Gå til innhold

Eks som har dame kommer på besøk, ok for dere?

Atea

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I utgangspunktet tenker jeg at ekser skal kunne være venner også når de er i nye forhold, men dette er jo veldig situasjonsbetinget - det finnes ikke fasitsvar når følelser er involvert. Når den nye synes dette er et stort problem må man jo ta et valg på hva som er viktigst, vennskapet med eksen eller forholdet med den nye. Å lyve og snike seg bak kjæresten rygg for å treffe eksen er ikke ok, samme hvor sjalu og irrasjonell kjæresten er (det er jo strengt tatt å bekrefte at sjalusien hennes ikke er så irrasjonell likevel, hvis kjæresten er så opptatt på å treffe eksen at han lyver for å få det til).

1 time siden, Atea skrev:

Vi brukte amfetamin, piller, alkohol og hasj ganske jevnlig på den tida. Og to blinde kan ikke følge hverandre over veien...

En eks han pleide å ruse seg med ville jeg sterkt motsatt meg at han pleide et vennskap med, uten at det handler om sjalusi...

Anonymkode: adc62...b47

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Guppy88 said:

Jeg så ikke at du pratet med henne om graviditeten, jeg sikter til at du sitter og mimrer med ham om det.

Og innlegget ditt bekrefter egentlig bare inntrykket mitt av at du tar lett på forhold - og derfor representerer årsaken til at jeg ikke vil ha en mann med kontakt med ekser.

Du skriver at hensikten med å være sjalu er å ha en grunn til å være sjalu... jeg tror jeg skjønner hva du mener, selv om du forklarer deg litt dårlig der.

Sett at du har rett; eneste grunn til å være sjalu er om sjalusien kommer av at du allerede roter med andre eller er veldig nær å gjøre det. Etter min standard hadde eksen til eksen din grunn til å være sjalu. For selv om hun ikke visste det, dro han til eksen sin og mimret om hvordan det dere kranglet om var for dumt til engang å huske. 

Men jeg har ikke samme syn på sjalusi som deg. Hvis noen flørter med fyren min kjenner jeg et stikk av sjalusi fordi han er min mann, jeg elsker ham, jeg minnes på at vi ikke nødvendigvis holder sammen for alltid, det er oss to og jeg vurderer liksom trusselen. For meg handler det om kjærlighet. Å aldri føle sjalusi ville for meg betydd at det ikke var så farlig om vi brøt med hverandre.

Vi er kanskje litt enige. Jeg tar ikke lett på utroskap. Det betyr at jeg ikke ligger med ekser. Jeg er sikkert eldre enn deg og fikk med meg hippie-bølgen. Guttene trodde de byttet damer, mens vi damene byttet dem i all fredsommelighet.

Man er kommet over det stadiet. Men jeg vet ikke resten. Han har gjort det slutt, men jeg ser ikke at vi blir sammen igjen. Kanskje et knull siden han er singel og sjarmerende. Men noe videre, nei. Hvorfor ikke vil jeg ikke gå inn på, men det er tre grunner. 

Jeg vil helst ikke skrive alt. Det er det heller ingen grunn til å gjøre. Men han er vakker ja, sjarmerende ja, snill, ja, intelligent ja, morsom ja. 

Likevel - når et forhold har sporet av, man fortsetter som venner, han var den jeg ringte til når pappa døde. Alle sa til meg, du kan komme hit du kan komme hit, men jeg ville være alene. Og han var en stemme i natten, han fikk meg til og med til å le. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

I utgangspunktet tenker jeg at ekser skal kunne være venner også når de er i nye forhold, men dette er jo veldig situasjonsbetinget - det finnes ikke fasitsvar når følelser er involvert. Når den nye synes dette er et stort problem må man jo ta et valg på hva som er viktigst, vennskapet med eksen eller forholdet med den nye. Å lyve og snike seg bak kjæresten rygg for å treffe eksen er ikke ok, samme hvor sjalu og irrasjonell kjæresten er (det er jo strengt tatt å bekrefte at sjalusien hennes ikke er så irrasjonell likevel, hvis kjæresten er så opptatt på å treffe eksen at han lyver for å få det til).

En eks han pleide å ruse seg med ville jeg sterkt motsatt meg at han pleide et vennskap med, uten at det handler om sjalusi...

Han har kuttet ut rus. At den nye synes det er et så stort problem at hun knuser vinduer, er det ok? Bare fordi man prater samme i telefonen. Jeg har pratet med henne, da var hun edru og hyggelig i tlf. men hun klikker hvis hun har tatt fire øl. Skjønner dere at det verken er mitt eller hans problem, det er hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Absolutt ikke greit. Jeg er glad i mine ekser selv, så glad i dem at det kan komme situasjoner der jeg kanskje kan bli forelsket i dem på ny, eller ligge med dem. Det gjelder ikke alle mine ekser, men et par av dem. Jeg tenker at det samme gjelder for andre, derfor hadde jeg aldri akseptert at kjæresten hang ut med en enste eks. 

Anonymkode: 3cc05...dd6

Er klar over problemet, men jeg er godt voksen, er bestemor, og involverer meg ikke selv om alt ligger til rette for det. Jeg innrømmer at jeg blir kåt når han får meg til å smile, men derfra til å ha sex, veien er lang.

Men mine ekser liker meg, vi har aldri hatt dramatiske brudd, bare innsett at vi ikke passer sammen. Mitt lengste forhold var 11 år, vi er fortsatt venner, men han nekter å ha meg som venn på f.b. Han sier at han har ingen ekser på f.boka. 

Men vi prater sammen på tlf, og han har vært på besøk. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan lage støy og bråk av noe så uskyldig. 

Og å bli kåt er helt uskyldig, han legger merke til det, for han kjenner meg. Men derfra til å ha sex er veien lang. Lenger enn man tror. Og jeg merker på han ubevisst at han ikke vil. Han sørger fremdeles etter bruddet. Så vi - ja vi kan prate om det også, vi kan prate om alt. 

Seriøst, skal jeg si at jeg aldri mer vil se han, bare fordi vi var kjærester i to år?

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Atea skrev:

Du har rett. Men hun er så ekstrem når hun blir sjalu, hun kan knuse alle vinduene i huset omtrent. 

Jeg føler at jeg holder meg unna og tar hensyn, jeg ringer ikke så ofte - det vil si at jeg aldri ringer - for er hun der kan han få bråk. Han bør være ærlig ja, men det har han forsøkt å være, hun blir sjalu. Hun ble sjalu når en av hans ekser døde også, når han ble lei seg og sørget. Når vi var sammen ringte han også eksene sine, jeg ble aldri sjalu. Sjalusi er kanskje en sykdom, men man kan bli kvitt den. Det har jo ingenting med meg å gjøre tenkte jeg, når jeg følte sjalusi - hvis mannen min knuller med en annen, det er hans dumhet. 

Å rydde opp på hjemmebane, han har innsett at det ikke kan fortsette sånn, men hvilke grep han må ta vet jeg ikke. 

Har du sett med med egne øyne at hun kan bli så sint og voldelig? Har du hatt omgang med henne da du vet at hun er sjalu på alle eksene hans og særlig på eksdamen som døde?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Atea skrev:

Vi er kanskje litt enige. Jeg tar ikke lett på utroskap. Det betyr at jeg ikke ligger med ekser. Jeg er sikkert eldre enn deg og fikk med meg hippie-bølgen. Guttene trodde de byttet damer, mens vi damene byttet dem i all fredsommelighet.

Man er kommet over det stadiet. Men jeg vet ikke resten. Han har gjort det slutt, men jeg ser ikke at vi blir sammen igjen. Kanskje et knull siden han er singel og sjarmerende. Men noe videre, nei. Hvorfor ikke vil jeg ikke gå inn på, men det er tre grunner. 

Jeg vil helst ikke skrive alt. Det er det heller ingen grunn til å gjøre. Men han er vakker ja, sjarmerende ja, snill, ja, intelligent ja, morsom ja. 

Likevel - når et forhold har sporet av, man fortsetter som venner, han var den jeg ringte til når pappa døde. Alle sa til meg, du kan komme hit du kan komme hit, men jeg ville være alene. Og han var en stemme i natten, han fikk meg til og med til å le. 

Du er ikke sann. I ett av innleggene dine på første side skriver du "Jeg går ikke i senga for et ligg - eks eller ei." Nå vurderer du det plutselig.

Ja - du er nok mange år eldre enn meg. Men mentaliteten din er på tenåringsstadiet. 

For å svare på åpningsspørsmålet ditt: jeg hadde ikke vært OK med at fyren min har vennskapsforhold med eksene sine, og grunnen er sånne som deg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Snaskesnusken said:

Har du sett med med egne øyne at hun kan bli så sint og voldelig? Har du hatt omgang med henne da du vet at hun er sjalu på alle eksene hans og særlig på eksdamen som døde?

Hva har det med saken å gjøre. Har felles venner med eksen og har hørt om det. Også fra hans familie, hans mor osv. Må jeg ha vært på stedet og tatt film?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart hun blir sjalu dersom typen i sjul går rundt og henger med eksen sin?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Atea skrev:

Han har kuttet ut rus. At den nye synes det er et så stort problem at hun knuser vinduer, er det ok? Bare fordi man prater samme i telefonen. Jeg har pratet med henne, da var hun edru og hyggelig i tlf. men hun klikker hvis hun har tatt fire øl. Skjønner dere at det verken er mitt eller hans problem, det er hennes.

Men har du det? Det ville vært det sentrale punktet for meg i den sammenhengen. At hun ikke oppfører seg bra, gir ikke dere noe mer rett til å lyve og snike bak hennes rygg - det var dette med å ta et valg på hvem og hva som er viktigst.

Forøvrig festlig hvordan du insisterte på at det var fullstendig uaktuelt å ligge med ham, til at du blir kåt av å se ham og er klar for et ligg i det øyeblikket han er singel. Jeg begynner jo å skjønne hvorfor hun ikke stolte på deg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde aldri latt min rusfrie mann få henge med gamle dop-venner, uavhengig om det var en eks eller ikke. Og hadde han gått bak ryggen min hadde det vært ut døra. Tapertype.

Anonymkode: ef231...22c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han må skjule det så er det ikke ok. Er snakk om å respektere den andre sine følelser og bekymringer. Å du lever i fornektelse. Du er med på å ødelegge et forhold og neste uke har dere garantert sex. 

Anonymkode: 9cb47...674

Jeg er enig med det første du skrev, at han ikke skal skjule noe slikt for den nåværende dama, men siste delen er bare sprøyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atea skrev:

Hva har det med saken å gjøre. Har felles venner med eksen og har hørt om det. Også fra hans familie, hans mor osv. Må jeg ha vært på stedet og tatt film?

Du går i forsvarsposisjon grunnet to enkle spørsmål.. 🤨

Noen ganger hender det at mennesker ikke forteller sannheten for å sette noen de ikke liker i et dårlig lys. En skal derfor ikke tro på alt en hører uten å ha sett med egne øyne at vedkommende er sjalu og voldelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guppy88 said:

Du er ikke sann. I ett av innleggene dine på første side skriver du "Jeg går ikke i senga for et ligg - eks eller ei." Nå vurderer du det plutselig.

Ja - du er nok mange år eldre enn meg. Men mentaliteten din er på tenåringsstadiet. 

For å svare på åpningsspørsmålet ditt: jeg hadde ikke vært OK med at fyren min har vennskapsforhold med eksene sine, og grunnen er sånne som deg.

Jeg forstår, men jeg er ikke deg. Det har ikke noe med at jeg er eldre enn deg å gjøre  tror jeg, men kanskje på den tiden og i den skakk-kjørte bygda og byen, på syttitallet. 

Jeg vil ha en mann som er trofast, der er vi enige, men han kan fint få møte ekser, og helst vil jeg også møte de. Men hun klikker, det er hun som er drama her i historien. Eller er det jeg?  Det er ikke meg, hun er sykelig sjalu. Han sa at vi sikkert hadde blitt venninner hvis vi hadde møttes. Hun er empatisk også er mitt inntrykk. 

Men all dette dramaet. 

Jeg har en kropp. Det har alle. Det er ikke min feil at kroppen føler lyst på kos og nærhet. Men jeg velger å ikke gjøre noe med det. Neste gang han kommer, hvis han da er singel, men ja kanskje, men jeg ser ikke for meg at det er oss to på den måten. Jeg elsker egentlig mest at han er en av mine aller beste venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan gjøre som han vil, jeg bestemmer ikke over han. Jeg sa tidligere at det var greit at eksen min besøkte eksen sin i hjemlandet da vi var sammen. Bare koselig det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HalldirV2 said:

Jeg er enig med det første du skrev, at han ikke skal skjule noe slikt for den nåværende dama, men siste delen er bare sprøyt. 

Det er slutt mellom dem. Sa han når vi pratet på tlf i dag. 

3 minutter siden, Snaskesnusken said:

Du går i forsvarsposisjon grunnet to enkle spørsmål.. 🤨

Noen ganger hender det at mennesker ikke forteller sannheten for å sette noen de ikke liker i et dårlig lys. En skal derfor ikke tro på alt en hører uten å ha sett med egne øyne at vedkommende er sjalu og voldelig.

Jo, jeg tror på han. Vi har sammen vært gjennom nesten Vietnam. Hvorfor skal jeg ikke stole på han. For ti år siden kom jeg på overraskende besøk, men da var hun et annet sted. Jeg visste ikke noe om sjalusi. Vi drakk litt og ble kåte men vi bremset i raskt tempo. Pga empati med henne. 

Jeg går ikke i forsvarsposisjon, jeg har ingenting å forsvare. Problemet ligger hos den som er sjalu. Så får han jobben med å roe henne ned, men han har gjort det slutt. Han har sagt at han ikke vil leve resten av sitt liv med mistenksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Atea skrev:

Jeg forstår, men jeg er ikke deg. Det har ikke noe med at jeg er eldre enn deg å gjøre  tror jeg, men kanskje på den tiden og i den skakk-kjørte bygda og byen, på syttitallet. 

Jeg vil ha en mann som er trofast, der er vi enige, men han kan fint få møte ekser, og helst vil jeg også møte de. Men hun klikker, det er hun som er drama her i historien. Eller er det jeg?  Det er ikke meg, hun er sykelig sjalu. Han sa at vi sikkert hadde blitt venninner hvis vi hadde møttes. Hun er empatisk også er mitt inntrykk. 

Men all dette dramaet. 

Jeg har en kropp. Det har alle. Det er ikke min feil at kroppen føler lyst på kos og nærhet. Men jeg velger å ikke gjøre noe med det. Neste gang han kommer, hvis han da er singel, men ja kanskje, men jeg ser ikke for meg at det er oss to på den måten. Jeg elsker egentlig mest at han er en av mine aller beste venner. 

Det er i grunn tapet man får ved å gå inn i forhold med noen av sine beste venner. Ryker forholdet, ryker fort vennskapet også. Ikke nødvendigvis fordi man blir uvenner selv, men for de fleste av oss, er det ganske ugreit at dama eller typen driver og henger med eksen sin.

Min samboer hadde en sånn eks som gjerne ville være kompis med henne. Da satte jeg foten ned og sa at det ikke var greit, og hun var enig i det. Han hadde som du lite forståelse for at hun kuttet kontakt med han da hun ble sammen med meg, men sånn er nå livet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du virker besatt av han. Forstår dama godt. Du er en trussel pga deres fortid og at du kan snakke med han om alt. Det er ikke greit. Deres tid er over og du må gå videre. Det er ikke han du skal snakke om ditt sexliv med eller ditt liv. Om vær og vind ja, men ikke noe mer. Hadde dere hatt barn sammen så er kontakten ok. Men her må du ta deg sammen. Han er eks for en grunn. Move on og fokuser på ditt eget liv!

Anonymkode: 3372d...905

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peaches said:

Han kan gjøre som han vil, jeg bestemmer ikke over han. Jeg sa tidligere at det var greit at eksen min besøkte eksen sin i hjemlandet da vi var sammen. Bare koselig det.

jepp. Det er sjalusi som skader, og det må være vondt for de som sliter med det. Jeg har vært sjalu, men ble av typen som tenkte jeg går bare videre, det handler ikke om meg om de finner på å krype under dyna. Og jeg er ikke en kald person, jeg kan bli såret men ikke sjalu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Atea skrev:

jepp. Det er sjalusi som skader, og det må være vondt for de som sliter med det. Jeg har vært sjalu, men ble av typen som tenkte jeg går bare videre, det handler ikke om meg om de finner på å krype under dyna. Og jeg er ikke en kald person, jeg kan bli såret men ikke sjalu. 

Det ironiske er jo at det ofte er sjalusi som får den andre parten til å bli lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Atea skrev:

Det er slutt mellom dem. Sa han når vi pratet på tlf i dag. 

Jo, jeg tror på han. Vi har sammen vært gjennom nesten Vietnam. Hvorfor skal jeg ikke stole på han. For ti år siden kom jeg på overraskende besøk, men da var hun et annet sted. Jeg visste ikke noe om sjalusi. Vi drakk litt og ble kåte men vi bremset i raskt tempo. Pga empati med henne. 

Jeg går ikke i forsvarsposisjon, jeg har ingenting å forsvare. Problemet ligger hos den som er sjalu. Så får han jobben med å roe henne ned, men han har gjort det slutt. Han har sagt at han ikke vil leve resten av sitt liv med mistenksomhet.

Damen hans har all grunn til å være sjalu!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...