AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #1 Skrevet 24. juli 2018 Jeg synes heller ikke det er lett å gå ned i vekt, bare så det er sagt. Men jeg vet jo at kalorier inn og kalorier ut er alt som har noe å si. Det er elementær fysikk som ingen slipper unna. Man kan ikke legge på seg eller opprettholde vekt dersom kaloriinntaket er for lavt. Men så leser jeg stadig om folk som HAR veldig lavt kaloriinntak og der vekten likevel ikke går ned. Hva skjer der? Kan det være at de gjør alt riktig, men at det bare tar tid før kroppen reagerer? Altså, er det mulig å innta 1500 kalorier daglig og gå mye tur, og likevel ikke gå ned i løpet av tre uker? Eller er problemet at folk behøver færre kalorier enn de tror, eller de får i seg flere kalorier enn de tror? Bonusspørsmål: Hva hvis kroppen holder på vann i en slik fase, og det er forklaringen på at vekta står stille? Hva gjør man for å bli kvitt vannet? Anonymkode: 83ce6...a93 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #2 Skrevet 24. juli 2018 Just now, AnonymBruker said: Jeg synes heller ikke det er lett å gå ned i vekt, bare så det er sagt. Men jeg vet jo at kalorier inn og kalorier ut er alt som har noe å si. Det er elementær fysikk som ingen slipper unna. Man kan ikke legge på seg eller opprettholde vekt dersom kaloriinntaket er for lavt. Men så leser jeg stadig om folk som HAR veldig lavt kaloriinntak og der vekten likevel ikke går ned. Hva skjer der? Kan det være at de gjør alt riktig, men at det bare tar tid før kroppen reagerer? Altså, er det mulig å innta 1500 kalorier daglig og gå mye tur, og likevel ikke gå ned i løpet av tre uker? Eller er problemet at folk behøver færre kalorier enn de tror, eller de får i seg flere kalorier enn de tror? Bonusspørsmål: Hva hvis kroppen holder på vann i en slik fase, og det er forklaringen på at vekta står stille? Hva gjør man for å bli kvitt vannet? Anonymkode: 83ce6...a93 Dette tror jeg er tilfellet for så og si alle Anonymkode: db9b9...211 8
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #3 Skrevet 24. juli 2018 Tror også folk ikke vet hvor mange kalorier de trenger. Mange går ut fra at kvinner trenger 2000 kcal, som er standarden, men klart at om man har en stillesittende jobb og ikke beveger seg en meter ellers i livet trenger man jo mye, mye mer. I tillegg er det all småspisingen folk ikke tar med i regnskapet, og som mange tror «ikke teller». En twist her, en mandarin der, en gulrot nå og da. «Det er jo så lite» 😝 Jeg fikk meg hvertfall et stort sjokk når jeg begynte å skrive ned ALT jeg puttet i kjeften. Enorme feilkilder i småspising folk ikke tenker over, eller glemmer at de har gjort. Anonymkode: b59ee...479 6
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #4 Skrevet 24. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror også folk ikke vet hvor mange kalorier de trenger. Mange går ut fra at kvinner trenger 2000 kcal, som er standarden, men klart at om man har en stillesittende jobb og ikke beveger seg en meter ellers i livet trenger man jo mye, mye mer. I tillegg er det all småspisingen folk ikke tar med i regnskapet, og som mange tror «ikke teller». En twist her, en mandarin der, en gulrot nå og da. «Det er jo så lite» 😝 Jeg fikk meg hvertfall et stort sjokk når jeg begynte å skrive ned ALT jeg puttet i kjeften. Enorme feilkilder i småspising folk ikke tenker over, eller glemmer at de har gjort. Anonymkode: b59ee...479 Finnes det noen måte å finne ut hvor mange kalorier man egentlig trenger? Anonymkode: 83ce6...a93
matrobot Skrevet 24. juli 2018 #5 Skrevet 24. juli 2018 Det kan være flere årsaker til det: 1. Fått seg mer muskler (som veier mer enn fett). Det er viktigere enn selve vekttapet. 2. Hvis man spiser ekstremt lite kalorier, så kan kroppen gå i sparemodus. Tar en stund før vektnedgangen begynner. 3. Hvis man ikke trener i tillegg, tar det litt lenger tid. 4. Drikker mye vann når man er på slankern (vannvekt), men de kommer og går 5. Folk jukser kanskje med kalori-tallene - mange glememr å føre opp visse småsnacks de spiser imellomtiden Alle tror det er 1500 kalorier er antallet man bør spise for å gå ned i vekta. Men det spørs høyden og vekten din. Om man er kvinne, lav og tynn fra før, vil man ikke gå ned veldig mye med 1500 kalorier. 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #6 Skrevet 24. juli 2018 Rett og slett en misoppfatning av hvor mange kalorier man inntar og hvor mye man forbrenner. En kombinasjon av å ikke telle kalorier her og der - melk i kaffen, ikke veie all mat - og å tenke at treningen forbrenner mer enn den gjør, eller at man er mer naturlig aktiv i løpet av dagen enn man er. Er enig i at det er vanskelig å vite hvor mye man forbrenner. Jeg logger alltid litt mindre trening for å være på den sikre siden. Anonymkode: ff906...9dd 1
matrobot Skrevet 24. juli 2018 #7 Skrevet 24. juli 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Finnes det noen måte å finne ut hvor mange kalorier man egentlig trenger? Er bare å google "calories calculator". Jeg fant blant annet den:https://www.freedieting.com/calorie-calculator Men selv bruker jeg MyFitnessPal for å regne ut kalorier og loggfører alt jeg spiser. De fleste her på KG bruker LifeSum, som jeg har fått med meg.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #8 Skrevet 24. juli 2018 21 minutter siden, matrobot skrev: Er bare å google "calories calculator". Jeg fant blant annet den:https://www.freedieting.com/calorie-calculator Men selv bruker jeg MyFitnessPal for å regne ut kalorier og loggfører alt jeg spiser. De fleste her på KG bruker LifeSum, som jeg har fått med meg. Der fikk jeg meg en overraskelse også. Hvis jeg plotter inn min høyde og vekt, og legger inn "little or no exercise", står det at jeg trenger 1638 kalorier daglig. Det var faktisk mindre enn jeg trodde. Anonymkode: 83ce6...a93 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #9 Skrevet 24. juli 2018 Det er mange som tror kalorier ut og inn er eneste løsning, det ser man jo nok et eksempel på i denne tråden. Mekanismene bak overvekt/fedme er mye mer komplisert enn som så. Anbefaler dere å høre på denne https://forskning.no/podcast-overvekt-spor-en-forsker-podcast/podcast-spor-en-forsker-hvorfor-er-det-sa-vanskelig-a-ga-ned-i-vekt/318504 og https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Sprekpodden-Dette-hindrer-deg-i-a-ga-ned-i-vekt-241873b.html legg spesielt merke til Jøran Hjelmesæth sine kommentarerer, hvis dere ikke vet hvem han er - frem med google. Anonymkode: 775e7...324 8
Shopgirl2014 Skrevet 24. juli 2018 #10 Skrevet 24. juli 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der fikk jeg meg en overraskelse også. Hvis jeg plotter inn min høyde og vekt, og legger inn "little or no exercise", står det at jeg trenger 1638 kalorier daglig. Det var faktisk mindre enn jeg trodde. Anonymkode: 83ce6...a93 Litt OT, men synes denne nettsiden fra melk er den beste til å regne ut kaloribehov - også når det gjelder å holde vekten. (Kommer opp som alternativ ETTER at man har regnet ut BMI.) https://www.melk.no/bmi 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #11 Skrevet 24. juli 2018 Jeg levde i fjor på 1000 kalorier om dagen, i 3 mnd, og gikk ned 2 kg på de 3 mnd. Motiverer jo ikke til å videre sulte seg. Men jeg har gått ned i vekt tidligere med kalori telling. Jeg har alltid hatt lav forbrenning, men med trening har jeg fint kunne spise 1600 kalorier, og så gå ned i vekt. Hvorfor ikke det går lenger vet jeg ikke. Jeg er syk da, veldig syk og, så jeg får ikke trent. Og sitter mye stille, på en god dag går jeg en tur. Så jeg skjønner jo at jeg må lenger ned på kalorier, men hvor lavt? Skal jeg leve på 700-800 kalorier om dagen? Jeg har tatt det opp med legen og, men føler jeg ikke blir tatt seriøst. At han ikke tror jeg faktisk levde på så lite kalorier. Etter ferien min, skal jeg prøve igjen. For siden jeg spiser helt normalt, så har jeg jo lagt på meg en del, de 3 årene jeg var syk. Anonymkode: 657b1...376 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #12 Skrevet 24. juli 2018 Folk flest feilberegner kalorier ut. Akkurat som folk flest feilberegner sjansen for å vinne i lotto. Anonymkode: d39fe...d49 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #13 Skrevet 24. juli 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som tror kalorier ut og inn er eneste løsning, det ser man jo nok et eksempel på i denne tråden. Mekanismene bak overvekt/fedme er mye mer komplisert enn som så. Anbefaler dere å høre på denne https://forskning.no/podcast-overvekt-spor-en-forsker-podcast/podcast-spor-en-forsker-hvorfor-er-det-sa-vanskelig-a-ga-ned-i-vekt/318504 og https://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Sprekpodden-Dette-hindrer-deg-i-a-ga-ned-i-vekt-241873b.html legg spesielt merke til Jøran Hjelmesæth sine kommentarerer, hvis dere ikke vet hvem han er - frem med google. Anonymkode: 775e7...324 Dette. Folk innehar ikke mye kunnskap om påvirkningen gen og arv, hormoner, aktivitet, og medisiner har på metabolisme. Det virker som at mange tror at «oja, kaloritelling fungerte for meg, da er det slik for alle». Biologi er litt mer komplisert enn det. Håper flere gidder å lese seg opp og tilegne seg kunnskap før de uttaler seg, da kan dette bli en interessant og viktig diskusjon. Anonymkode: 618b0...101 9
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2018 #14 Skrevet 24. juli 2018 Det er ikke så enkelt som kalorier inn og ut. Vekta reguleres stort sett av hormoner. Insulinet er en fettlagringshormon og hver gang vi spiser, så trygger vi insulinet. Det er viktig å ikke spise så mange måltider om dagen. Mange som vil ned i vekt burde lese dr. jason fungs "the obesity code". Han har også mange videoer på youtube. Hadde jeg fulgt opp "rådene" jeg fikk på et diabeteskurs, hadde jeg havnet på medisiner og fettere. Nå driver jeg med regulering av blodsukker kun med diett og 2 måltider om dagen. En "side effect" er en vektnedgang på 20 kg siden november i fjor. Anonymkode: 202d1...bfb 7
jenny_d_b Skrevet 25. juli 2018 #15 Skrevet 25. juli 2018 Jeg har telt kalorier i noen uker nå, og har vel gått ned en 3-4 kilo. Jeg fikk først mål om 1570 kalorier daglig, har nå endra til 1500. Har gått ned "mer" enn normalt (målet er vel en halv kilo i uka), absolutt, men har på en måte forventa større effekt. Har f. eks. gått tre fjellturer bare denne uka. Da jeg veide meg kvelden etter en av dem, hadde jeg faktisk gått OPP noe. Enten er det fordi jeg har fått mer muskler av turene allerede, eller noe annet. Uansett ganske frustrerende. Syns også det er svært vanskelig å beregne effekten av fjelltur. Den som ligger i MFP, er fjellKLATRING, så den kan ikke brukes, det er noe annet. Har stort sett lagt inn der enten bare gåing, moderat tempo eller terrenggåing. Men jeg syns jeg får et så innmari høyt antall forbrente kalorier, det er litt vanskelig å tro. Har ikke "fylt opp" disse fullt, men har havna noe over 1500 de dagene jeg har gått fjelltur. Om jeg ser på skrittelleren min, sier den gjerne at jeg kun har forbrent 2-300 ekstra kalorier (dette har jeg holdt meg innafor i "ekstraspising). Men den sier samtidig at jeg har gått 0% klatring og 0-2% løping. Da har jeg gått så jeg blir andpusten hele veien opp, og som oftest ned igjen også, i tillegg er det noen steder så bratt at jeg nesten må klatre. Så skrittelleren er åpenbart litt på jordet, men vet ikke om MFP er noe bedre...
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #16 Skrevet 25. juli 2018 Jeg vet med meg selv at det kan være lurt å bruke app for å faktisk se hvor jeg får i meg kalorier. Det et også slik at jeg er 160 høy og 55 kg, så 2000 kalorier er for mye om jeg er inaktiv. MEN! Jeg har hatt så lavt stoffskifte at jeg la på meg om jeg bikket 1000 kalorier daglig. (jeg målte ALT med kjøkkenvekt og Lifesum, så det var ingen kalorier inn som ikke ble loggført). Det sier seg selv at man ikke kan leve på så få kalorier hver dag resten av livet, og da ka jeg også på meg til over 75 kg. Jeg begynte så på medisiner som hjalp stoffskiftet, og raste ned 20 kg, selv om jeg da spiste 1600 - 1700 kalorier daglig, istedetfor 1000 - 1200. Anonymkode: 6eb20...fe9 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #17 Skrevet 25. juli 2018 Jeg har telt kalorier. Gikk ikke ned et gram. La om til lavkarbo og vekten raste ned. Spiste da mer kalorier enn anbefalt, men under 50 karb til dagen. Nå spiser jeg vanlig norsk kosthold som folk sier, men er mer opptatt av tarmbakterie og mosjon. Tar forskjellige typer Probiotika og drikker kefir melk til frokost. Dette er kosthold jeg kan leve med og kan unne meg utskeielser. Gått ned 2 kg på ei uke uten å tenke på karbo eller kalorier 👍 Anonymkode: a37d1...daa
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #18 Skrevet 25. juli 2018 Jeg har slanket meg hele mitt voksne liv, og fikk det først til når jeg lærte meg om insulin og blodsukker. Dvs at en sjokoladekalori lettere blir fett enn en salatkalori. Sukker og raske karbohydrater øker insulinproduksjonen, og da øker også faren for fettlagring. I praksis betyr det for meg, at om jeg spiser 1000 kalorier om dagen, med sjokolade, loff og Nugatti, så tar jeg ikke av et eneste gram. Anonymkode: ac32b...ca8 3
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #19 Skrevet 25. juli 2018 På 24.7.2018 den 10.07, AnonymBruker skrev: Jeg synes heller ikke det er lett å gå ned i vekt, bare så det er sagt. Men jeg vet jo at kalorier inn og kalorier ut er alt som har noe å si. Det er elementær fysikk som ingen slipper unna. Man kan ikke legge på seg eller opprettholde vekt dersom kaloriinntaket er for lavt. Men så leser jeg stadig om folk som HAR veldig lavt kaloriinntak og der vekten likevel ikke går ned. Hva skjer der? Kan det være at de gjør alt riktig, men at det bare tar tid før kroppen reagerer? Altså, er det mulig å innta 1500 kalorier daglig og gå mye tur, og likevel ikke gå ned i løpet av tre uker? Eller er problemet at folk behøver færre kalorier enn de tror, eller de får i seg flere kalorier enn de tror? Bonusspørsmål: Hva hvis kroppen holder på vann i en slik fase, og det er forklaringen på at vekta står stille? Hva gjør man for å bli kvitt vannet? Anonymkode: 83ce6...a93 Min lege har forklart for meg at noen ganger så motarbeider kroppen oss, og uansett hva man gjør og spiser så tviholder kroppen på fettet. Hva jeg har lært på KG er at jeg må forbrenne mer kalorier enn jeg spiser. Dvs at hvis jeg skal følge det som påstås her, så skal jeg spise inntil 600 kalorier i døgnet, dette etter 1 times aktivitet. Nå skjønner jo jeg at man ikke kan leve på 600 kalorier i døgnet, men prøver å holde meg på rundt 1000 kalorier. Dette har jeg lært av dere som er så sikre på svarene deres i trådene som har med slanking og gjøre. Om ikke lenge har jeg time på sykehusets ang overvekt. Da skal jeg høre om jeg slanker meg på riktig måte, og referere til at det er dette jeg har lært på KG. Anonymkode: 43edb...ae3 5
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2018 #20 Skrevet 25. juli 2018 Å gå ned i vekt/holde vekta er enkelt hvis en har selvdisiplin. Feite folk må jobbe med dette hvis de ønsker å gå ned. Anonymkode: f137d...e9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå