "ubetalt". TS Anonymkode: 9718d...010
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mulig at det er en annen som driver med regnskap/lønn i ferien, er det vanlig? TS Anonymkode: 9718d...010 Det er selvsagt helt normalt at lønningskontorer har vikarer i ferien. Bedriftenes lønningspersonale skal jo også ha ferie, og noen må jo sitte der og ordne med de ansattes lønn i ferietiden også. Feil skjer, sånn som med deg nå. Du skal selvsagt ikke trekkes to ganger for èn ferie, så det er åpenbart at noen har gjort en feil et sted. Ring og forklar. Det kan hende vikaren ikke har fullmakt til å tilbakebetale og ordne en slik feil, så da må du kanskje vente til de ansvarlige kommer tilbake på jobb igjen. Men pengene får du. Det har skjedd en feil. Og du...ps! Det heter avspasering med "v", ikke aspasering. Anonymkode: 8949b...cfc
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fult mulig det er en annen som tar lønningene i ferien, men her har de gjort en feil. Snakk med de, og forklar nok en gang. ps; det er forskjell på feriepenger og feriepengetillegg, men dette har ikke noe med det å gjøre. Anonymkode: ead34...240 Takk! Anonymkode: 9718d...010
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og du...ps! Det heter avspasering med "v", ikke aspasering. Anonymkode: 8949b...cfc Det var en trykkfeil, men takk for grammatikkpåpasselighet Anonymkode: 9718d...010
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #10 Skrevet 25. juli 2018 Tipper at lønningskontoret har fått beskjed om hvor mye ferie du skal ha både i juni og i juli. Derfor har de trodd at du skulle ha enda en uke i juli. Ser det skjer ofte i min jobb (på lønningskontoret). De som rapporterer inn glemmer at vi avtegnet ferieuttaket i juni på de som ikke har fult uttak, og gir beskjed om den samme ferien i juli. Jeg pleier å komme med kontrollspørsmål «så da har Kari 2 uker ferie totalt?» etter erfaring med surrete avdelingsledere. Anonymkode: ac4da...be5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #11 Skrevet 25. juli 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tipper at lønningskontoret har fått beskjed om hvor mye ferie du skal ha både i juni og i juli. Derfor har de trodd at du skulle ha enda en uke i juli. Ser det skjer ofte i min jobb (på lønningskontoret). De som rapporterer inn glemmer at vi avtegnet ferieuttaket i juni på de som ikke har fult uttak, og gir beskjed om den samme ferien i juli. Jeg pleier å komme med kontrollspørsmål «så da har Kari 2 uker ferie totalt?» etter erfaring med surrete avdelingsledere. Anonymkode: ac4da...be5 Kanskje det ja, men vi fikk beskjed om at vi skulle oppgi ALL ferie før 1.juni, så jeg tenkte den saken var grei. Kontaktet regnskapskontoret men det er kun en person som er ansvarlig for lønn, og hun er på ferie. Så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet. Men irriterende er det. Jeg har som sagt ikke særlig med feriepenger fra forrige jobb, så dette legger jo en demper på sommerferien. TS Anonymkode: 9718d...010
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå